Gå til innhold

Hvor lenge kan en jobbe som tvillinggravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobben krever lange dager, løfting, bøying, matlaging, vasking, rydding og gåturer.

Anonymous poster hash: aed91...94b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du klarer det. Er ikke noe fast grense selv med tvillinger. Du må kjenne etter på hva din kropp klarer.

Skrevet

Jobber du i bolig? Kollegaen min ble sykemeldt med en gang. Men det kommer selvsagt an på din form

Anonymous poster hash: e06ce...ab5

Skrevet

Ok, så ikke noe regel mot 14-15 timer arbeidsdag så lenge jeg klarer det selv?

Skrevet

Jobber i bolig.

Skrevet

Sjekk med fagforeningen din om hvilke retningslinjer det er for tilrettelegging.

Skrevet

Ok, så ikke noe regel mot 14-15 timer arbeidsdag så lenge jeg klarer det selv?

ingen regler som gjelder for alle nei, men du har krav på tilrettelegging. Jeg tok ikke de tyngste stellene og vasket ikke leiligheter. Etter hvert ble jeg fritatt de lengste vaktene. De fleste tvillinggravide blir sykemeldt i uke 20.

Anonymous poster hash: e06ce...ab5

Skrevet

Hvorfor tror folk her inne at en graviditet automatisk gir man rett til sykemelding?

Be jobben om tilrettelegging og hør hva legen/jordmor anbefaler etterhvert.

Jeg kjenner to som begge var gravid med tvillinger som jobbet i bolig til uke 33-34. Ble tilrettelagt så de slapp løft og de tyngste pasientene.

Anonymous poster hash: 7efad...e98

Skrevet

Jeg spør hvor lenge jeg kan jobbe, ikke når jeg kan bli sykemeldt

Skrevet

Jeg fikk ikke jobbe lenger enn til uke 22 av fastlegen. Ingen annen grunn enn at det var tvillinger som gjorde det. Han sa det var helt vanlig at tvillinggravide gikk over på svangerskapspenger mellom uke 20-24. Dette er anbefalt av helsemyndigeheten, da faren for for tidlig fødsel er stor. Tror det er svært mange leger som har dårlig kunnskap ang risikosvangerskap, men min lege har tvillinger selv og var derfor veldig kunnskapsrik. 

Anonymous poster hash: d4d4f...ab5
Skrevet

Jeg fikk ikke jobbe lenger enn til uke 22 av fastlegen. Ingen annen grunn enn at det var tvillinger som gjorde det. Han sa det var helt vanlig at tvillinggravide gikk over på svangerskapspenger mellom uke 20-24. Dette er anbefalt av helsemyndigeheten, da faren for for tidlig fødsel er stor. Tror det er svært mange leger som har dårlig kunnskap ang risikosvangerskap, men min lege har tvillinger selv og var derfor veldig kunnskapsrik. 

Har hørt det samme.

Anonymous poster hash: d9032...309

Skrevet

Jeg spør hvor lenge jeg kan jobbe, ikke når jeg kan bli sykemeldt

Er ikke det det samme?

Ingen her som bestemmer det. Snakk med lege/jordmor som vet hvilken form du er i.

Skrevet

Ikke slik jeg ser. Kunne hende det var standard 3 uker før termin for alle

Skrevet

Er det ikke 3 uker permisjon før termin for alle?

Det går selvsagt ikke an å sette noe standard, det kommer an på graviditeten, mors helse og barnas form.

Skrevet

Jeg ser forskjellen i spørsmålet ditt. :-)

Men jeg kan ikke svare deg :-(. Men jeg enda tilgode å høre om tvillinggravide som går i jobb helt til uke 37. (Ikke dermed sagt at de ikke finnes!). :-)

Gratulerer med graviditet forresten! Og to på en gang! :-D

Anonymous poster hash: 554fc...2e5

Skrevet

Var det jeg lurte på. Vet at en del føder lenge før termin med tvillinger og tenkte kanskje derfor det var regler for 4 uker før termin ved tvillinggraviditet.

Beklager til dere som føler dere støtt av spm. Jeg har virkelig ingen intensjoner om å be om sykemelding.

Skrevet

Var det jeg lurte på. Vet at en del føder lenge før termin med tvillinger og tenkte kanskje derfor det var regler for 4 uker før termin ved tvillinggraviditet.

Beklager til dere som føler dere støtt av spm. Jeg har virkelig ingen intensjoner om å be om sykemelding.

Jeg vet ikke om det er noen klare regler, men har hørt anbefalt at man ikke skal jobbe lenger enn ca halvveis. Synes det er rart at noen skal føle seg støtt av at du spør om dette. De som ikke har gått gravid med tvillinger aner virkelig ikke hvordan det er. Jeg har gjort begge deler og det går ikke å sammenlikne det! Ville hørt med jordmor, de har ofte mer peiling enn legene (min erfaring hvertfall). Kos deg med graviditeten:)

Skrevet

Tusen takk for gratulasjoner og konstruktive svar.

Jeg har bekkenlåsning så har allerede fått tilbud om sykemelding, men takket nei og går heller til behandling flere ganger i uken.

Skrevet

Tvillingsvangerskap er risikosvangerskap og faren for prematur fødsel er stor, derfor er det ikke anbefalt å jobbe noe særlig lenger enn uke 20.

Her jeg bor blir alle flerlingesvangerskap fulgt opp av sykehuset fra uke 20, etter det er alle kontroller på sykehuset og alle blir anbefalt å slutte med jobben for å "ruge" i ro og fred. Flerlingesvangerskap er for de fleste en stor belastning for kroppen og ingen vil jo risikere prematur fødsel.

Anonymous poster hash: 5036e...109
Skrevet

Jeg fikk ikke jobbe lenger enn til uke 22 av fastlegen. Ingen annen grunn enn at det var tvillinger som gjorde det. Han sa det var helt vanlig at tvillinggravide gikk over på svangerskapspenger mellom uke 20-24. Dette er anbefalt av helsemyndigeheten, da faren for for tidlig fødsel er stor. Tror det er svært mange leger som har dårlig kunnskap ang risikosvangerskap, men min lege har tvillinger selv og var derfor veldig kunnskapsrik.  Anonymous poster hash: d4d4f...ab5

Det hun sa. Har tvillinger selv. Tvillingsvangerskap er automatisk risikosvangerskap.

Skrevet

Jeg har tvillinger selv og jeg gikk over på svangerskapspenger fra uke 20. Et tvillingsvangerskap kan ikke sammenlignes med et enlingsvangerskap. Mitt råd er at du tar det så mye med ro som du klarer. Få sykmelding så fort som mulig. Det blir fort veldig tungt og tro meg-du vil ikke ha to premature babyer. Jeg har stor tro på at det at jeg tok det med ro og lyttet til kroppen, gjorde at mine ble født bare 12 dager før termin. 😊

Anonymous poster hash: ae3c0...1c9

Skrevet

Hvorfor tror folk her inne at en graviditet automatisk gir man rett til sykemelding?

Be jobben om tilrettelegging og hør hva legen/jordmor anbefaler etterhvert.

Jeg kjenner to som begge var gravid med tvillinger som jobbet i bolig til uke 33-34. Ble tilrettelagt så de slapp løft og de tyngste pasientene.

Du er av de som bestandig kjenner noen i akkurat de gitte situasjonene;-))

Anonymous poster hash: f0a01...383

Skrevet

Takk for alle dere som deler erfaringer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...