Gå til innhold

Hvilke utdanninger er de vanskeligste og mest prestisjeaktig synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten tanke på at en jobber humanitært eller med annet.

Anonymous poster hash: e30df...2f8

Skrevet

Jeg er sivilingeniør, og opplever at mange synes at dette er en "prestisjeaktig" utdanning. Selv angrer jeg på at jeg ikke valgte en annen, mindre teknisk utdannelse.

Anonymous poster hash: 19f3a...97a
Skrevet

lege, psykolog, jurist, mastergrad/doktorgrad i de realfagene

Anonymous poster hash: 97f97...4e9
Skrevet

Hvor vanskelig de enkelte studiene er, kommer jo helt an på utgangspunktet ditt. Men generelt har jeg sett veldig tydelig at samfunnsfag gjerne er enklere å gjennomføre enn realfag. Anser ikke en person med mastergrad innen sosialantropologi som velutdannet. Det betyr ikke at de er noe dårligere enn andre, bare noe annet;) Viktigst er det jo at man følger sine egne interesser og ferdigheter, da.

Lege, psykolog og jurist tenker jeg nok på at er de "flotteste" utdannelsene. Sivilingeniør synes jeg også er veldig bra, vet at det krever sitt (sannsynligvis mer enn de øvrige utdannelsene). Har selv "bare" master i realfag, synes det var svært tøft, men føler ikke at det er så veldig prestisje. Vanskelig å få jobb er det også. Valgte mest med hjertet, ikke så opptatt av prestisje-utdannelse. Når man er ute i jobb er det mer stillingen din som etter hvert teller -ikke utdannelsen i seg selv.

Anonymous poster hash: 0fbef...583
Skrevet

Hva som oppleves som vanskelig vil i stor grad avhenge av personlige egenskaper.

Jeg kjenner flere som har seilt relativt smertefritt gjennom juristutdanning og legeutdanning med systematisk jobbing. Samtidig kjenner jeg to som slet med å komme seg gjennom sykepleien.

Det blir derfor litt tullete å spørre om dette.

For min del beundrer jeg ikke utdanning for utdanningens del, men jeg kan beundre yrkesvalg.

Anonymous poster hash: e1561...fe0

Skrevet