Gå til innhold

Er spagetti ala capri ok på en ukesmeny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spaghetti a la capri er drittmat med MUK-kjøtt, ihjelkokt fiberløs "pasta" Det smaker bæsj og det er bæsj

Anonymous poster hash: 5bb1b...ed4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På ingen måte! Spaghetti, kornprodukter, pasta osv er usunt. Stappfullt av karbohydrater. Man blir ofte oppblåst, får uren hud og går opp i vekt. Ikke menneskemat nei.

Lag heller karbonadedeig med hjemmelagt saus i blender av f.eks. tomat, chili og hvitløk og vips så har du en sunn og mettende rett. Tilsett gjerne ønskede grønnsaker til.

Mais er IKKE sunt. Det har mange av de samme negative egenskapene som korn.

Anonymous poster hash: de52d...c02

Jah...

Du er hjernevasket på tidens trend-diett ser jeg.

Har du utdannelse innen medisin, biokjemi, ernæringsfysiologi eller menneskets fysiologi?  Eller har du bare doktorgrad fra university of google?

Alt er spiselig og OK en gang i blant. HI kan da vel ha pasta en dag denne uka om hun har lyst til det?

Anonymous poster hash: db9df...3fd

Må si du er meget saklig som kaller meg hjernevasket for at du ikke er enig med meg. Du er vel som saueflokken som tenker "alt med måte", litt godteri, litt kjeks, litt brød, litt grønnsaker, litt frukt og vips så har det det perfekte kosthold. Særlig!

Selvfølgelig kan hun ha pasta. Hun kan om så spise pasta 7 ganger i døgnet. Det er ikke min sak, men når folk spør om råd, kommer jeg med fakta. Har lest en hel del kostholdsbøker og det er ingen tvil: Paleo fungerer aller best! Det er bare å lese diverse bøker om det, så skjønner dere tegninga.

Skrevet

a la capri er ok hvis:

- verden går under og man må robbe en butikk for hermetikk

- man går seg vill på fjellet, finner en hytte og det er det eneste i skapet

Anonymous poster hash: 57740...0e7

ENIG!

Noen her nevnte grove karbohydrater. Det er INGENTING som heter grove karbohydrater. Du mener vel raske karbohydrater kontra langsomme karbohydrater?

Skrevet

Spaghetti a la capri er drittmat med MUK-kjøtt, ihjelkokt fiberløs "pasta" Det smaker bæsj og det er bæsj

Er helt enig! Det sier litt om hvor lite opplyst folk er som pakker i seg slikt skvip. Ikke rart det oser av folkesykdommer i vårt langstrakte land når folk hiver innpå med korn, tilsetningsstoffer og det som verre er!

Skrevet

Hysteriske folk! Det er kcal inn/ut som teller. Er ikke krise med pasta en gang i uka.

Dette handler ikke om hysteri, men om kunnskap eller ikke kunnskap. Det er en myte og gammel udatert kunnskap at det er kcal inn/ut som teller. Nyere forskning viser at det er ikke det som har betydning. Det eneste som betyr noe, er hvor kaloriene kommer fra. Kalorier fra kjeks, hvetebakst, godteri m.m er fy-fy, mens kalorier fra grønnsaker, bær, litt frukt, animalske naturlige produkter er fortreffelig. Når man spiser paleo, trenger man ikke telle kalorier. Det som er så GENIALT! Man får god helse, mye energi, frisk og fin hud osv UTEN å telle kalorier!

Skrevet

Hysteriske folk! Det er kcal inn/ut som teller. Er ikke krise med pasta en gang i uka.

Dette handler ikke om hysteri, men om kunnskap eller ikke kunnskap. Det er en myte og gammel udatert kunnskap at det er kcal inn/ut som teller. Nyere forskning viser at det er ikke det som har betydning. Det eneste som betyr noe, er hvor kaloriene kommer fra. Kalorier fra kjeks, hvetebakst, godteri m.m er fy-fy, mens kalorier fra grønnsaker, bær, litt frukt, animalske naturlige produkter er fortreffelig. Når man spiser paleo, trenger man ikke telle kalorier. Det som er så GENIALT! Man får god helse, mye energi, frisk og fin hud osv UTEN å telle kalorier!

En annen viktig faktor er at en person som spiser 5000 kalorier på en dag kan være sunnere enn en som inntar 2000 kalorier på en dag. Kalorier forteller ingenting om helse. Når skal folk innse dette? Folk er så sabla opphengt i kalorier, men hvor mange bryr seg om tilsetningsstoffer og annet søppel som mye av maten er tilsatt? En matvare er ikke nødvendigvis sunnere enn en annen hvis den inneholder mindre kalorier.

Skrevet

Spaghetti a la capri er drittmat med MUK-kjøtt, ihjelkokt fiberløs "pasta" Det smaker bæsj og det er bæsjAnonymous poster hash: 5bb1b...ed4

Er helt enig! Det sier litt om hvor lite opplyst folk er som pakker i seg slikt skvip. Ikke rart det oser av folkesykdommer i vårt langstrakte land når folk hiver innpå med korn, tilsetningsstoffer og det som verre er! Anonymous poster hash: de52d...c02

Korn er ikke problemet. Fullkorn med mye fiber er bra. Det var vel du som snakket om paleodietten? Du vet vel hvor kort de levde i steinalderen? Om folk skal spise så mye kjøtt er det hverken bra med tanke på den enkeltes helse (større sjanse for tarmkreft med rent rødt kjøtt også, ikke bare i behandlet kjøtt med natriumnitritt, selv om det er betydelig verre enn rent kjøtt), og lite bærekraftig for miljøet. Det er mye bra i paleodietten, som bær.

Men for alle som ikke har cøliaki er grove kornprodukter svært sunt. Jeg blir oppblåst og får halsbrann om jeg spiser kjøtt, men får aldri noen reaksjon på korn. Alle reagerer selvsagt på forskjellige ting, og man må se på statistikk og ikke enkelttilfeller. Men jeg merker at kroppen min har der bra når jeg spiser mye grønnsaker, fisk, lite kjøtt, unngår behandlet kjøtt i så stor grad som mulige spiser svært grovt brød og fullkornspasta. Etter jeg begynte med et slikt kosthold (med mye fiber, grønnsaker og fisk) har jeg blitt friskere, sunnere, fått bedre hud, mer energi, sover godt, osv.

Skeptisk til dietter som sier at korn er farlig og kjøtt er supert.

Skrevet

Du som er så fan av paleodietten:

http://ipad.dagbladet.no/2014/03/28/magasinet/det_beste_jeg_vet/andreas_viestad/viestad/32533824/

Se også dokumentaren Sanninga om kjøtt (ligger gratis på nrk nett-tv noen dager til) og svar meg på hvordan det skal gå dersom flertallet av verdens befolkning skal spise paleodiett og masse animalske produkter. Om du ser dokumentaren skjønner du hvorfor det ville være svært problematisk

Skrevet

En annen viktig faktor er at en person som spiser 5000 kalorier på en dag kan være sunnere enn en som inntar 2000 kalorier på en dag. Kalorier forteller ingenting om helse. Når skal folk innse dette? Folk er så sabla opphengt i kalorier, men hvor mange bryr seg om tilsetningsstoffer og annet søppel som mye av maten er tilsatt? En matvare er ikke nødvendigvis sunnere enn en annen hvis den inneholder mindre kalorier.

Veldig enig med deg ... c02!

Hver gang det diskuteres kosthold her inne så dukker det opp påstander om hysteri her inne. Men det bare vitner om manglende kunnskaper blant folk. Og så vil jeg tro det er enklere å kalle andre hysteriske enn å skaffe seg nok riktig kunnskap selv.

Anonymous poster hash: ae845...e38

Skrevet

Eg trur det er betre å ete kjøttsaus frå toro og fullkornspasta. Best er det nok å lage enkle tomatsausar med masse grøt i store porsjonar og fryse ned.

Eit måltid i veka tar ikkje knekken på deg, men om boksepasta er på lista tenkjer eg at resten ikkje akkurat er frå øverste ernæringshylle det heller.

Vi lærer frå foreldra vore, eg appaluderer deg som faktisk gjer noko for å finne ut om dette er ok mat. Det trur eg mange overser her.

Anonymous poster hash: 47702...0dd
Skrevet

Spaghetti a la capri er drittmat med MUK-kjøtt, ihjelkokt fiberløs "pasta" Det smaker bæsj og det er bæsjAnonymous poster hash: 5bb1b...ed4

Er helt enig! Det sier litt om hvor lite opplyst folk er som pakker i seg slikt skvip. Ikke rart det oser av folkesykdommer i vårt langstrakte land når folk hiver innpå med korn, tilsetningsstoffer og det som verre er! Anonymous poster hash: de52d...c02

Korn er ikke problemet. Fullkorn med mye fiber er bra. Det var vel du som snakket om paleodietten? Du vet vel hvor kort de levde i steinalderen? Om folk skal spise så mye kjøtt er det hverken bra med tanke på den enkeltes helse (større sjanse for tarmkreft med rent rødt kjøtt også, ikke bare i behandlet kjøtt med natriumnitritt, selv om det er betydelig verre enn rent kjøtt), og lite bærekraftig for miljøet. Det er mye bra i paleodietten, som bær.

Men for alle som ikke har cøliaki er grove kornprodukter svært sunt. Jeg blir oppblåst og får halsbrann om jeg spiser kjøtt, men får aldri noen reaksjon på korn. Alle reagerer selvsagt på forskjellige ting, og man må se på statistikk og ikke enkelttilfeller. Men jeg merker at kroppen min har der bra når jeg spiser mye grønnsaker, fisk, lite kjøtt, unngår behandlet kjøtt i så stor grad som mulige spiser svært grovt brød og fullkornspasta. Etter jeg begynte med et slikt kosthold (med mye fiber, grønnsaker og fisk) har jeg blitt friskere, sunnere, fått bedre hud, mer energi, sover godt, osv.

Skeptisk til dietter som sier at korn er farlig og kjøtt er supert.

Korn er IKKE svært sunt for ALLE som ikke har cøliaki. Her trenger du mer kunnskap.

Du skriver at man må se på statistikk og ikke enkelttilfeller. Eh, nei.... når det kommer til kosthold så SKAL man se på det individuelle og IKKE hva en eller annen statistikk sier.

Det hjelper ikke at statistikken sier noe hvis den enkeltes biokjemi ikke fungerer optimalt på det.

Det er akkurat det som er feilen som gjøres, det anbefales det samme til alle, mens skal man unngå livsstilsproblemer og sykdom så er det individuelle tilpasninger som gjelder.

Anonymous poster hash: ae845...e38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...