Gå til innhold

Men i alle dager da? Holder folk på med husarrest "ennå"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde det var i gamle dager jeg. Type 100 år tilbake i tid. 

Hva hjelper det egentlig? 

Anonymous poster hash: 31f86...75b

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har sett folk bruke skammekrok og jeg, men de kaller det timeout - det har de nemlig sett på tv...

Skrevet

Lenge siden jeg har hørt noen bruke det. Iallefall hadde sønnen min blitt meget fornøyd med en husarrest. Han koser seg hjemme han... 

Skrevet

Trodde det var i gamle dager jeg. Type 100 år tilbake i tid. 

Hva hjelper det egentlig? 

Anonymous poster hash: 31f86...75b

Det frarøver friheten og er en straff. Omtrent på samme måte som den norske stat straffer lovbrytere i 2014.

Skrevet

Vet ikke hva som hjelpe i dag men er alt for mange slappe foreldre der ute. 

Anonymous poster hash: 81921...422
Skrevet

Å inndra privilegier er da nøkkelprinsipp i all oppdragelse. Hvis barnet bevisst bryter regler så må det komme en konsekvens, og siden min sønn elsker å være ute, får han innearrest hvis han gjør noe som tilsier at han bør få en skikkelig straff. Slik som den gangen han lagde rabalder i klasserommet. Da fikk han ikke leke ute den ettermiddagen, og han har aldri bråket i timen igjen, for han skjønte at det var et alvorlig regelbrudd idet han fikk den straffen.

Men det er som med alt her i verden, skal kun brukes ved nødvendighet, ellers mister det kraften sin.

Poden får forøvrig 3 sjanser til å rydde opp Lego fra gulvet når jeg skal rydde, før det havner i støvsugeren.

Unger skal ikke pakkes inn i bomull og curles frem i verden, de må lære at regelbrudd gir konsekvenser. Sånn er det for alle, både voksne og barn.

Anonymous poster hash: 13c03...706

Annonse

Skrevet

Ehh... ja!

Elleveåringen kan få husarrest delvis om det er god grunn til det. Med husarrest menes at hun ikke får gå på besøk eller ha besøk, skal gjøre leksene sine,rydde rom etc og holde seg unna ipaden, tv`n og iphone`n. Kan vare noen dager - skal selvsagt på skolen.

Anonymous poster hash: 970a1...692
Skrevet

Vi ga datteren vår på 10 "husarrest" i 1 uke fordi hun aldri kom hjem til det klokkeslettet vi avtalte. Hun fikk gå på trening og klubben, men ikke besøk til eller av venniner. Det hadde effekt, nå er hun svært nøye på å komme hjem til avtalt klokkeslett og da mener vi at det var en effektiv konsekvens for henne og kommer nok til å benytte oss av den flere ganger hvis det blir nødvendig.

Skrevet

Mine er for små, men ser det som naturlig at det kan være en av konsekvensene ved regelbrudd ja.

Anonymous poster hash: 3c961...3fd

Skrevet

Jepp. Min på tolv krøp ut av vinduet og var på vei til en "fest" (fikk ikke gå fordi det var en del eldre der og et par av de driver med rare ting)

Uheldig for poden så pappa dette, han fulgte etter og stoppet han rett før han kom frem til festen.

Skal si straffen var frihetsberøvelse ja.

Frekke ungen.

Anonymous poster hash: fbf79...348

Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med husarrest (født i -75) og har aldri brukt, og kommer ikke til å bruke, husarrest på mine barn.

Anonymous poster hash: dcce1...0bc
Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med husarrest (født i -75) og har aldri brukt, og kommer ikke til å bruke, husarrest på mine barn.

Hvordan vil du agere når din 12 åring sniker seg ut på fest?

Skrevet

Har en på 18 år, ei på 16 år og ei på 10 år. Da eldstemann snek seg ut på fest inndro jeg lommepenger, dataprivilegier og så hadde jeg allerede sagt på forhånd at om jeg skulle betale for lappen så ble det 1 dags utsettelse for hver gang han snek seg på fest eller drakk alkohol. Han endte opp med å ta lappen 2 dager etter 18års dagen.

Annonse

Skrevet

Ser ikke helt hvor født i 75 passer inn i argumentet ditt?

Jeg er gammel men er likevel moderne?

Har det et poeng?

Skrevet

Ser ikke helt hvor født i 75 passer inn i argumentet ditt?

Jeg er gammel men er likevel moderne?

Har det et poeng?

Husarrest er vel ikke akkurat så moderne? Var for å si at jeg vokste opp i en tid da både husarrest og skammekrok var vanlig, men at i mitt hjem brukte vi ikke det.

Husker enda at vi hadde skammekrok i klasserommet. Elever som bråkte eller ikke hørte etter måtte stå nederst i hjørnet i klasserommet med ryggen til klassen for resten av timen.

Skrevet

Har en på 18 år, ei på 16 år og ei på 10 år. Da eldstemann snek seg ut på fest inndro jeg lommepenger, dataprivilegier og så hadde jeg allerede sagt på forhånd at om jeg skulle betale for lappen så ble det 1 dags utsettelse for hver gang han snek seg på fest eller drakk alkohol. Han endte opp med å ta lappen 2 dager etter 18års dagen.

Nå snek han seg jo ikke mye ut på fest, men jeg hadde bare ledd av 1 dags utsettelse på lappen om det var mine foreldres straff pr fest....

Skrevet

Nå snek han seg jo ikke mye ut på fest, men jeg hadde bare ledd av 1 dags utsettelse på lappen om det var mine foreldres straff pr fest....

Hva du hadde ledd av eller ikke kan ikke jeg svare for. Jeg er ikke din mor.....;)

Skrevet

Jeg var totalt motstander mor husarrest da jeg fikk mitt første barn. Men da poden vokste til, ble dette et nødvendig onde, for å verne ham mot seg selv.
Han måtte rett og slett få en timeout fra alt og alle.
Dårlig vennegjeng, lite impulskontroll, politiet på telefonen støtt og uendelig med erstatningkrav var blant annet ting som gjorde at vi rett og slett måtte innføre dette i de verste periodene.

Som en straff, men også som et vern.
Det var tøft, på mange måter, men det var det som virkelig hadde best effekt, vet neimen ikke hvordan det hadde gått hvis ikke.

Han er 17år idag, og velger selv å holde seg inne i perioder hvis det begynner å ulme rundt ham.
Og det syns jeg er like greit.

Skrevet

Lenge siden jeg har hørt noen bruke det. Iallefall hadde sønnen min blitt meget fornøyd med en husarrest. Han koser seg hjemme han... 

En kan ikke gi husarrest som straff til et barn som helst liker å være inne da.

Det har jo lite for seg.

Skrevet

Jeg har ikke brukt husarrest som straff ennå, men jeg ser ingen feil ved det..

Å måtte være inne en dag som straff (om det ikke er et "innebarn" da) er ikke skadelig på noen som helst måte, det er en konsekvens av et dårlig valg.

I dag skal ofte ungene "snakkes ihjel", men det funker ikke på alle barn. Og inndragning av pc/tv/ds/lommepenger, det er ikke alltid det funker heller.

Men jeg må bare spørre;

Greit "husarrest" er gammeldags, men hva er egentlig feil med det?

Anonymous poster hash: c67d1...3ed

Skrevet

Husker mine foreldre slo seg på brystet og var så stolte fordi de aldri ga husarrest, og kunne ikke skjønne hvorfor alle de andre foreldrene i gata var så slemme mot barna sine.

Neida, jeg fikk aldri husarrest, men jeg fikk ris i stedet. Og grunnen til at jeg ikke fikk husarrest var fordi foreldrene mine syntes det var så slitsomt å ha meg hjemme. Du verden så flinke de var...

Anonymous poster hash: d2661...7ae
Skrevet

Jeg synes det er betryggende å lese at flere av dere er opptatt av å gi ungene konsekvenser!

Dere som synes husarrest blir for gammeldags, hvilke konsekvenser gir dere da?

Dersom min niåring får husarrest inndras også selvsagt alle pc/ipad-privilegier samtidig, det skal være kjedelig å ha husarrest, og poenget er vel at man skal føle at man går glipp av noe (som venner, spill osv)

Synes flere burde straffe ungene sine, faktisk!

Anonymous poster hash: d00f2...302

Skrevet

Ja jeg lurer også på hva som er passende hvis ikke man kan inndra goder? Kall det husarrest eller hva du vil, men for enkelte er det ganske nødvendig. Er ikke alle barn som man kan snakke ihjel heller. Er veldig for positive tilbakemeldinger ved bra oppførsel, men det hjelper jo ikke å ignorere dårlig heller?

Og hvis den eneste konsekvensen av dårlig/farlig oppførsel er å prate/forklare, så preller jo det av etterhvert(har jeg erfart)... Så når snikksnakk ikke hjelper? Hva da? Lurer oppriktig her altså :) Ikke bruke timeout, husarrest... hva bruker dere da? :)

Hun som nevnte at hun utsatte lappen med en dag for hver fest, høres jo veldig passende ut... Men vet at det hadde prella av som vann på gåsa på meg i tenårene. Her sa de når jeg var 15 at hvis jeg ikke begynte å røyke skulle de betale lappen ooog litt på en eventuell bil.... Vel 3 år fram i tid i den alderen er jo et helt liv, så det ble så fjernt at jeg ikke brydde meg . Så dessverre begynte jeg å røyke okke som. 

Merker jeg gruuuuer meg litt til tenårene altså, he he.. :)

Skrevet

Jeg er langt på vei enig med HI, av flere grunner. Dels fordi innestraff eller husarrest ikke nødvendigvis er så aversivt. Dessuten fordi det jo også straffer foreldrene ved at en av dem må være til stede 100%. Setter man i verk en straff, må man jo sørge for at den håndheves. Jeg synes jeg har sett at husarrest utløser mye fantasi hos barnet når det gjelder å snike seg usett ut og inn igjen. Dessuten synes jeg at enkelte bruker husarrest for kjapt og på for små forseelser. Fint de gangene det gjør ønsket effekt både der og da og på sikt, men jeg tror det er en fare for "å bruke opp" straffen. 

Ser at det er en over her som mener at straff er en nødvendig del av barneoppdragelse. Jeg er ikke enig. Vi praktiserer fravær av belønning når regler ikke følges. Vi påfører altså ikke barnet noe negativt, men tar vekk noe de ellers får fordi de følger regler. Jeg tror jeg er heldig med mine, for de skjønner alle tre når grensen er nok og de muntlige beskjedene pleier å holde. Var en nabo som kommenterte med glede i stemmen at det var godt at også mine måtte få en beskjed to ganger. 

Nå er min eldste 15, så jeg innser at jeg har mye tenåringsoppdragelse igjen, kan altså hende at jeg tenker annerledes om ytterligere 15 år, men foreløpig tenker jeg ikke at husarrest er aktuelt hos oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...