Gå til innhold

Svigermor og bryllupsgaver; er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi giftet oss på lørdag og kom sent hjem i vårt eget hus på søndag. Svært få gaver var pakket ut pga tidsmangel og vi bestemte oss for å gjøre det i dag siden jeg hadde tatt meg fri, min mor var fortsatt her og kunne hjelpe meg.

I formiddag ringer svigermor og spør hva vi fikk fra hennes venninne i gave, siden de skulle møtes.

Jeg ble litt i stuss over spørsmålet men husket at vi hadde fått en konvolutt fra henne med kort og pengegave. Da skulle hun vite hvor mye.

Så begynte hun å spørre hva vi hadde fått av de andre vennene og naboene.

Jeg svarte først at jeg ikke hadde fått pakket ut alt ennå, men lurte på hvorfor hun trengte å vite dette nå. Det jo vi som har fått de og skal naturligvis sende bilde og takkekort til alle sammen.

Da svarer hun at hun kommer til å møte på de før vi har sendt takkekort og synes det er flaut som mor og venn at hun ikke vet hva vi har fått og kan takke som forelder. Jeg blir jo stresset men heldigvis var de navnene hun etterlyste pakker som var åpnet og registrert .

Men likevel, er dette normalt? Vi har vært gift i to dager!!!

Anonymous poster hash: 23586...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de er normalt.

Anonymous poster hash: 8ce45...51d
Skrevet

Oupsi, litt lav tålegrense fra svigermor?

Forstår henne godt jeg, ser ikke problemet ditt. Hvorfor er det viktigere at din mor er med på gaveutpakkingen enn at hans mor er inkludert? Det er da dere begge som giftet dere, ikke bare du ;)

Anonymous poster hash: 01b60...952

Skrevet

Min svigermor var også unormalt interessert i hva vi hadde fått av hennes venninner, klubbvenninner, naboene hennes og tidligere naboer av henne.

Her viste det seg at vi ikke hadde fått en gave av en av naboene hennes ( en gammel og små dement dame). Vi aner egentlig ikke hvem denne damen er og jeg har vel egentlig aldri truffet henne eller hørt noe som helst om henne. Så dette er en dame som verken svigermor eller min mann har hatt noe med og gjøre. Men Svigermor ble skikkelig snurt og rett og slett fornærmet for at vi ikke hadde fått noen av av denne naboen. Faktisk så nekter hun og hilse på henne om de tilfeldigvis treffes ved bussstoppet, postkassen ol. pga av at hun ikke hadde gitt oss gave til bryllupet. Sært, veldig sært !!!

Ellers så var hun over gavebordet ved bryllupet så hun hadde full oversikt..Og det var tydelig flere av naboene og hennes bekjente som hun ikke var fornøyd med når det kom til gave eller pengegave...

Jeg mener at dette var ekstremt drøyt da vi ikke giftet oss for alle gavene og pengene. Og dessuten var og er dette mennesker som jeg ikke aner hvem er og som jeg ikke har noe som helst forholdt til...

Anonymous poster hash: dacc2...8c3
Skrevet

Mulig jeg er rar, men trodde det mest vanlige var å pakke opp gavene under bryllupet. Så sant man har fest da. For meg er det i allefall det mest høflige ovenfor gjestene. Vi hadde en person som pakket opp gavene og skrev ned hva som var fra hvem.

Anonymous poster hash: 36ce8...761

Skrevet

Mulig jeg er rar, men trodde det mest vanlige var å pakke opp gavene under bryllupet. Så sant man har fest da. For meg er det i allefall det mest høflige ovenfor gjestene. Vi hadde en person som pakket opp gavene og skrev ned hva som var fra hvem.

Ja det er dette som er vanlig.

Anonymous poster hash: b8f6a...1ec

Skrevet

Enig med deg, jeg tenker også at det virker uhøflig å ikke åpne gavene under festen (den varer tross alt i mange timer så det er ikke tiden det står på..), og vise dem fram samt kommentere overfor giverne - det hører absolutt med i et bryllup. Jeg synes nok dessverre din reaksjon er langt mer bemerkelsesverdig enn svigermors. Hun tenker vel som meg og hun over (og antagelig de fleste andre) og ble kanskje litt pinlig berørt - som moren til brudgommen..

Anonymous poster hash: 443ae...f61

Skrevet

Her hadde alle gavene blitt åpnet før jeg og mannen i det hele tatt kom til festen. For det var visst normalt? Jeg ble litt snurt da ja, for hadde jo gledet meg til åpningen.

Skrevet

Uhøflig å ikke åpne gavene i bryllupet. Ved tidsmangel kunne du spurt noen (feks mor) om de kunne åpne og registrert.

Anonymous poster hash: 85d21...d26

Skrevet

I de bryllupene jeg har vært i, har noen av gjestene åpnet gaver mens brudeparet blir fotografert. De har skrevet liste og satt gavene frem på et gavebord. Kan derfor skjønne at svigermoren din stusser på at dere ikke har oversikt. Men om hun trenger å grave i det, bli surt osv, det er en annen sak...

Skrevet

Reagerer mer på at dere ikke har åpnet gavene enn at svigermor lurer på hva vennene hennes har gitt altså...

I alle bryllupene jeg har vært har det vært enten forlover eller en annen nær person til brudeparet som har åpnet alle gavene, registrert i en bok hvem som har gitt hva og stilt ut alle gavene sammen med kortene på et langbord så alle gjestene kan beundre gavebordet, lese på kortene og se hva brudeparet har fått.

At svigermor ønsker å takke for gaven på vegne av dere når hun møter sine venner og naboer anser jeg som helt normalt.

Anonymous poster hash: 032bc...8ac
Skrevet

Hadde du ikke gaveåpnere? Forlovere? Ingen som nevnte at det er høflig å åpne gavene? Trodde det var vanlig med gavebord, så gjestene kunne se?

Anonymous poster hash: 7e25f...6c0

Skrevet

Knakjse det hører til generasjonen hennes?
Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde gjort som svigermor/mor, selv.

Men jeg tror ikke jeg som nygift svigerdatter hadde reagert.

Mange har jo pakkehjelp i bryllup, hvor de pakker opp og skriver i ein bok hva en får av hvem.
Greit å holde styr, og lett å svare på slike spørsmål.
Denne boken ligger jo framme gjennom bryllupet slik alle kan se, og slrive hilsen.
Kanskje hun er vant med det?
Det har ihvertfall vært det i alle bryllup jeg har vært i.

Skrevet

Ja, det er helt normalt. Jeg skjønner godt at hun både synes det er flaut og ubehagelig å ikke vite hva hennes sønn har fått i bryllupsdagen fra familie og venner - et bryllup hun tross alt har vært gjest i.

Det er helt normalt at gavene blir pakket opp, redigerer tog stilt ut under festen slik at alle kan se hva brudeparet har fått. Mange får hjelp til å pakke opp, f.eks mens brudeparet er hos fotografen.

Anonymous poster hash: 00f2a...f37

Skrevet

Synes også det høres normalt ut. Litt av kosen med bryllup, er jo å se gavene. I alle bryllup jeg har vært i, er gavene blitt åpnet og satt på gavebord så alle kunne se dem. De fleste brudepar har jo på forhånd ordnet med et par "gaveåpnere", nettopp Pga tidsnød.

Skjønner meget godt at svigermor har lyst å vite hva sønn og svigerdatter har fått i bryllupsgaver.

Anonymous poster hash: 22f94...973

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns faktisk ikke det er OK å ringe og spørre hvor mange penger man har fått av den og den. Det er i det hele tatt lite dannet å kommentere pengegavenes størrelse.

Det er heller ikke parets foreldre som skal takke for gaven, det er det paret som skal gjøre - med ett unntak: hvis paret sier "Hils xx når du ser henne i dag, vi fikk en fin gave av henne og er glade for den!"

Svigermor tråkker i ting hun skal holde seg unna, er min mening. Paret har ingen rapporteringsplikt mht gaver.

Skrevet

Sært at gavene ikke var åpnet fra før.

Og rart at moren din får være med på gaveåpningen, mens svigermor må ringe for å få vite hva hennes nærmeste har gitt...

Skrevet

Din mor får være med, men hans mor er frekk som involverer seg?

Anonymous poster hash: 6265a...770

Skrevet

Jeg syns faktisk ikke det er OK å ringe og spørre hvor mange penger man har fått av den og den. Det er i det hele tatt lite dannet å kommentere pengegavenes størrelse.

Det er heller ikke parets foreldre som skal takke for gaven, det er det paret som skal gjøre - med ett unntak: hvis paret sier "Hils xx når du ser henne i dag, vi fikk en fin gave av henne og er glade for den!"

Svigermor tråkker i ting hun skal holde seg unna, er min mening. Paret har ingen rapporteringsplikt mht gaver.

Hadde de pakket opp gavene og hadde hatt gavebord hadde hun ikke trengt å ringe de for å høre.

Nå vet verken hun eller de andre gjestene hva de fikk i gaver.

Og det er da helt vanlig å snakke om gavene. F.eks så fin ... du ga. eller så gavmilde dere var som ga ... kr selv om dere ikke er så nærme.

Den yngre garde blir bare rarere og rarere i forhold til etikette. Lærer dere ingen ting om oppførsel lengre?

Skrevet

Det som er normalt er vell og ha ett gavebord og åpne gavene før middag og fest.

Skrevet

Hadde de pakket opp gavene og hadde hatt gavebord hadde hun ikke trengt å ringe de for å høre.

Og det er da helt vanlig å snakke om gavene. F.eks så fin ... du ga. eller så gavmilde dere var som ga ... kr selv om dere ikke er så nærme.

Den yngre garde blir bare rarere og rarere i forhold til etikette. Lærer dere ingen ting om oppførsel lengre?

Men er det vanlig å la pengene ligge på utstilling på gavebordet også? Eller skriver man ned summen? Bare lurer, jeg har ikke vært i bryllup siden jeg var liten...

Anonymous poster hash: bda4c...44d

Skrevet

Men er det vanlig å la pengene ligge på utstilling på gavebordet også? Eller skriver man ned summen? Bare lurer, jeg har ikke vært i bryllup siden jeg var liten...

Hos meg så skrev vi summen og tok vekk pengene etter en stund. Veit aldri om hvem som er langfingret eller ikke!

Skrevet

Høres ut som mora mi, litt kontrollerende/dominerende.

Jeg synes det er frekt av henne, hun umyndiggjør dere

Anonymous poster hash: 1bb8a...a72

Skrevet

Og rart at moren din får være med på gaveåpningen, mens svigermor må ringe for å få vite hva hennes nærmeste har gitt...

Seriøst? Snakk om å late et "problem" av en ikkesak. HI skriver "min mor var fortsatt her", ergo tolker hvertfall jeg det slik at mor bor langt vekke og fortsatt var på besøk, og derfor ble en naturlig hjelper til å pakke opp gaver. Mener du da at HI er slem som involverte sin mor og ikke svigermor?

Anonymous poster hash: 29b92...afb

Skrevet

Hos meg så skrev vi summen og tok vekk pengene etter en stund. Veit aldri om hvem som er langfingret eller ikke!

Jeg giftet meg i fjor høst, vi hadde mange gjester, og her er tradisjonen slik at bruden putter pengekonvolutten i veske, så teller man opp etterpå (uten verken foreldre eller svigerforeldre tilstede). Å ringe og spørre hvem som ga hvor mye penger er bare frekt - kan det være fordi hun er nysgjerrig om hennes venninner ga mer enn hun selv?

Anonymous poster hash: 1461f...e41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...