Gå til innhold

Har tatt 9 åringen i å røyke :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å tenke klart. Hvilke konsekvenser burde dette få?

Noen som har opplevd noe lignende?

De var 2 stk som stjal en røykpk igår og 3 stk som røykte idag. Vi vet jo ikke hva som er sannheten i denne historien. Den endres også underveis.

Anonymous poster hash: ecfd2...1d4

Skrevet

Hvem stjal de røyk fra? Passende straff er å kjøpe ny pakke røyk med egne penger, samt si unnskyld.

Utover det hadde jeg funnet frem de jævligste dokumentarene om røyking jeg kan finne, og skremt livskiten ut av ungen. 

Men, om du røyker selv.. Jah, kan vel ikke annet enn å forvente at ungen din vil gjøre som mora.

Anonymous poster hash: 06458...075
Skrevet

Jeg tok min første røyk som 10-åring og begynte fast da jeg var 13 (med et opphold i mellom). Mitt råd til deg er å slå hardt ned på det. Med meg var de "rause". De ville gjerne forstå og prøvde å være diplomatiske. Hadde det vært mine barn som ble tatt i dag hadde jeg sagt noe sånt som at "det finnes ingen unnskyldninger for å røyke. Hvis du vil ha spenning, fiks det på andre måter, hvis du vil være kul, vær det på andre måter. Det er over hodet ikke akseptabelt og du må gjerne prøve igjen. For hver gang jeg tar deg i å ta en røyk får du en uke lengre hussarrest enn du fikk sist. Helt til du er 18 år. Prøv meg. Jeg kommer til å vinne."

Det er noen ting som bare er uakseptabelt. Dop, røyk og kriminalitet er noen av de tingene. Ellers er jeg ikke for husarrest eller strenge straffer til vanlig.

Anonymous poster hash: 61c9d...963

Skrevet

Jeg er enig, husarrest og så mange strenge samtaler om det at ungen går møkk lei av å høre om det.

Skrevet

Jeg røyker ikke. Faren (eller mannen min da) røyker og det var hans røyk.

De andre barna fikk ikke konsekvenser annet enn at de pratet om det. Det gjør de som de vil, og det er gjerne nok der. Her får vi en frekk munn og servert løgner. Nytter ikke med snakking her. Det er langt ifra første gang hun er tatt i stjeling og lyging.

Skrevet

Far får slutte å røyke og være et så ræva forbilde. Om man røyker selv så kan man ikke forvente annet enn at barna også begynner.

Anonymous poster hash: 739bc...44e

Skrevet

Jeg hadde gitt blanke i hva de andre foreldrene gjorde, den holdningen barnet ditt viser er ikke akseptabel. Jeg hadde gitt ei ukes husarrest, og vurdert om jeg ville latt henne fortsette å være med de andre barna som var med på dette. Tydelig at de ikke har god innvirkning på hverandre.

Skrevet

Husker jeg gjorde det samme. Jeg ble "tvunget" til å røyke hele og ble skikkelig dårlig!

Anonymous poster hash: 6f765...7d7

Skrevet

Hadde visst bilder av røykelunger og folk som er døende av KOLS.

Anonymous poster hash: 80aa5...a69
Skrevet

Jeg røyker ikke. Faren (eller mannen min da) røyker og det var hans røyk.

De andre barna fikk ikke konsekvenser annet enn at de pratet om det. Det gjør de som de vil, og det er gjerne nok der. Her får vi en frekk munn og servert løgner. Nytter ikke med snakking her. Det er langt ifra første gang hun er tatt i stjeling og lyging.

Hvis far ikke har slutta før bør han gjøre det nå. Barn gjør det de ser, og det er veldig dobbeltmoralsk å si at det er greit for pappa å pådra seg kreft, men det er ikke greit for deg.

Men hvorfor svarer ungen frekt tilbake? Er hun sint for noe? Har det skjedd noe? En ting er jo at hun har gjort noe ulovlig (røyka), men hvorfor er hun i tillegg obsternasig? Jeg tenker at det er to forskjellige ting som bør håndteres forskjellig. Jeg hadde slått beinhardt ned på røyken, men jeg hadde vært opptatt av å finne ut av hvorfor hun er så sint...

Skrevet

Jeg ville blitt minst like bekymret for "drittungeatferd" i etterkant. Å lyve, forandre historie og svare frekt, tyder på at ungen ikke helt lar seg regulere av reaksjoner fra dere. Det kan jo bli problematisk også på sikt. Hvordan er det på skolen da, er det det samme der? 

Det er ikke så lenge siden jeg argumenterte mot husarrest, men for ting som dette ville jeg nok vurdert det allikevel. Å formidle til henne at hun ikke klarer å gjøre riktige ting hvis hun er uten voksentilsyn, så da må hun være sammen med voksne mest mulig. Kanskje delvis hjemme, men også ute. Jeg ville holdt tett oppsyn med henne i en periode og sagt at det blir mer og mer kontroll hvis hun ikke kan oppføre seg. 

Skrevet

Hadde visst bilder av røykelunger og folk som er døende av KOLS.

Anonymous poster hash: 80aa5...a69

For et barn er det neppe veldig effektivt. Hun er jo opptatt av det som er kult her og nå, det som gir status, å være tøff. Å få vite at hun kan bli syk om 30 år teller ikke helt i sammenligning. 

Skrevet

Bli streng og forbanna! Vis avsky! Det er ikke greit at hun røket selv om far gjør det. Det er vel ikke greit om barna drikker alkohol heller, så lenge vi voksne gjør det?? Det er ikke lov til å røyke før fylte 18 år og det er viktig at du viser hvis du vil ha en stopper på det!

Anonymous poster hash: dc1f9...78d

Skrevet

Vis hvor MYE det koster å røyke og hva hun heller kunne brukt penger på. Selv har jeg aldri prøvd eller følt behov for det. Det lukter dritt og å betale i dyre dommer for å dra røyk ned i lungene har aldri fristet. Men min mor røyket i en periode når hun var 13. Hun sluttet da hun fant ut at hun enten hadde råd til kino eller røyk for månedspengene sine.

Anonymous poster hash: efce4...e3e

Skrevet

Far kommer aldri til å slutte dessverre.

Dyrt? Hun stjeler det jo.

Hun er fra før frekk og utagerende og har problemer med å styre temperamentet sitt. Vi får hjelp for det og hadde fått et gjennombrudd på det for kort tid siden. Men nå lurer jeg på om det også bare er en historie. Det er i så fall utrolig trist. Jeg er rådløs :(

Skrevet

Hvem stjal de røyk fra? Passende straff er å kjøpe ny pakke røyk med egne penger, samt si unnskyld.

Utover det hadde jeg funnet frem de jævligste dokumentarene om røyking jeg kan finne, og skremt livskiten ut av ungen.

Men, om du røyker selv.. Jah, kan vel ikke annet enn å forvente at ungen din vil gjøre som mora.

Anonymous poster hash: 06458...075

Tuller du? Forventer du at barnet ditt skal gjøre nøyaktig det samme som deg?

Anonymous poster hash: 96bd6...fde

Skrevet

Hvorfor skal hun la være når far ikke vil slutte?

Slik kan en 9-åring gjerne tenke. En 9-åring er også stor nok til å ha fått med seg at røyking er farlig, kanskje det egentlig er et rop til faren om at han skal slutte.

På mange måter er faren like sta siden han ikke vil slutte å røyke...

Hva sier far til dette da?

Anonymous poster hash: 4d6bd...b6c
Skrevet

Far får slutte å røyke og være et så ræva forbilde. Om man røyker selv så kan man ikke forvente annet enn at barna også begynner.

Anonymous poster hash: 739bc...44e

Så dersom man tar seg ett glass vin eller en øl så må man forvente at barnet gjør det samme? Om man ikke sitter i barnesete i bilen, så skal barnet slippe? 😂😂😂😂 Det er så mange raringer her inne.. (og nei, jeg røyker ikke selv)

Skrevet
Så dersom man tar seg ett glass vin eller en øl så må man forvente at barnet gjør det samme? Om man ikke sitter i barnesete i bilen, så skal barnet slippe? Det er så mange raringer her inne.. (og nei, jeg røyker ikke selv)

Det var ikke meg du spurte, men svarer likevel.

Man kan fint ta seg ett glass vin eller en øl uten at det får følger for helsen din.

Man kan ikke røyke uten at det får følger for helsen - og det vet barn, også 9-åringer.

Barn kan som regel skille mellom det som er lov for voksne og det som ikke er lov for barn. Men med røyk er det vanskeligere, fordi det er lettere å få tak i røyk, det er mange unge som får tak i røyk og som røyker. Når da foreldre gjør det i tillegg blir grensene visket ut. Man drikker seg normalt ikke dritings foran barna - man man kan liksom kunne sitte og røyke så mye man vil så barna ser det selv om barna vet det er farlig. Voksne bruker sikkerhetsbelte i bil, de fleste barn forstår at det ikke er plass til en voksen i et barnesete ;)

Som voksen mener jeg man bør gå foran med et eksempel som man ønsker barna skal følge. Hvis man ikke ønsker at barna skal begynne å røyke, da bør man heller ikke røyke selv!

Dere som sier at hun bør se de verste filmene om røykeskader - det kan komme til å gjøre barnet engstelig og redd fordi faren røyker. Ellers kunne det vært et greit virkemiddel.

Jeg synes dette er problematisk. I og med at faren røyker kan de ikke bruke "farlig"-kortet. Da blir det kun alderskortet de kan bruke - at det er ulovlig for henne å røyke før hun blir gammel nok.

Her skyter far seg i foten selv, men han bryr seg tydeligvis ikke om det.

Siden 9-åringen blir så frekk, har dere snakket rolig med henne, spurt hvorfor hun stjal røyken, om hun har prøvd å røyke før, hva hun synes om det å røyke, hva hun vet om røyk, hvem andre på skolen røyker, hva hun ville synes om noen stjal noe fra henne, hvordan det føltes da hun stjal røyken.

Kan hende man kommer like langt med å være rolig og saklig enn med å kjefte siden hun allerede har satt piggene ut. Hvis hun da likevel fortsetter å være ufyselig, da er jeg enig med husarrest eller andre reaksjoner, f.eks. at hun i så og så lang tid fremover må gjøre en eller annen oppgave i huset som hun virkelig misliker.

Men jeg hadde definitivt tatt et oppgjør med far på kammerset, for han forteller datteren daglig at det er helt ok å røyke siden han gjør det selv. Er det virkelig det han vil? Jeg hadde ikke godtatt det.

Anonymous poster hash: 4d6bd...b6c

Skrevet

Årsaken til at barn oppfører seg slik er ofte enten en personlighetsforstyrrelse eller annet mentalt avvik, eller det er et symptom på utrygghet og frykt, og et skikkelig rop etter oppmerksomhet, kjærlighet, kjærtegn og struktur.

Om dere allerede har søkt hjelp for oppførselen, så prøv å ta så stor del i denne prosessen, og for øvrig resten av livet hennes, som overhode mulig. Det er mulig hun trenger å sitte kjærlig fastklemt på fanget deres under en husarrestperiode på mange uker.

Og for all del, ikke hør på dumme råd om å vis henne groteske bilder av ihjelrøykte lunger, eller å vise tall til kostnader. Det er ikke penger og fysisk helse som er argumentet hennes for å ha stjålet røyk og tent den på, og hun er bare et barn og vil ikke ha noe utgangspunkt for å forstå verken pengesummer eller indre organers velvære.

Sett heller av en masse tid sammen med henne og vis henne masse foreldrekjærlighet. Bli skikkelig kjent med henne på nytt, vær nysgjerrig, og la henne bli skikkelig kjent med dere også. Håper dere finner ut av det, og at jenta di får det bra med seg selv.

Anonymous poster hash: f9f2f...ead
Skrevet

Det er mye pappa fint kan gjøre fordi han er voksen og bestemmer selv! Er du 9 år er det foreldrene som bestemmer og tar avgjørelser for deg og du har ingenting du skulle ha sagt. Pappa røyker og det er farlig, pappa er voksen ferdig med den saken. Du er 9 år, røyk er farlig og ulovlig mamma og pappa kan fint slå ned i bordet her selv om begge røykte. Det skal ikke virke formildende.

Anonymous poster hash: 69e18...128

Skrevet

Mitt råd til deg er å slå HARDT ned på dette med en gang! Husarrest, forelegg, skremselspropaganda osv. Ikke vær mild en meter. Min pedagogiske mor tok meg i røyking når jeg var 11. Hun skulle snakke meg ut av det. På sin veldige pedagogiske måte. Funka ikke, så drit i pedagogikk, gønn på ! Skrem henne.

Anonymous poster hash: 5f6bf...271

Skrevet

Jeg synes du har fått noen fine råd her. Særlig det om å prøve å bli kjent med jenta di på nytt. Hvis hun har problemer med utagering og respekt for autoriteter trenger du å komme til bunns i hvorfor. Så jeg foreslår at du tilbringer mye tid med henne og gjør ting hun synes er gøy sammen fremover, så dere kan få en tettere kontakt og være i situasjoner der det er lettere for henne å åpne seg for deg. Under en biltur på vei hjem fra kino eller en hyttetur eller en filmkveld der dere lager taco kan mye rart komme frem hvis dere først skravler.

Men tilbake til røyken. Den hadde jeg fremdeles slått hardt ned på. Men jeg ville ikke satt meg ned og fortalt om økonomiske og helsemessige konsekvenser. 9-åringer i dag har vokst opp med kolsreklame og info om røykeslutt-telefonen på TV. De har vokst opp med barneprogrammer om helse og miljø, hatt om det på skolen, det står store advarsler på pakka og mer enn én gang har de gått forbi VG-overskrifter som: "Dette gjør røyken med helsa di". Så om du setter deg ned med henne og forteller henne at røyk er farlig, så forteller du henne ingenting hun ikke allerede vet. Du vil bare fremstå som belærende og bedrevitende og hun vil tenke at du tror hun er dum.

Jeg hadde gitt mine husarrest, og én uke lengre for hver gang de ble tatt. Siden far røyker hadde jeg kanskje sagt noe sånt som at "jeg vet pappa røyker, og jeg liker det ikke, men jeg kan ikke kontrollere han. Men jeg kan kontrollere deg, og jeg kommer aldri til å gi deg opp."

Hvis jenta di er utagerende tror jeg hun trenger to ting:

1. en veldig sterk røst som kan sette henne på plass og som gir stødige og trygge rammer og

2. en voksen person som er åpen og tilgjengelig for henne som hun selv føler hun kan snakke med og åpne seg for.

Skrevet

Jeg vet man aldri skal spille på følelsene til barna, men i dette tilfellet ville jeg kanskje gjort nettopp det....

Vist med kropp og sinn dyp skuffelse og avsky, i tillegg til at jeg hadde inndratt goder. Det må virkelig sette litt støkk i jenta, sånn at hun skjønner hvilken brøler hun har gjort. Dette fordi røyking er farlig... Og Far bør slutte å røyke for datteren sin skyld.

Da moren min tok min 10 år gamle bror i å stjele en tyggis på butikken(også noe han gjorde for å være kul) Spilte hun må følelsene hans. Viste tydelig skuffelse, ble lei seg(ikke kjefte/ eksplodere), sa at hun ikke visste at hun hadde oppdratt tyver... Hun ville ikke prate med tyver, så da pratet hun ikke med han på ca 24 timer. Ikke i det hele tatt. . . 

Broren min huske hendelsen enda og har til dags dato aldri stjålet igjen. 

Moren min hadde da ikke for vane å gjøre dette altså ;) Var denne ene gangen med broren min og det var en skikkelig konsekvens. "The silent treatment" funket godt.

Anonymous poster hash: c66dd...b23
Skrevet

Tenker som fleire her, å prøve å formidle at det er ok for far å røyke men ikkje for henne er og blir dobbeltkommunikasjon. Ein kan argumentere med aldersgrenser osv, men då seier ein at røyking er ok berre ein er gammal nok. Heller ikkje den bodskapen ein vil ha fram, det å bryte ei aldersgrense er ein bagatell i forhold til det å røyke frå 18 år til lungene gir opp.

Då røyking er akseptert i familien (frå barnets oppfatting) er det vel å fokusere på at ho stjel og lyg du kjem lengst med. Den oppførselen har ikkje gråsoner, den er feil ut frå eitkvart perspektiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...