Gå til innhold

Hundeeiere: Kan dere hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en han-hund som fylte ett år i juni, han er en blandingshund og relativt stor (35kg).  Han er kjempe grei med barna, prøver seg litt på meg, og veldig lydig ovenfor mannen min.  Det største problemet vårt med han, er at han ødelegger ALT han kommer over når vi er borte.. Jeg er så lei av å komme hjem fra jobb og se at minst en gjenstand er ødelagt, i dag var det sofaen.. Han rev av trekket i hjørnet og massakerte skummadrassen og det andre som var under trekket.. Han har også de siste månedene begynt å tisse inne mens vi er ute, ALDRI når vi er hjemme.  Mengden kan variere, og antall steder han tisser på også, men han har sine favoritt plasser.  Vi har prøvd å bruke eddik og en spray vi kjøpte på dyrebutikken for å prøve å hindre at han tisser inne, men det har ikke hjulpet.  Han får selvfølgelig en tur på morgenen før vi drar slik at han kan gjøre fra seg, men han tisser likevel inne - jeg har testet noen ganger å vente ute i rundt 5 minutter, og når jeg da kommer inn så har han allerede rukket å tisse på gulvet. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, jeg gruer meg nesten til å gå hjem fordi jeg vet at jeg må bruke oppmot en halvtime på å rydde og vaske etter hunden.  Det som gjør det hele så vanskelig er at vi kan ikke irettesette han heller, siden han ikke gjør sånt når vi er hjemme.. 
 Vi kikker selvfølgelig etter hundekurs vi kan melde oss på, men vi har ikke funnet noe til nå, men jeg ville høre med dere om dere vet om noe vi kan prøve oss på selv mens vi leter?  Har noen av dere opplevd noe sånt?  

Ser at dette ble veldig langt, men jeg setter virkelig pris på alle tips dere kan komme med :)

Anonymous poster hash: 08bea...fbf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør på canis sitt forum. Mange flinke der :)

Lykke til!

Skrevet

Kjøp bur han kan være i på dagen.

Anonymous poster hash: 1ddf8...6dc

Skrevet

Spør på canis sitt forum. Mange flinke der :)

L

Åå takk for tips! Skal sjekke det ut :)

HI

Skrevet

Han er så stor at vi har slitt med å finne et bur han passer godt inn i, slik at han får bevegd seg ordentlig rundt og sånt, og ikke minst som passer inn i leiligheten vår.. Men takk for innspill :)

HI

Skrevet

Han er så stor at vi har slitt med å finne et bur han passer godt inn i, slik at han får bevegd seg ordentlig rundt og sånt, og ikke minst som passer inn i leiligheten vår.. Men takk for innspill :)

HI

Dere kan ikke kjøpe en sånn grind som er ment for barn da. Den som du selv kan bestemme hvor stor kan være. Du kan sette den i et hjørne, midt på gulvet, hvor som helst. Da kan dere jo om ikke annet avgrense området den kan bevege seg.

Anonymous poster hash: 078bb...717

Skrevet

HI

Dere kan ikke kjøpe en sånn grind som er ment for barn da. Den som du selv kan bestemme hvor stor kan være. Du kan sette den i et hjørne, midt på gulvet, hvor som helst. Da kan dere jo om ikke annet avgrense området den kan bevege seg.

Anonymous poster hash: 078bb...717

Vi har aldri hatt slike før, så jeg er ikke sikker på hvor tunge og høye de er, men han vil ikke kunne dytte den/hoppe over den?  Han tok en gang et hopp fra sittende stilling opp på spisebordet, heh..  Vi ser på muligheten til å kjøpe oss et hus, slik at vi kan lage en luftegård til han ute, men foreløpig så har vi ikke den muligheten heller.. :/

HI

Skrevet

Det kan være separasjonsangst. Vi har en som er sånn og sperrer av til stuen med petguard fra babyshop. Hunden er på kjøkkenet, i gangen og i trappen når han er alene. Bruker en gammel babymadrass han kan ligge på og herpe :-)

Anonymous poster hash: f99bc...7f4

Skrevet

Og ja, hun som nevner Canis har rett. Dette er ikke rett forum tror jeg. Bare å foreslå bur for den typen hund sier egentlig alt.

Skrevet

Det kan være separasjonsangst. Vi har en som er sånn og sperrer av til stuen med petguard fra babyshop. Hunden er på kjøkkenet, i gangen og i trappen når han er alene. Bruker en gammel babymadrass han kan ligge på og herpe :-)

Vi har vært innom tanken på separasjonsangst ja.. Har du noen tips til hva man kan gjøre med det i så fall?  Vi avgrenser han i den forstand at alle soverom er låst samt toalettet, men ellers har leiligheten en åpen løsning, så det er ingen flere dører å sperre :P 

Det er ikke meningen å "skyte ned" alle forslagene deres altså, jeg prøver virkelig å ha et åpent sinn her.. Vi må virkelig flytte til et hus merker jeg.. :)

HI

Skrevet

Det at han ødelegger ting er nok mest av kjedsomhet, men kan også være av frustrasjon, nervøsitet fordi han er aleine hjemme. Tissing er enten fordi han vil markere revir eller at han er stresset fordi han er forlatt.

Jeg ville som det er nevnt over kjøpt bur som er plassen hans også når dere er hjemme og på natta, da kan dere ha døra åpen. Da har han en trygg plass å være på når dere er borte. Hunder liker å ligge i trange kroker så buret bør ikke være så stort men så stort at han får snudd på seg. Ta hunden med på en dyrebutikk og spør om hvilken burstørrelse de anbefaler.

Skrevet

Og ja, hun som nevner Canis har rett. Dette er ikke rett forum tror jeg. Bare å foreslå bur for den typen hund sier egentlig alt.

Tenkte det var verdt et forsøk :)  Jeg skal sjekke ut canis.  Det var nok bare et velmenende tips, men litt vanskelig å gjennomføre med tanke på vår hund ;) 

HI

Skrevet

Vi har vært innom tanken på separasjonsangst ja.. Har du noen tips til hva man kan gjøre med det i så fall? Vi avgrenser han i den forstand at alle soverom er låst samt toalettet, men ellers har leiligheten en åpen løsning, så det er ingen flere dører å sperre :P

Det er ikke meningen å "skyte ned" alle forslagene deres altså, jeg prøver virkelig å ha et åpent sinn her.. Vi må virkelig flytte til et hus merker jeg.. :)

HI

Skulle ønske jeg visste selv. Har prøvd å gå fra korte turer for å vise at jeg kommer tilbake og sånn, men her hjelper ingenting. Min er fra omplassering og har ukjent forhistorie. Tør ikke gi deg råd siden jeg ikke har knekket nøtten selv. Men har passet en annen med separasjonsangst, pluss min nå og vet at bur er absolutt ikke bra. Kanskje det beste er å kontakte en adferdsspesialist. Mange gir dessverre masse hunderåd uten å ha peiling :-) lykke til uansett :-)

Skrevet

Det at han ødelegger ting er nok mest av kjedsomhet, men kan også være av frustrasjon, nervøsitet fordi han er aleine hjemme. Tissing er enten fordi han vil markere revir eller at han er stresset fordi han er forlatt.

Jeg ville som det er nevnt over kjøpt bur som er plassen hans også når dere er hjemme og på natta, da kan dere ha døra åpen. Da har han en trygg plass å være på når dere er borte. Hunder liker å ligge i trange kroker så buret bør ikke være så stort men så stort at han får snudd på seg. Ta hunden med på en dyrebutikk og spør om hvilken burstørrelse de anbefaler.

Tusen takk for svaret ditt :)

Jeg trooor ikke han markerer, da det ikke  er snakk om en liten skvett her og der, men større mengder tiss.. Tipset om å ha et bur han kan bruke som et "safe-house" var kanskje en god ide, han har ikke et fast sted i leiligheten som er "hans", han er litt rundt om kring.  Vi kjøpte en hundeseng til han da han var liten, men den ville han ikke se på engang.. Kanskje det kan hjelpe litt :) 

Hva kan vi gjøre med kjedsomheten hans tror du?  Vi har kjøpt sånne IQ leker til han, men de har han bitt i stykker innen kort tid. 

HI

Skrevet

Vi har vært innom tanken på separasjonsangst ja.. Har du noen tips til hva man kan gjøre med det i så fall? Vi avgrenser han i den forstand at alle soverom er låst samt toalettet, men ellers har leiligheten en åpen løsning, så det er ingen flere dører å sperre :P

HI

Skulle ønske jeg visste selv. Har prøvd å gå fra korte turer for å vise at jeg kommer tilbake og sånn, men her hjelper ingenting. Min er fra omplassering og har ukjent forhistorie. Tør ikke gi deg råd siden jeg ikke har knekket nøtten selv. Men har passet en annen med separasjonsangst, pluss min nå og vet at bur er absolutt ikke bra. Kanskje det beste er å kontakte en adferdsspesialist. Mange gir dessverre masse hunderåd uten å ha peiling :-) lykke til uansett :-)

Uff, det er ikke bare bare dette her, vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger..  Noen anbefaler bur, andre ikke :P  Ingen fasit på dette merker jeg.  Lykke til med din hund, og takk for at du svarte :)

HI

Skrevet

Har du prøvd å legge han på badet? Hunder som ikke liker å være aleine blir mer stressa om de har stort område å være på. I tillegg så roer de seg fortere hvis de ikke har vinduer i rommet.

Vil dere ikke ha bur kan dere binde han så han ikke får mulighet å vandre. Dere må da binde han i kjetting så han ikke får tygget i stykker bandet.

Skrevet

For kjedsomhet når han tygger i stykker lekene ville jeg nok brukt tyggebein. Hjernetrim sliter hunder mer ut enn turer, eksperter sier 5 min hjernetrim tilsvarer 30 min med tur. Hjernetrim er trening med komandoer kan bruke så enkle som sitt. Hva med å slite han litt ut med komandoer før dere går. Jeg gjør ofte et par runder med apport på min. Men ved dårlig tid er det lett å si sitt- ligg- sitt - bli ( da kan jeg hente noe )- kom- sitt, så legger jeg han på plassen sin.

Skrevet

Har du prøvd å legge han på badet? Hunder som ikke liker å være aleine blir mer stressa om de har stort område å være på. I tillegg så roer de seg fortere hvis de ikke har vinduer i rommet.

Vil dere ikke ha bur kan dere binde han så han ikke får mulighet å vandre. Dere må da binde han i kjetting så han ikke får tygget i stykker bandet.

Han sover på badet, så der føler han seg trygg - trodde jeg..  Vi har prøvd det noen ganger, den første gangen åpnet han bare døren og gikk inn i stua for å bølle. Andre gangen så låste vi døren, men da hamret og klorte han så fryktelig på den at den er full av kloremerker og noe av malingen er skrellt vekk.. Ser bare for meg at vi kommer hjem er dag og hele døra er revet av hengslene :(

HI

Skrevet

For kjedsomhet når han tygger i stykker lekene ville jeg nok brukt tyggebein. Hjernetrim sliter hunder mer ut enn turer, eksperter sier 5 min hjernetrim tilsvarer 30 min med tur. Hjernetrim er trening med komandoer kan bruke så enkle som sitt. Hva med å slite han litt ut med komandoer før dere går. Jeg gjør ofte et par runder med apport på min. Men ved dårlig tid er det lett å si sitt- ligg- sitt - bli ( da kan jeg hente noe )- kom- sitt, så legger jeg han på plassen sin.

Nå ble det mye sitering her.. :)

Dette hørtes veldig lurt ut, i morgen skal han få en del kommandoer før vi går ut, er vi heldige så hjelper det noe ;)

HI

Skrevet

Rådene du kommer med er helt bak mål! I verste fall ødelegger du hunden totalt. Håper HI søker hjelp hos en profesjonell isteden for å lytte til dette tullet. Du kan tydeligvis ikke mye og bør virkelig være forsiktig med å gi råd.

Skrevet

Ikke følg rådene her TS! Spør på Canis sitt forum :)

Dere som sier bur eller låse inn hunden, binde i kjetting? Hva er det dere tror det hjelper for? Ja, møblene blir ikke ødelagt, men dere ødelegger hunden. Store hunder kan slite seg ut av bur, rom og kjetting hvis de virkelig bestemmer seg.

Skrevet

Han sover på badet, så der føler han seg trygg - trodde jeg.. Vi har prøvd det noen ganger, den første gangen åpnet han bare døren og gikk inn i stua for å bølle. Andre gangen så låste vi døren, men da hamret og klorte han så fryktelig på den at den er full av kloremerker og noe av malingen er skrellt vekk.. Ser bare for meg at vi kommer hjem er dag og hele døra er revet av hengslene :(

HI

Med den oppførselen er det tydelig at han ikke vil være aleine. Hunder er flokkdyr.

Du skrev over at dere hadde vært hos veterinær for å kjøpt spray for at han ikke skulle tisse inne. Har du prøvd middel for å roe han ned ( jeg tenker da ikke på medisin)for noen år siden kunne man kjøpe en type som man satte i stikkontakten. Så ville jeg gått helt tilbake til start med å trene på å være alene. Gå ut , gå inn med en gang. Da bør han ikke rekke en gang å gi et lite ul. Belønne. Gjenta med veldig liten økning. ( 5 sek- 10 sek- 20 sek - 40 sek) viktig at han ikke får tid til å begynne å ødelegge. Rose og belønne hver gang er viktig.

For noen hunder hjelper radio.

Ellers vil jeg oppsøkt lokal hundklubb hvis det er lang vei til atferdsspesialister, så kan du få flere råd. Er alltid vanskelig å vite når man ikke har møtt hunden. Tror hunden vil roe seg mye hvis han hadde en annen hund som selskap kanskje du da treffer noen som har mulighet til å hjelpe deg med å holde hunden din med selskap

Anonymous poster hash: 842f3...789

Skrevet

Til dere som sier at bur ikke er bra. Det er faktisk noe av det tryggeste. En vandrende hund kan faktisk klare å starte brann. De kan finne på bite over ledninger, hoppe på komfyren. I bilen er det også anbefalt å ha hunden i bur slik at den ikke er til hinder for redningspersonell ved ulykker.

Jeg er enig at kjetting kan rykkes og dører kan åpnes det var nevnt som alternativ hvis man ikke ønsker bur. Bur kan selvfølgelig også ødelegges men det fins bur som er designet for store hunder og da er det ikke lett for en stor hund å ødelegge det.

Skrevet

Til dere som sier at bur ikke er bra. Det er faktisk noe av det tryggeste. En vandrende hund kan faktisk klare å starte brann. De kan finne på bite over ledninger, hoppe på komfyren. I bilen er det også anbefalt å ha hunden i bur slik at den ikke er til hinder for redningspersonell ved ulykker.

Jeg er enig at kjetting kan rykkes og dører kan åpnes det var nevnt som alternativ hvis man ikke ønsker bur. Bur kan selvfølgelig også ødelegges men det fins bur som er designet for store hunder og da er det ikke lett for en stor hund å ødelegge det.

Det er anbefalt i bil ja, ikke hjemme og IKKE til hund med seperasjonsangst. Skjønner ikke hvorfor du svarer når du ikke har peiling. Jeg kan mye om hunder men avstår fra å gi råd til HI fordi jeg ikke er veterinær eller adferdsspesialist. Direkte farlig med sånne som deg som slenger ut tull i hytt og pine. Svar heller på noe som ikke involverer liv.

Skrevet

Jeg mener bur er tull. Vi har aldri hatt det, skal aldri ha det heller.

Men jeg har ikke så mange tips men de vi gjør for aktivisering inne er: legg godbiter rundt omkring å la han søke etter de. Her er leverpostei. Hunden settes i et annet rom når vi legger det rundt, så søk kommando når vi henter han. Leter som en gal. En aktivitet når man er hjemme så klart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...