Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 I vår hadde vi en runde med lus...det var så mye lus på skolen at vi fikk ukentlige brev hjem om at alle barn skulle sjekkes hver dag. I sommer var det lusepause. Nå har skolen vart noen uker og nå har alle våre lus. Igjen! Faen jeg blir så lei. Så mye stress med alt og dyrt er det og med flere kurer til et par hundre pr flaske. Hvis ALLE sjekket samtidig og tok kur etterpå ville det jo nesten bli bukt med problemet. Men noe svikter en eller annen plass. Hvordan er det på din skole? Anonymous poster hash: 452e6...683
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Vi har hatt en del i barnehagen, men ungene mine har utrolig nok sluppet unna - har tatt en kur en gang, da jeg trodde ene hadde det, dyrt er det ja! Neste gang tenkte jeg å prøve: http://soma.no/kokosolje-mot-hodelus/ Billigere?? Anonymous poster hash: 1c2c6...3de
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Vi har faktisk sluppet unna til nå, ungene er godt instruert om ikke låne/ låne bort klær, luer, strikk, børster etc. Håret holdes kort på gutten og pariserflette hos jenta. Fikk beskjed om lus igjen sist uke... Jeg vil spørre hva som skjer på skolen i og med at lusen florerer allerede, vanligvis kommer den med luesesongen ( ihvertfall her) Anonymous poster hash: 922a1...cc7
Anonym bruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Vi har hatt en del i barnehagen, men ungene mine har utrolig nok sluppet unna - har tatt en kur en gang, da jeg trodde ene hadde det, dyrt er det ja! Neste gang tenkte jeg å prøve: http://soma.no/kokosolje-mot-hodelus/ Billigere?? Anonymous poster hash: 1c2c6...3de I alle fall verd å teste, tenkte å kjøpe i en innvandrerbutikk, hvor de har 100% ren kokosolje til rundt 30 kr. Anonymous poster hash: 1c2c6...3de
[email protected] Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 olje hjelper ikke på lus. kan drepe noen av dem men ikke egg. det er pga folk ikke bruker ordentlig kur at vi ikke blir kvitt lusa !
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Her er det på samme måte i barnehagen til vesla. Det er forferdelig irriterende, og ja, det må være noen som svikter med sjekk/behandling for ellers hadde det jo stoppet til slutt. Nå har det vært av og på i snart ett år(!!), har heldigvis sluppet unna til nå, men her sjekker vi hver tredje dag med lusekam, forstørrelsesglass og lommelykt (hysterisk!? Jeg? )
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Tragisk... Anonymous poster hash: 03056...8c0
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Her fikk ungene det to ganger på vårhalvåret. Den omgangen som går nå på vår skole har de heldigvis sluppet unna for den er så ille at det er utsolgt for lusemiddler på apotekene her. Anonymous poster hash: bcfd1...2c6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Hørte om en rektor som til slutt ble så lei etter evigheter med lusproblematikk at hun kom hjem til en familie en kveld og "avluset" ungene. Etter det var skolen lusfri i over et år. Men det krever at en får blinket ut "synderne". Anonymous poster hash: 6f07b...464
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Folk må bruke skikkelig lusemiddel og ikke allslags hokus pokus, kun da får vi bukt med det! Hadde krevd at hele trinnet ble kuret samtidig. Er noen foreldre som er sinnsykt sløve, og så er det de alternative som ikke "tror" på lusemiddel fra apoteket. Anonymous poster hash: f3556...88a
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Folk må bruke skikkelig lusemiddel og ikke allslags hokus pokus, kun da får vi bukt med det! Hadde krevd at hele trinnet ble kuret samtidig. Er noen foreldre som er sinnsykt sløve, og så er det de alternative som ikke "tror" på lusemiddel fra apoteket. Anonymous poster hash: f3556...88a Jeg vil overhodet ikke karakterisere meg selv som alternativ, men i følge forskning viste det seg mer effektivt å bruke kokosolje (med et par andre ingredienser) fremfor apotekets lusemiddel. Kokosoljen legger seg rundt eggene slik at de kveles. Så det handler ikke nødvendigvis om å "tro" på lusemiddel fra apoteket. Sitat: Å få “lusa” inn i familien kan være et mareritt for enhver familie. Legemidler mot problemet virker ikke like effektivt som før fordi lusa har utviklet resistens. I en klinisk studie publisert i European Journal of Pediatrics i 2010* sammenlignet forskerne effekten av en lotion basert på luse-legemiddelet Permitrin og en spray av kokosnøtt- og anisolje. Konklusjonen var at den alternative kokosnøttolje-sprayen var betydelig mer effektiv i å kurere luseproblemer enn legemiddelet. Forskerne forklarer effekten av kokosnøttolje ved at oljen legger seg som en tynn film rundt lusa og eggene, og rett og slett kveler disse ved å forhindre respirasjon. Naturlig og effektiv lusekurHer er en luse-kur som benytter seg av samme effekt, og som bruker eplesidereddik som forbehandling. Du trenger: Kokosolje (f.eks. Cocosa Extra Virgin) Eplesidereddik (fås i dagligvare) Slik gjør du: Skyll først håret med eddiken, og la det tørke uten å vaske det ut. Eddiken løser opp «limet» som fester eggene til hårfolliklene. Når eddiken har tørket, hell flytende kokosolje i håret. Gni kokosolje godt inn i håret slik at alt håret dekkes. Ta på en dusjhette og la den være på resten av dagen eller over natten — kokosoljen bruker noen timer på å kverke lusen. Gre håret grundig for å få ut så mange egg og lus som overhodet mulig. Vask så håret med shampoo på vanlig måte (P.S: Shamponer håret før du tar i vann , da er det enklere å vaske ut oljen). En fin bi-effekt er at kokosolje får håret ditt til å skinne – så her snakker vi kombinert lusekur og hårbehandling! Anonymous poster hash: 1c2c6...3de
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 olje hjelper ikke på lus. kan drepe noen av dem men ikke egg. det er pga folk ikke bruker ordentlig kur at vi ikke blir kvitt lusa ! Hvordan vet du det? Har du forsket på det selv? Det er jo nettopp hva denne studien viser, at det dreper egg. Må en bruke lusekur fra apotek ofte, er det desto mer grunn til å prøve andre metoder, mtp på fare for resistens! http://soma.no/kokosolje-mot-hodelus/ Å få “lusa” inn i familien kan være et mareritt for enhver familie. Legemidler mot problemet virker ikke like effektivt som før fordi lusa har utviklet resistens. I en klinisk studie publisert i European Journal of Pediatrics i 2010* sammenlignet forskerne effekten av en lotion basert på luse-legemiddelet Permitrin og en spray av kokosnøtt- og anisolje. Konklusjonen var at den alternative kokosnøttolje-sprayen var betydelig mer effektiv i å kurere luseproblemer enn legemiddelet. Forskerne forklarer effekten av kokosnøttolje ved at oljen legger seg som en tynn film rundt lusa og eggene, og rett og slett kveler disse ved å forhindre respirasjon. Naturlig og effektiv lusekurHer er en luse-kur som benytter seg av samme effekt, og som bruker eplesidereddik som forbehandling. Du trenger: Kokosolje (f.eks. Cocosa Extra Virgin) Eplesidereddik (fås i dagligvare) Slik gjør du: Skyll først håret med eddiken, og la det tørke uten å vaske det ut. Eddiken løser opp «limet» som fester eggene til hårfolliklene. Når eddiken har tørket, hell flytende kokosolje i håret. Gni kokosolje godt inn i håret slik at alt håret dekkes. Ta på en dusjhette og la den være på resten av dagen eller over natten — kokosoljen bruker noen timer på å kverke lusen. Gre håret grundig for å få ut så mange egg og lus som overhodet mulig. Vask så håret med shampoo på vanlig måte (P.S: Shamponer håret før du tar i vann , da er det enklere å vaske ut oljen). En fin bi-effekt er at kokosolje får håret ditt til å skinne – så her snakker vi kombinert lusekur og hårbehandling! Anonymous poster hash: 1c2c6...3de
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Er redd det har kommet til huset vårt og... Gutten sa da han våknet i dag at han trodde han hadde lus, for det hadde klødd sånn i natt. Har hatt lus flere ganger det siste skoleåret, men ingenting i sommer. Grr!! Er så lei av lus!! Anonymous poster hash: 08a1c...13f
min<3 Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Grunnen til at vi ikke blir kvitt lusa er: Nr 1: vi er for dårlige til å sjekke barna våres med lusekam. Dette bør gjøre hver uke med et hvitt håndkle rundt skuldrene slik at vi lettere kan se lusa nåden faller ut. Nr 2: hvis man finner lus er det KUN den personen med lus som skal ha lusekur. Å gre etterpå med lusekam er kjempe viktig for å få ut alt av lus/luseegg. IKKE gi lusekur til noen som ikke har lus/egg. Ikke vent og tro at barnet ikke har lus fordi de ikke klør. Når man klør betyr det at man har hatt lusene en stund. Lus kan leve ganske mange timer utenfor hodet så pass på god vask av klær ol som har vært i nærheten av hodet, evt frys det ned.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 Mye lus på skolen her også men min 4.klassing har aldri i sitt liv hatt lus Vi sjekker jevnlig. Anonymous poster hash: 60bcf...cc2
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 I vår hadde vi en runde med lus...det var så mye lus på skolen at vi fikk ukentlige brev hjem om at alle barn skulle sjekkes hver dag. I sommer var det lusepause. Nå har skolen vart noen uker og nå har alle våre lus. Igjen! Faen jeg blir så lei. Så mye stress med alt og dyrt er det og med flere kurer til et par hundre pr flaske. Hvis ALLE sjekket samtidig og tok kur etterpå ville det jo nesten bli bukt med problemet. Men noe svikter en eller annen plass. Hvordan er det på din skole? Anonymous poster hash: 452e6...683 Tenker at dere er av dem som ikke følger opp godt nok siden alle barna deres har lus igjen. Ikke alle får lus i hus, og mange sjekker så ofte at man kanskje bare finner ei lus. Hos dere har alle barna det igjen... Sjekk litt oftere, minimum hver uke OGSÅ i lusefrie perioder så slipper dere å spre det rundt. Anonymous poster hash: edee2...30f
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 olje hjelper ikke på lus. kan drepe noen av dem men ikke egg. det er pga folk ikke bruker ordentlig kur at vi ikke blir kvitt lusa ! De nye lusemidlene fungerer som olje at de kveler lusa. Tar ikke eggene, men kuren gjentas tre ganger med 8-10 dagers mellomrom for å ta de etterhvert som eggene klekker. Anonymous poster hash: edee2...30f
thricane Skrevet 8. september 2014 #18 Skrevet 8. september 2014 Kjenner det klør i hodet bare av å lese om det. Hvordan vet du at ungene har lus? Har ikke hatt det før, lurer veldig på hvordan man oppdager det. Kan du se de?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 Det som er kjedelig er at mange foreldre ikke gir beskjed til skolen/bhg når de oppdager lus, og da går det rundt og rundt i gruppen. Også er det mye skolen kunne gjort. Der vi er, skal i utgangspunktet foreldrene si ifra til læreren, foreldrene blir informert om at det er lus i gruppen og helsesøsteren skal visst sjekke hele klassen hvis et av barna har fått lus. Første gang gutten fikk lus kom aldri helsesøster i klassen, og luseplagen gikk av og på i klassen i flere måneder, selsvagt, siden noen av foreldrene ikke sjekket sine barn og smittet de andre som hadde blitt avluset. Vi bruker dimethicone basert lusekur, det er dyrt men det fungerer bra og ødelegger ikke håret. Og mennene i huset blir kortklippet etter den første kuren. Første gang fikk bare gutten, men han fikk MANGE. Andre gang fikk vi alle sammen, og det var meg som hadde flest (langt hår...). Det klør ikke så mye egentlig, og man må virkelig vite hva man leter etter når de er små. Anonymous poster hash: 36e0e...ee9
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 Jeg har kjøpt shampo med lavendel, det liker visst ikke lus. Kun forebyggende, men verdt et forsøk. Anonymous poster hash: e2969...6a4
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #21 Skrevet 8. september 2014 Hvordan klarer dere å få lus? Jeg er 28 år, har aldri hatt lus eller mine søsken. Har jobbet i flere barnehager og har barn i barnehage har aldri hørt om ett eneste tilfelle Anonymous poster hash: af4c6...6ad
Gjest Skrevet 8. september 2014 #22 Skrevet 8. september 2014 Bank i bordet. Har aldri hatt lus på ungene mine, og eldste er 21 år! Men så har vel kloren i bassenget drept all lusa. I den eldste sin klasse, så hadde de kontinuerlig lus fra 1 -7 klasse. Ikke skjønner jeg åssen folk klarer å få det igjen, igjen og igjen!!
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #23 Skrevet 8. september 2014 går jo an å bruke denne forebyggende sprayen når det er lus på skolen, den Licin prevent spray tror jeg den heter. Vet at folk er ueninge om hvor god effekt den har, men jeg brukte denne i luseperioder i barnehagen jeg jobbet i, og ble ikke smittet. Nesten alle de andre voksne fikk lus.. Anonymous poster hash: ea802...b04
Anonym bruker Skrevet 8. september 2014 #24 Skrevet 8. september 2014 Linicin* http://www.linicin.no/forebygg-lus/ Anonymous poster hash: ea802...b04
[email protected] Skrevet 11. september 2014 #25 Skrevet 11. september 2014 Det er pga folk som bruker dette olje greiene og alt mulig annet tulle kjerring råd at lusa ikke blir borte fra klasser og barnehager. Bruk ordentlig kur med en gang ! da er det sikkert at lusa dør. Jo mer tull man prøver jo lenger har man det og jo flere blir smittet ! Ja olje hjelper jo litt.Men hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig ?? olje hjelper ikke på lus. kan drepe noen av dem men ikke egg. det er pga folk ikke bruker ordentlig kur at vi ikke blir kvitt lusa ! Hvordan vet du det? Har du forsket på det selv? Det er jo nettopp hva denne studien viser, at det dreper egg. Må en bruke lusekur fra apotek ofte, er det desto mer grunn til å prøve andre metoder, mtp på fare for resistens! http://soma.no/kokosolje-mot-hodelus/ Å få “lusa” inn i familien kan være et mareritt for enhver familie. Legemidler mot problemet virker ikke like effektivt som før fordi lusa har utviklet resistens. I en klinisk studie publisert i European Journal of Pediatrics i 2010* sammenlignet forskerne effekten av en lotion basert på luse-legemiddelet Permitrin og en spray av kokosnøtt- og anisolje. Konklusjonen var at den alternative kokosnøttolje-sprayen var betydelig mer effektiv i å kurere luseproblemer enn legemiddelet. Forskerne forklarer effekten av kokosnøttolje ved at oljen legger seg som en tynn film rundt lusa og eggene, og rett og slett kveler disse ved å forhindre respirasjon. Naturlig og effektiv lusekur Her er en luse-kur som benytter seg av samme effekt, og som bruker eplesidereddik som forbehandling. Du trenger: Kokosolje (f.eks. Cocosa Extra Virgin) Eplesidereddik (fås i dagligvare) Slik gjør du: Skyll først håret med eddiken, og la det tørke uten å vaske det ut. Eddiken løser opp «limet» som fester eggene til hårfolliklene. Når eddiken har tørket, hell flytende kokosolje i håret. Gni kokosolje godt inn i håret slik at alt håret dekkes. Ta på en dusjhette og la den være på resten av dagen eller over natten — kokosoljen bruker noen timer på å kverke lusen. Gre håret grundig for å få ut så mange egg og lus som overhodet mulig. Vask så håret med shampoo på vanlig måte (P.S: Shamponer håret før du tar i vann , da er det enklere å vaske ut oljen). En fin bi-effekt er at kokosolje får håret ditt til å skinne – så her snakker vi kombinert lusekur og hårbehandling! Anonymous poster hash: 1c2c6...3de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå