Gå til innhold

Hvordan bake luftige og saftige brød og rundstykker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har i det siste prøvd ut flere oppskrifter på brød og rundstykker og det blir aldri bra. Smaken er alltid bra bortsett fra en gang jeg hadde bittelitt gjær i og lot deigen heve over natten, da ble det veldig mye gjærsmak av rundstykkene.

Ellers er problemet at brødene og rundstykkene blir så kompakte og tørre, rett og slett tungt å spise. Da syns vi at kjøpebrød og rundstykker er mye bedre :( Har prøvd både å elte lenge med maskin, kortere elting, eltefrie rundstykker, vanlig heving og lang hveving. Og sånne poser som man bare blander med vann.

Hva gjør vi feil?

Anonymous poster hash: 128ce...40c

Skrevet

Bruker en del olje i deigen. Det gjør brødene saftige. Viktig å la de heve godt.

Anonymous poster hash: 8a24f...f41

Skrevet

Vær nøye med hevetid og bruk litt sukker, bra for gjæren og gjør de mer luftige.

Anonymous poster hash: 234e3...396

Skrevet

Jeg bruker ferdige kornblandinger, men får luftige rundstykker. Trikset (ifølge min bestemor) er å ikke elte i hjel deigen og å være gjerrig på melet.

Anonymous poster hash: bb422...0e0

Skrevet

Takk for svar. Deigen som hevet over natta ga saftige men veldig kompakte rundstykker. Deigen var klissete så ikke for mye mel.

Får prøve å heve annerledes, lese oss mer opp om det.

HI

Anonymous poster hash: 128ce...40c

Skrevet

Jeg prøvde oppskriften til Maria Skappel for litt siden. Ekstremt enkelt og brødene ble supersaftige:) fant den på godt.no

Anonymous poster hash: 98e98...811

Skrevet

Rundstykker: bruk cottage cheese i.

Brød: ikke elt, bak ausebrød.

Garantert suksess.

Skrevet

Passer du på å etterheve godt? Lar gjerne mine brød og rundstykker etterheve på stekebrett under kjøkkenhåndkle i 1/2-1 time, alt ettersom hvor varmt de står. De blir ca dobbelt så store før jeg setter de i ovnen. 

Skrevet

Jeg elter lenge, så glutenet i hvetemelet får skikkelig massasje og hever bedre.

Har også i en spiseskje Luftigere bakst, og en t-skje eller to med bakepulver i tillegg til gjæren. Forhevingen er det viktigste, du skal heve til minst dobbel størrelse før du baker de ut, også la de heve en halvtime etter ubaking også.

Mange tips her:

http://www.brodogkorn.no/nyheter/hvordan-bake-et-godt-grovt-brod/

Anonymous poster hash: 18851...143
Skrevet

Jeg tenker har du har for hard deig. Prøv å bak samme brød/rundstykker men med en litt bløtere deig. Ha enten litt mindre mer eller mer veske i. Ha den slik at deigen blir med klebrig.

Når mannen baker brød skal han ha den slik at han kan elte den uten å måtte ha mye mel på benken, helst ikke noe. Jeg syns de brødene blir veldig kompakte og fort tørre. Min brøddeig er så bløt at jeg ikke vil elte den på bordet. Blander den godt i bakebollen før jeg legger den over i brødformene. Der får den heve og får brødformen.

Rundstykker har jeg slik at jeg må ha litt mel på benken når jeg triller, men trenger ikke for mye. Den skal ikke sitte igjen på fingrene slik som brødet evt hadde gjort, men den hadde sitti igjen på benken om jeg ikke hadde hatt mel.

Elter mye gjør jeg igrunn ikke mye heller. Blander til alt er blandet ut, og elter rundstykkene til de har fasongen de har. Mamma kjevler ut rundstykkedeigen til den er 1cm tykk og stikkere ut med ett glass. Hun har for bløt deig til å kunne elte deigen. (Selv om vi har samme oppskrift blir de ikke helt like)

Jeg har brukt Kvelde Spelt mel i noe når jeg har gått tom for vanlig mel. Overraskende noknhar ting blitt mer luftig når jeg har hatt litt speltmel i. Jeg baker spelt rundstykker som jeg har i frysen til en veninne av ungene, og med bare spelt mel så blir det ikke slik.

Skal du ha brødet skikkelig saftig vil jeg anbefale deg å ha gulrot i brødet. Vi rasper gulrot på det fineste på rivhjernet (ikke krydder raspen) da er bitene så små at ungene ikke klager over at det er fulrot i brødet, men det blir skikkelig saftig og ikke noe smak av gulrot heller. Jeg driver ikke med oppskrift, bare slenger oppi og til den konsistensen jeg vil ha.

Anonymous poster hash: 17534...098

Skrevet

Jeg bruker gulrot i brødet, det gjør det saftigere. Bruker også en liten teskje sirup i og et par teskjeer natron;-)veldig gode brød:-)

Anonymous poster hash: ebee3...502

Skrevet (endret)

Jeg skolder alltid det grove melet (ikke hvete, da, annet enn hele hvetekorn). Så  skolder grov sammalt rug, store havregryn og hele hvetekorn med en liter kokende vann og lar det stå til det er er kaldt eller passelig temp (har ikke mengder men så det er en tykk grøt). Jeg bruker 1 pk gjær og en ekstra drøy liter vann.  Så elter jeg godt for hånd til en løs deig, fyller på med fibra/ vanlig fint hvetemel og litt grov sammalt hvete stort sett. Lar det heve en time eller to, baker ut og har i tre former, etterhever en halvtime og steker ved drøyt 200 grader i en knapp time. Du får veldig saftige og holdbare brød uten hverken fett eller salt. Dvs du kan jo godt ha litt salt eller sukker i eller begge deler om du vil, men jeg synes ikke det er nødvendig. Hvis du skal fryse brød har du dem i poser før de er kalde og lar dem avkjøle seg i posen. da holder de bedre på fukten.

Endret av amandine
Skrevet (endret)

Jeg lar alltid for lite enn for mye mel i deigen.
Den skal være seig, kan være godt seig også.
Forheving og etterheving.

Blir veldig saftige og luftige. 

Cottage cheese i brøden er også en fin måte å få det saftig på.

Endret av Leirha
Skrevet

Jeg bruker olje i stedet for mel når jeg baker ut. Det finnes også noe som heter "Luftigere bakst". Bruker også en ss av det i deigen.

Her er en oppskrift jeg har komponert.

500 gr fint speltmel, evt bytt ut halvparten med grovt speltmel.

1 ss Luftigere bakst

1 pk tørrgjær

1 ts salt

1 ss sukker

2 dl vann

0,5 dl nøytral olje. Jeg bruker raps.

Bland alt det tørre og bland det våte fort inn i deigen. Hvis deigen er klissete, ta litt olje på hendene. La den heve under plast i 30-40 min. Bak ut til 8 store rundstykker. Etterheving under plast i en time. Pensle med egg og pynt med valmuefrø, sesamfrø eller gresskarkjerner. Stekes 10-15 min på 225 gr.

Denne kan du også lage kvelden før, men da må du lage med kald væske, bake ut med en gang og sette hele stekebrettet i kjøleskapet. Dagen etter tar du brettet ut og lar det stå på benken i ca 1 time før du steker dem.

Anonymous poster hash: dfc78...e3a

Skrevet

Jeg har i det siste bakt rundtstykker med skummet kulturmelk, de blir utrolig myke og saftige. Ungene mine er kresne på brød, men disse elsker de.

Har egentlig ikke noe oppskrift, bare tar litt på en slump.

På 1/2 liter kulturmelk får jeg ca 20 rundstykker. Siden ungene ikke vil ha de om de er for grove bruker jeg 50/50 grov sammalt hvete/hvetemel og et par dl havregryn. Men ikke noe i veien for å bruke f eks kli eller div frø i tillegg.

Bruker 50 gr gjær. Har også i litt salt, en dæsj med honning og et par ss smeltet smør(kan fint erstattes med olje)

Anonymous poster hash: adf34...d8a
Skrevet

Jeg har i det siste bakt rundtstykker med skummet kulturmelk, de blir utrolig myke og saftige. Ungene mine er kresne på brød, men disse elsker de.

Har egentlig ikke noe oppskrift, bare tar litt på en slump.

På 1/2 liter kulturmelk får jeg ca 20 rundstykker. Siden ungene ikke vil ha de om de er for grove bruker jeg 50/50 grov sammalt hvete/hvetemel og et par dl havregryn. Men ikke noe i veien for å bruke f eks kli eller div frø i tillegg.

Bruker 50 gr gjær. Har også i litt salt, en dæsj med honning og et par ss smeltet smør(kan fint erstattes med olje)

Anonymous poster hash: adf34...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...