Gå til innhold

Alkohol hver lørdag? Virkelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er helt greit å ta ett glass eller to med vin en gang i uka, men om det blir mer og en blir full syns jeg ikke noe om. Hvertfall ikke om det err barn i huset.

Jeg er oppvokst med foreldre som lager vin og likører. En mor som ikke drikker og en far som liker å ta seg ett glass, uansett hvem dag iuka det er. Så jeg er oppvokst med at alkohol er en helt naturlig ting, men det er noe en ikke skal overdrive. Jeg så aldri min far full selv om han tok seg ett glass vin, han stoppet nemlig etter ett glass eller to. Når noen av vennene mine snakket om at de hadde sett foreldrene fulle skjønte jeg ikke hva de snakket om, for selv om jeg så min far drakk had jeg aldri sett han full og jeg var ikke den som la meg tidlig slik at han evt drakk mye mer når jeg la meg. Vi la oss vel samtidig alle i huset uansett dag. Først når jeg var 16år så jeg han full, en tidlig morgen min søster hadde hentet han fra julebord. Da skjønte jeg hva veninnene mine hadde fortfalt for mange år siden. Og da bestemte jeg meg for at jeg ville gjøre det samme som mine foreldre når jeg endag fikk barn. La alkohol være en naturlig ting, men aldri drikke i mengder. Jeg syns ikke alkohol skal være fy fy, for da tror jeg ungene blir mer interessert i det når de kommer i ungdomsåra. Jeg gikk gjennom ungdomstiden uten å drikke alkohol, eller jeg smakte men likte ikke noe og så ikke spenningen med det. Hadde det like gøy uten, så da slapp jeg dagen derpå som de andre klaget over.

Og jeg tror det virker ganske bra her også, for her har 17åringen ikke kommet bedugget hjem. Jeg vet hun har smakt, men ikke drukket mengder. Som jeg sa til henne, helt greit om du drikker, men drikker du er du også voksen nok til å ta konsekvensene av det og ingen sympati fra meg. Vi skal hente deg, ingen grunn til å prøve å forhandle om å sove hos andre for skal du på fest skal vi hente. Og får du dagen derpå er det null sympati og her i huset er det mange små som kan lage mye lyd dagen etter. Og da har du ingen lov å klage på de. Etter den så ble det ikke så kult lenger, og husker min mor sa den til meg men hun sa støvsugeren istede for småsøsken. Det var hennes privilegie som mor, å kunne pine oss om vi hadde dagen derpå. Desverre så så hun ikke meg og min søster fulle før vi var voksene begge to.

Anonymous poster hash: 8489d...55b

Skrevet

Har lagt merke til at ganske mange her inne tydeligvis drikker vin eller øl hver lørdag, og noen hver fredag også..... Det synes jeg faktisk er veldig mye.... Kjenner et par par også som gjerne deler en flaske eller også to på lørdagskvelden. Selv synes jeg ikke det er helt greit jeg altså... at man drikker 1-2 ganger i uka og også mens barna er hjemme... sovende eller ei.

Selv drikker jeg kanskje 10 øl og en flaske vin i løpet av året. Det er da med fest og hverdag til sammen.

Synes dere det er greit å drikke så mye som mange gjør? Hva tenker dere om mitt alkoholforbruk?

Anonymous poster hash: aeece...a93

Pass dine egne saker. Du har da ikke noe med hvor mye og hva andre drikker.
Skrevet

Ditt alkoholbruk er vel helt innafor. De foreldreparene som deler ei vinflaske fredag og lørdag er vel også innafor i min bok. Gjør det nesten aldri selv fordi mannen min slukner etter ett glass og da blir jeg sittende å pimpe resten... Ikke bra :P.

Men klart, alkoholbruk kan utvikle seg til et alkoholproblem hvis helga er ødelagt hvis den ikke inneholder alkohol.

Merker det ikke minst som tenåringsforelder at det kan være greit å holde seg kjørbar ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...