Gå til innhold

Hvordan gjøres det ved 50% sykemelding og turnus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber bare 80% og turnus. Jeg tror jeg kommer til å få 50% sykemelding idag.Men da er det jo ikke så enkelt som at jeg får sykemelding for feks tirs og tors, siden jeg har alt fra en til fem vakter på en uke. Må jeg sitte ned med arbeidsgiver og se på uke etter uke da eller? Og er det fullstendig opp til arbeidsgiver hvordan sykemeldingen da skal være i praksis? 

Anonymous poster hash: 04212...f69
Skrevet

Kommer vel an på hvorfor du er sykemeldt?

Her var to stykker 50% sykemeldt og de jobbet begge halve dager og overlapper hverandre.

Så det kommer an på hvorfor du er sykemeldt og hvordan personalsituasjonen på avdelingen er.

Anonymous poster hash: f985c...960

Skrevet

Ja, du må sitte ned med arbeidsgiver og gå gjennom når du kan jobbe. Det er ikke nødvendigvis sånn at du må få 50% hver uke, men tilsammen i løpet av perioden skal du ha et fravær på 50%.

Anonymous poster hash: 46c17...823
Skrevet

Her var to stykker 50% sykemeldt og de jobbet begge halve dager og overlapper hverandre.

Så det kommer an på hvorfor du er sykemeldt og hvordan personalsituasjonen på avdelingen er.

Psykisk sykdom er grunnen. Vet at noen på jobben er der halve dager, men det er oftest i en tilbakeføringsperiode etter full sykemelding. Å jobbe halve dager hjelper virkelig ikke for meg. Men håper ikke sjefen bare kan trumfe gjennom at det er det som passer dem best da :/ 

Skrevet

Har vært i samme situasjon, vi tok annen hver dag.

Anonymous poster hash: 02940...d61
Skrevet

Jeg jobber også turnus. For min jobb hadde det vært veldig upraktisk ommjeg skulle jobbe halve dager. De hadde ikke fått noen andre til å jobbe resten av vakta mi. Jeg har heller jobbet hver andre vakt jeg er satt opp på.

Anonymous poster hash: 86200...90f

Skrevet

Da jeg jobbet 50% satt jeg med avdelingsleder og planla hver uke framover hvordan jeg skulle jobbe. De ha et program på dataen som regner ut hvor mange prosent en jobber.

Skrevet

Psykisk sykdom er grunnen. Vet at noen på jobben er der halve dager, men det er oftest i en tilbakeføringsperiode etter full sykemelding. Å jobbe halve dager hjelper virkelig ikke for meg. Men håper ikke sjefen bare kan trumfe gjennom at det er det som passer dem best da :/ 

Dere må finne en måte som kan fungere for begge parter. Hvorfor går det ikke med halve dager? Da blir det jo masse tid til å hile hver dag.

Anonymous poster hash: 6b88c...34c

Skrevet

Dere må finne en måte som kan fungere for begge parter. Hvorfor går det ikke med halve dager? Da blir det jo masse tid til å hile hver dag.

Fordi alt kjøret på jobb er første halvdel av dagen. Siste halvdel er veldig rolig. Så da får jeg alt stresset hver dag likevel. 

Huff... Nå vet jeg jo ikke om jeg får noen sykemelding, men jeg har ikke mye lyst til å sitte ned sånn med sjefen. I en sånn setting er det vel fryktelig merkelig å ikke si noe om grunnen til sykemeldingen? 

Skrevet

Du bør få legen til å skrive på sykemeldinga at du skal jobbe annen hver dag. Det gjorde jeg. Da var det ferdig diskutert

Anonymous poster hash: 7122e...c7b

Skrevet

Ja, du må sette deg ned sammen med din leder og sammen legge arbeidsplanen din. sjefen din ahr en tilretteleggingsplikt, og du ahr en medvirkningsplikt. Du trenger ikke å opplyse diagnose, men må kunne oppgi fukjsonsevnen din. det betyr at du må kunne si hvilke oppgaver du kan og ikke akn utføre, hvilke tidsopunkter du absolutt ikke akn jobb og hvorfor.

Anonymous poster hash: 7376f...a4b
Skrevet

Da jeg hadde 30 % sykemelding under graviditet i min turnusjobb, fikk jeg bare beskjed av sjefen min om å sende et forslag til hvordan jeg ville jobbe. Jeg regnet ut timene og sendte et forslag, noen ganger kortere timer for å slippe de seneste kveldstimene, andre ganger en fridag.

Anonymous poster hash: 42e2b...1cb

Skrevet

da kan du jo evt jobbe siste halvdel av dagen da. 

Om sjefen ikke vil tilrettelegge for deg så er alternativet full sykemelding. Det er neppe sjefen heller interessert i. Du kan jobbe halve dager, eller fulle dager, men bare halv uke.

Om stresset er i starten kan det godt være du takler det om du kan gå hjem etterpå. Evt kan du foreslå å jobbe starten av vakten to dager, og slutten av vakten de neste to?

Skrevet

Da har jeg vært hos legen og det ble deltid sykemelding. Han skrev feil stillingstittel, kan jeg stryke over og endre det?

Tviler på at jeg får jobbe andre halvdel av dagen. Da må de leie inn noen for meg første halvdel og hvis jeg også kommer andre halvdel blir det virkelig lite å gjøre :-P hvis jeg jobber første halvdel trenger dem ikke leie inn noen for meg. Men jeg skal ha hele dager. Får kjøre til jobben når de er ferdig med pausen sin.

Skrevet

Da har jeg vært hos legen og det ble deltid sykemelding. Han skrev feil stillingstittel, kan jeg stryke over og endre det?

Tviler på at jeg får jobbe andre halvdel av dagen. Da må de leie inn noen for meg første halvdel og hvis jeg også kommer andre halvdel blir det virkelig lite å gjøre :-P hvis jeg jobber første halvdel trenger dem ikke leie inn noen for meg. Men jeg skal ha hele dager. Får kjøre til jobben når de er ferdig med pausen sin.

Stillingstittel har da egentlig ingeting å si. Både du og sjefen din vet hva du jobber som. hadde det derimot stått lokfører og du var sykepleier, så burde du fått det endret på neste sykmelding

Anonymous poster hash: 7376f...a4b

Skrevet

Det er litt opp til lederen å finne ut av når du skal jobbe.

Det er jo hensiktsmessig å ikke la deg jobbe mange vakter etter hverandre, heller kanskje annenhver vakt.

Jobber du helg er det vanlig at den sykemeldte må jobbe disse vaktene.

Hilsen avdelingsleder.

Anonymous poster hash: 5f15d...13c

Skrevet

Nei, du kan ikke bare endre stillingstittelen. I værste fall kan gal tittel gjøre sykmeldingen ugyldig, men som regel vil det ikke ha noe å si så sant de to tittlene betyr omtrent det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...