Anonym bruker Skrevet 16. september 2014 #1 Skrevet 16. september 2014 Hvordan tenker dere når dere velger navn? Hva er viktigst for dere? Tenker på elementer som f.eks.: -Passer til etternavn -Passer til søsken -Pent, fin klang -Oppkalling -Ønsker kort og enkelt, eller lenger og gjerne med kallenavn -Popularitet (+/-) -Venners meninger -Familiens meninger -Internasjonalt, kan uttales på engelsk -Gammelt med tradisjoner -Nytt og spennende -Enkelt å uttale -Enkelt å skrive -Veldig sjeldent/spesielt -Forbokstav -Dobbelt eller enkelt -Betydning -Stødig Eller kanskje andre ting? Anonymous poster hash: 87707...5ca
Elskerhøsten2014 Skrevet 16. september 2014 #2 Skrevet 16. september 2014 Tenker egentlig mest på at det skulle passe etternavnet, og at de var fine navn sammen,men det andre spiller ikke så stor rolle
inimini Skrevet 16. september 2014 #3 Skrevet 16. september 2014 Vi tenker mest på at det skal passe til etternavnet og passe til søsken. Syns og selvfølgelig det er viktig at det er et navn vi begge liker godt. Vi er begge glad i navn som er enkle, men kanskje ikke så vanlige, men enkelt å uttale og skrive☺
A_87 Skrevet 16. september 2014 #4 Skrevet 16. september 2014 For oss er det viktig at det klinger bra til etternavnet samt at navnet er ganske sjeldent og lett å uttale
trøndermammasnart Skrevet 16. september 2014 #5 Skrevet 16. september 2014 Vi er ikke gravide enda, men jeg er skikkelig navneentusiast, så navnene er allerede bestemt. Både jente- og guttenavn er oppkallelse etter familiemedlemmer. Begge navnene er på to stavelser. I tillegg skal de ha mellomnavn. Popularitet har ingenting å si, heller ikke at det er så veldig internasjonalt. Det er viktig at det er enkelt å skrive, så det er ingen CH, PH eller noe sånt i noen av navnene.
pinoisme Skrevet 17. september 2014 #6 Skrevet 17. september 2014 Viktig for meg: - Kult og pent - Begge liker det - Passer til etternavn - Popularitet - ikke for pop men heller ikke rart - Internasjonalt - Kan uttales på engelsk og gjerne på flest mulig andre språk - Enkelt å uttale og skrive Litt viktig: - Passer til søsken - Ikke for langt - Betydning Ikke viktig: - Oppkalling - Venners meninger - Familiens meninger - Forbokstav
Anonym bruker Skrevet 17. september 2014 #7 Skrevet 17. september 2014 Viktig: -Passer til etternavnet -Sjeldent navn og få som heter det, men enkelt å uttale/skrive -Begge liker det -Klinger sammen med søskens navn Ikke viktig: -Familie/venners mening -Internasjonalt -Betydning -Oppkalling Anonymous poster hash: eacd4...b82
Giss Skrevet 17. september 2014 #8 Skrevet 17. september 2014 Først og fremst skal jeg like navnet. Ellers er det uaktuelt for meg å foreslå det. - Det skal være greit i daglig bruk. Dvs uttale og staving skal være vanlig og det skal ikke være et navn som kan bli ufrivillig komisk pga betydning el lign. - Det skal klinge bra som et totalt navn dvs med mellom- og etternavn. - Initialene skal være greie. (Dvs ikke f eks Oda Sofie Tannenbaum = ost) - Det skal helst ikke være et navn som det er sansynlig det blir tre av i klassen, men det trenger ikke å være ekstremt unik av den grunn. - Siden barna har familie i to land skal navnet kunne brukes uten problemer på begge språk.
Jentebror Skrevet 17. september 2014 #9 Skrevet 17. september 2014 Må like navnet, så viktigst for meg er at navnet er pent
Aquali Skrevet 19. september 2014 #10 Skrevet 19. september 2014 Må like det. Her hadde det vært uaktuelt med stein, saks, papir om jeg og BF var uenige, for å si det sånn. Da hadde vi måttet lett videre. -Passer til etternavn -Passer til søsken -Pent, fin klang -Ihvertfall ikke på topp 10 lista. Trenger ikke være direkte sjeldent, men ikke populært. -Internasjonalt, kan uttales på engelsk -Nytt og spennende (eller gammelt, men nyoppdaget) -(Enkelt å uttale, enkelt å skrive) -Forbokstav teller litt, ønsker at et av navnene skal starte på en viss bokstav -Betydning, spiller litt rolle - ønsker ikke noen negativ betydning
Cornetta Skrevet 20. september 2014 #11 Skrevet 20. september 2014 Jeg merker det blir flere og flere kriterier for hvert barn, håper jeg ikke har kjørt meg opp i et hjørne nå med nr.3 :-) - Først og fremst må navnet klinge bra på begges dialekter, og sammen med etternavn. - Ønsker relativt sjeldent navn pga vanlig etternavn. - Ikke kræsje for mye stilmessig/lengdemessig med søskens navn, og helst ulike forbokstaver. - "Rett fram" skrivemåte. - Alle i familien på 4 har en bokstav som går igjen, syns nesten sistemann også må "få" denne i sitt navn. Begge må være enige, og begge har vetorett til å fjerne navn fra lista, så lenge det kan begrunnes. Men er lov å prøve å overbevise ;-)
Rose04 Skrevet 20. september 2014 #12 Skrevet 20. september 2014 Viktig: -vi liker navnet -passer greit til søsken sine navn -har ulik forbokstav som søsken -ikke altfor vanlig -bør kunne uttales greit på engelsk, men ikke superviktig -lett å uttale og skrive (må slippe å måtte stave navnet for folk) Ikke viktig: -venners/families mening -betydling -oppkalling
Anonym bruker Skrevet 20. september 2014 #13 Skrevet 20. september 2014 For oss har det vært viktig at det: Ikke er 10 på topp navn, Navnet er kort og enkelt Passer til etternavnet Ikke for mange stavelser `Passer` til søsken Styrer unna spesielle rare navn. IKKE dobbeltnavn. *grøss* Anonymous poster hash: 1d89f...703
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå