Gå til innhold

kan gravide spise salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst på, gravid i uke 25.

Anonymous poster hash: caa4f...ed4

Skrevet

På papiret NEI.

Er spekemat.

Jeg spiste det i hele første svangerskap. Ante ikke at det var "ulovlig"

Anonymous poster hash: b289f...d9e

Skrevet

Hvis du varmebehandler den til 70 grader eller mer.

Anonymous poster hash: 79e24...36a

Skrevet

Jeg fikk salami som "cravings" i svangerskapet. Spiste det flere ganger daglig på brødskiva. Det gikk veldig bra, og jeg hadde ikke forventet noe annet heller, uansett hva som blir sagt.

Anonymous poster hash: d26ee...2f4

Skrevet

De som lager salami har sagt salami er trygt. Står på hjemmesiden til en av de store produsentene. De hadde ikke turt å skrive det hvis det ikke var trygt.

jeg spiser salami som er fersk. Men dropper all annen spekemat

Anonymous poster hash: 1dd84...f15

Gjest lager_kun_denne_tråden
Skrevet

Hvis du var gravid tidlig på 2000-tallet: Ja, for da var det ikke "farlig" enda.

Jeg var det, og spiste salami, og det gjorde vennene mine også, og det gikk bra med alle barna.

Det hender de som lager kostanbefalingene ikke er helt sikre, og overkompenserer litt. Og så endrer de anbefalingene igjen etter ei stund. Jeg lurer på om salami kanskje havnet på farlig-listen etter listeriafunn for eksempel i Danmark, og e-coli saker på grunn av spekepølse i Norge? Men at det omtrent aldri er funnet listeria i norskprodusert salami? Og at salami av den grunn kanskje vil friskmeldes snart igjen?

NB! Jeg bare gjetter, dette må sjekkes før dere stoler på meg!!!

Skrevet

Kjøtt som ikke er varmebehandlet er nei-mat for gravide. Kjøtt kan inneholde bakterier som er skadelig for fosteret, også her i Norge (selv om det er sjeldent)

Spekemat er ikke varmebehandlet og skal derfor ikke spises av gravide, du kan sammenligne det med å spise rått kjøtt, ville du tatt sjansen på det?

Anonymous poster hash: 8ba3d...e7f
Skrevet

Jepp - du kan spise Gilde salami! Jeg var i himmelen da Gilde gikk ut og garanterte for sin salami nå i juni. Da hadde jeg ikke spist siden desember - nå spiser jeg hver dag! Men bare Gilde sin og bare fra pakke hjemme i mitt eget kjøleskap :)

http://altformamma.no/artikler/141/article/item#/

Anonymous poster hash: 38b92...cd7

Skrevet

Du kan absolutt ikke spise spekemat som salami.

Kokt kjøtt som for eksempel skinke er uproblematisk. Spekemat er å gjelde som rått kjøtt

Spekemat kan du ikke spise grunnet toxoplasma og listeria. For oss voksne vil slike bakterier ofte ikke en gang gi symptomer/sykdom, men de kan drepe fosteret i magen. Mattilsynet er derfor veldig klare på at man hverken skal spise spekemat eller rått kjøtt.

Har du pepperoni på pizza som du steker godt er det null problem.

Anonymous poster hash: c8d8c...c03
Skrevet

Jepp - du kan spise Gilde salami! Jeg var i himmelen da Gilde gikk ut og garanterte for sin salami nå i juni. Da hadde jeg ikke spist siden desember - nå spiser jeg hver dag! Men bare Gilde sin og bare fra pakke hjemme i mitt eget kjøleskap :)

Det der vil jeg gjerne ha bekreftet fra en offentlig myndighet som mattilsynet eller helsemyndigheter. Jeg følger føre-var-prinsippet. Kan kose meg dønn i hjel med salami og spekemat resten av livet, så da lar jeg være disse få månedene. Før spiste jeg det daglig, men de hittil seks månedene uten har gått forbausende bra.

Skrevet

Altså nå skulle jeg ikke like det siste innlegget, jeg er uenig.

De sentrale helsemyndigheter har ikke veto på sannheten og hva som er sunt her i verden. Endel eksempler som feks vaksiner burde jo kunne minnes på her.

Dersom produsenten går ut og sier at dette er trygt, ville je stolt på de. Det er tross alt gilde som sitter med det juridiske ansvaret om noe skulle gå galt.

Når det er sagt har jeg spist både spekemat og salami i svangerskapet litt, nyåpnede og fra gode leverandører.

Skrevet

Det der vil jeg gjerne ha bekreftet fra en offentlig myndighet som mattilsynet eller helsemyndigheter. Jeg følger føre-var-prinsippet. Kan kose meg dønn i hjel med salami og spekemat resten av livet, så da lar jeg være disse få månedene. Før spiste jeg det daglig, men de hittil seks månedene uten har gått forbausende bra.

Må si meg veldig enig med deg her! De få månedene i løpet av livet som jeg er gravid skal jeg klare å legge bånd på meg selv.

Anonymous poster hash: a6158...5d2

Skrevet

Synes det er rart at noen kan garantere at et rått kjøttprodukt er fritt for listeria. De sjekker neppe hver eneste pakke som går ut. 

Men, når det er sagt, sjansen for å få smitten i seg er veldig liten her til lands. Problemet er bare at dersom det skjer, så er konsekvensene så voldsomt store for fosteret. 

Så jeg holder meg unna. Selv om det er vanskelig ;) 

Hender forresten jeg hiver en skive eller to på ostesmørbrød og steker i ovnen. Det er nammis! 

Anonymous poster hash: 15b6d...2f0
Skrevet

Må si meg veldig enig med deg her! De få månedene i løpet av livet som jeg er gravid skal jeg klare å legge bånd på meg selv.

Anonymous poster hash: a6158...5d2

Det gikk veldig fint å være uten salami frem til juni. Det er mye annet jeg savner mer, som spekeskinke og brie. Men når produsenten faktisk går ut og sier det er trygt synes jeg ærlig talt ikke det er noe å tenke på lenger.. Da blir det hysteri..

Her i Norge må man kunne stole på det når produsentene garanterer for sin egen mat. De ville aldri i verden gjort det for å få solgt mer når følgene er så alvorlige. Sånn jeg leser det er dette noe nytt de har funnet ut nå, og Mattilsynet følger sikkert på ganske raskt. De hevder også at de har fått det bekreftet av EUs matmyndigheter, som jeg regner med har minst like mye peiling som matmyndighetene her i landet. Gilde ville aldri sagt at EU bekrefter det om ikke det var sant. De tar på seg fullt juridisk ansvar når de går ut på denne måten.

Skrevet

Hva visst du får lyst  på noe annet som ikke er anbefalt for gravide da? F eks et glass vin, vil du gi etter eller stå over?

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å motstå fristelser.

Selv kunne jeg tenkt meg et glass vin når vi hadde reker her en dag, men stod såklart over.

Samme med spekemat, det er ikke anbefalt, da står jeg over de mnd det gjelder. Jeg vet risikoen er liten for at det går galt, men har allikevel ikke behov for å utfordre skjebnen.

Anonymous poster hash: 4b91c...061
Skrevet

Jeg tok et glass vin også jeg da.. Har drukket til sammen tre glass vin i løpet av seks måneder. Syns det er hysterisk å tenke at det er skadelig (finnes faktisk en del forskning som sier det ikke er skadelig med alkohol i små mengder).

Syns det har tatt litt av alt dette som er fy du både ifht gravide, barn og voksne.

Anonymous poster hash: 3d8ab...e0e

Skrevet

Jeg tok et glass vin også jeg da.. Har drukket til sammen tre glass vin i løpet av seks måneder. Syns det er hysterisk å tenke at det er skadelig (finnes faktisk en del forskning som sier det ikke er skadelig med alkohol i små mengder).

Syns det har tatt litt av alt dette som er fy du både ifht gravide, barn og voksne.

Anonymous poster hash: 3d8ab...e0e

Det er jo bare anbefalinger, ingen lover og regler som alle MÅ følge. Du må jo selv finne ut hvor din linje går ift hva du vil følge og ikke av anbefalingene. 

Men for min egen del vil jeg vite helt sikkert at hvis noe skulle gå galt med den lille i magen, så har jeg i det minste gjort alt i min makt for at den skulle ha det så bra som mulig. Hadde jeg drukket vin, eller spist spekemat eller noe sånt, og abortert, eller fått beskjed om at det var noe galt med fosteret, så ville jeg aldri kunnet leve med meg selv, og følt at det var min skyld. Men det er meg. For meg er det ikke noe offer å holder meg unna spekemat, eller alkohol for den del, i de ni månedene jeg går gravid. Selv om jeg har forferdelig lyst på innimellom. 

Anonymous poster hash: 15b6d...2f0

Skrevet

Jeg har hatt en skive nå og da med salami. 

Leste et sted at det "går greit" om du kjøper fra Gilde, for de fryser det visst først, for å drepe bakterier osv. Men dette er bare noe jeg har lest på andre forum. 

Anonymous poster hash: be2c9...320
Skrevet

Hvis du steker der, så kan du spise til du stuper. Frysing hjelper ikke.

Jeg stekte de. Der går fort, og smaker like godt.

Skrevet

Jeg har hatt en skive nå og da med salami.

Leste et sted at det "går greit" om du kjøper fra Gilde, for de fryser det visst først, for å drepe bakterier osv. Men dette er bare noe jeg har lest på andre forum.

Anonymous poster hash: be2c9...320

Ja - det er det Gilde går ut og sier her:

Mattilsynet sier at toxoplasmose dør ved frysing og at man derfor kan spise det dersom det har vært fryst. De sier man må høre med den enkelte produsent om de fryser sine produkter. Gilde bekrefter her at de fryser sine produkter før produksjon. Det er altså ikke fare for toxoplasmose i Gilde sin salami.

Det andre som kan være farlig er listeria-bakterien, som ikke dør ved frysing. Gilde sier i samme artikkel at denne ikke kan vokse i deres salami pga saltinnhold og ph verdi. De viser til at dette bekreftes av EUs matmyndigheter. Listeria kan også like godt finnes i annet kjøttpålegg som kokt skinke med lang holdbarhet, grønnsaker osv. Så med mindre man bare spiser nyåpnede produkter er listeria-faren der uansett, sånn jeg ser det.

Nå har jeg forhåpentligvis bare noen dager igjen av min graviditet så jeg kommer fortsatt til å kose meg med Gilde-salamien min :)

Skrevet

De sentrale helsemyndigheter har ikke veto på sannheten og hva som er sunt her i verden. Endel eksempler som feks vaksiner burde jo kunne minnes på her.

Dersom produsenten går ut og sier at dette er trygt, ville je stolt på de. Det er tross alt gilde som sitter med det juridiske ansvaret om noe skulle gå galt.

Når det er sagt har jeg spist både spekemat og salami i svangerskapet litt, nyåpnede og fra gode leverandører.

Produsenten som har økonomiske motiver? Informasjon fra produsenter er aldri til å stole på. Husk "there is no free lunch".

Jeg er selv lege og gravid. Jeg holder meg unna alt av spekemat som ikke er varmebehandlet.

Anonymous poster hash: a615a...805

Skrevet

Du kan spise Gilde salami.

Anonymous poster hash: 4d7ca...c74

Skrevet

En annen veldig god grunn til å holde seg unna salami og annen spekemat, også for ikkegravide, er at de inneholder natriumnitritt (ofte også omtalt som e250 på ingredienslista). Dette fører til polyppdannelse i tarmene som senere kan bli tarmkreft.

Dessverre inneholder også skinke, bacon og kalkunpålegg natriumnitritt, samt pølser. Så det er mye å holde seg unna om man vil unngå det helt. Men som med alt annet skadelig, jo mindre jo bedre.

For meg som er gravid ble jeg enda mer motivert til å holde meg unna spekemat da jeg hørte om dette. Det var på dokumentaren Bør eg ete kjøtt som gikk på NRK1 for en uke siden, en bbc-dokumentar med Michael Mosley.

Skrevet

Produsenten som har økonomiske motiver? Informasjon fra produsenter er aldri til å stole på. Husk "there is no free lunch".

Jeg er selv lege og gravid. Jeg holder meg unna alt av spekemat som ikke er varmebehandlet.Anonymous poster hash: a615a...805

Ja, nettopp økonomiske motiver. Hva slags erstatningsbeløp tror du vi snakker om dersom en gravid mistet fosteret sitt etter å ha spist gilde kjøtt etter at gilde sa det var helt trygt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...