Gå til innhold

Gravid og første legetime -overrasket

Anbefalte innlegg

Etter mange års drømming og noen måneders prøving er jeg endelig gravid! :) Lykkelig og spent ringer jeg legekontoret etter et par dager. Legen har voldsomt mange pasienter, og det kan ta tid å få time, så ville sikre meg time snarest mulig. Jeg har lest at man kanskje må vente til uke 8 før det er vanlig at de tar deg inn, så jeg er forberedt på det.

Hun som tar telefonen forstår liksom ikke helt.. "Det er da ikke før uke 12?" (Skulle jeg vite det?) Jeg ble liksom så satt ut, jeg. Ville jo ha en liten helsesjekk, få hjelp til å bestemme termin, sjekke at jeg ikke mangler noen næringsstoffer osv. Men visste ikke helt hva jeg skulle si. Følte meg så dum. "Du kan få en samtale med legen før, hvis du har noe du lurer på, altså". Følte ikke helt at jeg hadde noen spesielle spørsmål utenom. Har jo lest side opp og side ned i måneder (år;)). Nei, da kunne jeg jo ringe igjen når jeg hadde regnet ut 12-ukers-datoen. Jaha. Joda.

Så la jeg på. Og angret. Jeg ville ha samtale. Høre litt om termin (usikker pga. litt uregelmessig forrige syklus) og ta en blodprøve for å sjekke at jeg har nok av næringsstoffene. De første ukene er jo så viktige!

Ringte igjen etter noen dager. Sa at jeg ville ha en sånn samtale-time. Og ta blodprøve. "Det nevner du når du er der, det". (Skal jeg vite det, også?) Men så skulle jeg plutselig ta med urin-prøve, da. Selv om jeg følte jeg måtte mase meg til en time og at det var teit.. Jaja.

Skjønner at jeg er for lite hos legen. Er det vanlig at de er så lite imøtekommende og hjelpsomme? Bør jeg bytte legekontor? Legen er forsåvidt flink, tror jeg (sjelden jeg ser han, og har ikke så mye erfaring med andre, heller).

Reagerer også på at hun ikke nevnte noe om folat eller noen ting. Har de noe medisinsk kunnskap? Glad for at jeg er opplyst, forstår mye av slike ting selv og er interessert i det. Begynner å forstå at noen ikke følger alle anbefalinger og tips, faktisk. Ikke alle har forutsetninger for å finne ut av så mye på egen hånd. Og når man er kommet til uke 12 kan jo mye skade ha skjedd.

Spent på timen og videre oppfølging. Håper det blir en bedre erfaring. Ut fra det jeg har opplevd hittil er jeg overrasket og skuffet over svangerskapsomsorgen i Norge. Har jeg for høye forventninger?

Vil i alle fall at andre skal være forberedt på at det kan være sånn. Var så stort for meg dette, så føltes litt leit. Skulle ønske jeg var mer forberedt på det. Men satser på at det blir bedre. Kanskje legen gidder å ofre et smil for en så fantastisk nyhet:)

Anonymous poster hash: 57a36...c1d

Fortsetter under...

Da jeg var gravid for første gang trodde jeg også at det var vanlig å komme til legen med en gang, men da jeg ringte fikk jeg beskjed om at første svangerskapskontroll er ved 12 uker. Så da ble det sånn. Er gravid for tredje gang nå og var hos legen for noe annet da jeg var 5 uker på vei og lurte på en del ting, men det var ikke relevant, det snakker vi om når du er 12 uker på vei...

Synes det er dumt at man skal føle seg avvist sånn da, er jo mange usikre førstegangsgravide der ute som synes det er hyggelig med en prat med legen ganske tidlig.

Uansett, spist sunt og variert og hold deg unna de matvarene gravide skal holde seg unna så ligger nok forholdene godt til rette :-)

Hun kunne jo vært mer imøtekommende, ja. Men det er lurt å gå etter uke 8 (mulighens nærmere uke 12) da den prosessen med at fosteret har fått forbindelse til mor, er gjort. Jeg har mistet 2 ganger selv, en i uke 8 og en i uke 9.og jeg er glad for at jeg ikke hadde første legetime, fått helsekort osv. 

Men uansett kunne hun satt opp time til deg, gitt noen tips til informasjon osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...