Gå til innhold

Slappere i underlivet etter keisersnitt? hæ?

Anbefalte innlegg

Jeg har sterk fødselsangst, har slitt enormt psykisk tidligere i mine barndomsår i forbindelse med angst, så ingen misforstår og tror at det jeg lurer på dette fordi jeg ikke ønsker vaginal fødsel fordi man kan bli slappere i underlivet av det, for angsten min har ingenting med det å gjøre. Men en nær slektning fortalte meg at man også blir slappere i underlivet av keisersnitt pga hormoner? synes dette hørtes rart og ulogisk ut ettersom barnet da vil komme ut av magen, og lurte på om noen som har tatt keisersnitt her kunne svare meg på det? Fant ingenting om det på nettet, og gjør meg ingenting om det er sånn at man faktisk blir det, men vil gjerne høre om det stemmer. Er kun 16 år og veldig uerfaren, så fint med tilbakemeldinger om det er noen som vet noe. Ønsker ingen kommentarer på at jeg burde ta vaginal fødsel og hvorfor. 

Fortsetter under...

På lik linje med at puppene endres av selve svangerskapet og hormoner, og ikke så mye av ammingen, vil mange oppleve at underlivet endres som følge av svangerskapet, hormoner, nedpress og påvirkning som ikke har med selve fødselen å gjøre.

En vaginale fødsel er mye bedre for kroppen enn keiser snitt, og du som er så ung. Er det vel enda viktigere å slippe et stort arr på magen? Kroppen et laget for å føde så det går så fint skal du se ;-) i Norge har vi også kjempe bra smerte lindring om du skulle trenge det, men mange føder også uten. Lykke til ;-) kroppen vil endre seg uansett om du tar ks eller føder normalt.

• 2 uker senere...

underlivet mitt var helt normalt etter planlagt keisersnitt, var ingenting anderledes, babien kom jo ikke ut der som du sier. Men fikk veldig stygg mage etter ks, arret var lite å fint, men hadde mye strekkmerker, men det hadde jeg nok fått uansett. 

Du burde velge den fødselen som du selv ønsker ^_^ Eneste sjokket jeg fikk når jeg tok ks er hvor nærme kirurgene var.. Hadde forestilt meg på en måte magen lå langt der borte og jeg bare skulle ligge der å vente, men magen er veldig nærme. Vil ikke fortelle deg noe dårlig for vil ikke skremme, men kommer til å velge naturlig fødsel denne gangen... Var ganske rask oppe å fin form i kropp etter ks. 

Endret av MayPandora

Vaginal fødsel er bedre, både for kroppen og barnet. (Mindre risiko for astma og allergi bl.a., antagelig pga mikroorganismer som barnet utsettes for ved normal fødsel.) Jeg hadde visse gode grunner til å ønske meg keisersnitt, og vurderte sterkt å insistere på det. I ettertid er jeg imidlertid veldig glad jeg landet på vanlig fødsel, det gikk fint og jeg kom meg raskt etterpå. De som hadde gjennomgått keisersnitt i min barselgruppe hanglet mye lenger, og keisersnitt kan også føre til varig svekkelse av kroppen og livmoren, med mulighet for komplikasjoner i senere svangerskap, selv om det ikke behøver å skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...