Gå til innhold

Dere som kan lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer, og vil derfor ikke kjøre en lavkarbokur. Har derimot redusert antall karbohydrater i form av at jeg ikke rører godteri/snacks/brus etc., samt at jeg spiser knekkebrød heller enn brød og sånt. Små grep. Når jeg skal kose meg spiser jeg feks Kesam, blomkålgrateng eller hjemmelagede lavkarbosjokolader og sånt.

Men så slo det meg at det er enormt med kcal i noe av dette. Kan man bare spise sånt dersom man går på lavkarbo fullt ut? Ødelegger det mitt sunnere kosthold at jeg spiser litt lavkarbomat innimellom siden det er mye kcal i noe av det?

Anonymous poster hash: 14d9d...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tingen med lavkarbo er at du enten spiser lavkarbo, eller ikke. Blander du lavkarbo med høykarbo sånn dann og vann vil du legge på deg.

Man kan amme på lavkarbo, men man må spise hvertfall 80 gr karbohydrater om dagen. "Faren" er ved ketose, da skilles avfallsstoffer ut i melka. Men det gjør det jo uansett, selvom det ikke er så mye på et vanlig kosthold.

Det å kutte ut brød, pasta, ris og andre kilder til raske karbohydrater er nok diabetikere har gjort i en årrekke, og jeg vil anta at de har ammet på vanlig vis.

Man teller ikke kalorier på lavkarbo, med mindre man stangnerer litt i vekttapet, da kan det være greit.

Anonymous poster hash: 22311...91f
Skrevet

Det spørs om du vil gå på ketose eller ikke. Om du spiser mye knekkebrød og mye grønnsaker/meieriprodukter vil ikke kroppen gå i ketose nemlig. For meg er ikke det ønskelig. Jeg får superdårlig ånde, avføringen blir mystisk osv. Da er det bedre å følge litt med på kaloriinnholdet, i hvert fall for meg ;)

Jeg ville om jeg var deg kjørt en moderat karbo/lav fett variant. Altså, kjør på med knekkebrød, grønnsaker osv. Men ikke velg de meieriproduktene med høyest fettinnhold. Nå er kesam magert da og man kan lage blomkålgrateng relativt magert. Kutt ut smør og fløte, med andre ord, pass på fettet! Det er vel så godt å spise en pakke oppskåret kalkunfilet eller en skyr, som en lavkarbosjokolade ;) Ellers finnes det energibarer med kun 100 kcal :)

Anonymous poster hash: 21454...66d
Skrevet

Det du gjør på å kutte ut all godteri, brus osv. og minst mulig stivelse gjør mye monn. Du vil ikke gå opp i vekt av den grunn. Fortsett slik du gjør, så kan du gå helt over på lavkarbo når du er ferdig og amme. Du er flink, det ødelegger ikke :)

Anonym 91f: Hun blander jo ikke lavkarbo og høykarbo nå, så det er ingen fare! 

Anonymous poster hash: 8f1d7...4e6
Skrevet

Tusen takk, dere! :) Kan så lite om kosthold når det kommer til kcal og karbohydrater.

Anonymous poster hash: 14d9d...b11

Skrevet

Nei, på ingen måte. Jeg har spist en blanding av paleo/lavkarbo hele svangerskapet og jeg har kun gått opp 8 kg, er nå 41 uker på vei :) Hadde man blitt feit av å spise smør, ville jeg i så tilfelle vært det.

Det er karbohydrater man legger på seg av, ikke er det bra for helsa heller. Jo mer karbohydrater man inntar, jo mer fett lagres i kroppen, ergo legger man på seg. Jo mer fett man lagrer i kroppen, dess mer sulten blir man.

Hvis du er interessert i kilder, kan jeg godt legge ved det her.

En annen fordel med lavkarbo er at man slipper all den småspisinga og store svingninger i blodsukker. Jeg spiser hver 3.-5,5 time pga ved å spise mat med mye smør holder jeg meg mett lenge :) Har fått mye bedre helse, mer energi etter at jeg byttet fra høykarbokosthold til lavkarbo/paleo :) I tillegg er jeg frisk hele året.

Anonymous poster hash: a7882...381
Skrevet

Det spørs om du vil gå på ketose eller ikke. Om du spiser mye knekkebrød og mye grønnsaker/meieriprodukter vil ikke kroppen gå i ketose nemlig. For meg er ikke det ønskelig. Jeg får superdårlig ånde, avføringen blir mystisk osv. Da er det bedre å følge litt med på kaloriinnholdet, i hvert fall for meg ;)

Jeg ville om jeg var deg kjørt en moderat karbo/lav fett variant. Altså, kjør på med knekkebrød, grønnsaker osv. Men ikke velg de meieriproduktene med høyest fettinnhold. Nå er kesam magert da og man kan lage blomkålgrateng relativt magert. Kutt ut smør og fløte, med andre ord, pass på fettet! Det er vel så godt å spise en pakke oppskåret kalkunfilet eller en skyr, som en lavkarbosjokolade ;) Ellers finnes det energibarer med kun 100 kcal :)

Anonymous poster hash: 21454...66d

Å kjøre på med knekkebrød er ikke lurt om man ønsker helsefordeler samt holde vekta. Knekkebrød består av korn og mye forskning tyder på at mennesket ikke er skapt for å spise korn.

Skyr og energibar er moderne fabrikkert mat og bidrar ikke positivt for helsa. Bare les på varedeklarasjonen og se hvor mye rare ingredienser de innholder, ikke helsefremmende akkurat.

Videre foreslår du at hun kutter ut smør, fløte samt passer på fettet! Helsedirektoratet anbefaler magre meieriprodukter, mens lavkarbo og paleo-forskere anbefaler det stikk motsatte. Det oppsiktsvekkende er at det er fete meieriprodukter som fløte og rømme som er naturlige produkter, mens de magre produktene er kunstig framstilt og slett ikke naturlige produkter. Jeg bruker å si at holder man seg frisk og pigg året rundt, er det en indikasjon på at maten en inntar er sunn.

Anonymous poster hash: a7882...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...