Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #1 Skrevet 6. september 2014 Har begynt å lage mer og mer mat fra bunn, og tenkte å prøve meg på lasagne. Har laget det uten halvfabrikata før, men det begynner å bli noen år siden. Samboeren er nemlig stor "Toro-fan" Så, er det rimeligere å lage selv? Og har noen en enkel og grei oppskrift uten "ørten" ingredienser? Anonymous poster hash: bdfb5...8eb
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #2 Skrevet 6. september 2014 Stek kjøttdeig/karbonadedeig med en hakket løk og et par hvitløksfedd. Tilsett en boks hakkede tomater og et par desiliter vann, la det koke 10 min med en kjøttbuljong og tilsett krydder du liker. feks salt, pepper, basilikum, orgenao litt grillkrydder. Smak til og ferdig. Så gjør du som du ville gjort med ferdig varianten. Legger kjøttet og lasagneplater i lag. Begynn og avslutt med kjøttsausen. Ost over. 225grader i 45min. Anonymous poster hash: e7b5c...0f6
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #3 Skrevet 6. september 2014 Om det er billigere vet jeg faktisk ikke, men det smaker ihvertfall hundre ganger bedre Jeg lager en veldig enkel versjon til hverdags. Steker 2 pk kjøttdeig/karbonadedeig sammen med revet løk (jeg kan ikke hakke løken for da nekter ungene å spise den, men river jeg den på rivjernet merker de ikke løkbitene og spiser av hjertens lyst ), krydrer kjøttet med krydderblandingen som heter pizzakrydder, det er vel en blanding av basilikum, oregano og merian), litt salt og pepper. Heller over 1,5 til 2 bokser hakkede tomater og et par spiseskjeer tomatpurè. Har gjerne i en terning med buljong også jeg da, og justerer tykkelsen på sausen med litt vann. La det stå å putre litt så smakene setter seg. Lager en enkel hvit saus, melk, mel og litt revet ost. Legger tomatsaus, et tynt lag hvit saus og lasagneplater lagvis, avslutter med hvit saus og strør revet ost på toppen. Serverer med salat og brød. Blir en veldig god og enkel hverdagslasagne. Skal jeg lage til fest har jeg gjerne flere smaker i den. Flere grønnsaker som stangselleri og gulrot i tomatsausen og flere smaker som parmasan og muskat i den hvite sausen, kan også bruke litt bacon på toppen. Ungene er ikke så glad i den versjonen, de vil ha den enkle. Anonymous poster hash: 3032a...17a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #4 Skrevet 6. september 2014 Liste: kjøttdeig løk hvitølksfedd Boks tomater Kjøttbuljong vann ost krydder Anonymous poster hash: e7b5c...0f6
Gulosten™ Skrevet 6. september 2014 #5 Skrevet 6. september 2014 Nekter å tro det er rimeligere å lage selv. Vi bruker Knorr sin familiepakning og den koster ca 35 kroner Man trenger kjøttdeig og ost og melk ved siden av men det gjør man jo når man lager selv også. Når jeg har laget hjemmelaget (sluttet med det for det ble ikke noe godt) har jeg hatt vanlig kjøttsaus og en ostesaus som jeg har lagt i lag mellom pastaplatene. Syns det er godt å tilsette litt ting selv, gulrøtter, chili (i kjøttdeigen), mais eller paprika fx.
geitemarken Skrevet 6. september 2014 #6 Skrevet 6. september 2014 (endret) Du må ha lasagneplater og aluminiumsfolie. Sett stekovnen på 200 grader i mens lager du oste- og tomatsaus. Ostesaus: 1 l lett melk 3 ss mel 2 dl ost Pepper Salt Malt muskatnøtt Lages som hvitsaus og rører inn østen etter at hvitsausen har kokt opp. Smak til krydderet. Sett til siden mens du lager kjøttsausen ferdig. Tomatsaus: 400 g karbonadedeig 1 boks knuste tomater 1 løk 2 fedd hvitløk Litt ketchup Oregano Bassilikum Salt Pepper Stek opp kjøttdeig og blanke løken før du har i resten. Kok opp i 5 min. Smak til med krydder. Legg lagvis: ostesaus, plater, tomatsaus, ostesaus. Jeg pleier å lage slik at jeg får 3 lag med tomatsaus. Husk begynne og avslutte alltid med ostesaus. Dvs at til slutt legger jeg et lag plate øverst med ostesaus på. Stek først i 20 min med aluminiumsfolie så 20 min uten folie. Tror ikke det blir billigere, men smaker mye bedre. Lykke til Endret 6. september 2014 av geitemarken
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #7 Skrevet 6. september 2014 Takk! Da har jeg litt å velge mellom!! 😊 Anonymous poster hash: bdfb5...8eb
Hønemor30 Skrevet 6. september 2014 #8 Skrevet 6. september 2014 Trur ikke det blir så billig men mektig og metter mer enn posevarianten. Lager stor form og det holder til flere middager på to voksne og et barn. Lager kjøttsaus på gode tomater og knuste tomater,mutti e.l. merke. Masse krydder,løk,hvitløk,chili,karbonadedeig,paprika,squash og reven gulrot Ostesaus med ulike typer ost med mye smak. Tykk saus. Barrilla pastaplater. Serverer med salat,cherrytomat,rødløk og fetaost.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #9 Skrevet 6. september 2014 Jeg vil tro det prismessig er omtrent det samme, men det er himmelvid forskjell på smaken. Her er min oppskrift, fikk den av en italiensk kjæreste en gang. http://hvajegfyllertidenmed.blogspot.no/2012/03/lasagne.html Anonymous poster hash: 1cca1...45e
Soon to be mum Skrevet 6. september 2014 #10 Skrevet 6. september 2014 (endret) Om det er rimeligere vet jeg ikke, men det er i alle fall sinnsykt mye bedre. Vi bruker ikke noen spesiell oppskrift, kjører en sånn litt 'slump-oppskrift'. Hvis vi tar utgangspunkt i en vanlig porsjon i Toro-størrelse blir det omtrent sånn: Kjøttsaus 1 pk karbonadedeig/kjøttdeig Evt en skvett rødvin 1-2 løk (kommer an på størrelsen) 1 boks tomater i biter Tomatpuré etter smak Smak til med Salt, pepper, sukker, basilikum/oregano og fond Det var minimimsoppskriften. Så har vi oppi mer grønnsaker etter hva vi hat lyst på og har i hus, som feks: Fersk sopp Mer ferske tomater Grovrevet gulrot Grønn paprika Osv... Mengde etter smak og tilgjengelighet. Hvitsaus: Vi lager hvitsaus etter 3-3-6-prinsippet, altså 3 ss smør 3 ss hvetemel 6 dl melk Smak til med feks salt, pepper, muskat, revet hvitost og/eller parmesan Legg lagvis i form og stek etter anvisning på pastaplate-pakken. Endret 6. september 2014 av Soon to be mum
Tabitha Skrevet 6. september 2014 #11 Skrevet 6. september 2014 Hvis man snakker virkelig lagd fra bunnen av, snakker man vel også hjemmelagde pastaplater
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #12 Skrevet 6. september 2014 Hvis man snakker virkelig lagd fra bunnen av, snakker man vel også hjemmelagde pastaplater Egentlig burde man vel det, men det dropper jeg...kanskje prøve en annen gang, men ikke idag... Det blir uansett lasagne til middag idag!! 😀 HI Anonymous poster hash: bdfb5...8eb
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #13 Skrevet 6. september 2014 Nå fikk jeg også lyst på lasagne, må lage det i morgen tror jeg Anonymous poster hash: 3032a...17a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #14 Skrevet 6. september 2014 Tips: Bruk rivjern på gulrøtter og løk til kjøttsausen.Og forkok pastaplatene, selv om det står på pakka at det går greit uten å koke. Jeg synes det blir mye bedre da. Anonymous poster hash: 421ce...fe5
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #15 Skrevet 6. september 2014 Hvis man snakker virkelig lagd fra bunnen av, snakker man vel også hjemmelagde pastaplater Er jo selvsagt enda bedre, men i min bok går pasta under kategorien tørrvarer (som mel, sukker og slikt), og det er definitivt godkjent å lage lasagne med kjøpte pastaplater og likevel kalle det 'fra bunnen' mener jeg. Synes det tar litt av her inne hos enkelte ift hva som er tillatt og ikke når det gjelder 'fra bunnen'-mat. Det er jo like før man må høste og male kornet selv, 'for hvis ikke er det jo ikke fra bunnen'. Det er også sånn at om man ser til italienerne, som jo er pastaspiserne over alle, så fordrer forskjellige pastaretter forskjellige typer pasta, og da tenker jeg også på fersk kontra tørr pasta... Tenker ikke da spesielt på lasagne, men pastaretter generelt. Anonymous poster hash: 89074...383
Iiiiik Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Tips: Bruk rivjern på gulrøtter og løk til kjøttsausen.Og forkok pastaplatene, selv om det står på pakka at det går greit uten å koke. Jeg synes det blir mye bedre da. Anonymous poster hash: 421ce...fe5 Jeg synes det blir bedre uten forkoking. Kommer jo an på hvor "våt" den er, men jeg synes lasagne holder bedre og at smakene blandes bedre når platene ikke er forkokte.
Soon to be mum Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 Tips: Bruk rivjern på gulrøtter og løk til kjøttsausen.Og forkok pastaplatene, selv om det står på pakka at det går greit uten å koke. Jeg synes det blir mye bedre da. Anonymous poster hash: 421ce...fe5 Jeg synes det blir bedre uten forkoking. Kommer jo an på hvor "våt" den er, men jeg synes lasagne holder bedre og at smakene blandes bedre når platene ikke er forkokte. Enig. Og det er også fort gjort å få overkokt pasta om man forkoker platene, og er det noe som er jævlig, så er det overkokt pasta.
soleia Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Smakar mykje betre, iallefall - og det vert ein større porsjon med meir innhald av grønnsaker. Eg plar finrive ei lita gulrot, og gjerne litt sellerirot om eg har, og ha oppi tomatsausen. Ellers lagar eg den som dei andre her, med karbonadedeig, 1 lauk, 2 fedd kvitlauk, 1 boks tomatar, 2 ss tomatpure, buljong, vatn og urtekrydder. (eg rundar av smaken med 1 ts vineddik og 1 ts sukker - men du ville jo ha det enkelt) Kvitsausen lagar eg med 2ss smør, 2ss kveitemjøl, 5 dl mjølk, litt muskatnøtt og ost, gjerne litt parmesan saman med annan ost. Eg forkokar ikkje platene, men passar på at dei ikkje vert liggande dobbelt.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Her var det mange oppskrifter som så gode ut, må prøve Jeg har aldri kjøpt tomater på boks, men har jo sett at det er et uttall varianter og merker. Er det forskjell på de, eller er tomat på boks, tomat på boks? Er det noen som er bedre enn andre, er det noen jeg bør styre unna? Ikke hi da Anonymous poster hash: 83ba2...40e
Hønemor30 Skrevet 6. september 2014 #20 Skrevet 6. september 2014 Her var det mange oppskrifter som så gode ut, må prøve Jeg har aldri kjøpt tomater på boks, men har jo sett at det er et uttall varianter og merker. Er det forskjell på de, eller er tomat på boks, tomat på boks? Er det noen som er bedre enn andre, er det noen jeg bør styre unna? Ikke hi da Anonymous poster hash: 83ba2...40e De billigste smaker ingenting er min erfaring. Kjøp heller de som er utenlandske merker. Jeg.kjøper på rema,mutti eller en annen type de har på pappboks.
Soon to be mum Skrevet 6. september 2014 #21 Skrevet 6. september 2014 Her var det mange oppskrifter som så gode ut, må prøve Jeg har aldri kjøpt tomater på boks, men har jo sett at det er et uttall varianter og merker. Er det forskjell på de, eller er tomat på boks, tomat på boks? Er det noen som er bedre enn andre, er det noen jeg bør styre unna? Ikke hi da Anonymous poster hash: 83ba2...40e Vi bruker Mutti tomater på boks og er fornøyde med det. Italiensk merke.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #22 Skrevet 6. september 2014 Takk for svar I hvilken butikker får man kjøpt Mutti? Anonymous poster hash: 83ba2...40e
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #23 Skrevet 6. september 2014 Det som koster penger er om du skal bruke cheddar og parmesan i ostesausen og oppå lasagnen. Kjøttdeig og vanlig ost må man ha til pakke også. Jeg laget 20 porsjoner lasagne for ca 200 kr. Den smaker SÅ mye bedre en toro, og smaker nesten ennå bedre etter at den har vært frossen og tint igjen! Anonymous poster hash: 65656...e6e
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #24 Skrevet 6. september 2014 Her var det mange oppskrifter som så gode ut, må prøve Jeg har aldri kjøpt tomater på boks, men har jo sett at det er et uttall varianter og merker. Er det forskjell på de, eller er tomat på boks, tomat på boks? Er det noen som er bedre enn andre, er det noen jeg bør styre unna? Ikke hi da Anonymous poster hash: 83ba2...40e Noen av de billigste smaker surt vann, ikke noe tomatsmak i det hele tatt. Men eldorado kom faktisk best ut i test... http://www.klikk.no/mat/article832532.ece Anonymous poster hash: 3032a...17a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #25 Skrevet 6. september 2014 HI her Da har jeg vært på butikken, og går for en lasagne med kjøttsaus av kjøttdeig, hakkede tomater, hvitløk osv... Ca oppskrift som likner den flere av dere har skrevet her. Hadde mye av varene i hus fra før, trengte bare kjøttdeig, hakkede tomater, løk og pastaplater Med en enkel saus tror jeg faktisk det blir rimeligere å lage selv... Vi er fem i familien og pleier å kjøpe familiepakke fra Toro... Den koster drøye 40 kr på Rema. Kjøttdeig og ost må man jo ha uansett. Lasagneplatene kosta riktignok 20 kr, men de rekker jo til mer enn 1 form lasagne... Ikke sinnsykt stor forskjell i totalpris tror jeg, men allikevel... Og satser på at det smaker mye bedre!! Takk for tips alle sammen 😊 Så gjenstår det å se om samboeren klarer å innrømme at man faktisk kan lage god lasagne uten Toro 😜 Anonymous poster hash: bdfb5...8eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå