Gå til innhold

Har på følelsen at tidlig ul har en sammenheng med at det går gale

Anbefalte innlegg

Vet om flere som mister etter å ha vært på tidlig ul, men det sies jo at dette skal være trygt! Jeg vet hvertfall at ved neste graviditet så blir det ikke ul før uke 12. Mistet i uke 7 rett etter tidlig ul :(

Anonymous poster hash: 941e1...172

Fortsetter under...

Vet om flere som mister etter å ha vært på tidlig ul, men det sies jo at dette skal være trygt! Jeg vet hvertfall at ved neste graviditet så blir det ikke ul før uke 12. Mistet i uke 7 rett etter tidlig ul :(

Anonymous poster hash: 941e1...172

Dette sa faktisk min akupunktør også, og jeg tror det stemmer.

Hadde et svangerskap uten for livmoren og de 3 gangene jeg var gravid etter dette fikk jeg tidlig ultralyd hver uke fra uke 4-5, da mistet jeg alke gangene i uke 8-9.

Siste gang nå fant jeg ikke ut jeg var gravid før i uke 9, og tok da ikke ultralyd før i uke 11, og nå har det gått bra...

Anonymous poster hash: 9bdb5...c25

Trist at du mistet men jeg tviler på at ul hadde noe med saken å gjøre. Jeg har mistet 3 ganger, (4 med exu), før jeg var på noe som helst ul, og den gangen jeg faktisk fikk et barn var jeg til flere tidlig ul. Nå er verken mitt eller ditt tilfelle et bevis på noe som helst, men det er ikke grunnlag for å tro noe slikt.. Lykke til neste gang:)

For å kunne fastslå noe slikt må man ha et stort antall eksempler. 
Har vi gjerne 200 stykker som tar tidlig UL og ikke, så kan vi lage en statistikk på det.
Det blir feil å tro at det har en sammenheng bare fordi noen nrme mister fordi de har vært på tidlig ul.
Det er nok bare tilfeldigheter det.

Jeg har tre barn og alle har jeg vært på tidlig ul med.
Før uke 10 og i uke 12.
De lever de.

Hadde det vært noensom helst sammenheng med SA og tidlig ul så hadde nok bare spesielle tilfeller fått ta så tidlig ul.
Men det er det ikke.

Tok tidlig ultralyd dette svangerskapet, er no 16+3. 

At det er ein samanheng mellom tidlig ultralyd og SA tvilar eg sterkt på, men det er jo veldig mange svangerskap som faktisk ender i SA, dessverre.  

Anonymous poster hash: 9ad80...59f

Annonse

For å kunne fastslå noe slikt må man ha et stort antall eksempler. 

Har vi gjerne 200 stykker som tar tidlig UL og ikke, så kan vi lage en statistikk på det.

Det blir feil å tro at det har en sammenheng bare fordi noen nrme mister fordi de har vært på tidlig ul.

Det er nok bare tilfeldigheter det.

Jeg har tre barn og alle har jeg vært på tidlig ul med.

Før uke 10 og i uke 12.

De lever de.

Hadde det vært noensom helst sammenheng med SA og tidlig ul så hadde nok bare spesielle tilfeller fått ta så tidlig ul.

Men det er det ikke.

200 stk er alt for lite til å kunne si noe. For at en skal kunne lage "statistik" så må en ta høyde for alle variabler og de kan være uendelig mange. For å kunne ta høyde for varibler så må en ha et stort antall inkludert i studiene. 

WHO har utført denne meta-analysen som inkluderer over 20 000 kvinner, http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/uog.6328/asset/6328_ftp.pdf?v=1&t=hzw5ci8p&s=055e832a74ca09cf39fc704c939c1089957a9945

Selv denne inneholder for store svakheter til at en kan sikkert konkludere. 

Embryoer/foster liker ikke i tidlig fase å bli overopphetet. Og dette har vært en bekymring med ul, men det er ingen holdepunkter på at det er assosiert med hyppigere sa/ma. Hva enkelt personer tror og hva en akupunktør tror er helt urelevant. 

Anonymous poster hash: ab58a...315

Det er vel heller det at de som går til tidlig utralyd er bekymret over noe spesifikt, eller trenger ekstra oppfølging. Og pga de ekstra utfordringene disse har så er det fler av dem som mister.

Jeg tror ikke ul er bra i for store doser og for ofte, men tror ikke det fører til sa. Har selv to friske fine barn, aldri mistet. En med kun ul i uke 20. En med ul hver uke fra uke fem til ca tolv og så jevnlig pga noe ekstra problematikk.

Anonymous poster hash: a24dd...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...