Gå til innhold

Legevakten mener det ikke er brudd, men sønnen min kan ikke bruke hånden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tirsdag falt sønnen min og slo hånden. Siden da har han ikke kunnet bruke den. Han har hatt easyfix rundt, for å støtte litt. Det er bare en sårbandasje, men han syns den støtter. 

Vel, igår var vi på legevakten pga hånden bare blir vondere, den er hoven og han kan ikke bruke den. Han kan ikke gripe rundt noe eller løfte noe. Han kan bevege alle fingrene, men det blir fort vondt. Legen begynte med å ta av bandasjen og kaste den. Han mente at det kunne være et greenstick brudd og vi ble sendt videre. Når sønnen min da ikke hadde den lillestøtten, måtte han fysisk bære hånda si/ holde den oppe mens han gikk. Ellers gjorde det altfor vondt. 

Vi ble sendt på røntgen og radiologen presiserte at man iblant må ta røntgen av den andre hånda/armen også, for å kunne oppdage brudd, men hvis det er noe usikkerhet blir vi sendt opp igjen for å gjøre dette. 

Vi blir kalt inn for å få resultatet og det konstateres med at det ikke er brudd. I og for seg bra, hadde det ikke vært for at sønnen har konstant vondt og ikke kan bruke hånda. Da legen spurte om følelsen i fingrene svarte sønnen at han kjenner mest på tommelen (når legen stryker over fingrene). Legen sa at det er bare å bruke hånda som vanlig, men stoppe når det gjør vondt. Men det er jo vondt uten å bruke den. Jeg skjønner at de ikke kan gjøre noe mer når det ikke er brudd, men kan det virkelig stemme at dette ikke er brudd? 

Anonymous poster hash: 16925...0e4

Fortsetter under...

Skrevet

Dessverre er det jo sånn noen ganger at det nesten er bedre med brudd; da vet en både hva det er og en får oppfølging.

Selv om det ikke er brudd kan det være andre skader. Mitt barn ramlet en gang og slo albuen. Da var det ikke brudd men senene hadde fått seg skikkelig bank, så han fikk gips som han gikk med halvannanen uke.

Anonymous poster hash: 97e47...98c

Skrevet

Klart det kan stemme. Er det ikke brudd, så er det ikke brudd. Hadde slått meg til ro med at det er en forstuelse, det kan ofte gjøre veldig vondt. KLarer han ikke å bruke hånda enda, så gjør han ikke det. Han fikk jo beskjed om å bruke den inntil smertegrensen, og når smertegrensen foreløpig er sder at han ikke greier å bruke den, så gjør han ikke det. God bedring! Det går nok over, men det kan ta litt tid desverre.

Anonymous poster hash: e07fc...5bc
Skrevet

Så lenge de har tatt røntgenbilde, så er det nok ikke brudd. 

Anonymous poster hash: 78da1...e3b
Skrevet

Klart det kan stemme. Er det ikke brudd, så er det ikke brudd. Hadde slått meg til ro med at det er en forstuelse, det kan ofte gjøre veldig vondt. KLarer han ikke å bruke hånda enda, så gjør han ikke det. Han fikk jo beskjed om å bruke den inntil smertegrensen, og når smertegrensen foreløpig er sder at han ikke greier å bruke den, så gjør han ikke det. God bedring! Det går nok over, men det kan ta litt tid desverre.

Det som gjør meg usikker er naturligvis at hun som tok røntgen sa at de ofte måtte ta kontrollbilder, og at greenstick-brudd kan være vanskelige å oppdage. Når skal en bli bedre av en forstuing da? Til mandag har det gått en uke, og da tenkte jeg ringe fastlegen hvis det fortsatt er like vondt/ fortsetter å bli vondere. Men kanskje overdriver jeg. 

Skrevet

Det som gjør meg usikker er naturligvis at hun som tok røntgen sa at de ofte måtte ta kontrollbilder, og at greenstick-brudd kan være vanskelige å oppdage. Når skal en bli bedre av en forstuing da? Til mandag har det gått en uke, og da tenkte jeg ringe fastlegen hvis det fortsatt er like vondt/ fortsetter å bli vondere. Men kanskje overdriver jeg. 

Hadde de vært i tvil, hadde de tatt kontrollbilder. Her er de ikke i tvil, derfor ikke noe mer bilder. Viss et brudd uansett hadde vært så vanskelig å oppdage, så hadde det neppe vært noe alvorlig, stygt, brudd, og dermed ingenting å gjort med det heller. Barnet mitt har brukket håndleddet, men det var så fint og sabilt brudd, at hun bare gikk med laske med bandasje rundt.

Annonse

Skrevet

Jeg har brukket håndleddene mange ganger, og det desidert vondeste er ikke et rent brudd, men brist. 

Forstuelse kan også være sinnsykt mye vondere enn brudd, dere må bare vente å se rett og slett.

Anonymous poster hash: fb0c6...ca3
Skrevet

Da sønnen min var fire, ramlet han ned fra et lekestativ. Han pådro seg greenstickbrudd samt lukserte både albue og skulder på samme arm. Han gråt litt, men klagde aldri, verken den dagen eller de ukene han gikk med gips. Han har høy smerteterskel, men ser ikke bort fra at en alvorlig forstuelse kan være mye vondere.

Anonymous poster hash: f0f6f...ad3

Skrevet

Sønnen min skadet seg, ikke i armen da, men i området rundt ankelen.

Var nesten sikker på at det var brudd fordi han hadde så vondt og greide ikke å gå på foten.

Men det var det altså ikke.

Her måtte han bruke krykker i ca en uke før det gikk greit og det tok en god stund før farge og hovenhet var borte, så å forstue noe o.l er ikke så mye bedre enn brudd når det kommer til smerte vil jeg tro.

Anonymous poster hash: fc106...4d0
Skrevet

En forstuing er som regel vondere enn et brudd da, så er vel en kraftig forstuelse da.

Skrevet

Nå har jeg kjøpt ordentlig støttebandasje og fatle om han vil bruke det. Så ser jeg det an til mandag, evnt tirsdag, før jeg ringer og hører med lege igjen. Har lest mye om greenstick brudd nå og det er mange som har opplevd at det ikke blir oppdaget så lett. Samt mange leger som sier at det kan være utfordrende å oppdage, spesielt hos barn.

Skrevet

Så du bildene, HI? Ble det tatt bilde kun av hånden? Eller tok de også med helt opp til albuen?

Det hender de glemmer å ta bilde også av hele underarmen (altså opp til albuen), og da hender det at de kan overse brudd.

Hvis sønnen din har redusert følelse i alle fingre unntatt tommelen på den hånden så ville jeg dratt tilbake på legevakten.

Hevelse kan jo gjøre noe med sensibiliteten, men jeg synes likevel at det er rart at legene ikke sjekket dette mer.

Hvis det er slik at det virkelig ikke er et brudd, så ville jeg ha fått en dyktig (!) kiropraktor til å se på sønnen din. Det hender at knoklene i håndroten kan få låsninger ved slike traumer, og det kan gi store smerter. Dette vil ikke legene se på røntgenbildene.

Jeg får dette fra tid til annen - etter at jeg hørte på lege og fysio som sa at det ikke var noe galt med håndleddet mitt. Noen år  etterpå var jeg hos en kiropraktor og nevnte at jeg stadig fikk vondt i håndleddet, at jeg ikke hovnet opp lenger, men gjorde det til å begynne med (jeg falt og tok meg for med hånden).

Jeg har pådratt meg slitasje i et par av disse knoklene pga at jeg gikk for lenge med låsningene.

Så få sjekket det. En kiropraktor har ev. også mulighet til å sende til nytt røntgen om han/hun mener det er indikasjoner på det.

Anonymous poster hash: 18973...220
Skrevet

Jeg så da bildene ble tatt. Først tok de bare av selve hånden, men etter jeg sa at han hadde vondt litt høyere opp på armen også, tok hun to bilder lenger opp også. Ikke helt til albuen tror jeg.

Annonse

Skrevet

Forstuing kan være verre ja. Tok ankelen for noen år sida, tok ov er en uke før jeg kunne ha den på bakken, gikk vel på krykker en måneds tid og det tok over et halvt år før det var ca tilbake til normalt (og flere år før jeg kunne gå med høyhæla sko igjen)

Anonymous poster hash: 7064f...ae4
Skrevet

Mest sannsynlig ikke brudd, siden det er tatt røntgen bl.a.
Noen ganger er det faktisk bedre å få et brudd en en slik skade som det hlres ut som sønnen din har.

Jeg fikk meg en skiiiikelig smell på håndleddet for mange år siden, legevakten var sikker på at det var brudd, det var en orntlig Donaldkul i håndleddet, kunne overhodet ikke bruke hånden, hånden og armen var blåsprengt.

Men, ingen brudd.
Fytti så vondt det var, kunne ikke bruke hånden på flere uker. Kunne såvidt bevege fingrene den første uken.
Legen sa at et brudd nok hadde vært bedre.

Jobber selv med brudd og ser jo at slike brudd kan fort bli bra.

Skrevet

Ikke alltid brudd oppdages på røntgen. Da jeg hadde brudd i helen, ble det ikke oppdaget på røntgen dagen etter hendelsen og ikke der som ble tatt en uke etter. Først da det ble tatt enda et etter 6 uker så de at det faktisk var brudd.

Skrevet (endret)

Har også opplevd at brudd ikke ble oppdaget på røntgen. Ble funnet 6 mnd senere ved hjelp av mr. Er du i tvil så ikke gi deg.

Endret av prekæs
Skrevet

4-6 uker er helt normalt på en kraftig forstuelse. 1 uke er ingenting altså. God bedring til sønnen din.

Anonymous poster hash: 0442e...651

Skrevet

At de noen ganger vil ha bilder àv den àndre hånden til sammenligning, er fordi barn har vekstsoner ved leddene. Noen ganger er det vanskelig å skille mellom vekstsone og brudd. Om han fortsatt har vondt etter en uke så ville jeg bedt om nytt bilde, noen brudd blir mer synlig etter en uke fordi det dannes nytt bein rundt bruddet.

Bilder àv hender gir også liten stråledose så det er heller ikke noe å bekymre seg for. God bedring til gutten.

Anonymous poster hash: bde6d...2b7

Skrevet

Mi jente slo armen, hadde store smerter og klarte ikkje røre armen. Det var ikkje brudd men albue utav ledd. Etter noken brutale knekk var den på plass og ho begynte å bruke armen i bilen på vei hjem.

Skrevet

Forståelse er som regel vondere enn brudd, han kan ta voltarol eller ibux

Anonymous poster hash: efac9...684

Skrevet

Mange ulike erfaringer her altså... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...