Gå til innhold

Barn med vitiligo(?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jenta mi ble født hadde hun en helt hvit pigmentflekk under armen. Med årene som med jenta har den vokst. Har også sett at hun har fått en ny slik pigmentflekk nederst på magen, veldig liten en. Har googla litt å ser at det kan tyde på at hun har vitiligo. Ser også at det ikke er så mye å gjøre med det.. Burde jeg dra til legen for dette likevel?

Hun har jo ikke mange flekkene, og er hun heldig er det de eneste hun får. Men verken leger eller andre kan stoppe det om hun skulle få mer. Hun har det bare ensidig.

Vet vitiligo kan forveksles med hudsopp, men det står at da skal huden være litt rud. Det er den ikke i dette tilfelle. Huden er klart avgrenset, men er myk, fin og "vanlig" ellers i den forstand. Merkene hun har er ensidig, noe jeg leste på nett er i såfall uvanlig. Håper jo på at det kan være et tegn på at hun ikke vil bli så hard rammet.

Jenta er 7 år. Første merket ble oppdaget da hun var nyfødt.

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 1591e...c66
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165893-barn-med-vitiligo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her. Flekkene mine ble større ettersom jeg selv ble større. Tar på sun block på flekkene når jeg skal i solen.

Så sant du er sikker på at det ikke er sopp, hadde jeg ikke sett noen grunn til å oppsøke lege. Om barnet allikevel skal til legen for noe annet på et senere tidspunkt, kan du jo bare vise fram flekkene da :)

Har ikke selv, men har barn med vitiligo. Og en mann. Vet ikke med mannen men barnet hadde en flekk på ryggen fra fødel av. Nå dekker de pigmentløse delene anslagsvis 40% av kroppen, som 13åring. Skjedde noe mellom 10 og 12 år, hvor pigmenter på armer, rygg og ben forsvant nærmest synlig på bare dager i perioder. Er så langt ikke angrepet i ansiktet, det er heller ikke mannen. Mannen har diagnose fra lege, men siden det ikke er stort å gjøre med, og vi vet hva det er har det ikke vært tatt opp hos lege i forhold til barnet. Men vi er nazi på solbeskyttelse. Mennesker med vitiligo er noe slikt som 80% mer utsatt for hudkreft enn gjennomsnittet. Mannen opplevde forøvrig samme forløp i sin vitiligo, men noe senere, hans pigmenter forsvant hovedsaklig mens han gikk på ungdomsskolen. Begge er symmetrisk angrepet. 

Anonymous poster hash: f28f2...991

Så flott med tilbakemeldinger! :)

Er det bare flekkene som skal skjermes i sola, eller burde hele ungen unngå å "sole seg"?

Vet dere om det er vanlig å bli hardt rammet?

Heldigvis er jo dette en sykdom som ikke er farlig, men kan jo være kosmetisk mindre pent om man blir veldig hardt rammet. Jeg håper jo at jenta mi skal få minst mulig. De flekkene hun har nå gjør jo virkelig ingenting :)

Hi

Huff, ser at det siste innlegget mitt kunne vært sårende. Mente virkelig ikke dette med "mindre pent". Spiller jo virkelig ikke noen rolle så lenge hun er frisk, men tror det vil være lettere for henne å slippe unna å bli hardt angrepet.

Tenker jo da selvsagt i ansiktet. Jeg personlig tenker ikke at det er mindre pent altså, selv om jeg var så ubetenksom å skrev det slik.

Hi

Annonse

Så flott med tilbakemeldinger! :)

Er det bare flekkene som skal skjermes i sola, eller burde hele ungen unngå å "sole seg"?

Vet dere om det er vanlig å bli hardt rammet?

Heldigvis er jo dette en sykdom som ikke er farlig, men kan jo være kosmetisk mindre pent om man blir veldig hardt rammet. Jeg håper jo at jenta mi skal få minst mulig. De flekkene hun har nå gjør jo virkelig ingenting :)

Hi

Jeg mener å ha lest at det er mest vanlig å (som "mine" har opplevd) ha bittelitt i tidlig barneår, så skjer det en utvikling i eller rundt tenårene før det stagnerer. Og at det nok hører til sjeldenhetene å bare beholde en flekk eller to. Som oftest vil større hudpartier bli angrepet før eller siden. Jeg kjenner forøvrig flere med vitilligo som forteller det samme; flekkene kom hovedsaklig i tenårene, men har ikke utviklet seg siden de var 16-20 år, eller der omkring. Mener forøvrig at jeg har sett på tv at man i ekstreme tilfeller kan få en slags laserbehandling i ansiktet, men har kun sett det brukt på mørkhudede hvor det selvsagt er verre å få til med sminke, og hvor det også vises langt bedre. Dessuten er jeg litt skeptisk, for om man er utsatt for hudkreft kan det umulig være så bra å laserbehandle seg jevnlig over mange år? 

Anonymous poster hash: f28f2...991

Ta jenta di med til legen uansett, HI. Få legen til å sjekke hennes kobber- og sinkverdier.

Kobbermangel kan gi vitiligo. Eller en for stor ubalanse i kobber-sink-balansen.

Stoffskifteproblemer kan også gi vitiligo, men det er det vel heller sjeldent at barn får som diagnose, har jeg inntrykk av.

Så få tatt disse enkle blodprøvene for å sjekke kobberstatusen hennes. Hvis noe slik ligger bak kan hun stoppe flere utbrudd og hos noen så har man også sett at allerede pigmenttap er blitt reversert ved normalisering av kobberverdier.

Selv om det er veldig sjeldent, så kan man ha kobbermangel fra fødsel av.

Anonymous poster hash: 28d4c...169

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...