Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Det drar seg mot termin og som ny og usikker førstegangs lurer jeg litt på om noen kan fortelle meg litt hvordan det hele foregår? Når ringer man føden? Hvor lenge blir man? Må jeg ha med klær til babyen og meg?

Hva slags erfaringer har folk fra Riksen?

Føler at jeg ikke vet noen ting jeg :P Det er da ingen som sier noe? Har vært på føden på Riksen til kontroll en søndag, men jeg aner fortsatt lite om hvordan, hva og hvem under fødsel :P

Hva med fars rolle?

Setter pris på alle fortellinger og erfaringer om noen tar seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144167505-f%C3%B8rstegangsf%C3%B8dende-riksen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Du ringer føden når fødselen er godt i gang. Dvs er du usikker på om du har en rie så kan du vente litt. Dette er min tredje fødsel (i des) og sist ventet jeg i en time etter riene ble regelmessige og til de ble sterke (da kjenner du at pusting er det eneste du orker å konsentrere deg om, vanskelig å snakke så mye mens de holder på). Ta tiden og skriv ned hvor lange de er og hvor mange pausene er. Alle kropper er forskjellige så om duføler for å ringe føden så gjør du det. Jeg hadde lange rier og lange pauser så fikk aldri intervallene som sykehuset opererer med. De er nok imidlertid vant til at mange ringer for tidlig så derfor kan sykehuset avfeie deg litt om du ringer tidlig i forløpet. Hvis du kjenner at noe ikke er som det skal/ du må ha mer hjelp så skal du likevel stå på ditt! Ring også føden om det er tegn på at noe er galt på noen måte (mindre aktivitet, smerter i hode eller fostervann som lekker eller lignende).

Du får som regel være tre dager på sykehuset. Ta imot all hjelp og alle tips du kan få. Særlig i forbindelse med amming er det mye hjelp. Det er ofte noen småkurs om bading av barnet, amming, opptjening for mor osv. Ring på jordmor når du har spørsmål. Alle er usikre i starten. 😊

Ja, du må selvsagt ha med deg ting til babyen og degselv. Se egne pakkelister på siden. De kan være omfattende og det er ikke sikkert du føler behov for å ta med alt. Men pakk en liten sekk til du skal føde og en liten sekk til barseloppholdet. Føden; stikk til hår, lypsyl, underholdning (iPad eller blad/ bok), noe å spise og drikke som du har lyst på (du får mat og drikke om du trenger på sykehuset men kan ikke nødvendigvis velge hjemmelagde boller eller en sjokolade om du får lyst på). For min del har jeg aldri kunnet spise noe under fødsel, bare tørst etter å puste tungt gjennom riene, men for mange (spesielt førstegangs) så tar en fødsel veldig lang tid og da er det fint å ha underholdning og noe å styrke kroppen på.

Til Barsel se egne lister; men komfy tøy til deg (nei, magen er ikke borte etter fødselen og du har nok litt vondt i underlivet), tøy til baby, toalettsaker til deg.

Fars rolle; det bestemmer dere.

Etter du har født så skal livmoren tømme seg. Jeg fikk sjokk når det kom store blodige geleklumper etter førstemann. Dette er helt normalt og går over etter hvert. Men det er altså "litt mer enn en vanlig mens" i etterkant av fødselen (så er du forberedt). Det er også sårt og kanskje har du sydd litt: å gå på do er derfor ikke alltid så lett. Be om mikrolax om du ikke får til å gå på do. Vær snill med deg selv og nyt tiden med den lille babyen. Se Ann hvor mange du orker å ha på besøk. Om du ikke orker å ha andre enn pappaen så er det også ok. Det viktigste er at du får ro og kommer til hektene.

Har bare hørt fint om riksen og personalet der. Det eneste jeg tenker kan være ok å være forberedt på er at du må dele rom med noen (og hvis du slipper så er det jo fint). Da kan det jo være litt lyd både fra den andre moren og hennes baby.

Lykke til - det kommer til å gå så fint! 👍☀️🌷

Hei!

Det kommer nok til å gå kjempefint. Jeg fødte min første på Riksen i 2012, og var kjempefornøyd. Både under fødselen og på barsel var det kompetente og omsorgsfulle jordmødre, og jeg følte virkelig at jeg var i gode hender. Om noe skulle gå galt under fødsel, er det også en trygghet å vite at de har landets mest høykompetente fagmiljø. Jeg er nå gravid med nummer to, og det første jeg gjorde da jeg fant ut at jeg var gravid var å søke fødeplass på Riksen igjen. Den enkeltes fødselsopplevelse vil selvsagt avhenge av tilfeldigheter, hvem som er på vakt, om alt forløper uten komplikasjoner etc., men jeg vil ikke nøle med å anbefale Riksen. Noen ulemper er det likevel: Først og fremst at det er tomannsrom, det kan lett bli til at man forstyrrer hverandre litt. I den første barselfasen kunne det også være fint å ha far der hele tiden, men på Riksen skal du ha flaks for at far skal kunne overnatte. Vi fikk lov til det første natten fordi det var lavt belegg, men det er ikke noe man kan regne med. Likevel mener jeg løsningen på Riksen, med tilgang på hyggelig og kompetent personell døgnet rundt, hjelp med amming etc. er å foretrekke framfor løsninger hvor man er mer overlatt til seg selv, som f.eks. barselhotell. Dette gjelder særlig førstegangsfødende.

Litt avhengig av hvor langt unna du bor, bør du først kontakte sykehuset når fødselen er skikkelig i gang, dvs. jevne rier. Hvis du kommer for tidlig, blir du lett sendt hjem igjen, men noen ganger ønsker man jo å ta kontakt for å være på den sikre siden.

Egentlig er det ikke så mye man trenger å pakke, man får mye av det man trenger (bind, nettingtruser og sånt) på sykehuset. Støtter den om leppepomade, man får lett tørre og sprukne lepper under fødselen. Når det gjelder babyklær, har de det på sykehuset, (hvite, utvaskede greier, størrelsen er ikke alltid helt topp) men det er jo hyggeligere med noe eget. Det viktigste av alt er en lue til babyen! Luer har de av en eller annen grunn ikke, og nyfødte mister mye varme gjennom hodet. Så komfortable klær til mor, energidrikk, cola e.l til fødselen, så man i hvert fall får i seg noe, og lue til babyen er det viktigste jeg kommer til å pakke når det blir min tur.

Tusen takk for nok et godt svar :-) så betryggende!

Har noen av dere brukt badekaret de har der?

Nei, det prøvde jeg ikke, var ikke helt up to it, og det var heller ikke badekar på det rommet jeg fikk. Jeg hadde gått på yogakurs og sett for meg vannfødsel som en mulighet, men da min time kom, var det hvit seng og epidural som gjaldt for min del. Hadde forresten god erfaring med epidural, hadde veldig lite smerter bortsett fra før den ble satt og de siste halvannen timene av fødselen. Og det kan jo være deilig å få sove litt når fødselen varer hele natta. Har ingen sterke meninger om hva man bør velge, altså.

Annonse

• 2 uker senere...

Fødte på Riksen i juli og har kun positivt å si om både føden og barsel. Jeg hadde totalt 6 netter der (men normalt har man bare 3 netter), fordelt på observasjonen, føden og barsel, og møtte kun fine, blide, hjelpsomme og trygge mennesker. På grunn av komplikasjoner underveis ble det hastekeisersnitt og jeg følte meg trygg og godt ivaretatt hele veien, hele maskineriet sto klart til å ta i mot lillegutt og sørge for at han hadde det bra. Jeg kommer til å søke meg til Riksen neste gang jeg skal føde også :) 

Jeg syns de over meg har skrevet godt om hva man trenger, jeg også understreker lue, det hadde de ikke, og alle babyklærne som var tilgjengelig var i størrelse 62... Husk også crocs eller flip flops, det er ikke noe digg å tasse rundt barbeint og så dra alle sykehusbaseluskene opp i senga. 

Litt uhøvelig med tomannsrom, men alle er jo der av samme grunn så jeg opplevde høy terskel på rommene, og da lillemann vår plutselig trengte litt ekstra omsorg pga lav temp og lavt blodsukker - og mammaen trengte at pappaen også var der - så var det ingen som reagerte på at han var der litt lenger enn hva besøkstiden egentlig tillot. 

Ta med ørepropper hvis du trenger det for å få sove. Hvis du har tenkt å bruke ammepute så er den sikkert også kjekk å ha med. 

Jeg spurte jordmor (som jobber på føden på Riksen) om når jeg skulle ringe, og hun sa at det er greit å ringe når man skjønner at fødselen er i gang. Selv om det er for tidlig til at man skal komme inn, så er det greit for dem å vite at du er i gang og at du sannsynligvis kommer inn i løpet av dagen/natten. De skal jo planlegge i forhold til kapasitet og bemanning. 

Ikke stress, det eneste du trenger å tenke på er å dra dit, så vil de fortelle deg alt du trenger å vite! :) Hvis du har spesielle ønsker så sier du det når du kommer inn, og hvor mye far vil delta er jo opp til dere selv. 

Lykke til, det kommer til å gå strålende :) Ser du har hatt noen forsøk, så flott at det endelig lyktes :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...