Gå til innhold

Har skolen lov å kreve at elever er igjen etter skoletid for å sope/vaske klasserommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

? Ordenselever må det...

Anonymous poster hash: e3f48...173

Fortsetter under...

Skrevet

Teknisk sett ikke, men med mindre det er en buss eller noe de må rekke, og det er snakk om noe som tar maks 5 minutter, så synes jeg at det er ok likevel. Det er verken læreren eller rengjøringspersonalet sin jobb å rydde opp etter alt griset til elever, så da er det greit å la elevene rydde etter seg selv etter tur.

Anonymous poster hash: 41e93...311
Skrevet

Trodde de hadde renholdsarbeidere til sånt?

Anonymous poster hash: 55cf3...789

Skrevet

Teknisk sett ikke, men med mindre det er en buss eller noe de må rekke, og det er snakk om noe som tar maks 5 minutter, så synes jeg at det er ok likevel. Det er verken læreren eller rengjøringspersonalet sin jobb å rydde opp etter alt griset til elever, så da er det greit å la elevene rydde etter seg selv etter tur.

Hvem er rengjøringspersonell på en skole ansatt for å vaske etter, da?

Anonymous poster hash: f97e0...872

Skrevet

Trodde de hadde renholdsarbeidere til sånt?

Renholdsarbeidere skal ikke måtte plukke opp papir, blyantstumper, epleskrotter, skrape vekk tyggis osv av ting som elever griser til klasserommene sine med. De skal vaske over pulter, tavlen og gulvene, og tømme søppel, men ikke mer enn det.

Skrevet

De er ansatt for å vaske, men klasserommet skal se greit ut etter bruk. Det er vanlig at ordenselever gjør det.

Anonymous poster hash: ead9c...5c6

Annonse

Skrevet

Se svaret til hun andre. De skal vaske, men ikke plukke opp griseri, det skal elvene gjøre selv når det er de som griser. Det er mer enn nok av bortskjemte unger som må lære seg å rydde etter seg selv.

Skrevet

Dere forstår vel at dette er viktig læring? Det ville vært 10 ganger enkere for læreren å bare gjøre det selv, men det lærer ikke elevene noe av. Det er i hvert fall tanken i mitt klasserom.

Anonymous poster hash: 67adf...812
Skrevet
Trodde de hadde renholdsarbeidere til sånt?Anonymous poster hash: 55cf3...789
Renholdsarbeidere skal ikke måtte plukke opp papir, blyantstumper, epleskrotter, skrape vekk tyggis osv av ting som elever griser til klasserommene sine med. De skal vaske over pulter, tavlen og gulvene, og tømme søppel, men ikke mer enn det. Anonymous poster hash: 41e93...311 [/quote

Men det sto jo ingenting i HI sitt innlegg om tyggis , blyantstumper osv, det sto sope/vaske klasserommet? De kan jo sope opp, men vaske ??

Skrevet

Synes det er fint at elevene gjør dette, og selvfølgelig rekker bussen , god læring

Skrevet

Skulle bare mangle at unger lærer å plukke opp sitt eget rot og søppel. Hva i all verden lærer de av at de kan rote "så mye de vil", for "vaskedama" rydder opp etter dem uansett??

Skrevet

Ja, det er lov og om du Googler så vil du se at mange skoler har dette i ordensreglementet sitt at elever skal bidra til å rydde søppel og moppe gulvet med tørrmopp eller sope gulvene etter siste time.

Anonymous poster hash: 89558...787
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Aner ikke om det er lov rent juridisk eller ikke, men jeg vet hva jeg ville tenkt om foreldre som klagde på at ungene kanskje to uker i året var igjen omtrent 5 minutter om dagen for å feie opp av golvet, tørke over vasken og knytte søppelposen og ta den med seg og kaste den.  

Så sant vi ikke snakker om elever som mister bussen og ikke kommer seg hjem fra skolen.

Annonse

Skrevet

Godt mulig de ikke har lov til det, men jeg som forelder hadde fint kunne gitt skolen lov til å holde ungene mine tilbake for å rydde opp eget griseri!

Men om de hadde blitt holdt igjen for å vaske opp etter andre grisunger bare fordi de var ordenselev, da hadde jeg ikke akseptert det.

Men om mine unger hadde grist så vær så god skole, la dem være igjen å rydde opp etter seg!

Anonymous poster hash: c94cc...371
Skrevet

At dette i det hele tatt blir diskutert slik "har skolen LOV..." sier meg vanvittig mye om skolens stilling i det norske samfunnet.

Anonymous poster hash: f2aae...ec0

Skrevet

Dette overrasker meg litt, på 80- og 90-tallet var det overhodet ikke snakk om noen omfattende rydding eller gå over gulvet med noen form for mopp.

På den tida bestod ordensmannsarbeidet av å tørke av tavla så den var klar til neste dag, og skylle det verste av svampen og vri den.

Ellers tror jeg ikke det var noe mer på slutten av dagen.

Til lunsjpausen tror jeg det var å hente tralla med melkekartonger fra kantina, og dele ut.

Og tror også at ordensmennene henta klassesett fra biblioteket.

Anonymous poster hash: 1f81c...393
Skrevet

Tuller du, hi?

Er du rystet over at gullet ditt må rydde opp etter seg?

Anonymous poster hash: 94f95...8b0

Skrevet

Vi måtte alltid rydde opp etter oss siste fem minutter før skolen var over.. Det vil si plukke opp ark,bøker, andre ting som lå på gulvet, sette stolene på pulten/inntil pulten og vaske over tavla. Ingen problem og vil gjerne at mitt barn skal lære seg det samme! Der ble alltid gjort 5 min før timen var over så alle var med på rydding og alle rakk buss o.l. Vi rakk til og med å synge hadet bra sang 😝 dette var på 90 tallet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...