Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Hei. Støtt og stadig dukker det opp blåmerker pp meg, rundt omkring på kroppen min. Jeg har ikke slått meg(helt sikkert), og ikke er de vonde heller. De kommer oftere og oftere,og jeg fatter ikke hvorfor... Sist i går... Fant et digert blåmerke på lpret rett over kneet. Jeg sover alene,og det er ingenting i eller ved senga jeg kan ha vært borti(rammemadrass midt i rommet). Mangler jeg no vitaminer eller noe? Ble skikkelig skremt en gang,da ei venninne spurte om noen hadde prøvd å kvele meg, da hadde jeg fingeravtrykk-lignende blåmerker på siden av halsen... Hva kan dette skyldes? Behøver jeg gå til lege for dette egentlig? Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 Gå til legen og få en full sjekk. Kan være mange årsaker til dette, alt fra vitamin-/mineralmangler til sykdommer. Kinesisk medisin sier at for mye søtt kan føre til dette, og det stemmer med meg. Den perioden i mitt liv jeg spiste enorme mengder søtsaker hadde jeg også enormt med blåflekker. På samme måten som med deg, de bare kom uten at jeg hadde vært borti noe. Og kom jeg borti noe så ble de enorme. Husker jeg hadde blåmerker på lårene som ikke forsvant på 6 og 9 måneder! Så bestill deg en legetime og få en sjekk Anonymous poster hash: 76a4c...da9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 Gå til legen og få en full sjekk. Kan være mange årsaker til dette, alt fra vitamin-/mineralmangler til sykdommer. Kinesisk medisin sier at for mye søtt kan føre til dette, og det stemmer med meg. Den perioden i mitt liv jeg spiste enorme mengder søtsaker hadde jeg også enormt med blåflekker. På samme måten som med deg, de bare kom uten at jeg hadde vært borti noe. Og kom jeg borti noe så ble de enorme. Husker jeg hadde blåmerker på lårene som ikke forsvant på 6 og 9 måneder! Så bestill deg en legetime og få en sjekk Anonymous poster hash: 76a4c...da9 Ok... Får kanskje ta meg en tur da. Søtsaker er nok ikke årsaken her,jeg spiser ikke godterier av noe slag, har sjelden sukker i msten også. Hvilke sykdommer har blåmerker som symptom da? Takk for svar foresten :-) Hi Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 Ok... Får kanskje ta meg en tur da. Søtsaker er nok ikke årsaken her,jeg spiser ikke godterier av noe slag, har sjelden sukker i msten også. Hvilke sykdommer har blåmerker som symptom da? Takk for svar foresten :-) Hi Anonymous poster hash: 3c5ec...475 Ingen vits i å spekulere i sykdommer. Det er mest sannsynlig noe harmløst som er årsaken. Men i sjeldne tilfeller kan det være kreft som er årsaken, også andre sykdommer og mangler. Men det å få slike blåmerker er vanlig, mange som har det, så ikke bekymre deg! Men få det sjekket siden det kan være en mangel av noe slag. Anonymous poster hash: 76a4c...da9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Få sjekket hos legen, det kan være vitaminmangel av et eller annet slag, men be også om å få målt blodplatene. Jeg selv har nylig fått diagnosen på en autoimmun sykdom som kalles itp, hvor kroppen angriper blodplatene og blåmerker er et av symptomene. Håper det er ikke noe mer enn vitaminmangel hos deg! http://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/primer-immun-trombocytopeni-1070.html?page=3 Anonymous poster hash: 03a91...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #6 Skrevet 10. september 2014 Jeg får også lett blåmerker, og det skal ikke mer til enn at jeg dunker borti noe. Da er det jo ikke så lett å huske det. Men jeg har alltid vært slik, datteren min er slik og moren min. Skulle sett meg sist vi var ute og reiste, med bagasje ut og inn av flyplass og drosje var beina fulle. En gang fikk jeg et svart merke på magen, da friket jeg helt og dro til lege. De fant ikke noe galt. Men ta en tur til legen, da slipper du å bekymre deg, og du kan få hjelp om du trenger det Anonymous poster hash: 5c7b7...db1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #7 Skrevet 10. september 2014 Få sjekket hos legen, det kan være vitaminmangel av et eller annet slag, men be også om å få målt blodplatene. Jeg selv har nylig fått diagnosen på en autoimmun sykdom som kalles itp, hvor kroppen angriper blodplatene og blåmerker er et av symptomene. Håper det er ikke noe mer enn vitaminmangel hos deg! http://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/primer-immun-trombocytopeni-1070.html?page=3 Anonymous poster hash: 03a91...000 Oi... Leste nå på den første siden... Jeg har også langvarige menstruasjon... Og petekkier(eller noe sånt) på hele brystkassa. Disse petekkiene ble overlegen på føde bekymret for og sendte meg rett til blodlab'n... Har ikke lest mer en første sia, men skal lese ferdig og bestille legetime. Hi Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #8 Skrevet 10. september 2014 Jeg får også lett blåmerker, og det skal ikke mer til enn at jeg dunker borti noe. Da er det jo ikke så lett å huske det. Men jeg har alltid vært slik, datteren min er slik og moren min. Skulle sett meg sist vi var ute og reiste, med bagasje ut og inn av flyplass og drosje var beina fulle. En gang fikk jeg et svart merke på magen, da friket jeg helt og dro til lege. De fant ikke noe galt. Men ta en tur til legen, da slipper du å bekymre deg, og du kan få hjelp om du trenger det Anonymous poster hash: 5c7b7...db1 Men jeg vet at jeg ikke har vært borti noe. De gangene blåmerker kommer fordi jeg har slått meg, er de jo vonde,og jeg husker at jeg har slått meg,fordi det gjorde vondt å f.eks smelle kneet inn i bordkanten... Det er alle de uforklarlige blåmerkene jeg er bekymret for... Hi Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #9 Skrevet 10. september 2014 Dra til legen! Jeg har hatt det sånn, men er jo ikke sikker på at det er samme diagnose. Sjekk det ut nå! Anonymous poster hash: fbff5...33a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #10 Skrevet 10. september 2014 Men hva var svaret fra blodlaben da du ble sjekket for petetekkiene da? Anonymous poster hash: 5c7b7...db1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #11 Skrevet 10. september 2014 Jeg aner ikke hva svaret var fra blodprøva som ble tatt den gangen, men jeg hørte aldri noe mer om det. Petekkiene kommer stadig tilbake. I sommer var det så ille at folk begynte å spørre om jeg var syk... Men jeg har ingen andre plager som jeg selv har forbundet med flekker og petekkier, før nå når jeg leste om langvarig menstruasjon(kraftig blødning også, i 3 uker hver gang). Forøvrig har jeg andre plsger,men vet ikke om det er sammenheng... Piping i øret,av og på. Stikkende hodepine på siden av hodet, kommer helt brått og er intenst vondt i opp mot 15-20 sekunder. Da får jeg også raskere/kraftigere puls. Vonde/stive ledd. Vibrerende sikksakkmønster i sidesynet som etterfølges av kvalme og hodepine. Blør ofte neseblod,og blør lett fra tannkjøttet. Svimmelhet,og blir lett kvalm av "herjing", f.eks når jeg danser med ungene. Kløe på huden, uten at det hjelper å kutte ut såpe,parfyme,vaskepulver med parfyme og slike ting.... Ja,det var det jeg kom på nå i farta... Hva bør jegbe legen sjekke etter på blodprøva da? Sånn i tilfelle han ikke tar meg seriøst når jeg kommer... Håper bare han er så profesjonell som han bør. Han er muslim,og jeg føler det litt ubehagelig å prate med han om mensen og slikt. Han virker veldig flink da, det er derfor jeg valgte han, bare så ingen misforstår meg :-) Hi Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #12 Skrevet 10. september 2014 Få sjekket hos legen, det kan være vitaminmangel av et eller annet slag, men be også om å få målt blodplatene. Jeg selv har nylig fått diagnosen på en autoimmun sykdom som kalles itp, hvor kroppen angriper blodplatene og blåmerker er et av symptomene. Håper det er ikke noe mer enn vitaminmangel hos deg! http://nhi.no/sykdommer/blod/blodningssykdommer/primer-immun-trombocytopeni-1070.html?page=3Anonymous poster hash: 03a91...000 Oi... Leste nå på den første siden... Jeg har også langvarige menstruasjon... Og petekkier(eller noe sånt) på hele brystkassa. Disse petekkiene ble overlegen på føde bekymret for og sendte meg rett til blodlab'n... Har ikke lest mer en første sia, men skal lese ferdig og bestille legetime. HiAnonymous poster hash: 3c5ec...475 Jeg har også vært plaget av svært kraftig/langvarig menstruasjon i alle år og de siste 2-3 årene har det blitt forverret. Så jeg tror jeg har hatt det en stund, før det tok helt av nå i sommer med blåmerker og petekkier og flere dager på sykehus Normalverdiene er 150-400, mine har vært 4 på det laveste. Går nå på kortison-behandling og håper at jeg får platene snart opp på akseptable verdier. Jeg har også vært veldig sliten, spesielt rundt mensen. Men fikk overlegen ikke målt dette den gangen? Lykke til uansett og få det sjekket! Anonymous poster hash: 03a91...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #13 Skrevet 10. september 2014 Du trenger ikke å nevne mensen, det holder å si at du får mye blåmerker/petekkier og blør lett neseblod etc og be han om å måle blodplateverdiene dine. Jeg dro til fastlegen min, han tok blodprøver og ringte meg faktisk opp samme kveld med beskjed om å dra på sykehuset straks neste morgen.. Anonymous poster hash: 03a91...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Da blir det legetime! Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #15 Skrevet 10. september 2014 Lykke til! Oppdater gjerne hvordan det går! Anonymous poster hash: 03a91...000
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #16 Skrevet 10. september 2014 Lykke til! Oppdater gjerne hvordan det går! Anonymous poster hash: 03a91...000 Tusen takk! Ja,skal prøve å få til det :-) Hi Anonymous poster hash: 3c5ec...475
Anonym bruker Skrevet 15. september 2014 #17 Skrevet 15. september 2014 Har du fått sjekket dette? Anonymous poster hash: 03a91...000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå