Gå til innhold

Hadde 40 i feber tidligere i kveld. tok to 500 mg paracet og 400 mg ibux kl 22.00+ to paracet til kl 23.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg 38,7 i feber og føler meg fremdeles ganske elendig. Har ikke feberen gått litt lite ned? Har litt vondt i halsen i tilleg og fryktelig vondt i kroppen.

Anonymous poster hash: d0c24...468

Skrevet

Feber er kroppens måte å bekjempe det du er syk av.

Du har på en klokketime tatt to tredjedeler av maks døgndose av paracet!

De to dosene du har tatt med paracet burde vært tatt med flere timer mellom!

Det går influensa og lungebetennelse nå, det er vondt. Jeg hadde det i hele forrige uke og fremdeles ikke helt bra. Dvs. fikk det fredag for halvannen uke siden. Det er vondt mens det står på, men det går over :)

IKKE ta mer febernedsettende i natt, ring heller legevakten om du er bekymret for allmennsituasjonen din!

God bedring!

Anonymous poster hash: 1aaba...a4f
Skrevet

Feil anonym over. Du kan ta 4 gram paraseth i døgnet, altså har hun tatt 2/4 av anbefalt maxdose paraseth. Ibux er ibuxprofen å det er et annet virkestoff enn parasethamol. Hi, husk at det tar ca 45min for en tablett å fungere slik at 22 dosen din startet å virke rett før du tok ny dose. Du bør ikke ta 1gram + 1gram så tett tidsmessig som du har gjort her men som en engangsdose er dette ikke farlig.

Hi. Feberen din har gått ned men den er såpass høy i utgangspunktet at du bør komme deg til legen i morgen for vurdering av evt antibiotika. God bedring.

Hilsen sykepleier.

Anonymous poster hash: 513ad...6d9

Skrevet

Takk for svar. Blir nok lege i morgen.

Skrevet

Takk for svar. Blir nok lege i morgen.

Høres bra ut 😊. Kom deg til legen uansett i morgen, du har vært syk over en uke å har veldig høy feber enda så det høres absolutt ut som om du trenger behandling. Hold oss oppdatert i morgen etter en tur hos legen 😊. Ved antibiotika vil du merke en bedring etter ett par dager ca.

Skrevet

Feil anonym over. Du kan ta 4 gram paraseth i døgnet, altså har hun tatt 2/4 av anbefalt maxdose paraseth. Ibux er ibuxprofen å det er et annet virkestoff enn parasethamol. Hi, husk at det tar ca 45min for en tablett å fungere slik at 22 dosen din startet å virke rett før du tok ny dose. Du bør ikke ta 1gram + 1gram så tett tidsmessig som du har gjort her men som en engangsdose er dette ikke farlig.

Hi. Feberen din har gått ned men den er såpass høy i utgangspunktet at du bør komme deg til legen i morgen for vurdering av evt antibiotika. God bedring.

Hilsen sykepleier.

I følge Felleskatalogen skal man ikke ta mer enn 3 gram pr døgn.

1-2 tabletter á 500 mg 3 ganger i døgnet.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-paracetamol-ratiopharm-562623

Og da har HI tatt 2/3 av døgndosen på en time!

Det går sikkert bra for et engangstilfelle, men hun bør ikke ta mer i natt. Og jeg er enig i at hun bør komme seg til lege i morgen, ev. kontakte legevakt om hun blir verre i natt.

Skrevet

Hilsen sykepleier.Anonymous poster hash: 513ad...6d9

Sykepleier? Da vet du kanskje at det skrives Paracet (paracetamol) og Ibux (ibuprofen), eller?

Anonymous poster hash: 7b9cd...afd

Skrevet

Hi her! Jeg er klar over at jeg har tatt for mye, men uansett så tar det ikke feberen . Nå har jeg 39,2 Måtte ta to nye kl04 og enda to kl 8. Jeg har vært hos legen nå, Har en bakteriell infeksjon i halsen. Crp var 153 og leucocytter på 20, 7. Vet ikke helt hva det betyr... Har fått antibiotika og håper der virker fort fir jeg føler meg elendig....

Skrevet

Smart gjort,crp er alt for høy og infeksjonen varer lenge siden det ga utslag på leukocytter også.

Skrevet

Feil anonym over. Du kan ta 4 gram paraseth i døgnet, altså har hun tatt 2/4 av anbefalt maxdose paraseth. Ibux er ibuxprofen å det er et annet virkestoff enn parasethamol. Hi, husk at det tar ca 45min for en tablett å fungere slik at 22 dosen din startet å virke rett før du tok ny dose. Du bør ikke ta 1gram + 1gram så tett tidsmessig som du har gjort her men som en engangsdose er dette ikke farlig.Hi. Feberen din har gått ned men den er såpass høy i utgangspunktet at du bør komme deg til legen i morgen for vurdering av evt antibiotika. God bedring.Hilsen sykepleier.Anonymous poster hash: 513ad...6d9

I følge Felleskatalogen skal man ikke ta mer enn 3 gram pr døgn. 1-2 tabletter á 500 mg 3 ganger i døgnet.http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-paracetamol-ratiopharm-562623 Og da har HI tatt 2/3 av døgndosen på en time! Det går sikkert bra for et engangstilfelle, men hun bør ikke ta mer i natt. Og jeg er enig i at hun bør komme seg til lege i morgen, ev. kontakte legevakt om hun blir verre i natt. Anonymous poster hash: 1aaba...a4f
ifølge legene og de på apoteket kan man ta fire gram paracet ila et døgn. Jeg bruker fire g hver dag. Har resept på én grams tab.

Anonymous poster hash: c24b2...5a8

Skrevet

40 i feber og så 38,7 er jo en stor nedgang. God bedring!

Anonymous poster hash: e1138...16e

Skrevet

Hi her. Takk for svar. Hadde håpet og trodd at med såpass mye febernedsettende skulle feberen bli enda lavere, for je fryser og har vondt sånn ca overalt.

Skrevet

Kontaktet lege?

Skrevet

Du bør ikke ta så mange smertestillende med så kort mellomrom!

Kontakt lege

Anonymous poster hash: b9b2d...86e
Skrevet

Du må jo dra til legen!! Man kan ikke ta mange paracet for å bli friskere fort, man må følge det som står på pakken. Men ring legen din nå og ta en crp.

Skrevet

Smart gjort,crp er alt for høy og infeksjonen varer lenge siden det ga utslag på leukocytter også.

Leukocyttene reagerer før CRP.

Skrevet

Feil anonym over. Du kan ta 4 gram paraseth i døgnet, altså har hun tatt 2/4 av anbefalt maxdose paraseth. Ibux er ibuxprofen å det er et annet virkestoff enn parasethamol. Hi, husk at det tar ca 45min for en tablett å fungere slik at 22 dosen din startet å virke rett før du tok ny dose. Du bør ikke ta 1gram + 1gram så tett tidsmessig som du har gjort her men som en engangsdose er dette ikke farlig.Hi. Feberen din har gått ned men den er såpass høy i utgangspunktet at du bør komme deg til legen i morgen for vurdering av evt antibiotika. God bedring.Hilsen sykepleier.Anonymous poster hash: 513ad...6d9

I følge Felleskatalogen skal man ikke ta mer enn 3 gram pr døgn. 1-2 tabletter á 500 mg 3 ganger i døgnet.http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-paracetamol-ratiopharm-562623 Og da har HI tatt 2/3 av døgndosen på en time! Det går sikkert bra for et engangstilfelle, men hun bør ikke ta mer i natt. Og jeg er enig i at hun bør komme seg til lege i morgen, ev. kontakte legevakt om hun blir verre i natt. Anonymous poster hash: 1aaba...a4f
ifølge legene og de på apoteket kan man ta fire gram paracet ila et døgn. Jeg bruker fire g hver dag. Har resept på én grams tab.

Man bør likevel IKKE anbefale noen over nettet å ta såpass mye større dose enn det som produsenten selv har satt som maks forsvarlige grense. 

At noen tåler det og kan gjøre det uten større bivirkninger, det er en ting. Men når man ikke kjenner personens helsetilstand generelt eller hva som feiler den i øyeblikket, da kan for store doser medisiner potensielt være svært skadelig.

At en lege som kjenner deg sider at du kan ta en større dose, eller at en på apotek som kan se hvilke medisiner du bruker, kan si at du kan bruke mer, det er noe helt annet enn at personer på et nettforum anbefaler en vilt fremmed å ta for høye doser!

Paracet er ikke harmløst for alle!

Hvis f.eks. HI nå hadde kyssesyken med en akutt alvorlig leverbetennelse, da ville så store og hyppige doser paracet kunnet skadet leveren enda mer!

Å anbefale på den måten som er gjort over av en person som kaller seg (og kanskje er) sykepleier er ansvarsløst! Og er dette virkelig en sykepleier så er det etter min mening enda verre, fordi hun burde ha visst at ikke alle tåler store doser paracet.

Skrevet

Nei,crp reagerer fortere. Det er derfor crp blir brukt.

Anonymous poster hash: 9dbd4...1ce

Skrevet

Crp har en forsinkelse på ca seks timer. Pga frigjøring av såkalt randstilte leukocytter kan de faktisk komme opp i dobbelt av øvre normalisere i løpet av 30 min eller så.

Anonymous poster hash: 55a1d...a14

Skrevet

Skulle selvfølgelig være normalområde!

Anonymous poster hash: 55a1d...a14

Skrevet

ifølge legene og de på apoteket kan man ta fire gram paracet ila et døgn. Jeg bruker fire g hver dag. Har resept på én grams tab.Anonymous poster hash: c24b2...5a8

Man bør likevel IKKE anbefale noen over nettet å ta såpass mye større dose enn det som produsenten selv har satt som maks forsvarlige grense.  At noen tåler det og kan gjøre det uten større bivirkninger, det er en ting. Men når man ikke kjenner personens helsetilstand generelt eller hva som feiler den i øyeblikket, da kan for store doser medisiner potensielt være svært skadelig. At en lege som kjenner deg sider at du kan ta en større dose, eller at en på apotek som kan se hvilke medisiner du bruker, kan si at du kan bruke mer, det er noe helt annet enn at personer på et nettforum anbefaler en vilt fremmed å ta for høye doser! Paracet er ikke harmløst for alle! Hvis f.eks. HI nå hadde kyssesyken med en akutt alvorlig leverbetennelse, da ville så store og hyppige doser paracet kunnet skadet leveren enda mer! Å anbefale på den måten som er gjort over av en person som kaller seg (og kanskje er) sykepleier er ansvarsløst! Og er dette virkelig en sykepleier så er det etter min mening enda verre, fordi hun burde ha visst at ikke alle tåler store doser paracet. Anonymous poster hash: 1aaba...a4f
for alt vi vet er det ikke sikkert HI tåler paracet i det hele tatt. Synsing og troing. Levera tåler 4 gram paracet om dagen. Det er ikke skadelig. Hvis den er frisk selvfølgelig.

Skrevet

ifølge legene og de på apoteket kan man ta fire gram paracet ila et døgn. Jeg bruker fire g hver dag. Har resept på én grams tab.Anonymous poster hash: c24b2...5a8
 Man bør likevel IKKE anbefale noen over nettet å ta såpass mye større dose enn det som produsenten selv har satt som maks forsvarlige grense.  At noen tåler det og kan gjøre det uten større bivirkninger, det er en ting. Men når man ikke kjenner personens helsetilstand generelt eller hva som feiler den i øyeblikket, da kan for store doser medisiner potensielt være svært skadelig. At en lege som kjenner deg sider at du kan ta en større dose, eller at en på apotek som kan se hvilke medisiner du bruker, kan si at du kan bruke mer, det er noe helt annet enn at personer på et nettforum anbefaler en vilt fremmed å ta for høye doser! Paracet er ikke harmløst for alle! Hvis f.eks. HI nå hadde kyssesyken med en akutt alvorlig leverbetennelse, da ville så store og hyppige doser paracet kunnet skadet leveren enda mer! Å anbefale på den måten som er gjort over av en person som kaller seg (og kanskje er) sykepleier er ansvarsløst! Og er dette virkelig en sykepleier så er det etter min mening enda verre, fordi hun burde ha visst at ikke alle tåler store doser paracet. Anonymous poster hash: 1aaba...a4f
for alt vi vet er det ikke sikkert HI tåler paracet i det hele tatt. Synsing og troing. Levera tåler 4 gram paracet om dagen. Det er ikke skadelig. Hvis den er frisk selvfølgelig.

Det er langt mer "synsing og troing" å forutsette at noen er frisk og tåler mer enn anbefalt dose, enn å si at man ikke bør anbefale mer enn det som er normal døgndose.

Poenget er man skal være svært forsiktig med hva man anbefaler andre brukere her inne å gjøre når det kommer til sykdom og medisiner. At noen som utgir seg for å være eller er helsepersonell ukritisk anbefaler noe som er mer enn døgndosen av et preparat som kan være skadelig når man ikke vet diagnosen, det er ikke ansvarlig, etter min mening!

Skrevet

Du må jo dra til legen!! Man kan ikke ta mange paracet for å bli friskere fort, man må følge det som står på pakken. Men ring legen din nå og ta en crp.

Hva med å lese alt før du selv svarer. Da hadde du visst at hun allerede har vært hos legen og tatt crp

Anonymous poster hash: 82956...96e

Skrevet

Nei,crp reagerer fortere. Det er derfor crp blir brukt.Anonymous poster hash: 9dbd4...1ce

Nei, der tar du feil!

Skrevet

Hi her:) hjelp, jeg blir bare værre. Høy feber over 40 og febernedsettende virker bare et par timer. Har kasta opp tre ganger og føler meg helt elendig. Har tatt fire doser med antibiotika.hvor lenge bør jeg vente før jeg oppsøker lege ugjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...