Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #1 Skrevet 5. september 2014 Vi prøver å lære han å skrive navnet sitt, men han klarer kun første bokstaven så går han helt i lås. Klarer kun å telle til 13. Fortvilet, er kun 1 år til skolestart . Bruker briller for han er langsynt. Hvor mye skriver deres 5 åringer? Prøver å lære han bokstavene, men det går ikke inn. Kun første bokstaven i navnene tilmor, far og søsken - de kjenner han igjen, men husker ikke hva bokstavene heter. Tenker på dysleksi , lærevansker etc. . Anonymous poster hash: d264b...4bd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #2 Skrevet 5. september 2014 Ikke stress! For det første har de antagelig skolestarteropplegg i barnehagen. For det andre - vår går i 1.klasse. Etter 3 uker har vi nå klart å komme oss gjennom 3 bokstaver. Det går laaaaangsomt. Anonymous poster hash: 132b9...e34
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #3 Skrevet 5. september 2014 Høres helt normalt ut. Min kan telle til 20, men skrive? Nja.. han får til E, av og til rett vei. X er bankers. Alfabetet kan han ikke.. Hva stresser dere med? Anonymous poster hash: 96513...d40
Mor di! Skrevet 5. september 2014 #4 Skrevet 5. september 2014 Min kan gå bokstaver, men ikke hele navnet sitt. Kan telle til 20. Men han har spesifikke språkvansker, så stresser ikke med å pushe han. Alle er forskjellige. Eldste kunne telle ganske langt da han var fem, men kunne stave navnet sitt kun. De har førskolegruppe i barnehagen nå, og jeg seg på femåringen at det hjelper at andre lærer han ting.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #5 Skrevet 5. september 2014 Dette går på interesse og er helt normalt. Jeg har fire barn, alle helt normale, men likevel helt forskjellig. Ene lærte ikke å lese før etter jul i 1.klasse mens andre knakk lesekoden helt av seg selv 4,5 år gammel og leser slike enkle bøker nå siste året i barnehagen. Begge deler er helt normalt, det er bare i hver sin ende av skalaen. Noen er flinke med puslespill, noen til å tegne, noen til å bygge lego og noen til å kaste og ta imot ball. Når de er såpass små er det interessen som avgjør hva de blir flinke til, det er vanskelig å tvangslære de noe de overhodet ikke synes er gøy eller spennende. Du trenger ikke stresse med de bokstavene i det hele tatt, han lærer de tidsnok på skolen. Ungen utvikler seg fint selv om det er andre ting enn bokstaver som interesserer han. Anonymous poster hash: 621e3...ef3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #6 Skrevet 5. september 2014 Ikke stress Anonymous poster hash: 4f34d...bd1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #7 Skrevet 5. september 2014 Vi har en andreklassing nå. Det de har brukt hele 1.klasse på, er å lære seg alle bokstavene og repetere dem og lese med dem etterhvert som de har lært dem. I matte har de øvd mye på å telle oppover og nedover til 20 og etterhvert regnet med tallene, men veldig mye telling og tallinjer. Stress ned, hvis gutten syns det er gøy med bokstaver, så vis og forklar, hvis han ikke liker det, så la være. Det samme med tall. Syns han det er morsommere å tegne eller spille fotball, så la han gjøre det. 1.klasse er kjedeligst for de som kan alle bokstavene og tallene fra før. Anonymous poster hash: d8893...17f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #8 Skrevet 5. september 2014 Slapp av. Hjelper ikke stresse. Om han har lærevansker er det kun tålmodighet som hjelper. 4 barn på skolen. Gutten min i 3.klasse sliter med lesing og skal utredes for dysleksi, mens søsteren som nettopp har begynt i 1.klasse leser enkle bøker alt. Store forskjeller. Anonymous poster hash: cb6d0...023
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #9 Skrevet 5. september 2014 Oi oi, her har ikke 5 åringen lært noe mere og må si jeg ikke er bekymret i det hele tatt. Har ingen planer om å lære han en hel masse før han begynner på skolen. Om han viser interesse så skal vi vise han, men dette er ikke noe vi tenker han må kunne. Han skal jo lære på skolen. Det han kan nå er bokstaven sin og mange andre bokstaver i både sitt navn og våre navn. Vet ikke så godt hva de heter, men har god oversikt hvem sin bokstav det er. Han teller til 30, men bytter om på noe og av en eller annen grunn teller han aldri 21, he he. Så kan vel si han teller ordentlig til 20. Dette får han ta i sitt eget tempo, er absoludt ikke noe jeg kommer til å stresse med. Anonymous poster hash: 65c1a...0d5
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #10 Skrevet 5. september 2014 Takk for oppløftende svar. Han har sett frem til førskolegruppen hele sommeren. Han var på førskole gruppen barnehagen Idag ,og de skulle skrive navnet sitt. . . Det klarte han ikke, og han ble kjempe lei seg. Hun som hadde førskole gruppen så bekymret på meg når jeg hentet en trist gutt og sa at han hadde strevd med å skrive, uten å få til noe og at det var veldig vanskelig . Han var trist når vi kom hjem får prøve å trene så han kanskje klarer litt mere neste uke. . Han er veldig flink med perler, puslespill etc, men har noe dårlig balanse grunnet synet. . Blir ingen fotballspiller, Anonymous poster hash: d264b...4bd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #11 Skrevet 5. september 2014 Det er stor variasjon mellom barn. Min 5-åring kan veldig mye mindre enn det storesøsteren hans kunne på samme alder, men satser jo på at han utvikler seg etterhvert. Han har vært veldig lite interessert i tegning. Kan nesten ikke holde en blyant riktig, og kan bare tegne svært enkle hodefotinger. Jeg tenker at vi må trene litt på tegning så han kan tegne en sirkel, trekant, en rett strek etc.,, Kjenner igjen mange bokstaver, kan skrive navnet sitt på et vis, men det er nok ikke så lett for andre enn en mamma å se hva som står der:-) Kjenner igjen en del tall, men kan ikke skrive dem. Tror han kan telle til 20 noenlunde riktig. Anonymous poster hash: 2e308...eb5
ma(G)ma med to små :) Skrevet 5. september 2014 #12 Skrevet 5. september 2014 Les bøker, og snakk om bildene. Lek dere med språket, lytt etter rimord og førstelyd. Tell sammen hvor mange ganger dere kan hoppe på ett bein. Skriv navnet hans på votter og lignende, slik at han ser det hver dag. Heng gjerne opp bokstaver på kjøleskapet, og eventuelt døra hans. Vis ham at dere leser bøker, og ta ham med på å skrive handleliste. Har han språkvansker, så vil dette vise seg senere, og det er egentlig lite du kan gjøre med det nå, annet enn å bruke språket bevisst. Ja, han er litt seinere enn normalen, men så lenge han har et godt språk og snakker grammatisk korrekt i de fleste situasjoner, høres det ikke faretruende ut. Senk skuldrene og pust ut. Lykke til!
Mother Gothel Skrevet 5. september 2014 #13 Skrevet 5. september 2014 Min 5-åring teller til 29. Etter det kommer visst tjueti, tjueelleve osv. Han kan skrive navnet sitt og kjenner igjen kanskje halvparten av bokstavene i alfabetet. Synes ikke du skal være så bekymret for han
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #14 Skrevet 5. september 2014 Alle barn er forskjellige, min er 2 og halvt, teller til 30 og leser og skriver navnet sitt,men som sagt alle barn er forskjellige, min nevø klarte ikke og skrive, lese eller telle til 10 før han var 5 og halvt år. må alltid huske at barn er forskjellige Og noen barn har ikke intresse av sånt. vår lille har alltid vert opptatt av og telle og lese siden hun var 15-16mnd, men begynte og lese når hun var 2år og 3mnd og navnet skrev hun når hun var 2 år og 1 mnd,men hun har 3 bokstaver i navnet sitt Anonymous poster hash: c2288...fcd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2014 #15 Skrevet 5. september 2014 Takk for oppløftende svar. Han har sett frem til førskolegruppen hele sommeren. Han var på førskole gruppen barnehagen Idag ,og de skulle skrive navnet sitt. . . Det klarte han ikke, og han ble kjempe lei seg. Hun som hadde førskole gruppen så bekymret på meg når jeg hentet en trist gutt og sa at han hadde strevd med å skrive, uten å få til noe og at det var veldig vanskelig . Han var trist når vi kom hjem får prøve å trene så han kanskje klarer litt mere neste uke. . Han er veldig flink med perler, puslespill etc, men har noe dårlig balanse grunnet synet. . Blir ingen fotballspiller, Anonymous poster hash: d264b...4bd Min femåring kan heller ikke skrive navnet sitt. Han er heller ikke flink til å tegne. De fleste på førskolegruppa hans kan skrive navnet sitt, men ikke alle. Han er flink med tall, da. Det er der interessen hans ligger. De lærer og vokser masse siste året i bhg, så ikke bekymr deg. Det kommer etter hvert. 😊 Anonymous poster hash: 76258...bdc
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #16 Skrevet 6. september 2014 Skulle nesten ønske min var som din. Min kan skrive og lese på 3.klassenivå. Han kan telle ubegrenset langt. Han kan gange, pluss, minus og deling. Han kan lese store tall f.eks 342547. Lurer på hva min skal bruke tiden til i 1.klasse. Sønnen din høres helt normal ut. Ikke stress med det. Han har mange år på seg til å lære dette. 😊 Anonymous poster hash: dbb8d...d61
snille_snille Skrevet 6. september 2014 #17 Skrevet 6. september 2014 Sønnen min er flink med bokstaver og tall. Lærte alle bokstavene før han var 2 år og kan telle opp til 100. Han er veldig interessert i + og - for tiden og lærer nok å regne før han begynner på skolen neste år. Han har ikke funnet ut av lesekoden enda. Men, han kan ikke skrive og tegne. Jeg fikk faktisk en bekymringsmelding fra bhg for at han ikke kunne holde blyant skikkelig. Jeg trodde dette var noe man lærte på skolen.. jeg fikk beskjed om å øve på dette. Jeg ser på bilder i bhg at han er den som tegner og skriver dårligst. Ble litt redd for skolestart jeg nå. Har trodd han lå godt an frem til nå...
Snabeltann Skrevet 6. september 2014 #18 Skrevet 6. september 2014 Veldig normalt, hilsen spesialpedagog. Ikke stress med dette. For noen kommer dette naturlig, for andre må det streves litt. Begge deler er helt normalt. Og det er er derfor vi har skole, så du skal slippe å styre med dette hjemme :-) synes han skal få fred til han begynner på skolen med mindre han viser interesse for det selv.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2014 #19 Skrevet 6. september 2014 Skulle nesten ønske min var som din. Min kan skrive og lese på 3.klassenivå. Han kan telle ubegrenset langt. Han kan gange, pluss, minus og deling. Han kan lese store tall f.eks 342547. Lurer på hva min skal bruke tiden til i 1.klasse. Sønnen din høres helt normal ut. Ikke stress med det. Han har mange år på seg til å lære dette. 😊 Anonymous poster hash: dbb8d...d61 Oi, da foreslår jeg at du oppsøker profesjonelle til ham. ALLE elever har i utgangspunktet krav på tilpasset opplæring, men i praksis er det kun de svake som får det. Stå på og skaff dere en støttespiller innen skolen/annet sted som kan gi dere gode råd. Anonymous poster hash: b0a40...ba8
LittLykkelig Skrevet 6. september 2014 #20 Skrevet 6. september 2014 Det er jo på skolen barna skal lære dette. Er faktisk mer bekymret for sønnen min på 4 år som kunne alle tall og bokstaver før han ble 3 år. Etter praksis i førsteklassen så jeg hvor kjedelig det var for barna når de kunne alt fra før. Det var ingen andre opplegg for dem og de mistet interessen og gløden etter å lære..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå