Gå til innhold

Tidlig ultralyd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

I mine to tidligere svangerskap har jeg ikke hatt tidlig ultralyd, har bare ikke følt behov. Nå skal jeg når jeg er 11+0

Egentlig har jeg rett på duotest(har akkurat fylt 38) og uttrykte ønske om det, men legen(og gynekolog) ville heller jeg skulle ta tidlig ul for å se at alt såg ok ut sånn i første omgang.

Har en følelse av at de vil prøve å snakke seg fra å gi meg duotesten. For når jeg ikke får komme inn før 11+0 så begynner det å haste med å få tatt duotesten i rett tid.

11 uker skal jo være innenfor riktig tidspkt, om enn litt tidlig, for å avdekke bl a downs, hvis gynekologen vil se etter det på denn eundersøkelsen da, det er jo et annet spørsmål.

Anonymous poster hash: 2288e...496

11+2 høres perfekt ut ift å se etter nakkefold, neseben og de andre markørene de bruker for å vurdere risiko. Jeg har brukt og skal bruke en privat gynekolog, med spesialutdannelse i fosterdiagnostikk. Han sjekker alt, om det er det jeg har ønsket/ønsker :)

Endret av Bonanza

Når vi skal på tidlig ultralyd. Ca uke 11-12. Er det vanlig utvendig ul på magen eller er det innvendig da? Skal om 2 uker og hadde vært kjekkt å vite hva jeg skal forvente meg :-)Anonymous poster hash: cd519...d33

det er forskjellig fra gyn til gyn. Men man skal kunne se godt på utvendig ul når man er 12 uker på vei :) lykke til :)

Jeg har vært på tidlig ul dette svangerskapet to ganger. En gang i uke 6 og en gang i uke 10. Første gamg for å se at hjertet slo og andre gang for å se at alt var bra. Jeg hadde et svangerskap hvor babyn hadde en stor nakkefold i uke 8( dette gikk galt) og har derfor fått meget god oppføging denne gangen. For min del har det vært veldig godt å betryggende:-) nå vet jeg jo at alt er fint med min lille. Er i uke 12 nå:-)

Jeg har lyst til å se bankende hjerte nå! Er bare i uke 6-7. Venter nok, da. Har bestilt tidlig ultralyd rundt uke 12. Tenker at i uke 11 er lurt, så har man litt tid på seg HVIS noe mot all formodning skulle være galt. Uff, håper veldig at alt er fint. Må jo tro det, da:) Kjenner jeg alt er så glad i det lille knøttet som jeg ikke en gang kan kjenne eller se. <3

Anonymous poster hash: c9927...4b7

Annonse

Håper veldig på utvendig. Vet dere om min vekt/fett har noe å si? Jeg er ca 50 kg overvektig (hadde akkurat starta en ny slankeprosess, å så typisk blei jeg gravid. Men glad for det selvfølgelig). Har ikke den mest gigantiske magen, men den er ikke liten heller. God del fett der ja. Kan det gjøre utvendig ul vanskeligere? Jeg har jo null peiling på ting og det er enda hemmeligt at jeg er gravid, så har liksom ingen å spør enda :-)

Er det ikke vanlig med bare en ultralyd lenger? Var bare snakk om en i uke 18 når jeg var gravid for noen år tilbake. Forstod det sånn at det ikke var bra for barnet å ta flere. Mulig det ikke stemmer da.

Anonymous poster hash: 3aa35...c2f

Er det ikke vanlig med bare en ultralyd lenger? Var bare snakk om en i uke 18 når jeg var gravid for noen år tilbake. Forstod det sånn at det ikke var bra for barnet å ta flere. Mulig det ikke stemmer da.

Anonymous poster hash: 3aa35...c2f

Det offentlige tilbyr bare en ultralyd, så lenge svangerskapet er uten komplikasjoner. Man har også rett på tidlig ultralyd(fosterdiagnostikk) om man er over 38 ved termin.

Men det er stadig flere private klinikker som tilbyr ultralyd og det er det de fleste benytter seg av.

Tror mye av grunnen til at så mange tar tidlig ultralyd er behov for kontroll, som det meste annet i livet. Man er vant til å ha styring og kontroll på det meste: Men et svangerskap er noe man ikke har kontroll på og mange blir utrygge og usikre, da vil mange benytte seg av de mulighetene de har for å få mest mulig kontroll også over svangerskapet.

Er hvertfall det inntrykket jeg har dannet meg i løpet av mine graviditeter og perioder på div gravidforum.

Anonymous poster hash: 2288e...496

Var på tidlig ultralyd i går, er 11+4 uker på vei. Han begynte med innvendig og tok så og si alle bildene der, men gikk over til utvendig mot slutten av timen. Man kunne se mye mer på den innvendige, der målte han blant annet nakkefolden og sjekket nesebeinet. Var veldig betryggende å få vite at alt står bra til med den lille, hadde en dårlig følelse før UL. Anbefales :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...