Paeonia Skrevet 11. september 2014 #1 Del Skrevet 11. september 2014 Et spørsmål til dere astmatikere som har vært gravide: Hvordan gjorde dere det med medisiner når dere ble gravide? Jeg er astmatiker som ikke er blant de hardest rammede, men likevel har behov for medisiner. Sommerhalvåret pleier å gå nokså greit så fort allergiperioden roer seg, våren med allergi er ikke god. Høsten pleier jeg å kjenne det tetner seg til i lungene, og spesielt i kalde perioder om vinteren er jeg også avhengig av medisiner. Litt opp og ned i perioder, bruker ikke medisiner fast hver dag hele året gjennom (selv om jeg sikkert burde det) Problemet mitt er at jeg reagerer på mange av astmamedisinene. Har prøvd utrolig mange, men den jeg reagerer minst på er Seretide. Jeg reagerer med hjertebank og skjelvinger i kroppen. Ikke superbehagelig, men heller ikke uutholdelig. Jeg hadde en SA i uke 6 for to uker siden. Hadde ikke begynt å kjenne til noen problemer ifht pusten innen da, annet enn at min "kjære, gode" kroniske bronkitt så smått begynte å snike seg innpå, slik den alltid gjør utpå høsten. Vi prøver å bli gravide igjen nå, og jeg kjenner at pusten er mye tyngre nå enn den var før vi prøvde tidligere i sommer. Jeg kjenner likevel at jeg ikke har lyst til å ta astmamedisinene, spesielt siden jeg reagerer med hjertebank og skjelvinger slik jeg gjør. Hva gjør dere andre med astma med medisiner under graviditeten? Kjenner at slik det er akkurat nå, klarer jeg meg uten medisiner, så lenge jeg ikke anstrenger meg med trening osv. Men er spent på hvordan det blir utover høsten og vinteren med kjøligere vær osv, og om vi i tillegg skulle være så heldige å bli gravide igjen raskt vil jo ikke lungene få noe bedre plass når det lir utpå vinteren. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144168239-astma-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leirha Skrevet 11. september 2014 #2 Del Skrevet 11. september 2014 Akkurat dette har jeg også tenkt på den siste tiden.Jeg sliter selv med astma og er prøver.Min astma er ganske alvorlig og det siste året har den vært ute av kontroll.Jeg er kjempedårlig store deler av tiden og får ikke regulert den godt nok, tydeligvis.Problemet mitt er at den enste medisinen som er forebyggende/langtidsvirkende, også er fosterskadelig. Så det sier seg nesten selv at jeg vil prøve uten.Ellers bruker jeg bricanyl, atrovent og oxis ved akutt behov, Bricanyl har jeg brukt i alle svangerskap og er ikke så ille det, har ihvertfall lungelegen sagt. Når man har astma og blir gravid, kan astmaen ta 3 retninger, en kan bli bedre, verre eller ingen forandring.Første graviditet ble jeg mye mye bedre, trengte ikke medisiner.Andre svangerskap ble jeg hakket verre, faktisk i uke 12 ble jeg så dårlig at jeg ble akuttinnlagt på sykehuset og fikk masse medisiner.Jeg var kjempedårlig. Jeg var på toppen av å være dårlig, hysterisk, hva med ungen??!Nei det sa legene, kunn jeg ikke tenke på, det viktigste var å redde mor, uten mor, ingen barn.Og de TRODDE ikke medinsinene var SÅ skadelige.What? hva var det for en formulering?Jeg lette meg selvfølgelig fram til hva disse medisinene kunne gjøre mot et foster i uke 12, leppe og ganespalte.Jeg var sikker på at ungen fikk det.Men han fikk ikke det, men han fikk noe som heter coloboma. Det ene øyet var uferdig, pupillen ikke lukket og total mange på skarpsynnerver i øyet. Dett er veldig tydelig.Jeg leste om dette, når det oppstår i svangerskapet.I uke 12, og det kunne oppstå sammen med leppe/ganespalte. Jeg ble selvfølgelig lei meg og følte det var min feil, selv om ingen vet at det var medinsinene det kom av, men skyldfølelsen er der jo.Men ellers er han en flott og frisk gutt.I mitt tredje svangerskap ble jeg enda dårligere, men klarte å ungå store anfall og stor mengde av medsiner.Legen ble faktisk ganske sur på meg for jeg ville ikke ta alvesco, som er fosterskadelig.Men, jeg turde ikke. Jeg tenkte at eg fikk heller ta det om jeg merket jeg begynte å bli virkelig dårlig.Men jeg klarte meg greit nok.Bricanylen var min venn.... Nå vet jeg ikke hvordan det blir. Høsten og vinteren er ihvertfall ikke venner.Håper jeg blir bedre i løpet av høsten, for det er så kjipt å være gravid åog ha astma. Når jeg ikke får luft, så for jo ikke den i magen det heller Skal til lungespesialisten 1oktober, og får høre hva han tenker.Men jeg har den oppfatning at han mener all astmamedisin er best uansnett, for det er mors helse som teller.Han sa en gang at det er bedre bruke litt hele veien, enn mye medisin hvos du bli dårlig. SÅ å holde i sjakk er jo vell egentlig det beste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144168239-astma-og-graviditet/#findComment-146657686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ovidia Skrevet 11. september 2014 #3 Del Skrevet 11. september 2014 Snakk med legen din. Dette er ikke noe du bør styre med selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144168239-astma-og-graviditet/#findComment-146657819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MamsenMedToSmå Skrevet 11. september 2014 #4 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg har astma og bruker en del medisiner hver dag. Så fort jeg ble gravid tok jeg kontakt med legen for å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det med medisiner i svangerskapet. Dette er ikke noe man styrer med selv! Han sa at de veier mors behov for medisiner opp mot barnets beste. Jeg fortsatte på alle utenom en av medisinene mine. Det er ikke alle astma og allergi medisiner som er skadelig, så du trenger ikke ta sorgene på forskudd. Uansett finnes det ulike alternativer slik at man evnt kan bytte merker osv. Legen vet alt dette. Jeg var mye tett siste del av svangerskapet da magen ble tung og tynget på lungene. I tillegg ble jeg veldig mye mer allergisk. Men det gikk helt fint og jeg hadde god dialog med legen hele veien. Vi blir godt tatt vare på og fulgt opp ved graviditeter her i Norge, og astmaen din vil bare være nok et viktig punkt under legene oppfølging! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144168239-astma-og-graviditet/#findComment-146658592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paeonia Skrevet 11. september 2014 Forfatter #5 Del Skrevet 11. september 2014 Takk for tilbakemeldinger! Skal ta en tur til legen, be om å henvises til lungelegen tenker jeg. Veldig spent på hva jeg ender med, siden jeg har fått så mange bivirkninger av de ulike astmamedisinene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144168239-astma-og-graviditet/#findComment-146658669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leirha Skrevet 12. september 2014 #6 Del Skrevet 12. september 2014 Jeg har også bivirkninger av nesten samtlige medisiner, kraftige skjelvinger og hjertebank er jo de mest vanlige, og for meg ihvertfall fullt akseptable.Er jeg veldig dårlig og tar medisiner så kan jeg også få en enorm hodeverk.Jeg tror nok de aller fleste opplever mye skjelvinger og hjertebank ift tmedisinbruk da dette jo er en veldig vanlig bivirkning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144168239-astma-og-graviditet/#findComment-146659193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå