Gå til innhold

Hvor mye er det "vanlig" å ha i innboforsikring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har borettslag leilighet, 80 kvm. Har innbo på 3 mill. Vet ikke om det blir annerledes med hus, men hvis det f.eks brenner så vil innbo dekke kjøkken, bad, gulv, vegger, det elektriske osv, ikke bare tv, pc, møbler osv.

Anonymous poster hash: 4d8d9...742

Har 2,5 eller 3. 350000 er alt for lite! Hadde500 000 når jeg var student og lite interiør. Husk at alt må være med. Du eier mye du ikke trenger/bruker, men det skal dekkes likevel. Tror vi betaler 1000kr per år så ikke veldig dyrt heller.

Vi har et hus på ca 145 kvm, og vi har tegnet innbo forsikring via fagforbundet mitt Nito til 984 kr pr år, og det dekker inntil 2,75 mill kr. Personlig syns jeg 350 000kr er ingenting. Jeg tror nok det du/ dere eier er verdt langt mer enn 350 000 kr mtp huset er jo på hele 125 kvm. 

Anonymous poster hash: 50fe1...d58

Annonse

Vi har borettslag leilighet, 80 kvm. Har innbo på 3 mill. Vet ikke om det blir annerledes med hus, men hvis det f.eks brenner så vil innbo dekke kjøkken, bad, gulv, vegger, det elektriske osv, ikke bare tv, pc, møbler osv.

Da er du nok dobbelt forsikret, da borettslagets selskap vil dekke dette og ( altså ikke innbo men resten som hører til bygget) Du vil ikke få dobbelt utbetalt så dette er penger ut av vinduet.

Anonymous poster hash: 06111...a39

Merklig det dere sier. Jeg snakket med if forsikring på telefonen istad, sa at jeg haddr en 60 kvadratmeter stor leilighet og hun anbefalte meg å ha innbo som dekka inntil 200 000 :S

Anonymous poster hash: 78242...d39

Merklig det dere sier. Jeg snakket med if forsikring på telefonen istad, sa at jeg haddr en 60 kvadratmeter stor leilighet og hun anbefalte meg å ha innbo som dekka inntil 200 000 :S

Da vet ikke denne personen hva hun snakker om. Har jobbet der selv. Kanskje en slags student kveldsvakt? Ring på dagtid :-)

Jeg har hus på 170 kvm og har forsikret innbo for 2 mill.

Men på den konkuransen hos Gjensidige var det veldig lite synes jeg. De har rundt 300 000. Men det var en mini leilighet tror jeg da.

Anonymous poster hash: 87042...3f3

Oppgrader!!! Vi trodde ikke vi hadde noe cerdier, men etter husbrann mistet vi verdier for rundt 1,8 mill!!! Men bøker, cd-plater, penner, viskelær og alt smånipset blir for mange tusen! Er veldig glad vi hadde den forsikringa vi hadde, hvis ikke hadde vi hatt store problemer med å komme oss på beina igjen!

350.000 er alt for lite! Hva har du råd til da? Senger, sofa, hvitevarer og noen møbler. Vips er de pengene borte, og hvordan skal du da få råd til klær, sengklær, vaskekluter, håndduker, kjøkkenmaskin og alt mulig man er avhengig av...

Du kommer til å angre om dere har så lite i innbo ig dere skulle få en evt brann :(

Anonymous poster hash: 5001a...bdd

Sikker på at du ikke har misforstått noe? Vi skulle forsikre et tilnærmet tomt hus i IF i mai, men fikk ikke forsikret under 400.000. Å øke det betraktelig kostet nesten ingenting, så det gjorde vi etterhvert som vi flyttet inn. Nå har hi 2,5 mill. Er du kun en pers kan muligens 350 være mulig, men det er svært lite trolig.

Anonymous poster hash: 9b698...350

Annonse

Da er du nok dobbelt forsikret, da borettslagets selskap vil dekke dette og ( altså ikke innbo men resten som hører til bygget) Du vil ikke få dobbelt utbetalt så dette er penger ut av vinduet.

Ja, forsikringen gjennom borettslaget vil dekker vegger og gulv. Skrev litt dumt, mente tapet, maling, parkett. Men de dekker ikke nytt kjøkken med kjøkkenskap, kjøleskap osv.

Vi har 300 000. Det er jo altfor lite, men vi har helt glemt å øke den. Det er fra den tiden vi var fattige, gikk på sosialstøtte og eide omtrent ingenting. Vi regnet faktisk over alt vi eide og kom til at 300 000 var mer enn nok, til og med om vi regnet ny verdi på alt vi hadde kjøpt brukt. Eneste grunnen til at vi bestilte innboforsikring var fordi husleiekontrakten krevde det.

Men hvordan er det hvis det skulle bli brann eller noe sånt, skriver man bare en liste over alt man hadde, eller må man dokumentere det på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: 8feca...edf

Vi har 300 000. Det er jo altfor lite, men vi har helt glemt å øke den. Det er fra den tiden vi var fattige, gikk på sosialstøtte og eide omtrent ingenting. Vi regnet faktisk over alt vi eide og kom til at 300 000 var mer enn nok, til og med om vi regnet ny verdi på alt vi hadde kjøpt brukt. Eneste grunnen til at vi bestilte innboforsikring var fordi husleiekontrakten krevde det.

Men hvordan er det hvis det skulle bli brann eller noe sånt, skriver man bare en liste over alt man hadde, eller må man dokumentere det på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: 8feca...edf

Tror nok ikke man trenger å dokumentere det, det vil jo bli helt umulig å dokumentere hver eneste sokkepar, til bamser, leker osv.

Men hvis de er mistenksom på at du lyger på deg ting kan de nok begynne å undersøke. Leste en gang om en forsikringssvindler som ble avslørte. Hjemmet hans hadde brent ned og han sa han hadde flere dyre møbler, seng til flere ti tusen kroner osv. De fikk inn en etterforsker som gikk igjenom brannruinene, for som man vet så brenner ikke skruer opp. Og utifra skruene kunne de konkludere med at de fleste møblene var ikea møbler. Han ble tatt for forsikringssvindel.

Har innbo forsikring på 500 000 jeg. Kun meg foreløpig, i en blokkleilighet på ca 65 - 70 kvm.

Kanskje jeg må øke denne når jeg nå ser hvor mye folk egentlig har?

Anonymous poster hash: 4fe89...881

Ja, forsikringen gjennom borettslaget vil dekker vegger og gulv. Skrev litt dumt, mente tapet, maling, parkett. Men de dekker ikke nytt kjøkken med kjøkkenskap, kjøleskap osv.

Det er feil det også. Innboforsikring dekker i utgangspunktet kun løsøre, dvs alt du tar med deg når du flytter. Bygningsforsikringen dekker bygget inntil normal standard. Dette inkluderer også tapet, maling og parkett. Har du derimot gjort noe veldig spesielt og dyrt med leiligheten, vil dette allikevel gå over innboforsikringen. Men da skal det være svært eksklusive ting helt utenom det vanlige.

Den dekker alt du ikke kan ta med deg ut av leiligheten. Altså ikke hvitevarer men den dekker parkett, tapet og fastmonterte kjøkkenskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...