Gå til innhold

Ny anbefaling fra Nortura ang. salami

Anbefalte innlegg

Hva tror dere damer, ville dere tatt sjansen? Salami og spekemat er noe av det jeg har savnet mest, og jeg har store planer om å ha med meg en pakke saftig serranoskinke i fødebagen.

Etter å ha lest denne artikkelen lurer jeg på om jeg skal gå for en skive nybakt brød med gullsalami til kvelds altså...  :arwen:

Edit: glemte linken

http://altformamma.no/artikler/141/article/item#/

Endret av minx83

Fortsetter under...

Jeg har også hatt veldig lyst på det,men jeg har holdt meg unna. Er nok litt vel pysete😉 nå er det ikke så lenge igjen så nå venter jeg bare. Men gilde garanterer jo at det skal være trygt.

Anonymous poster hash: 5ae4e...ac8

Men så serverte jo også sykehuset muggosten som gjorde at tvillingmsmmaen mistet tvillingene sine sent (7 mnd?) i svangerskapet for en del år siden. Tror ikke sykehuset har gode rutiner på hvilken mat som skal serveres til gravide alltid. Det er jo utrolig at riksen da serverte tydelig neimat på en avdeling for gravide.. Flaks at ikke flere spiste av osten som var gravide og at flere liv gikk tapt. Tipper at hun tenkte det var ok fordi hun fikk maten servert på sykehuset og trodde de hadde kontroll. 😢😁😤 se link under.

Men om nortura går ut så tydelig og sier at man kan spise så vil jeg tro at det er ok. Det hadde nok ikke turt annet. Det ligger jo en kjempefallhøyde for de om noen skulle miste et barn etter dette. Men skjønner ikke helt argumentasjonen. Listeria kan ikke leve pga ph og saltinnhold? Trodde all spekemat var svært salt og hadde lav ph?

Så hvorfor anbefales ikke gravide å spise spekemat pga listeria? Litt forvirret her. Nå er jeg så langt at jeg klarer meg uten salami og spekeskinker de siste 12 ukene tror jg. Men vil tro at det er ok siden kvalitetssjefen går ut og sier dette. 🌺

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ufodte-tvillinger-mistet-livet-etter-listeriasmitte-6498125.html

Endret av Corneliuss

Det er vel helst toxo som er faren i spekemat, iom at kjøttet ikke blir varmebehandlet. Men når Gilde har rutiner for skikkelig nedfrysing av kjøttet før produksjon er det ikke lenger fare for toxo heller, slik jeg forstår det. Jeg tror uvaskede grønnsaker er en mye større smitterisiko for de fleste, for å være ærlig. Men presiserer at det gjelder kun norske produsenter med rutiner for nedfrysing, ville nok aldri spist spekeskinke i f.eks. Syd-Europa når jeg er gravid. 

Det er vel en viss fare for listeria i salt kjøttpålegg selv om saltinnhold og pH gjør at sannsynligheten er minimal. Har vært generelt forsiktig med kjøttpålegg i svangerskapet, og spiser kun pakker jeg har åpnet selv og vet hvor lenge har ligget i kjøleskapet. 

Det skumle med listeria er vel ikke hyppigheten av forekomster, men det at konsekvensen blir så katastrofal dersom en først skulle bli smittet.. Saken om tvillingene er jo helt grusom, husker den godt. Og det er vel sånne tragedier som fører til strengere retningslinjer/kostholdsråd for gravide og andre utsatte. 

Til syvende og sist er det jo en selv som må ta disse vurderingene. Noen spiser f.eks. salami gjennom hele svangerskapet, men slutter med alt av parfyme og hudpleie, mens noen dropper alt av kjøttpålegg men driver med sport som kan være risikabelt frem til 5-6 mnd. Jeg husker søsteren min var hysterisk redd for katten min og kaffe når hun gikk gravid, men hun spiste spekemat og smakte innimellom på rødvinen til mannen. Hva en selv opplever som farlig og mindre farlig er i stor grad subjektivt tror jeg. Det viktigste er opplysning og korrekt informasjon, så får man ta valgene selv :)

Jeg har iallefall kost meg med salami på brødskiva til frokost idag, men styrer unna brie med syltetøy på selv om fastlegen min mente det skulle være trygt så lenge den kom fra et større norsk meieri. 

• 2 uker senere...

Annonse

Optatium salami er jo like mye spekemat;) Anonymous poster hash: d9b3d...b76

Det har du rett i, men siden spekemat ofte følger andre produksjonsregler (vi har ofte spekemat fra lokale aktører) syns jeg det var tryggest ligge unna. Burde formulert meg bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...