Gå til innhold

Hvilke utdanninger er de vanskeligste og mest prestisjeaktig synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten tanke på at en jobber humanitært eller med annet.

Anonymous poster hash: e30df...2f8

Skrevet

Jeg er sivilingeniør, og opplever at mange synes at dette er en "prestisjeaktig" utdanning. Selv angrer jeg på at jeg ikke valgte en annen, mindre teknisk utdannelse.

Anonymous poster hash: 19f3a...97a
Skrevet

lege, psykolog, jurist, mastergrad/doktorgrad i de realfagene

Anonymous poster hash: 97f97...4e9
Skrevet

Hvor vanskelig de enkelte studiene er, kommer jo helt an på utgangspunktet ditt. Men generelt har jeg sett veldig tydelig at samfunnsfag gjerne er enklere å gjennomføre enn realfag. Anser ikke en person med mastergrad innen sosialantropologi som velutdannet. Det betyr ikke at de er noe dårligere enn andre, bare noe annet;) Viktigst er det jo at man følger sine egne interesser og ferdigheter, da.

Lege, psykolog og jurist tenker jeg nok på at er de "flotteste" utdannelsene. Sivilingeniør synes jeg også er veldig bra, vet at det krever sitt (sannsynligvis mer enn de øvrige utdannelsene). Har selv "bare" master i realfag, synes det var svært tøft, men føler ikke at det er så veldig prestisje. Vanskelig å få jobb er det også. Valgte mest med hjertet, ikke så opptatt av prestisje-utdannelse. Når man er ute i jobb er det mer stillingen din som etter hvert teller -ikke utdannelsen i seg selv.

Anonymous poster hash: 0fbef...583
Skrevet

Hva som oppleves som vanskelig vil i stor grad avhenge av personlige egenskaper.

Jeg kjenner flere som har seilt relativt smertefritt gjennom juristutdanning og legeutdanning med systematisk jobbing. Samtidig kjenner jeg to som slet med å komme seg gjennom sykepleien.

Det blir derfor litt tullete å spørre om dette.

For min del beundrer jeg ikke utdanning for utdanningens del, men jeg kan beundre yrkesvalg.

Anonymous poster hash: e1561...fe0

Skrevet

Jeg har årsenhet jus, og går nå andre året på vernepleieren. Syntes det første året på vernepleieren var tøffere, enn årsenhet jus. Men tror det gikk mer på tid, det var veldig mye gruppe prosjekter, hvor vi skulle framføre, og det krevde jo en del ekstra arbeid. På jus var det undervisningen, lese på egenhånd og eksamen.

Anonymous poster hash: 88671...af9
Skrevet

Rangering norske utdanninger:

1. Doctor philos eller de gamle doktorgradene

2. Ph.d.

3. De gamle hovedfagene

4. Profesjonsutdanningene

5. De nye mastergradene

Anonymous poster hash: 4c787...b6c

Skrevet

2. Ph.d.

3. De gamle hovedfagene

5. De nye mastergradene

Enig i dette, men du må bytte hovedfagene med profesjonsutdanningene, eller sette de på samme linje.

Anonymous poster hash: 16c84...561

Skrevet

Austronaut

Anonymous poster hash: 8146c...8a0

Skrevet

Jeg syns ikke psykolog er prestisje i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 459d6...609

Skrevet

Jeg vil hevde at det er stor forskjell på hva som er vanskeligst og hva som er mest prestigefyllt.

Min veninne tok en master i et språk og ped på normert tid mens hun var alene med to små barn og slet med kroniske smerter etter en ulykke. Slikt imponerer, og alle som så henne gjøre det var enig om at hun hadde gjort en imponerende innsats i en vanskelig livssituasjon. Men det er desverre ikke mye prestige i å bli lærer.

Jeg tok en doktorgrad under ordnede forhold med god støtte fra min mann. Mange ville sagt det var en vanskeligere utdannelse, men den subjektive opplevelsen var at det var relativt enkelt sammenlignet med hva jeg så min veninne gjøre.

Anonymous poster hash: d9989...84b

Skrevet

Austronaut

Anonymous poster hash: 8146c...8a0

Jøss, hva er det? ;-)

Anonymous poster hash: 46ccf...207

Skrevet

Jeg er sivilingeniør, og opplever at mange synes at dette er en "prestisjeaktig" utdanning. Selv angrer jeg på at jeg ikke valgte en annen, mindre teknisk utdannelse. Anonymous poster hash: 19f3a...97a

Og jeg angrer på det motsatt, kan vi bytte? Du kan bli siviløkonom...

Jeg er såpass gammel at jeg tilhører generasjonen med jenter som ikke ble oppfordret til å satse på teknisk utdanning, men jeg skulle gjerne skapt noe ekte i stede for å drive med finans.

Anonymous poster hash: f902c...f51

Skrevet

Hvor vanskelig de enkelte studiene er, kommer jo helt an på utgangspunktet ditt. Men generelt har jeg sett veldig tydelig at samfunnsfag gjerne er enklere å gjennomføre enn realfag. Anser ikke en person med mastergrad innen sosialantropologi som velutdannet. Det betyr ikke at de er noe dårligere enn andre, bare noe annet;) Viktigst er det jo at man følger sine egne interesser og ferdigheter, da.

Lege, psykolog og jurist tenker jeg nok på at er de "flotteste" utdannelsene. Sivilingeniør synes jeg også er veldig bra, vet at det krever sitt (sannsynligvis mer enn de øvrige utdannelsene). Har selv "bare" master i realfag, synes det var svært tøft, men føler ikke at det er så veldig prestisje. Vanskelig å få jobb er det også. Valgte mest med hjertet, ikke så opptatt av prestisje-utdannelse. Når man er ute i jobb er det mer stillingen din som etter hvert teller -ikke utdannelsen i seg selv.

Vel, det er feil. Statistikk viser at det er langt vanskeligere å få god karakterer innen humaniora og samfunnsfag, enn realfag og tekniske fag.

Det er også lavere karaktersnitt for å komme inn på realfagsutdanninger.

Anonymous poster hash: 92bff...b14

Skrevet

2. Ph.d.

3. De gamle hovedfagene

5. De nye mastergradene

Enig i dette, men du må bytte hovedfagene med profesjonsutdanningene, eller sette de på samme linje.

Anonymous poster hash: 16c84...561

Enig.

Skrevet

Vel, det er feil. Statistikk viser at det er langt vanskeligere å få god karakterer innen humaniora og samfunnsfag, enn realfag og tekniske fag.

Det er også lavere karaktersnitt for å komme inn på realfagsutdanninger.

Bortsett fra profesjonsutdanning i psykologi og jus kan jeg ikke si jg er enig med deg. Har du kilde på at det er lavere karakterkrav på realfagsutdanninger?

Heller ikke enig i at det er enklere å god karakter i realfag. Jeg har utdannelse fra begge sider, og en god karakter i humaniora kan man bløffe seg til, det kan man ikke i realfag!

Anonymous poster hash: 46ccf...207

Skrevet

Psykolog er iallfall ikke prestisje for meg.

Og å si at en person med master i sosialantropologi ikke er velutdannet... Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 7fca7...f19

Skrevet

Tror advokat er noe av det vanskeligste..."alle" kommer inn på studiet, er nå en ting, men frafallet underveis er også stort.. Pensum og praksiskrav til man er ferdig utdannet, er  rimelig tøft.

Lege, derimot.: Der er det gjerne bare VELDIG målrettede, og flinke folk som kommer inn. Det er få plasser, og kun for de "spesielt interesserte". Frafall/stryk er nærmest ikke-eksisterende, men det kan jo grunnes i innstilling og krav til studenter FØR de starter. Uansett, så har jeg venner som er advokat og lege, og legestudiet var definitivt et enklere (tja, litt subjektivt akkurat det, kanskje) og mindre tidkrevende (det var i alle fall faktum) studie enn advokat!

Ut over det så har man jo mange ingeniørutdannelser som nok blir sett på som veldig vanskelig, men igjen, det er jo subjektivt, og grunner veldig i interesse også, ikke bare evner.. Om det er større og mer tidkrevende enn mange andre yrker, det vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: 9ee85...7a3
Skrevet

Lege, sivilingeniør, jurist synes jeg.

Anonymous poster hash: e30df...2f8

Skrevet

Tankesettet som produserer disse spørsmålene her inne med jevne mellomrom er meg en gåte.

Anonymous poster hash: 63219...552
Skrevet

Psykolog er iallfall ikke prestisje for meg.

Og å si at en person med master i sosialantropologi ikke er velutdannet... Ærlig talt.

Anonymous poster hash: 7fca7...f19

Psykolog er en 6-årig utdannelse. Og ja den er tøff!

Jeg synes absolutt at psykolog er prestisje!

Anonymous poster hash: e6661...28c

Skrevet

Hva som er vanskelig/komplisert og hva som gir prestisje er to helt forskjellige ting, dessverre.

Jeg har mastergrad i lingvistikk, som er svært komplisert, men det gir ingen prestisje eller høy lønn. Har man bachelorgrad som eiendsomsmegler har man betydelig høyere prestisje og lønn.

Anonymous poster hash: 29938...2e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...