Gå til innhold

Noen som har blitt satt i gang og vært moden og vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk en modningspille på formiddagen pga mulig vannavgang noen dager før. Riene kom gradvis utover dagen, og ca kl 18 fikk jeg rom på føden. Etter en liten stund tok de vannet mitt, og da gikk det fort! Jenta mi ble født 21.59 samme kveld.

Det var intenst, men alt gikk fint!

Anonymous poster hash: b8170...bb9

Takk for tilbakemelding!

Mange sier det blir verre når man blir satt i gang med piller. Flere synspunkter om dette? :/ vil helst unngå epidural..

Anonymous poster hash: 9d827...f3e

Her var jeg i dårlig form 5 dager over termin, så ble satt igan på dag 6. Første pille ga ingen effekt, og jeg fikk pille nr to i hal tre tiden. Etter en time ble d skikkelig tak.. De målte åpning hal fem og da var det 5 cm, ble kjørt til fødestue og jenta ble født fem over fem! Så det gikk fort, og riene var egentlig bare en ***** lang rie:P

Tøft, men samtidig var jeg i kjempeform rett etterpå:)

Anonymous poster hash: 3018d...41e

Det gikk fort! Vet jeg har litt åpning og moden så prøver å håpe på at det starter selv. Hvis ikke er det greit å vite litt. Rakk du epidural?

Forrige fødsel ble jeg satt i gang i uke 38. Hadde 3 cm åpning når de satt inn første modningspille kl 13. Mener jeg fikk tilsammen to piller. Kjente litt kraftige kynnere etter det... Kl 23.00 gikk fostevannet og 01.17 var prinsessen født.. Fra første ri tok det vel 1 t og 50 min... En inntens men fin fødsel uten hjelpemidler eller komplikasjoner.. Synes d var ganske greit å bli satt i gang jeg.. Første gang og allerede være på klinikken når riene begynte synes eg var topp ;-) rakk ikke inn på føden da.. Så ble fødsel i sengen på observasjonsposten... :-)

Annonse

Jeg var ganske moden. Fikk første pille i 15 tiden, neste i 19 tiden. Var i fødsel i 00 tiden, og fødte 03 ca.

Så ca 12 timer etter første pille atså, og det gikk veldig fort når riene først satte i gang.

Og ja, det var intenst, men til gjengjeld gikk det jo fort. Jeg hadde null smertestillende, og jeg er glad for det nå i ettertid :)

Det er lettere å unngå epidural hvis du forteller jordmødrene på forhånd at du vil klare deg uten. Når det står på som verst og du begynner å bable om epidural så vil de gjerne hjelpe deg å motivere deg til å gjøre det uten, for de vet at det ikke er det du egentlig ønsker. Men de ser vel ann om du virkelig virkelig mener det, hehe :P

Anonymous poster hash: 391b6...b75

Takk for svar dere!

Kjenner jeg gruer meg litt :( Har født tidligere men sluppet å bli satt i gang uten smertestillende. Redd for at det skal bli så mye verre og intenst hvis man blir satt i gang. Mye folk forteller og skremmer med :/ mye mer rier og smerter som ofte ikke gjør "jobben sin"?

Jeg har bare en fødsel bak meg, så aner ikke hvordan det føles om det starter av seg selv... Men husker jeg sto på gulvet (uten noensinne å ha funnet svar på verken hvordan jeg kom dit eller tilbake i senga :P), hadde 3cm åpning og såvidt fikk stotret frem "skulle jeg egentlig vært hjemme nå??!" Jeg kunne verken gå eller snakke særlig på det tidspunktet pga smerter og kunne ikke fatte at folk skal vente hjemme til 4-5cm. Når det er sagt, fikk jeg to piller (var i uke 42, så det var det jo på tide!), og 20 timer lå ungen på brystet. Tok en 6-7 timer før det ble skikkelig vondt, men da tok riene godt! Lovte meg selv at jeg aldri skulle gjøre det igjen (føde, altså), er nå snart halvveis med nr. to. ;)

Det blir som det blir, masse lykke til og husk at du klarer det!

Jeg ble satt i gang forrige fredag pga begynnende preeklampsi.  Var ganske moden fra før, og ca kl 14 fikk jeg første pille til å starte det hele. Begynte å få svake rier etter en time og de varte hele dagen og kvelden. Men de var ikke så sterke, så når natta kom var jeg ikke mer enn 2 cm åpen, så fikk morfin og en sovepille til å komme meg gjennom natta ;)

Kl 11 neste dag så sjekket de meg igjen, og da var jeg 3 cm og de tok vannet. Etter det var det strake veien og 3 timer senere kom vi inn på fødestua. Fikk der drypp og lystgass (som ikke hjalp noenting, for nå var riene veldig vonde) for å få fortgang i sakene. 1 time etter dryppet ble satt var jeg 4 cm åpen og fikk epidural, det var virkelig himmelen !!! :D Kjente da nesten ingenting, bare et "press" på en måte.

Enda en time gikk og jeg fikk plutselig trykketrang, og det var ikke så rart siden jeg var 10 cm (!) Jordmor fikk like sjokk som meg over at alt gikk så fort. Men desverre kunne jeg ikke begynne å presse helt enda, siden babyen fortsatt lå litt høyt oppe. Men, endelig, kl 20 kunne jeg begynne å presse hvis jeg ville (jordmors ord) og det ville jeg, hehe. Jeg pressa for harde livet, og hadde ikke vondt, og 29 min etterpå kom babyen ut! Ingen smerte nesten, og kunne ikke skjønne at det gikk så fort! Jordmor kalte meg fødemaskin, det var ganske kult å høre ;) Fikk 2 pyntesting, ellers var alt perfekt! Lille jenta var 3350g og 52 cm lang, og kom akkurat på termindagen <3

Jeg har nok hatt det folk kaller en drømmefødsel :D

Takk for svar dere!

Kjenner jeg gruer meg litt :( Har født tidligere men sluppet å bli satt i gang uten smertestillende. Redd for at det skal bli så mye verre og intenst hvis man blir satt i gang. Mye folk forteller og skremmer med :/ mye mer rier og smerter som ofte ikke gjør "jobben sin"?

Nei vet du hva, ikke vær redd! Du syntest sikkert det var vondt sist gang, og det vil nok være vondt nå også. Det er ikke slik at med en gang du blir igangsatt gjør det så vondt at du mister helt kontroll og ikke får det til! :) Jeg ville sikkert følt at fødselen min var intenst og vond selv om jeg ikke hadde blitt igangsatt, for det er jo slik en fødsel er:) Men jeg synes helt ærlig ikke det var SÅ vondt en gang. Det finnes mange typer vondt, og fødselsvondt er den samme - igangsatt eller ei. Det er ikke slik at med en gang du blir igangsatt går du over på et nytt smertenivå som er fullstendig utålelig!

Og du var jo kjempe flink sist gang og fødte uten smertestillende, tipper du er sterk da!

Kanskje du vil føle at denne fødselen går mye bedre siden du har født før, og det egentlig vil være mye lettere. Hvem vet. IKKE gru deg! IKKE hør på skrekkhistorier! Det går helt fint, det er jeg sikker på.

Og bare si nei til epidural, jeg har en følelse av at du ikke trenger det denne fødselen heller;)

Annonse

Takk for svar dere!

Nei vet du hva, ikke vær redd! Du syntest sikkert det var vondt sist gang, og det vil nok være vondt nå også. Det er ikke slik at med en gang du blir igangsatt gjør det så vondt at du mister helt kontroll og ikke får det til! :) Jeg ville sikkert følt at fødselen min var intenst og vond selv om jeg ikke hadde blitt igangsatt, for det er jo slik en fødsel er:) Men jeg synes helt ærlig ikke det var SÅ vondt en gang. Det finnes mange typer vondt, og fødselsvondt er den samme - igangsatt eller ei. Det er ikke slik at med en gang du blir igangsatt går du over på et nytt smertenivå som er fullstendig utålelig!

Og du var jo kjempe flink sist gang og fødte uten smertestillende, tipper du er sterk da!

Kanskje du vil føle at denne fødselen går mye bedre siden du har født før, og det egentlig vil være mye lettere. Hvem vet. IKKE gru deg! IKKE hør på skrekkhistorier! Det går helt fint, det er jeg sikker på.

Og bare si nei til epidural, jeg har en følelse av at du ikke trenger det denne fødselen heller;)

Og med det begynte tårene og trille ❤️

Takk for gode ord.. Håper du har rett! Kjenner jeg er redd for å miste kontrollen og usikker på hvordan kroppen min vil svare på dette med pillene. Vil ha kontroll og vet jeg uansett ikke kan ha det i fødsel men i og med at mange sier at det blir fort veldig ille og ofte til ingen nytte (sterke rier, igen åpning, stopper opp. Tregt osv) så fikk jeg helt angst...

Takk for svar dere!

Takk for gode ord.. Håper du har rett! Kjenner jeg er redd for å miste kontrollen og usikker på hvordan kroppen min vil svare på dette med pillene. Vil ha kontroll og vet jeg uansett ikke kan ha det i fødsel men i og med at mange sier at det blir fort veldig ille og ofte til ingen nytte (sterke rier, igen åpning, stopper opp. Tregt osv) så fikk jeg helt angst...

Men så lenge du er moden fra før så har det en stor betydning. Det sa de til meg hvertfall :) Hvis du allerede er ganske moden trenger du bare et ekstra ''puff'' for å kjøre fødselen i full gang, og som du hører fra de fleste svarene her så gikk det relativt fort etter pillene. Ingen her har nevnt at alt stopper opp og går ut av kontroll. Kanskje hvis man ikke var moden i det hele tatt, da er det mer arbeid å få i gang fødsel.

Hadde du enkelt og greit bare spurt ''hvordan var fødslene deres?'' ville du fått den ene skrekkhistorien etter den andre - igangsatt eller ei. En jordmor sa til meg, at ''vi kvinner er eksperter på å skremme hverandre''.

Jeg mener det når jeg sier at du er sterk nok, for du har gjort dette før. Ønsker deg masse lykke til og håper på en god fødselsopplevelse <3

Takk for svar dere!

Men så lenge du er moden fra før så har det en stor betydning. Det sa de til meg hvertfall :) Hvis du allerede er ganske moden trenger du bare et ekstra ''puff'' for å kjøre fødselen i full gang, og som du hører fra de fleste svarene her så gikk det relativt fort etter pillene. Ingen her har nevnt at alt stopper opp og går ut av kontroll. Kanskje hvis man ikke var moden i det hele tatt, da er det mer arbeid å få i gang fødsel.

Hadde du enkelt og greit bare spurt ''hvordan var fødslene deres?'' ville du fått den ene skrekkhistorien etter den andre - igangsatt eller ei. En jordmor sa til meg, at ''vi kvinner er eksperter på å skremme hverandre''.

Jeg mener det når jeg sier at du er sterk nok, for du har gjort dette før. Ønsker deg masse lykke til og håper på en god fødselsopplevelse <3

Du har nok rett i det. Vi kvinner er dessverre flinke til å skremme hverandre med fødselshisrorier ig egne erfaringer. Har fått høre det samme de siste ukene "håper du slipper å bli satt i gang" "uansett alt er bedre enn å bli satt i gang osv" så man blir litt psyket ned når man da går så mye over og det nærmer seg igangsetting.

Håper du har rett ❤️ Jeg er slik jeg forstod det moden og kroppen har jobbet en del de siste dagene med maserier og kynnere. Så håper det i tilfelle bare skal en pille til slik at kroppen min "forstår" at nå må det starte..

Igjen.. Takk for gode ord. Betyr mer enn du tror!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...