Gå til innhold

Høyt blodtrykk (150/105), andre?

Anbefalte innlegg

Fikk vite i går at jeg hadde høyt blodtrykk, altså 150/105. Skal tilbake til jordmoren på mandag for å sjekke om det fortsatt er høyt. Noen andre som har opplevd det samme? Har skjønt at det ikke er så bra med høyt blodtrykk, hvordan blir dere fulgt opp osv? Jeg er i uke 33.

Anonymous poster hash: c2f15...26f
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144167973-h%C3%B8yt-blodtrykk-150105-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 140/94 og ble sendt rett på fødepol for sjekk. Der var det mye lavere.... Og ble kun henvist tilbake til jmor etter 3 dager for oppfølging. Ta det med ro, sleng deg på sofaen når du kan og slapp av. Jeg hadde også andre ikke greie saker- prot i urin og vann i kroppen, dette var også grunnen til sykehussjekk. Er i uke 41!

Lykke til. Ta livet med ro :0)

Tusen takk for svar!! Hva bra ble sjekket ihvertfall! Jo jeg har vært sykemeldt i 4 uker nå pga andre greier og bare ligget på sofaen, utenom når jeg går på toalettet og lager mat. Hadde ingen proteiner i urinen, men fått vann i hender og ben. Får som du skriver fortsette å vile og vente til mandag og se om det har endret seg. Kanskje jeg er heldig og det har gått ned som det gjorde på deg :) 

Jeg hadde akkurat som du 150/105 når jordmor målte 2 dager før termin. Hun ville da ha meg inn på sykehuset for sjekk, og dagen etter var det steget til 160/110. Ble da satt igang pga begynnende sv.forgiftning. 

Jeg har alltid hele svangerskapet hatt litt høyt blodtrykk, så det ble fulgt opp nøye på kontroller men trengte ikke noen medisiner, før nå på slutten. Blodtrykket ditt er ganske høyt, så syns det er rart at jordmor ville at du skulle vente til mandag med å sjekke igjen... :/

Det synes jeg hørtes helt uansvarlig ut av jordmoren din? Du skal undersøkes ofte (minimum 1-2 ganger i uken) når du har blodtrykk over 140 og undertrykk på 90. Og du har jo høyere over og undertrykk enn dette. Hvis du kommer over 160 så er det regnet som alvorlig svangerskapsforgiftning med forløsning av barnet, og slik jeg forstår det skal barnet ut. Ville absolutt ha ringt føden og bedt dem om å sjekke deg på sykehuset på fredag (så du ikke går helgen uten å ha fått sjekket). Det går forhåpentligvis veldig bra. Men om det fortsetter å stige så er det potensielt dødelig så bør jo absolutt tas alvorlig og sjekkes. Mener ikke å skremme deg, men synes du bør la en lege se på dette så de har kontroll på tilstanden din. Ble helt nervøs for at det ikke skulle følges opp her. Det er jo bare da det er farlig. Legene er jo drevne på dette om de først vet at du har det. Lykke til! Oppdater oss da. 😊 satser på at det synker av seg selv uten videre behandling. ❤️

Annonse

Dra på føden!!! At jordmoren din ikke har sendt deg dit for sjekk med ett så høyt trykk, er UANSVARLIG. Jeg hadde selv svangerskapsforgitning og utvilket HELLP, ble oversett i to uker, før de fant ut av det! Så krev sjekk, og blodprøver. Du må ta blodprøver.

Jeg har kronisk høyt trykk, og går på medisiner. Går til kontroll 2 ganger i mnd, og fikk beskjed i forrige svangerskap om å kjøpe meg en bt måler. Det er normalt at bt stiger på slutten av svangerskapet. Så lenge du ikke hadde noen tegn til svangerskapsforgiftning, er det ingen grunn til bekymring. Men begynner du å få hodepine, se stjerner osv, kan det være greit og presse på ekstra :)

Hvordan går det HI?

Håper at du får fin oppfølging og at du har vært på sjekk.

Problemet med eventuell svangerskapsforgiftning er jo at tilstanden kan være veldig alvorlig og at den kan utvikle seg ganske raskt. Men så lenge du får tilsyn så vil dette løse seg. Det jeg ble engstelig for var at hi sitter hjemme og at ingen vet hverken utvikling eller form på mor og barn. Så lenge sykehuset følger opp så ordner dette seg fint. Enten den ene eller den andre veien. Sender over en klem og håper formen din nå er bedre 🌺🌈☀️

Hei og tusen takk for alle svar og tanker her inne!! <3

Jeg ringte til legen i går og var inne i dag og tok blodtrykket igjen og nå var det nede i 140/95, fortsatt litt høyt, men mye bedre! Puh! Ingen proteiner i urinen heller, og det er også veldig bra! Jeg skal tilbake mandag igjen for å sjekke og det synes jeg føles veldig trygt og bra :) Jeg var så redd for at jeg skulle sitte i helgen og være redd, men nå kjenner jeg meg godt ivaretatt og kan slappe av.

Tusen takk igjen for alle svar her inne, godt å kjenne at folk bryr seg!! <3

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...