Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #1 Skrevet 10. september 2014 Jeg har ett spisestuebord i massivt eik. Det er 1x2 meter. Og har en ileggsplate til. Det er eik, det er kjøpt på bohus for 6 år siden, tror jammen jeg betalte 7000 krfor det. Det er svintungt. Virkelig altså. Nå er lissom stilen hvit, ogikke furu/trefarget slik den var den gangen. Jeg har malt salongbordet mitt hvitt, komodene mine, og har hvite blomsterbord, og alt. Spisestuestolene skal jeg kjøpe nye, og vurderer å ha hvite føtter på de. Jeg har egentlig lyst på nytt spisestuebord også, men har ikke råd til ett tilsvarende stot bord. Vi må ha plass til 10 rundt bordet. (ikke til hverdags nei ) Så da blir spisestuebordet eneste som er igjen med trefarge. Og jeg har begyt å tenke på å male bordet. Men, er det dumt å male ett sånt massivt eikebord? Det er vel ikke behandlet eller noe, jeg bruker å olje det innimellom med sånn rød møbeloljegreier. Skal skal ikke male, vil jeg da egentlig ødelegge bordet? Eller bør jeg rett og slett velge spisestuestoler med eikefargede bein?? Det ser vel dumt ut om bordet er eikefarget og stolene har hvite bein.... Åååh,valgets kval. Hva hadde du gjort? Anonymous poster hash: 8aaad...200
Høstduft Skrevet 10. september 2014 #2 Skrevet 10. september 2014 Jeg ville ikke malt det. Det er stor forskjell på furubord og eikebord. Eik er kvalitet i mine øyne. Men eikebord med helt hvite, moderne stoler er kjempetøft sammen. Det kan du jo vurdere
mylittlecat Skrevet 10. september 2014 #3 Skrevet 10. september 2014 Hadde aldri malt det! Du vil garantert angre om en stund. Dessuten har hvitt vært "in" såpass lenge nå, at det er uansett ikke lenge før de fleste spyr av hvite møbler. Ta heller og olje eller beise det
¤Hippie¤ Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Jeg er skikkelig dum når det gjelder møbler/innredning osv, men jeg lakkerte vårt spisebord i mørk eik(?). Det var et vanlig ubehandla bord, og det ble mye lettere å holde rent og mye finere enn det var. Malte også stolene og bordbeina hvite, så det skulle passe litt til det andre. (Så litt får jeg til, jeg òg) :-P
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #5 Skrevet 11. september 2014 For det første, når du har oljet det vil ikke malingen din sitte skikkelig med mindre du får fjernet oljen, og det er vanskelig. For det andre vil du nok angre. For det tredje, er det fint med noe annet enn hvitt, kjøp lyse stoler til da vel! Og om du ønsker et lysere uttrykk pusser du bordplaten ned og setter det inn med hvite såpespon istedet. Eller en hvitpigmentert olje. Male vil ikke bli bra. Garantert. Anonymous poster hash: 9517d...598
Anonym bruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Ville aldri malt det! Dessuten er hvitt på vei ut og trefarge på vei inn igjen. Har en venninne som er interiørarkitekt og jobber med dette, hun sa at det blir ikke helt 80-tall igjen med furu og tørka rosebuketter, men trehvitt er veldig på vei inn igjen. Hva med å kjøpe helt hvite spisestuestoler og ha noe hvit pynt (løper, lysfat, store lysestaker, blomster eller hva du nå liker) på bordet. Det blir stilig tror jeg. Helt hvite hjem blir fort veldig kjedelig og sterilt, fint med noe som brekker av. Anonymous poster hash: 0942b...c9e
Elsker livet Skrevet 11. september 2014 #7 Skrevet 11. september 2014 Hadde ikke malt det, og hvite stoler kan fungere. Men vet ikke om jeg hadde valgt stoler med hvite bein og f.eks grått stoff. Jeg hadde nok valgt noe litt røffe stoler til, men nå kommer det jo litt an på hvilken stil du har og hvor mye penger tenker stolene kan koste.
Love my kidz Skrevet 11. september 2014 #8 Skrevet 11. september 2014 Jeg har grublet på å male mitt jeg også, og kommet frem til at jeg ikke vil gjøre det. Mine argument er at det blir rett og slett for mye hvitt, maling skaller fort av og blir stygt, samt at det ser veldig billig og unaturlig ut.
hol(L)y COW Skrevet 11. september 2014 #9 Skrevet 11. september 2014 "Alle" kjøper trefargede og solide spisebord nå. Hadde aldri malt det!
Ladybird2014 Skrevet 11. september 2014 #10 Skrevet 11. september 2014 Ikke mal det! Hvitt er på vei ut. Nå er det tre som gjelder.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #11 Skrevet 12. september 2014 Enda en grunn til å lakke det (ikke male!!), er jo så kjedelig å gå etter hva "alle" andre har. Anonymous poster hash: a975e...3ea
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #12 Skrevet 12. september 2014 Hvis alle de andre møblene dine er hvite ville jeg definitivt ikke malt. Fint med kontraster. Jeg sliter litt med samme dilemma om dagen. Spisebordet (vi har fått) er kjempestygt i platen. Alternativene er duk eller svartmaling, og jeg er ingen fan av duker... Anonymous poster hash: c1592...da1
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #13 Skrevet 12. september 2014 Jeg hadde faktisk malt det. Er sååå lei eik. Med en ny farge får det nytt liv og du vil oppleve en penere helhet. Men vær nøye dersom du bestemmer deg for å male. Spør fagfolk om råd Anonymous poster hash: 51da2...83f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #14 Skrevet 12. september 2014 Hva med å hvitolje? Det ville jeg ha gjort. Anonymous poster hash: 42db6...25f
Anonym bruker Skrevet 12. september 2014 #15 Skrevet 12. september 2014 Hadde absolutt ikke malt eik. Hva med å hvitolje det, evt pusse også hvitolje? Hvitoljet eik er kjempe fint med hvitt. Anonymous poster hash: 4fdcd...562
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå