Gå til innhold

Kjøp av bil og bilforsikring ?? Bonus og egenandel ?

Anbefalte innlegg

Vi har aldri eid bil før i norge, men i morgen skal vi kjøpe oss bil.. 

Så nå holder vi på å finner ut hvilken bilforsikring vi skal ha. 

Og dette med bonusordning og egenandel. Er det noen her som kan forklare meg litt hvordan det fungerer? 

Så vidt jeg har forstått det så kommer vi til å ha 20% i bonus. Men, jeg skjønner ikke helt hva som er fordelene med å betale lite eller mye i egenandel. 

Selve mnd beløpet blir ikke noe særlig mindre, så da må det vel være noe annet man får som fordel ved å betale F.eks 15.000 i egenandel VS. 3000 ? 

Men, hva er disse fordelenene? 

Anonymous poster hash: d1a9f...fc8

Fortsetter under...

Nei, det er nok ingen fordeler med høy egenandel bortsett fra at prisen på premien går litt ned. Da er det jo også slik at får du en skade på under 15.000 vil forsikringen avslå dekning da skaden er under egenandelen. Hvis du hadde hatt 3000 i egenandel ville 12.000 dekkes. Men det er ikke alltid lurt å ta så små skader på forsikringen hvis det kun er din bil som er ødelagt. Når forsikringen brukes reduseres bonusen og denne har mye å si for totalprisen. Du kan opparbeide deg 75 prosent i bonus og dette merker man godt.

Anonymous poster hash: bfc36...42d

Har dere hatt forsikring i utlandet og kjørt skadefritt i mange år? Har dere sjekket om det er mulig å få forhøyet startbonus i Norge pga skadefri kjøring i utlandet. Må ordne litt dokumentasjon, men jeg mente det var mulig?

Anonymous poster hash: be338...4fb

Har dere hatt forsikring i utlandet og kjørt skadefritt i mange år? Har dere sjekket om det er mulig å få forhøyet startbonus i Norge pga skadefri kjøring i utlandet. Må ordne litt dokumentasjon, men jeg mente det var mulig?

Anonymous poster hash: be338...4fb

Aaah okei. Det kan vi jo høre om. Men, siden vi skal kjøpe bilen i morgen så må vi vel uansett ha startbonus. Også kanskje vi kan få overført bonushistorie fra det landet vi har hatt bil i fra før av senere, når vi har dokumentene i orden ja :) 

Anonymous poster hash: d1a9f...fc8

Hvis dere skal bruke bilen også i utlandet kan det være verdt å betale litt ekstra for gratis veihjelp og leiebil hvis noe går galt, som også gjelder i utlandet. 

Bonus er noe du opparbeider deg etterhvert. Typisk så starter man på mellom 10-20%, og så øker bonusen for hvert år man kjører skadefritt. 

Egenandel har jeg ingen formening om, men kan tenke meg at det er mest for dem som ikke har anledning til å betale regninger på flere tusen hvis uhellet er ute. Summa summarum kan det være man taper på det over tid, men man er nødt til å gjøre det for å få det til å gå rundt der og da. Correct me if I'm wrong, men det kan være en fordel? 

Anonymous poster hash: b9d3f...293

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...