Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #1 Skrevet 12. september 2014 Hva er en bra 'nybegynner-hund' som kan passe for en barnefamilie? Anonymous poster hash: 9b549...125
Ulvemamma Skrevet 12. september 2014 #2 Skrevet 12. september 2014 Det kommer helt an på hva slags familie man er, hvordan man bor og hvordan man har tenkt å gjøre der. Er f.eks dumt å skaffe Great Dane om litt av poenget er at husets 10åring skal gå turene, for å aktivisere seg og lære ansvar. Er heller ikke ideelt med f.eks En Øst Sibirsk Laika om man bor i en bitteliten leilighet midt i byen og hverken går noe særlig i skauen, eller driver med jakt. Og en skogselskende familie burde kanskje velge noe annet enn en Bulldog eller nakenhund. Fokuser på hva dere vil gjøre sammen med hunden og velg rase utifra det.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #3 Skrevet 12. september 2014 Etter min erfaring er Golden retriver en god familiehund, og en forholdsvis enkel hund som kan passe til nybegynnere. Anonymous poster hash: 1b5ab...915
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #4 Skrevet 12. september 2014 Ville plukket ut tre/fire raser dere liker og føler kan passe ut fra raseveskrivelse og så bruke tid med å prate med utvalgte oppdrettere om rasen er riktig for dere. Det er masse fine førstegangs raser der ute men det er masse spørsmål dere må stille dere. Pelsstell Aktivitetsnivå Størrelse Hvor "verbal" er den. (Noen hunder lager mer lyd enn andre) Hvor mye tid ønsker dere å legge ned i trening av lydighet. Jeg har personlig god erfaring med cocker spaniel og barn. Og har hørt andre ikke har det. Selv har jeg en blandingshund nå og han er helt suveren. Det beste er altså å prate med mennesker som har hund. Anonymous poster hash: 7a344...071
Bustetroll Skrevet 12. september 2014 #5 Skrevet 12. september 2014 (endret) Golden RetrieverEngelst StaffLabradorPomeranienKing charlesRottweilerLiker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem.Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Endret 12. september 2014 av Bustetroll
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #6 Skrevet 12. september 2014 Berner sennen var vår første. Anbefales. Stor, men barnevennlig og veldig snill. Krever ikke så mye. Anonymous poster hash: 26f8d...f48
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #7 Skrevet 12. september 2014 http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php Kan jo se litt her Vi har Cocker Spaniel, og det er for oss en super hund. Den er ikke så stor og sterk, glad og robust, aktiv nok til at den ikke er kjedelig. Anonymous poster hash: dbb54...1d8
Frk B. Skrevet 12. september 2014 #8 Skrevet 12. september 2014 Vi har en svensk lapphund. Ikke så stor og den er utrolig smart. Dette er ikke en utbrett rase, men veldig familievennlig. Lykke til med hundevalget.
Sint naken biltyv Skrevet 12. september 2014 #9 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først. Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #10 Skrevet 12. september 2014 Vi har en svensk lapphund. Ikke så stor og den er utrolig smart. Dette er ikke en utbrett rase, men veldig familievennlig. Lykke til med hundevalget. Blir ikke denne i utgangspunktet brukt til rein gjetning? Den finske lapphunden gjeter rein med å nappe den i beina for å få den til å gå dit den vil. Så en gjeterhund som napper/biter når den gjør jobben sin er jeg veldig usikker på om er et fornuftig valg av første hund i en familie med løpende barn... Anonymous poster hash: e40b5...621
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #11 Skrevet 12. september 2014 Cocker spaniel :-) Anonymous poster hash: 9692e...797
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først. Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Det kommer an på hunden. Min første hund var en rottweiler hann. Jeg hadde null peiling. Og vet du, det er den beste hunden jeg har hatt. (Har min fjerde nå) har hatt bare forskjellige raser og min første som var rottis var den som gav meg minst utfordringer og bekymringer. Psyken hans var stødig som en klippe og jeg stolte virkelig på han. Er enig at det KAN være en tøff rase men å kategorisk sette den i bås som "farlig" vitner om at du uttaler deg ut fra rykter. Uansett. Jeg vil ikke anbefale en småbarnsfamilie en rottweiler. Anonymous poster hash: 7a344...071
Sint naken biltyv Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først. Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Det kommer an på hunden. Min første hund var en rottweiler hann. Jeg hadde null peiling. Og vet du, det er den beste hunden jeg har hatt. (Har min fjerde nå) har hatt bare forskjellige raser og min første som var rottis var den som gav meg minst utfordringer og bekymringer. Psyken hans var stødig som en klippe og jeg stolte virkelig på han. Er enig at det KAN være en tøff rase men å kategorisk sette den i bås som "farlig" vitner om at du uttaler deg ut fra rykter. Uansett. Jeg vil ikke anbefale en småbarnsfamilie en rottweiler. Anonymous poster hash: 7a344...071 Sier ikke at den er farlig, sier at den ikke er en førstegangshund. Kjenner mange med rotweiler og de er en flott rase for folk med erfaring
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Det finnes rasevelgere på nett (google). Følgende kriterier ville jeg lagt til grunn i tillegg til at det må være en rase som er "enkel" - du skjønner hva jeg mener når du leser om forskjellige hunderaser - hvor mye aktivitet vil den få -hvordan bor dere (forskjell på leilighet og hus med hage) -hvor mye tid vil dere bruke på pelsstell -hvor stor bil har dere.... (bur tar plass) Anonymous poster hash: 38cef...756
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #15 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først. Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Her synes jeg det ble fryktelig generalisert. Alle hunder er individ, og noen raser er mildere enn andre. Alt handler om god oppdragelse. Å si at Golden og Rottweiler biter ofte, er totalt skivebom på alle jeg har møtt av de rasene,samt eid selv. Har ikke personlig hatt Engelsk Staff eller Labrador, men er flere av disse i hundemiljøet her, som både er godt sosialiserte og fine i kroppen. Men dette gjelder selvsagt ikke alle av individer av disse rasene heller. Kontakt oppdrettere av raser dere kunne tenkt dere (gjerne som ikke har valper nå, da enkelte kan smøre på for å få solgt), og fortell hva dere kan tilby en hund. Bruk god tid på valget, impulskjøp er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 9d103...d8c
Sint naken biltyv Skrevet 12. september 2014 #16 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først. Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Her synes jeg det ble fryktelig generalisert. Alle hunder er individ, og noen raser er mildere enn andre. Alt handler om god oppdragelse. Å si at Golden og Rottweiler biter ofte, er totalt skivebom på alle jeg har møtt av de rasene,samt eid selv. Har ikke personlig hatt Engelsk Staff eller Labrador, men er flere av disse i hundemiljøet her, som både er godt sosialiserte og fine i kroppen. Men dette gjelder selvsagt ikke alle av individer av disse rasene heller. Kontakt oppdrettere av raser dere kunne tenkt dere (gjerne som ikke har valper nå, da enkelte kan smøre på for å få solgt), og fortell hva dere kan tilby en hund. Bruk god tid på valget, impulskjøp er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 9d103...d8c Nå tar jeg utgangspunkt i statistikk på biting da så at du ikke kjenner noen som har bitt hjelper jo ikke noe. Man kan alltid være heldig med enkeltindivider, men generelt sett har alle raser ting som kjennetegner dem. Jeg feks har vært uheldig med min hund da den rasen er kjent for ting akkurat min hund hadde lite av
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #17 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først. Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Her synes jeg det ble fryktelig generalisert. Alle hunder er individ, og noen raser er mildere enn andre. Alt handler om god oppdragelse. Å si at Golden og Rottweiler biter ofte, er totalt skivebom på alle jeg har møtt av de rasene,samt eid selv. Har ikke personlig hatt Engelsk Staff eller Labrador, men er flere av disse i hundemiljøet her, som både er godt sosialiserte og fine i kroppen. Men dette gjelder selvsagt ikke alle av individer av disse rasene heller. Kontakt oppdrettere av raser dere kunne tenkt dere (gjerne som ikke har valper nå, da enkelte kan smøre på for å få solgt), og fortell hva dere kan tilby en hund. Bruk god tid på valget, impulskjøp er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 9d103...d8c Nå tar jeg utgangspunkt i statistikk på biting da så at du ikke kjenner noen som har bitt hjelper jo ikke noe. Man kan alltid være heldig med enkeltindivider, men generelt sett har alle raser ting som kjennetegner dem. Jeg feks har vært uheldig med min hund da den rasen er kjent for ting akkurat min hund hadde lite av Statistikk er sjelden et godt måleinstrument. Selvsagt vil populære hunder toppe slike statistikker da det er flere av de. Statistikk kan gi deg nøyaktig den informasjonen du ønsker. Anonymous poster hash: 7a344...071
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #18 Skrevet 12. september 2014 Labrador fra bra oppdretter ( så den er avlet på gemytt) Anonymous poster hash: edcba...b74
Bustetroll Skrevet 12. september 2014 #19 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først.Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Det kommer an på hunden. Min første hund var en rottweiler hann. Jeg hadde null peiling. Og vet du, det er den beste hunden jeg har hatt. (Har min fjerde nå) har hatt bare forskjellige raser og min første som var rottis var den som gav meg minst utfordringer og bekymringer. Psyken hans var stødig som en klippe og jeg stolte virkelig på han. Er enig at det KAN være en tøff rase men å kategorisk sette den i bås som "farlig" vitner om at du uttaler deg ut fra rykter. Uansett. Jeg vil ikke anbefale en småbarnsfamilie en rottweiler. Anonymous poster hash: 7a344...071 Sier ikke at den er farlig, sier at den ikke er en førstegangshund. Kjenner mange med rotweiler og de er en flott rase for folk med erfaring Som nevnt, så kan de fleste hunder være en grei førstegangshund, så sant man er bestemt på hva man vil ha. Og jo, rottweiler kan være en fin førstegangshund, men da må man jo ønske rasen, og sette seg inn i den. Det samme gjelder alle andre raser. En hund som er vanskelig å sosialisere kan også være en fin familiehund. Det er ikke sikkert de skal ha daglige turer til hundeparken eller skal på ukentlige hundretreff. Hva er en førstegangshund da? Spørsmålet er jo hva er en førstegangshund for de som skal ha den. Det kommer mer an på eiere enn selve rasen. Det er ingen superrase som verken trenger stimuli, er automatisk vandt til barn, eller blir født som en familiehund. Hunden blir det man gjør den til. Og familien må sette seg inn i de forskjellige rasene, og velge en som passer for akkurat dem. Skal man velge en voksen hund er jo valget litt vanskeligere, men antar at det er valp som skal inn i familien. Alle raser har sine positive og negative sider. Jeg nevnte et par som FINT kan fungere som førstegangshund, men igjen, det kommer an på hva som passer familien.
Bustetroll Skrevet 12. september 2014 #20 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først.Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Her synes jeg det ble fryktelig generalisert. Alle hunder er individ, og noen raser er mildere enn andre. Alt handler om god oppdragelse. Å si at Golden og Rottweiler biter ofte, er totalt skivebom på alle jeg har møtt av de rasene,samt eid selv. Har ikke personlig hatt Engelsk Staff eller Labrador, men er flere av disse i hundemiljøet her, som både er godt sosialiserte og fine i kroppen. Men dette gjelder selvsagt ikke alle av individer av disse rasene heller. Kontakt oppdrettere av raser dere kunne tenkt dere (gjerne som ikke har valper nå, da enkelte kan smøre på for å få solgt), og fortell hva dere kan tilby en hund. Bruk god tid på valget, impulskjøp er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 9d103...d8c Nå tar jeg utgangspunkt i statistikk på biting da så at du ikke kjenner noen som har bitt hjelper jo ikke noe. Man kan alltid være heldig med enkeltindivider, men generelt sett har alle raser ting som kjennetegner dem. Jeg feks har vært uheldig med min hund da den rasen er kjent for ting akkurat min hund hadde lite av Den statistikken toppes jo av de rasene det er mest av. En golden trekker seg gjerne vekk fra en situasjon fremfor å si ifra, dette er det vanskelig for et barn å forstå, og dermed kan et barn følge etter og fortsette "plagingen" . Det er jo som oftest barn som blir bitt. Men da er man tilbake til dette med å gjennomføre en grundig sjekk av rasen før man går til anskaffelse av den!
Sint naken biltyv Skrevet 12. september 2014 #21 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først.Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Her synes jeg det ble fryktelig generalisert. Alle hunder er individ, og noen raser er mildere enn andre. Alt handler om god oppdragelse. Å si at Golden og Rottweiler biter ofte, er totalt skivebom på alle jeg har møtt av de rasene,samt eid selv. Har ikke personlig hatt Engelsk Staff eller Labrador, men er flere av disse i hundemiljøet her, som både er godt sosialiserte og fine i kroppen. Men dette gjelder selvsagt ikke alle av individer av disse rasene heller. Kontakt oppdrettere av raser dere kunne tenkt dere (gjerne som ikke har valper nå, da enkelte kan smøre på for å få solgt), og fortell hva dere kan tilby en hund. Bruk god tid på valget, impulskjøp er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 9d103...d8c Nå tar jeg utgangspunkt i statistikk på biting da så at du ikke kjenner noen som har bitt hjelper jo ikke noe. Man kan alltid være heldig med enkeltindivider, men generelt sett har alle raser ting som kjennetegner dem. Jeg feks har vært uheldig med min hund da den rasen er kjent for ting akkurat min hund hadde lite av Den statistikken toppes jo av de rasene det er mest av. En golden trekker seg gjerne vekk fra en situasjon fremfor å si ifra, dette er det vanskelig for et barn å forstå, og dermed kan et barn følge etter og fortsette "plagingen" . Det er jo som oftest barn som blir bitt. Men da er man tilbake til dette med å gjennomføre en grundig sjekk av rasen før man går til anskaffelse av den! Jepp, nettopp, de er vanskelige å lese...
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #22 Skrevet 12. september 2014 Jeg vokste opp med en boxer, og elsket den! Vår var spesielt rolig, bjeffet nesten ikke i det hele tatt, supertålmodig med meg og søsknene mine som lekte mye med den. Og ikke minst et skyldig blikk uten like når hun fjertet og det luktet vondt Ikke relevant for spm, men husker det blikket utrolig godt! Har ikke møtt mange boxere siden, men de jeg har hørt om har vært rolige, fine familiehunder! Anonymous poster hash: 18509...435
Bustetroll Skrevet 12. september 2014 #23 Skrevet 12. september 2014 Golden Retriever Engelst Staff Labrador Pomeranien King charles Rottweiler Liker egentlig ikke begrepet førstegangshund, for det er mest deg som eier det går på. Så sant dere setter dere godt inn i rasen dere velger, vil det neppe bli et problem. Finn ut hva dere skal bruke hunden til, og som nevt over, hør med forskjellige oppdrettere når dere har kommet frem til et par raser dere kunne tenke dere. De rasene jeg ikke ville gått for dersom man er helt ny, er raser som er ment til forskjellige bruksområder. Fuglehunder, sauehunder, elghunder, trekkhunder osv. De fleste terriere kan også være vanskelige å dressere, så der er det greit å ha litt erfaring. Så er det greit å ikke velge raser som er kjent for å være veldig bestemte, eller dominante. Golden retriver -den rasen som biter mest og forårsaker mest småskader, har er lite tydelig kroppsspråk og småbiter isteden for å si ifra på andre måter først.Engelst Staff -vanskelig å sosialisere med andre hunder Labrador -grei nok men matvrak, vanskelig å holde slank Pomeranien -lite kjennskap til rasen men de jeg kjenner som har en sier de er tøffe å trene og mye hund i liten kropp King charles -MYE helseproblemer Rottweiler -absolutt ingen førstegangshund, den trenger mye trening og stimuli og er en av de rasene som biter mest og forårsaker mest skader. Skjønner ikke hvor folk får det fra at dette er en enkel førstegangshund!?!? Her synes jeg det ble fryktelig generalisert. Alle hunder er individ, og noen raser er mildere enn andre. Alt handler om god oppdragelse. Å si at Golden og Rottweiler biter ofte, er totalt skivebom på alle jeg har møtt av de rasene,samt eid selv. Har ikke personlig hatt Engelsk Staff eller Labrador, men er flere av disse i hundemiljøet her, som både er godt sosialiserte og fine i kroppen. Men dette gjelder selvsagt ikke alle av individer av disse rasene heller. Kontakt oppdrettere av raser dere kunne tenkt dere (gjerne som ikke har valper nå, da enkelte kan smøre på for å få solgt), og fortell hva dere kan tilby en hund. Bruk god tid på valget, impulskjøp er ikke å anbefale. Anonymous poster hash: 9d103...d8c Nå tar jeg utgangspunkt i statistikk på biting da så at du ikke kjenner noen som har bitt hjelper jo ikke noe. Man kan alltid være heldig med enkeltindivider, men generelt sett har alle raser ting som kjennetegner dem. Jeg feks har vært uheldig med min hund da den rasen er kjent for ting akkurat min hund hadde lite avDen statistikken toppes jo av de rasene det er mest av.En golden trekker seg gjerne vekk fra en situasjon fremfor å si ifra, dette er det vanskelig for et barn å forstå, og dermed kan et barn følge etter og fortsette "plagingen" . Det er jo som oftest barn som blir bitt. Men da er man tilbake til dette med å gjennomføre en grundig sjekk av rasen før man går til anskaffelse av den! Jepp, nettopp, de er vanskelige å lese... Det finner man ut hvis man leser om dem.. Og har man da planer om å utvide familien med 2-3 barn etter anskaffelse av hund, så er det kanskje greit å velge en annen rase enn akkurat denne. Men alle hunder har sitt. Alle er fantastiske på sin måte, og alle har sine skavanker og mangler
Frk B. Skrevet 12. september 2014 #24 Skrevet 12. september 2014 Vi har en svensk lapphund. Ikke så stor og den er utrolig smart. Dette er ikke en utbrett rase, men veldig familievennlig. Lykke til med hundevalget. Blir ikke denne i utgangspunktet brukt til rein gjetning? Den finske lapphunden gjeter rein med å nappe den i beina for å få den til å gå dit den vil. Så en gjeterhund som napper/biter når den gjør jobben sin er jeg veldig usikker på om er et fornuftig valg av første hund i en familie med løpende barn... Anonymous poster hash: e40b5...621 Ja der er rett at den stammer fra reins drift, noen bruker dem enda. Men det er ikke rett at de napper i bakbena på reinen! Dette er det borie collien gjør på sauen. Lappene (svensk lapphund, finsk lapphund og lapsk vallhund) bjeffer for å få fart på reinen. De veit at dem er mye mindre enn reinen å vil derfor holde litt avstand. Lappene er et pratsom rase, men dette går det lett ann å trene bort. De er super smarte og lett trente. Hunden min sier bare ifra når hu må ut eller vil inn - eller hvis det er noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå