Gå til innhold

Hundeeiere: Kan dere hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går dere lang tur og sliter han ut fysisk og mentalt Før dere forlater han hjemme?

Anonymous poster hash: eb90f...d65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi drar på jobb putter vi vår hund inn i ett helt vanlig hundebur som man har i bilen, bare piiittelitt større, men ikke mye!

Enste vi må gjøre er å henge en hengelås på buret med nøkkelen stående i da han blir veldig vill og prøver å komme seg ut om han hører noen gå forbi ute :-)

Men dette er han vandt til fra han var baby...sover inni buret om natten og, så da er han "innestengt" og. Ikke noe problem, han elsker buret, og det er som en slags "friplass" da buret er under trappen i gangen...roligt og behageligt for han der :-)

Skrevet

Bur?? Ikke gjør det hvert fall..Og kjetting?? Neineinei!

Skrevet

Håper ikke dere burbrukere har hund selv. Stakkars hunder som ikke får bevege ordentlig på seg i løpet av en hel lang arbeidsdag. Dere er klar over at dersom hunden er i bur på natten og tilbringer den 14-16 timer i.bur hvert døgn. Det er galskap.

Her valgte vi oppdragelse og hjemme alene trening.

Hunden min er kun i bur i bilen pga sikkerhet. De har rett på å gå fritt hjemme.

Skrevet

Når vi drar på jobb putter vi vår hund inn i ett helt vanlig hundebur som man har i bilen, bare piiittelitt større, men ikke mye!

Enste vi må gjøre er å henge en hengelås på buret med nøkkelen stående i da han blir veldig vill og prøver å komme seg ut om han hører noen gå forbi ute :-)

Men dette er han vandt til fra han var baby...sover inni buret om natten og, så da er han "innestengt" og. Ikke noe problem, han elsker buret, og det er som en slags "friplass" da buret er under trappen i gangen...roligt og behageligt for han der :-)

Spør en veterinær eller hundetrener om dette ikke er dyreplageri. Vi tok opp tema på et kurs engang og konklusjonen var at hvis hunden skal ha sitt fristed i buret og virkelig vil være der kan man holde døren på buret oppe. Hunder er ikke burdyr og denne "trenden" er kun fint for hundens eier. Å være litt i bur er ok, men å sove pluss å tilbringe hele dagen der er dyreplageri!

Anonymous poster hash: f99bc...7f4

Skrevet

Her var det mye forskjellig, HI.

Jeg har en slik problemhund som du beskriver. Eller, dvs, han VAR en problemhund. Det begynte da han var ca 6-7 mnd, og gikk over da han var ca 1,5 år. Vi var nødt til å kastrere han pga andre problemer, og samtidig ga han seg med herjingen. Nå sier jeg ikke at du skal løpe til veterinær og kastrere, men hva med å ta en prat med en veterinær? Evt høre litt om kjemisk kastrering. Det hjalp i hvertfall vår hund. Han ble mye roligere, mye mindre stresset, og livet ble enklere for oss alle.

Uansett, du har all medfølelse herfra! Og lykke til videre!

Skrevet

IKKE kjøp bur! Og herregud, ikke bind ham i kjetting!!

Å pasifisere en hund ved å stappe ham i et bur er bare for menneskenes skyld, for å slippe å jobbe med et problem. Her får ikke hunden beveget seg, skiftet underlag når det er varmt, strukket seg ordentlig, gått rundt etc. Ting som er svært naturlig for en hund å gjøre. I verste fall kan han få fullstendig panikk og prøve å gnage seg ut av buret, resultatet blir skyhøye dyrlegeregninger og ødelagte tenner.

Ingen hunder har det best i bur, de bare blir nektet å bevege seg. Hvis en hund bor i åpent bur, greit, da kan den velge. Men så lenge man må stenge igjen døra for at ikke hunden skal gå ut har den ikke valgt det frivillig.

Det med å gi et begrenset område kan fungere i starten, men området må være større enn et bur, og gi mulighet til å endre liggested. Disse gjerdene folk snakker om har vi brukt i starten, (kjøpte på Plantasjen) og de setter man bare foran døråpningen. Vår hund er stor - dog ikke så stor - og har aldri prøvd å hoppe over, siden han syns skranglelyden er skummel.

Det høres veldig ut som separasjonsangst eller rett og slett at han ikke liker å være alene. Vi trodde vår hadde angst, men han var bare stressa av at vi gikk. Og han ødela ting, løp rundt, klorte på døra og hylte. Vi brukte atferdskonsulent, trente hver eneste dag i 3-4 måneder, og har nå en harmonisk hund som synes det er helt greit at vi drar. Men det krevde trening!

Hva gjorde du da han skulle lære å være alene i starten? Hvordan bygde du opp treninga? Hvor gradvis? Gå tilbake. Og bygg opp en rutine. Her er det vi lærte av konsulenten:

* La ham vite at du skal gå ved å ha en fast rutine, noe som gjør det kontrollerbart og oversiktlig. Ta på veske, jakke og sko om du så skal være borte i fem minutter.

* Gi hunden noe godt hver gang, vi gir gjerne en strupe eller en dentastix.

* Si en fast frase som for hunden betyr at nå går du. Vi bruker "nå skal du være hjemme".

* Når du kommer hjem, ikke gi hunden oppmerksomhet før den er rolig. Er han veldig oppkavet og gira og supermegaglad, bare gå rolig forbi, sett inn matvarer, sitt i sofaen etc. Dette er for å fortelle hunden at det å komme og gå ikke er noe farlig. Om man gir masse oppmerksomhet til en nervøs og stressa hund når man kommer hjem sier man "Ja, du har helt rett, det var grusomt at du var alene", mens det du vil formidle er "det spiller ingen rolle at du var alene, det går fint, se, her er jeg igjen, jeg kommer alltid tilbake". Når hunden er blitt rolig, og er rolig hver gang du kommer hjem (ikke oppkavet) kan du hilse rolig, og gradvis hilse mer ettersom hunden blir vant til det.

* Sperr av et begrenset område den første tiden. Vi hadde vår hund i gangen med lukket dør, men man kan også sperre av et mindre rom med grinder. Etter hvert kan du øke arealet hunden er på, og målet er til slutt å være helt løs i leiligheten.

* Rydd unna så godt det lar seg gjøre (skjønner at du ikke kan rydde unna sofaen, altså).

* Begynn med ett minutt. Gå gradvis oppover, etter tre uker bør du ha kommet opp i en time, og deretter kan du øke kjappere. Øv flere ganger om dagen, til ulike tidspunkt, men ha den samme rutinen hver gang.

Søk gjerne hjelp hos en atferdskonsulent, en som bruker positive metoder.

Bur er ingen løsning, langsiktig trening og samarbeid er.

Anonymous poster hash: 82102...5f5
Skrevet

Jeg håper du finner ut av det. Bruk noen av tipsene du har fått her, og hør inne på Canis.

Slit ut hode til hunden er nok mitt beste tips. :) Men det hjelper jo ikke for hele dagen.

Men jeg vil si til dere som er anti-anti bur. Jeg har en tispe. Hu er nå 2 år, hu klarer ikke å slappe av utenfor buret når vi ikke er hjemme. Det blir for mye for henne å passe på, så hu blir stresset og sliten av det. Hun begynner da å ødelegge å klatre oppå alt som går ann! Men hu elsker buret sitt! Når jeg skulle på jobb i dag så gikk hu å maste på meg sånn at hu skulle få lagt seg i buret sitt - det er rutien å hu veit det. Når vi skal legge oss om kvelden så slukker vi lyset på stua å hu ligger alt i buret sitt klar for å sove! Vi har prøvd flere ganger å lære henne å være utenfor buret/ med åpen dør, men hu blir stressa av det stakar. Ja det er sikkert noe vi kunne ha øvd på, men så lenge vi ser at hu elsker buret sitt så kommer jeg ikke til å fjeren det.

Enda en positiv ting med bur, er begynner det å brenne så veit jeg nøyaktig hvor hunden min er. Veit du som ikke har hunden i bur nøyaktig hvor din er? Og om den kommer?

Jeg var også anti-anti hundebur før vi fikk henne, men ikke nå lenger. Men man må se ann hunden, familien og hverdagen. Men jeg mener fortsatt at dersom hunden klarer å slappe av utenfor buret så burde hunden gå løst. :) Men igjen, ingen er like. ;)

Anonymous poster hash: 37ad7...689
Skrevet

Jeg er AB med det laaange svaret over her. #32.

Hvis jeg hadde hatt bur, og hvis det brenner og jeg ikke er hjemme vil hunden i alle fall dø inni buret uten mulighet til å gå et sted det kanskje er mulig å overleve. Er jeg hjemme vil han ikke ha mulighet til å varsle om brannen fordi han er innestengt.

Vi hadde bur den første måneden vi hadde ham om natta, fordi oppdretter sa det og vi var usikre førstegangseiere. To uker i et ganske lite bur, to uker i et mye større. Men når han måtte overtales inn og prøvde å grave seg ut slutta vi på dagen. Angrer fremdeles. Og det var bare om natta. En hund som er i bur om natta og når man er borte vil tilbringe to tredjedeler av livet i bur.

Kunne dere prøvd å trene på måten jeg beskriver over for å venne henne av med bur, da? Når hun ikke kjenner til noe annet og er tilvendt det er det ikke så rart hun helst vil være der. Da  må selvtillitten bygges opp så hun skjønner at det går bra utenfor også, for eksempel med  sette døra på gløtt, så åpen, så sette opp gitter utenfor så området er avgrenset, men større. Sakte tilvenning til å skjønne at det er bedre utenfor, der hun kan bytte stilling og bevege seg litt. Vår har mye pels og må ha vært utrolig varm da han som valp var i bur. Det er styrete, men kan være verdt det.

Sorry, ikke meningen å lage dette til en burdebatt.

Anonymous poster hash: 82102...5f5
Skrevet

Jeg hadde sjekket med noen som har erfaring med dette (altså en hundeskole f.eks.). Å investere i dette nå vil sørge for et fint hundehold resten av hundens levetid.

Jeg har ikke erfaring med hunder som tisser som reaksjon på å være hjemme. Vi har valp. Den har hatt sin faste plass på kjøkkenet og vi lukker kjøkkendørene når den er alene hjemme. Vi sier alltid i fra til den når den går eller når vi skal legge oss (den skjønner jo egentlig det, for det er de eneste gangene vi lukker den inne der. Til tross for at hun ellers kan tygge og bite på det utroligste, så har det faktisk gått problemfritt. Nå legger hun seg på kjøkkenet når hun synes det er kveld.

Vi sørger for at hunden er tilstrekkelig luftet og har fått litt hjernetrim før vi gjør det.

Anonymous poster hash: 7b5e9...d44
Skrevet

Nå har jeg ikke lest svarene du har fått så det er godt mulig du har fått samme rådet flere ganger.

Jeg anbefaler bur.

Jeg har en schafergutt som i 1 årsalderen begynte å herpe ting når han var hjemme alene. Heldigvis kom han ikke så langt at han fikk ødelagt møblene. Vi begynte å sette han i bur når vi var borte. Han stortrivdes der. Etter et par år fant vi ut at vi skulle prøve uten bur igjen og det gikk kjempe fint. Han har ikke ødelagt noe som helst etter at vi sluttet med buret.

Det var rett og slett et "tenåringsopprør" han hadde hatt når han ødela ting.

Anonymous poster hash: 3316a...8f3

Skrevet

Til dere som er tilhenger av bur:

Dere sier hunden bare eeelsker buret dag og natt. Hvorfor har dere da døren lukket? Jeg forstår at bur kan være praktisk i enkelte situasjoner eller perioder, men som oppholdsplass? Seriøst? Her flytter hunden mye på seg iløpet av dag og natt, spiser og drikker når det passer. Dyreplageri visst han hadde hatt bur. Han har hele huset til disposisjon når han måtte ønske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...