Gå til innhold

Dere m erfaring, chihuahua en for liten hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer en chihuahua, men er redd vi vil føle den blir for liten...

Trenger også å vite litt fordeler og ulemper om rasen.

Takker for seriøse svar❤️

Anonymous poster hash: 7b636...363

Skrevet

Hvis du i det hele tatt er i tvil, så er den helt klart for liten!

For min egen del anser jeg den ikke engang for å være hund. Hund skal være skikkelig bikkje! Dessuten må hund kunne brukes til noe fornuftig, og det ser ikke jeg at en slik liten tass kan. 

Anonymous poster hash: 18f7d...884
Skrevet

Det er ikke hund....mer en rotte

Anonymous poster hash: 7dba9...30d

Skrevet

Regner med at dere som har svart ikke har erfaring med rasen...

Hun ba om seriøse svar og ikke svar fra de som ikke liker rasen.

Man kan jo være usikker ved valg av rase, det er jo bra at det st man tenker godt igjennom ting før man skaffer seg hund, altfor mange skaffer hund for så å dumpe den til omplassering..

Til Hi: Tror du blir glad i hunden uansett str, det er jo personlighet i alle dyr.

Lykke til med valget:)

Skrevet

Hva slags hundehold vil du ha? Er det ren kos og selskap hunden skal brukes til? Korte turer i nabolaget? Eller vil dere ha hunden med i skog og fjell..? skal dere trene lydighet, agility? jakt? Nå vet jeg ikke hvordan en chihuahua er på dette, men det må jo sjekkes ut.

Jeg ville nok valgt en litt større og mer robust hunderase, men det er fordi at en chihuahua passer ikke i mitt hundehold. Har en søster med chihuahua, og hun kan ikke gå lange turer med han, han må bæres i en sekk etter en stund. Fryser lett.. osv. Ren selskapshund.

Anonymous poster hash: aec22...375
Skrevet

De to chihuahuaene jeg har møtt har vært agressive, nervøse, uegnet å ha i nærheten av barn. Den ene var også umulig å få stueren. Og de hadde to forskjellige eiere, så det er ikke bare pga lite hundevant eier at de var sånn heller.

Ville aldri skaffet en sånn en...

Skrevet

Jeg har to chihuahuaer som er husrene, liker barn og aldri vist tegn til aggressivitet. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til de andre som har svar på innlegget ditt. Tydeligvis uvitende om rasen og burde bruke tiden sin på annet.

Jeg er veldig glad i rasen, men det kommer helt an på hva du ønsker av en hund. Dersom du ønsker en liten størrelse som stort sett er til kos og kjærlighet kan chihuahua være rasen. Mine hunder elsker å leke og tøyse er og svært så lure utrolig nok. De er like glade hver dag jeg kommer hjem fra jobb og på velkomsten jeg får så skulle man tro at jeg hadde vært borte i én uke :-) jeg har både langhåret og korthåret og synes ikke det er mye pelsstell. Dersom du skulle velge å kjøpe deg chihuahua så husk å venne hunden til tidlig å pusse tenner og klippe klør. Siden de har så liten munn så er det ikke så lett å komme til med børste og MÅ inn til tannrens 1 gang i året.

Masse lykke til :-)

Skrevet

Man kan jo være usikker ved valg av rase, det er jo bra at det st man tenker godt igjennom ting før man skaffer seg hund, altfor mange skaffer hund for så å dumpe den til omplassering..

Til Hi: Tror du blir glad i hunden uansett str, det er jo personlighet i alle dyr.

Det var seriøst svar fra meg! Synes de er mer som en rotte!

Skrevet

Det var seriøst svar fra meg! Synes de er mer som en rotte!

Amen.

Anonymous poster hash: 18f7d...884

Skrevet

Jeg har to chihuahuaer som er husrene, liker barn og aldri vist tegn til aggressivitet. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til de andre som har svar på innlegget ditt. Tydeligvis uvitende om rasen og burde bruke tiden sin på annet.

Jeg er veldig glad i rasen, men det kommer helt an på hva du ønsker av en hund. Dersom du ønsker en liten størrelse som stort sett er til kos og kjærlighet kan chihuahua være rasen. Mine hunder elsker å leke og tøyse er og svært så lure utrolig nok. De er like glade hver dag jeg kommer hjem fra jobb og på velkomsten jeg får så skulle man tro at jeg hadde vært borte i én uke :-) jeg har både langhåret og korthåret og synes ikke det er mye pelsstell. Dersom du skulle velge å kjøpe deg chihuahua så husk å venne hunden til tidlig å pusse tenner og klippe klør. Siden de har så liten munn så er det ikke så lett å komme til med børste og MÅ inn til tannrens 1 gang i året.

Masse lykke til :-)

Tusen takk for seriøst og fint svar❤️

Tror mange har et bilde av disse veske hundene fra Hollywood, de er veldig smååå...

Men kjøper man en chihuahua fra en bra oppdretter får man riktig str på de selv om de er små...

Til dere andre: ser at dette var feil sted å spørre, tydligvis mange uerfarene her inne som bare er ute etter å krangle og å kommentere nagativt.

Hi

Skrevet

I min samboers familie har to stk denne rasen. Kusina hans som ikke har verken mål eller mening her i livet kjøpte en slik i en alder av 21, ingen jobb, akkurat flyttet hjem til mor med to småsøsken på 6 og 9 år med et energinivå jeg ikke forstår. Bikkja fikk aldri ro, ungane fikk herje det de ønsket med den. Den ble behandlet som en baby, ikke husren, pisser overalt, bjeffer konstant, er egentlig livredd etc. Møter man denne hunden tenker man at "jeg skal ALDRI ha chihuahua".

Så er det samboers bror og dama har ei tispe. Er den snilleste hunden jeg noensinne har møtt. Bjeffer ikke, utrolig sosial, oppegående, får være hund ikke minst, og et fantastisk lynne.

Så er førstemann her som ødelegger ryktet til hele rasen ved å ikke ha peiling, men skal ha veskehund som ikke trenger verken tur eller oppdragelse. Ja hundene er små og tåler mindre fysisk enn andre, altså som i at de lettere skader seg visst uhellet er ute. For liten for meg, me jammen kan det være en artig rase:)

Skrevet

Jeg har en chihuahua.

Chihuahua er IKKE en nybegynnerhund. De er vanskelige å oppdra. Men om du har erfaring med hund vil jeg absolutt anbefale rasen.

Fordeler: små (enkle å ta med seg overalt), lærer fort, billig med tanke på mat (de spiser lite) ,enkelt for barn å gå tur med hunden, om den er riktig oppdratt er chihuahuaen en flott hund!

Ulemper: dette er en typisk varslerhund noe som vil si at den bjeffer endel, vanskelig å oppdra om du ikke har erfaring.

Min chi er en fantastisk hund, selv om han ikke er perfekt. Så om du er forberedt på mye jobbing de første ett-to årene med kurs, klikkertrening, sosialisering, osv så anbefaler jeg denne rasen :)

Skrevet

Den hunderasen er ikke anbefalt med barn i hus.

Anonymous poster hash: d1858...222

Skrevet

Min er mye HUND i en liten kropp. Pleier å si at hadde han veid 30 kg og ikke 3, så hadde jeg ikke klart å håndtere han. Når det er sagt er bikkja snill som et lam. Han forguder sønnen min på 10 mnd og har enorm tålmodighet med han.

Dette er ingen gammeldamehund som foretrekker å sitte i veske. Han krever mye mosjon og lek, og en skitur på 1 mil på påskefjellet løper han lett. Dessuten må vi repetere dressur hver eneste dag så han ikke "sklir ut" og blir ulydig.

Jeg har ikke teacup-chi som du skrev i innlegget, men den større og langsnuta typen. Korthåret. Han fryser lett, men har gode dekken og gensre som han har på ute, kun ute!

De er noen ramper, så her kreves det mye erfaring med hund. Tannstell er helt nødvendig og såklart kloklipp.

Anonymous poster hash: 1ebe2...b48

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns selve spørsmålsstillingen ble urkomisk!

"Er chihuahua en for liten hund?"

"Neida, det fins sikkert mange som er mindre... ehhh..."

Skrevet

Selv syns jeg alt under 10 kg er for smått, men det er til vårt bruk. Uansett rase man lukter på er det alfaω at man er tydelig ovenfor seg selv på hva man ønsker med hundeholdet, og ikke minst; hva man kan tilby hunden. Jeg som er ihuga gigantelsker kan godt le av at en chi ikke er en hund men en rotte, men sannheten er jo at det ER en hund, og bør få muligheten til å leve som en. Om du er usikker på om rasen er rett bør du gå gjennom, gjerne sette opp en liste, over hva du forventer av deg selv, familien og den potensielle hunden. Er det svært viktig for deg at hunden blir raskt og enkelt husren, ikke vokter og tåler lange fjellturer er chi ikke rasen for dere. Er hundeønsket mer tuftet på å ha en kompis man kan lære triks og ha selskap i, og som man kan bruke mye tid på til feks dotrening og hjemmealenetrening kan chi passe perfekt. Behandler man en chi som en hund, og utnytter potensialet kan man få en flott hund i en liten kropp. Husk for all del, som Shamy er inne på: godt tannstell og kloklipping. Superviktg, spesielt det med tenner, de er sterkt utsatt for tannproblemer. Ellers har jeg inntrykk av at de er forholdsvis friske hunder. 

Og husk: uansett størrelse: å skaffe seg hund når man har barn er 20% hundeoppdragelse, og 110% barneoppdragelse, miniatyr eller gigant. 

Skrevet

Hvordan har du tenkt å bruke den og hva kan du tilby den?

En slik liten hund tåler masse mosjon men er dere feks en veldig sporty familie ville jeg gått for en litt større hund. For meg blir det meningsløst å ha en hund som bare orker halve skiturer og så må du ha den i ett sjal på magen.

Se på svensk dansk gårdshund. De er en av mine favorittraser når jeg en dag skal trappe ned på størrelser.

Min generelle betraktning av rasen er at de en veldig varslete (bjeffer mye) og det krever litt disiplin å få plukket det av de også. Jeg vet om mange veloppdragne godt dresserte småhunder men det krever like mye jobb å oppdra en liten som en stor hund. Jeg hadde ikke orket å bo med den jævlige chihuahua bjeffingen.

Anonymous poster hash: 88cf5...adb

Skrevet

Hvordan har du tenkt å bruke den og hva kan du tilby den?

En slik liten hund tåler masse mosjon men er dere feks en veldig sporty familie ville jeg gått for en litt større hund. For meg blir det meningsløst å ha en hund som bare orker halve skiturer og så må du ha den i ett sjal på magen.

Se på svensk dansk gårdshund. De er en av mine favorittraser når jeg en dag skal trappe ned på størrelser.

Min generelle betraktning av rasen er at de en veldig varslete (bjeffer mye) og det krever litt disiplin å få plukket det av de også. Jeg vet om mange veloppdragne godt dresserte småhunder men det krever like mye jobb å oppdra en liten som en stor hund. Jeg hadde ikke orket å bo med den jævlige chihuahua bjeffingen.

Anonymous poster hash: 88cf5...adb

Både jeg og min mann er vokst opp med jakthunder, og det er mye jobb, så vi vet at vi ikke vil ha dette.

Vi ønsker hovedsak en selskapshund som selvfølgelug skal få alt en hund trenger, og vi ønsker helst en liten rase slik at det er lettere å ha den med..

En annen god grunn til at vi tenker oss en chihuahua er at det er en i familien til mannen som er oppdretter og kan derfor stille opp med pass av hunden når vi trenger det, og det hjelper masse fordi vi i perioder er borte på jobbreise og ønsker ikke at det skal bli et hinder for ikke å få en hund i familien..

Oppdr har selvf fortalt mye om rasen, men føler det blir litt objektivt så derfor jeg ønsket å høre her inne.

Vi har vurdert denne og andre raser fremmog tilbake i 2 år nå uten at vi har klart å bestemme oss:(

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...