Gå til innhold

Hvis lærere har fleksibel arbeidtid, så burde det vel bety at


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

Utakk er verdens lønn! Vrange foreldre har fått mer vann på mølla etter streiken, det er synd.Dere klager over at dere sliter med å ha foreldremøte etter kl 16. Jeg lar mine velge fritt, så jeg har foreldremøter så sent som kl 20. Men det kan man ikke forvente at alle kan! Lærere har også barn som skal hentes i barnehage/SFO.

Foreldremøter? Er du lærer? Her heter det utviklingssamtaler eller foreldresamtaler. Foreldremøter er fellesmøter avholdt av klassekontaktene. Der møter sjelden lærerene opp.Anonymous poster hash: a9587...e79
Og du kjenner til alle verdens møter i skolen, lærer som du er? Hva om jeg forteller deg at her har vi foreldremøter, og at alle lærerne er til stede sånn at foreldrene kan møte dem? og det heter foreldremøter. Vi har også foreldrekonferanser med en lærer og elevens foresatte.
Du kan bare være ironisk og bruke alle de hersketeknikkene du kan finne. Måten du utrykker deg på er helt typisk for slik mange av oss oppfatter lærere, selvhøytidlige, nærtakne og med en kraftig ovenfra og nedholdning. Det fremmer ikke akkurat et godt samarbeidsklima. Jeg har ikke påstått å være lærer. Hvorfor jeg skulle være det vet jeg ikke. Det er mulig å vite noe om termeologien på skolen uten å jobbe der. Det er heldig vis ikke slik at dere lærere har et eget språk som ingen andre forstår. Hun som brukte ordet "foreldremøte" om samtaler med enkeltforeldre har også selv innrømmet å bruke det feil. Det gir et godt inntrykk. Jeg tror deg selvfølgelig på at lærerene er tilstee på foreldremøtene på din skole og det er jo bra. Her er det ikke sån. Her er ingen lærere tilgjenglige, hverken på telefon, personlig, på skoleavsluttninger, foreldremøter eller annet som måtte foregå etter 15.00. De gjør sikkert forberedelser ol hjemmefra, men vi ser dem ikke på kveldstid. Variasjonene mellom ulike skoler er nok ganske stor på dette området. Anonymous poster hash: a9587...e79
Så når du spør om noen er virkelig er lærer, så er ikke det en hersketeknikk? Forventer du at alle lærere skal heve seg over enhver dritt som kommer vår vei? Hva slags overnaturlige vesener tror du vi er? Forestill deg ditt yrke være media og nettdebattenes yndlingstema med alt det som følger med av trivelige nett-troll. Hadde du holdt ditt hodet høyt og hevet deg over alt da?
Det var faktisk et seriøst spørsmål som jeg fikk et seriøst svar på. For meg virket det veldig rart at en lærer ikke viste forskjellen på et foreldremøte og en foreldresamtale/utviklingssamtale. Det at dere andre lærere tar dere nær av dette synes jeg er merklig. Anonymous poster hash: a9587...e79

Jeg tar meg ikke nær av at du har et spørsmål, jeg tar meg nær av at du stiller spørsmålet ditt på en krass måte, for så å kritisere oss andre for bruk av hersketeknikk. Fei for egen dør først.

 

Hva var krast med det? Det var et nøytralt spørsmål etterfulgt av en forklaring på hvordan ordene blir brukt her. Det er mulig jeg ikke burde spurt om hun som skrev var lærer. Det var jo strengt tatt uinteressant for diskusjonen, men jeg har aldri hørt andre enn foreldre som ikke har barn i skolealder enda bruke ordet på den måten før og med såpass mange som påstår de er noe annet enn de er her inneregnet jeg da med at hun som skrev ikke var lærer.

 

Anonymous poster hash: a9587...e79

 

Uansett du blander jo FAU møter med foreldremøter, Jeg skal på foreldremøte neste mandag, og ja det står på timeplanen til jenta mi og hun går i 2 klasse.

Alle foreldrene, lærere, helsesøster, sfo personell og rektor skal delta dette starter kl 8 på kvelden og varer sikkert ca 2,5t

 

Nei, jeg blander ikke inn FAU-møter. Jeg snakker om foreldremøter. Det står ikke noe direkte om foreldremøter hverken i lovverket eller i lærerplanen. (Jeg har sjekket siden jeg synes det er en uting at lærerene ikke prioriterer slik kontakt med foreldrene.) Med foreldremøter mener jeg møter for alle foreldrene, på trinnet eller i klassen, for å få informasjon og diskutere saker som omhandler skolen og undervisningen. Lærerene møter ikke, men det hender andre fagpersoner kommer.

 

Anonymous poster hash: a9587...e79

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utakk er verdens lønn! Vrange foreldre har fått mer vann på mølla etter streiken, det er synd.Dere klager over at dere sliter med å ha foreldremøte etter kl 16. Jeg lar mine velge fritt, så jeg har foreldremøter så sent som kl 20. Men det kan man ikke forvente at alle kan! Lærere har også barn som skal hentes i barnehage/SFO.

Foreldremøter? Er du lærer? Her heter det utviklingssamtaler eller foreldresamtaler. Foreldremøter er fellesmøter avholdt av klassekontaktene. Der møter sjelden lærerene opp.Anonymous poster hash: a9587...e79
Og du kjenner til alle verdens møter i skolen, lærer som du er? Hva om jeg forteller deg at her har vi foreldremøter, og at alle lærerne er til stede sånn at foreldrene kan møte dem? og det heter foreldremøter. Vi har også foreldrekonferanser med en lærer og elevens foresatte.
Du kan bare være ironisk og bruke alle de hersketeknikkene du kan finne. Måten du utrykker deg på er helt typisk for slik mange av oss oppfatter lærere, selvhøytidlige, nærtakne og med en kraftig ovenfra og nedholdning. Det fremmer ikke akkurat et godt samarbeidsklima. Jeg har ikke påstått å være lærer. Hvorfor jeg skulle være det vet jeg ikke. Det er mulig å vite noe om termeologien på skolen uten å jobbe der. Det er heldig vis ikke slik at dere lærere har et eget språk som ingen andre forstår. Hun som brukte ordet "foreldremøte" om samtaler med enkeltforeldre har også selv innrømmet å bruke det feil. Det gir et godt inntrykk. Jeg tror deg selvfølgelig på at lærerene er tilstee på foreldremøtene på din skole og det er jo bra. Her er det ikke sån. Her er ingen lærere tilgjenglige, hverken på telefon, personlig, på skoleavsluttninger, foreldremøter eller annet som måtte foregå etter 15.00. De gjør sikkert forberedelser ol hjemmefra, men vi ser dem ikke på kveldstid. Variasjonene mellom ulike skoler er nok ganske stor på dette området. Anonymous poster hash: a9587...e79
Så når du spør om noen er virkelig er lærer, så er ikke det en hersketeknikk? Forventer du at alle lærere skal heve seg over enhver dritt som kommer vår vei? Hva slags overnaturlige vesener tror du vi er? Forestill deg ditt yrke være media og nettdebattenes yndlingstema med alt det som følger med av trivelige nett-troll. Hadde du holdt ditt hodet høyt og hevet deg over alt da?
Det var faktisk et seriøst spørsmål som jeg fikk et seriøst svar på. For meg virket det veldig rart at en lærer ikke viste forskjellen på et foreldremøte og en foreldresamtale/utviklingssamtale. Det at dere andre lærere tar dere nær av dette synes jeg er merklig. Anonymous poster hash: a9587...e79

Jeg tar meg ikke nær av at du har et spørsmål, jeg tar meg nær av at du stiller spørsmålet ditt på en krass måte, for så å kritisere oss andre for bruk av hersketeknikk. Fei for egen dør først.

 

Hva var krast med det? Det var et nøytralt spørsmål etterfulgt av en forklaring på hvordan ordene blir brukt her. Det er mulig jeg ikke burde spurt om hun som skrev var lærer. Det var jo strengt tatt uinteressant for diskusjonen, men jeg har aldri hørt andre enn foreldre som ikke har barn i skolealder enda bruke ordet på den måten før og med såpass mange som påstår de er noe annet enn de er her inneregnet jeg da med at hun som skrev ikke var lærer.

 

Anonymous poster hash: a9587...e79

 

Uansett du blander jo FAU møter med foreldremøter, Jeg skal på foreldremøte neste mandag, og ja det står på timeplanen til jenta mi og hun går i 2 klasse.

Alle foreldrene, lærere, helsesøster, sfo personell og rektor skal delta dette starter kl 8 på kvelden og varer sikkert ca 2,5t

 

Nei, jeg blander ikke inn FAU-møter. Jeg snakker om foreldremøter. Det står ikke noe direkte om foreldremøter hverken i lovverket eller i lærerplanen. (Jeg har sjekket siden jeg synes det er en uting at lærerene ikke prioriterer slik kontakt med foreldrene.) Med foreldremøter mener jeg møter for alle foreldrene, på trinnet eller i klassen, for å få informasjon og diskutere saker som omhandler skolen og undervisningen. Lærerene møter ikke, men det hender andre fagpersoner kommer.

 

Anonymous poster hash: a9587...e79

 

Alle lærerene kommer på våre foreldremøter.

Skrevet

Vi har såkalte storforeldremøter, dvs foreldremøter for alle foreldre på hele skolen. Her er det gjerne et tema som blir tatt opp som angår foreldre med barn i denne aldersgruppen, f.eks skole-hjem samarbeid, mobbing, nettspill osv. Dette møtet arrangeres av skolen, men det er kun rektor av personalet som møter opp. Ingen av lærerne.

 

Jeg synes faktisk det var litt vittig sist, når skole-hjem samarbeidet sto som dagsorden. Vi hadde en innleid foreleser som snakket mye om viktigheten av god kommunikasjon mellom foreldre og lærere, viktigheten av at foreldre og lærere møtes, viktigheten av at foreldre med "problembarn" ble sett og hørt osv....... Og INGEN lærere hadde møtt opp!!

 

Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Skrevet

 

 

 

 

Her er det fra kl 13 til 16. Ingen lærere er villige til å legge de etter denne tiden.

Selv med fleksibel arbeidstid kan lærere kreve overtid etter kl 17 (forstå det den som vil!). Kommunen her har ikke råd til å betale overtid og derfor får de ikke lov til å legge froeldresamtaler på ettermiddag/kveld.Anonymous poster hash: 899ea...dbe

 

Det er regler for hvor lenge en kan jobbe sammenhengende, det gjelder alle. Overtidsbetalingen er ikke mye, for å si det sånn...Anonymous poster hash: 1ec96...bce
Nei, reglene for hvor lenge man kan jobbe gjelder ikke alle!

Ift. AML kan man avtale gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, også kalt fleksitidsavtale uten overtidsgodtgjøring. I staten har man fleksibel arbeidstid med kjernetid fra 09 til 1430. Ytre arbeidstid er dog fra 07 til 20. Man kan jobbe inntil 12 timer pr dag. I tillegg kommer reisetid på egen kvote.

En statsansatts arbeidsdag kan altså være meget lang uten noen form for overtidskompensasjon. Men lærerne - som roper ut hvor viktig det er med fleksibilitet, mulighet til å arbeide på kveldstid etc, krever overtid etter 9 timer

Nå gjelder selvfølgelig ikke overtidsbetaling for kveldsarbeid gjort hjemme. Det gjelder når læreren er nødt til å være på skolen lengre enn ni timer, altså ikke ofte. Vet du hvor mye læreren får ekstra utbetalt etter ni timer på jobb?Anonymous poster hash: 1ec96...bce

 

Ja vet jeg:)

 

Hvis man skal være konkret, så er arbeidstid definert som den tiden en arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver - altså det tidsrommet hvor en arbeidstaker kan utføre sine arbeidsoppgaver. I lovverket (dvs AML) er det ikke definert forskjell på om arbeidet utføres på arbeidsplassen, på et definert hjemmekontor, ved kjøkkenbordet, eller når du er på jobbreise.

 

I praksis er det derfor ingen forskjell på om lærerne jobber på skolen med f.eks foreldremøter, foreldresamtaler, rettinger, planlegginger osv, eller om de sitter hjemme med rettebunken sin. Arbeid er fortsatt arbeid. Derfor er det litt merkelig at man som lærer kan kreve overtidsbetalt om man utfører sitt arbeid på skolen eller kl 17, men man kan altså fint sitte hjemme å jobbe etter kl 17 og kalle det fleksibel arbeidstid - dog uten noen ytre ramme. Når men er PÅ skolen er det altså viktig å ikke jobbe mer enn 9 timer pr dag, men når man utfører arbeid hjemme kan man jobbe så mange timer man vil, og hviletid eller ytre ramme er altså ikke viktig i det hele tatt!

 

Lærerne er opptatt av å ha en fri og uavhenig stilling når det passer dem - slik at de kan utføre sitt arbeid (minus den nå pålagte tilstedeværelsen) når og hvor de måtte passe dem. Samtidig er det altså viktig å ikke jobbe for lange arbeidsdager og kunne kreve overtidsbetaling når arbeidsoppgavene (f.eks foreldresamtaler) blir lagt til arbeidsstedet (skolen). For meg henger ikke disse to tingene sammen.

 

Og for ordens skyld; for meg må lærerne gjerne ha den fleksibiliteten de selv mener er så viktig. Jeg har ikke noe behov for å mene noe om at en lærer MÅ sitte på skolen for å planlegge eller rette. Men jeg reagerer på retorikken og på kravene. Og jeg synes det er merkelig at man skal ha både i pose og sekk - altså BÅDE fleksibilitet og mulighet til å jobbe når som helst og hvor som helst, og SAMTIDIG kreve overtidsbetaling og hyle opp om forbud mot lange arbeidsdager når det er snakk om å stille opp på kveldstid på skolen noen ganger i året!

Vel, dette er jo feil! En lærer kan ikke kreve mer betalt om han sitter på skolen og jobber. Han kan kreve et kveldstillegg (blir feil å si overtidsbetaling, ser jeg), når han er nødt til å være på skolen på kvelden. Han må da ha vært på skolen i ni timer sammenhengende. Dette kan en kreve etter foreldremøter, juleavlutninger osv., IKKE om en velger å sitte på skolen å rette prøver. Det er snakk om rundt 20 kr ekstra i timen, så her har du nok misforstått litt. En lærer får overtidsbetalt vikartimer dersom han jobber full stilling, men det er jo helt noe annet.

 

Anonymous poster hash: 1ec96...bce

Skrevet

 

 

 

 

 

Her er det fra kl 13 til 16. Ingen lærere er villige til å legge de etter denne tiden.

Selv med fleksibel arbeidstid kan lærere kreve overtid etter kl 17 (forstå det den som vil!). Kommunen her har ikke råd til å betale overtid og derfor får de ikke lov til å legge froeldresamtaler på ettermiddag/kveld.Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Det er regler for hvor lenge en kan jobbe sammenhengende, det gjelder alle. Overtidsbetalingen er ikke mye, for å si det sånn...Anonymous poster hash: 1ec96...bce
Nei, reglene for hvor lenge man kan jobbe gjelder ikke alle!

Ift. AML kan man avtale gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, også kalt fleksitidsavtale uten overtidsgodtgjøring. I staten har man fleksibel arbeidstid med kjernetid fra 09 til 1430. Ytre arbeidstid er dog fra 07 til 20. Man kan jobbe inntil 12 timer pr dag. I tillegg kommer reisetid på egen kvote.

En statsansatts arbeidsdag kan altså være meget lang uten noen form for overtidskompensasjon. Men lærerne - som roper ut hvor viktig det er med fleksibilitet, mulighet til å arbeide på kveldstid etc, krever overtid etter 9 timer

Nå gjelder selvfølgelig ikke overtidsbetaling for kveldsarbeid gjort hjemme. Det gjelder når læreren er nødt til å være på skolen lengre enn ni timer, altså ikke ofte. Vet du hvor mye læreren får ekstra utbetalt etter ni timer på jobb?Anonymous poster hash: 1ec96...bce

 

Ja vet jeg:)

 

Hvis man skal være konkret, så er arbeidstid definert som den tiden en arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver - altså det tidsrommet hvor en arbeidstaker kan utføre sine arbeidsoppgaver. I lovverket (dvs AML) er det ikke definert forskjell på om arbeidet utføres på arbeidsplassen, på et definert hjemmekontor, ved kjøkkenbordet, eller når du er på jobbreise.

 

I praksis er det derfor ingen forskjell på om lærerne jobber på skolen med f.eks foreldremøter, foreldresamtaler, rettinger, planlegginger osv, eller om de sitter hjemme med rettebunken sin. Arbeid er fortsatt arbeid. Derfor er det litt merkelig at man som lærer kan kreve overtidsbetalt om man utfører sitt arbeid på skolen eller kl 17, men man kan altså fint sitte hjemme å jobbe etter kl 17 og kalle det fleksibel arbeidstid - dog uten noen ytre ramme. Når men er PÅ skolen er det altså viktig å ikke jobbe mer enn 9 timer pr dag, men når man utfører arbeid hjemme kan man jobbe så mange timer man vil, og hviletid eller ytre ramme er altså ikke viktig i det hele tatt!

 

Lærerne er opptatt av å ha en fri og uavhenig stilling når det passer dem - slik at de kan utføre sitt arbeid (minus den nå pålagte tilstedeværelsen) når og hvor de måtte passe dem. Samtidig er det altså viktig å ikke jobbe for lange arbeidsdager og kunne kreve overtidsbetaling når arbeidsoppgavene (f.eks foreldresamtaler) blir lagt til arbeidsstedet (skolen). For meg henger ikke disse to tingene sammen.

 

Og for ordens skyld; for meg må lærerne gjerne ha den fleksibiliteten de selv mener er så viktig. Jeg har ikke noe behov for å mene noe om at en lærer MÅ sitte på skolen for å planlegge eller rette. Men jeg reagerer på retorikken og på kravene. Og jeg synes det er merkelig at man skal ha både i pose og sekk - altså BÅDE fleksibilitet og mulighet til å jobbe når som helst og hvor som helst, og SAMTIDIG kreve overtidsbetaling og hyle opp om forbud mot lange arbeidsdager når det er snakk om å stille opp på kveldstid på skolen noen ganger i året!

Vel, dette er jo feil! En lærer kan ikke kreve mer betalt om han sitter på skolen og jobber. Han kan kreve et kveldstillegg (blir feil å si overtidsbetaling, ser jeg), når han er nødt til å være på skolen på kvelden. Han må da ha vært på skolen i ni timer sammenhengende. Dette kan en kreve etter foreldremøter, juleavlutninger osv., IKKE om en velger å sitte på skolen å rette prøver. Det er snakk om rundt 20 kr ekstra i timen, så her har du nok misforstått litt. En lærer får overtidsbetalt vikartimer dersom han jobber full stilling, men det er jo helt noe annet.Anonymous poster hash: 1ec96...bce

Jeg har aldri sagt at lærere kan kreve overtidsbetaling når de sitter på skolen på kveldstid å jobber. Mulig jeg har formulert meg klønete, men det har jeg altså ikke ment:). Og ja, et er selvfølgelig mer riktig å kalle det kveldstillegg enn overtidsbetalt da det nok er slik det praktiseres de fleste steder. Dog er det endel kommuner som faktisk betaler OVERTID.

 

Poenget mitt er at for mange er foreldresamtaler og andre hjem-skole relaterte møter en del av jobben til en lærer, på lik linje med retninger og forberedelser til undervisning. Derfor blir det merkelig at det tydeligvis er helt greit for lærerne å jobbe veldig lange dager så lenge man kan sitte andre steder enn på skolen og gjøre oppgaver som ingen andre enn en selv har herredømme og kontroll over. Dersom det er snakk om arbeidsoppgaver som krever at man er tilstede på skolen, hvor noen andre også er tilstede i en relasjon (f.eks en foreldresamtale) så er det plutselig snakk om overtid/kveldstillegg. Som lære vil man altså både ha i pose og sekk: ekstra betaler for oppmøte etter ordinær arbeidstid samtidig som man vil ha fleksibiliteten til å kunne gå hjem tidlig for så å ta igjen arbeidsoppgavene på et annet/senere tidspunkt.

 

Jeg vet ikke om andre yrkesgrupper som krever både fleksibilitet, samtidig som de skal ha ekstra betalt for å jobbe etter ordinær arbeidstid. En vanlig fleksitidsavtale innebærer jo nettopp ett at du kan gå hjem tidlig i perioder eller avspassering fordi du jobber lengre i andre perioder. Og man får da ikke kompensasjon for lange arbeidsdager. Og jeg tror kanskje DET er noe av grunnen til at mange ikke har sympati med lærerne lenger. Som forelder opplever man at lærerne snakker om at denne fleksibiliteten er så viktig og at det i elevenes interesse at dagens arbeidstidsordning bevares. Samtidig oppleves kanskje ikke den enkelte lærer som spesielt fleksibel.

 

 

 

Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Skrevet

Det dere referer til og gnåler om er delt dagsverk. Kompensasjon for å møte på jobb gang nr 2. Ikke betalt for antall timer etc. Så etter deres logikk burde alle lærere da legge foreldresamtaler/konferanser til kveldstid, en og en av gangen sånn at vi fikk maks fremmøter. Fordi vi tenker jo bare på penger. 

 

 

5.5. Delt dagsverk (fra tariffavtalen) Delt dagsverk benyttes kun i de tilfelle hvor det er nødvendig for å opprettholde en forsvarlig drift. Dersom delt dagsverk unntaksvis er nødvendig, utbetales 1 timelønn pr. arbeidsdag. Hvis arbeidstakeren må møte fram flere enn 2 ganger hver arbeidsdag, er godtgjørelsen ytterligere 1 ½ timelønn pr. arbeidsdag.
Skrevet

 

 

 

 

 

 

Her er det fra kl 13 til 16. Ingen lærere er villige til å legge de etter denne tiden.

Selv med fleksibel arbeidstid kan lærere kreve overtid etter kl 17 (forstå det den som vil!). Kommunen her har ikke råd til å betale overtid og derfor får de ikke lov til å legge froeldresamtaler på ettermiddag/kveld.Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Det er regler for hvor lenge en kan jobbe sammenhengende, det gjelder alle. Overtidsbetalingen er ikke mye, for å si det sånn...Anonymous poster hash: 1ec96...bce
Nei, reglene for hvor lenge man kan jobbe gjelder ikke alle!

Ift. AML kan man avtale gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, også kalt fleksitidsavtale uten overtidsgodtgjøring. I staten har man fleksibel arbeidstid med kjernetid fra 09 til 1430. Ytre arbeidstid er dog fra 07 til 20. Man kan jobbe inntil 12 timer pr dag. I tillegg kommer reisetid på egen kvote.

En statsansatts arbeidsdag kan altså være meget lang uten noen form for overtidskompensasjon. Men lærerne - som roper ut hvor viktig det er med fleksibilitet, mulighet til å arbeide på kveldstid etc, krever overtid etter 9 timer

Nå gjelder selvfølgelig ikke overtidsbetaling for kveldsarbeid gjort hjemme. Det gjelder når læreren er nødt til å være på skolen lengre enn ni timer, altså ikke ofte. Vet du hvor mye læreren får ekstra utbetalt etter ni timer på jobb?Anonymous poster hash: 1ec96...bce

Ja vet jeg:)

 

Hvis man skal være konkret, så er arbeidstid definert som den tiden en arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver - altså det tidsrommet hvor en arbeidstaker kan utføre sine arbeidsoppgaver. I lovverket (dvs AML) er det ikke definert forskjell på om arbeidet utføres på arbeidsplassen, på et definert hjemmekontor, ved kjøkkenbordet, eller når du er på jobbreise.

 

I praksis er det derfor ingen forskjell på om lærerne jobber på skolen med f.eks foreldremøter, foreldresamtaler, rettinger, planlegginger osv, eller om de sitter hjemme med rettebunken sin. Arbeid er fortsatt arbeid. Derfor er det litt merkelig at man som lærer kan kreve overtidsbetalt om man utfører sitt arbeid på skolen eller kl 17, men man kan altså fint sitte hjemme å jobbe etter kl 17 og kalle det fleksibel arbeidstid - dog uten noen ytre ramme. Når men er PÅ skolen er det altså viktig å ikke jobbe mer enn 9 timer pr dag, men når man utfører arbeid hjemme kan man jobbe så mange timer man vil, og hviletid eller ytre ramme er altså ikke viktig i det hele tatt!

 

Lærerne er opptatt av å ha en fri og uavhenig stilling når det passer dem - slik at de kan utføre sitt arbeid (minus den nå pålagte tilstedeværelsen) når og hvor de måtte passe dem. Samtidig er det altså viktig å ikke jobbe for lange arbeidsdager og kunne kreve overtidsbetaling når arbeidsoppgavene (f.eks foreldresamtaler) blir lagt til arbeidsstedet (skolen). For meg henger ikke disse to tingene sammen.

 

Og for ordens skyld; for meg må lærerne gjerne ha den fleksibiliteten de selv mener er så viktig. Jeg har ikke noe behov for å mene noe om at en lærer MÅ sitte på skolen for å planlegge eller rette. Men jeg reagerer på retorikken og på kravene. Og jeg synes det er merkelig at man skal ha både i pose og sekk - altså BÅDE fleksibilitet og mulighet til å jobbe når som helst og hvor som helst, og SAMTIDIG kreve overtidsbetaling og hyle opp om forbud mot lange arbeidsdager når det er snakk om å stille opp på kveldstid på skolen noen ganger i året!

Vel, dette er jo feil! En lærer kan ikke kreve mer betalt om han sitter på skolen og jobber. Han kan kreve et kveldstillegg (blir feil å si overtidsbetaling, ser jeg), når han er nødt til å være på skolen på kvelden. Han må da ha vært på skolen i ni timer sammenhengende. Dette kan en kreve etter foreldremøter, juleavlutninger osv., IKKE om en velger å sitte på skolen å rette prøver. Det er snakk om rundt 20 kr ekstra i timen, så her har du nok misforstått litt. En lærer får overtidsbetalt vikartimer dersom han jobber full stilling, men det er jo helt noe annet.Anonymous poster hash: 1ec96...bce
Jeg har aldri sagt at lærere kan kreve overtidsbetaling når de sitter på skolen på kveldstid å jobber. Mulig jeg har formulert meg klønete, men det har jeg altså ikke ment:). Og ja, et er selvfølgelig mer riktig å kalle det kveldstillegg enn overtidsbetalt da det nok er slik det praktiseres de fleste steder. Dog er det endel kommuner som faktisk betaler OVERTID.

 

Poenget mitt er at for mange er foreldresamtaler og andre hjem-skole relaterte møter en del av jobben til en lærer, på lik linje med retninger og forberedelser til undervisning. Derfor blir det merkelig at det tydeligvis er helt greit for lærerne å jobbe veldig lange dager så lenge man kan sitte andre steder enn på skolen og gjøre oppgaver som ingen andre enn en selv har herredømme og kontroll over. Dersom det er snakk om arbeidsoppgaver som krever at man er tilstede på skolen, hvor noen andre også er tilstede i en relasjon (f.eks en foreldresamtale) så er det plutselig snakk om overtid/kveldstillegg. Som lære vil man altså både ha i pose og sekk: ekstra betaler for oppmøte etter ordinær arbeidstid samtidig som man vil ha fleksibiliteten til å kunne gå hjem tidlig for så å ta igjen arbeidsoppgavene på et annet/senere tidspunkt.

 

Jeg vet ikke om andre yrkesgrupper som krever både fleksibilitet, samtidig som de skal ha ekstra betalt for å jobbe etter ordinær arbeidstid. En vanlig fleksitidsavtale innebærer jo nettopp ett at du kan gå hjem tidlig i perioder eller avspassering fordi du jobber lengre i andre perioder. Og man får da ikke kompensasjon for lange arbeidsdager. Og jeg tror kanskje DET er noe av grunnen til at mange ikke har sympati med lærerne lenger. Som forelder opplever man at lærerne snakker om at denne fleksibiliteten er så viktig og at det i elevenes interesse at dagens arbeidstidsordning bevares. Samtidig oppleves kanskje ikke den enkelte lærer som spesielt fleksibel.

 

 

 

Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Jeg er ikke enig i at lærerne vil ha i både pose og sekk. Samtidig er det nok veldig forskjellig hvor fleksible lærerne er. Der jeg jobber strekker vi oss langt for å imøtekomme alle foreldre, slik at det passer med tidspunkt. Har opplevd å sitte og vente på foreldre som ikke møter opp til samtale. Så finner vi et nytt tidspunkt.. For meg er det en selvfølge at vi får noen kroner ekstra når vi må være på jobb på kveldstid. Selv om det kanskje ikke er alle yrker som har det sånn, så er det ihvertfall svært mange! Det er stor forskjell på å holde et foreldremøte etter mange undervisningstimer enn å gå hjem og forberede nye timer. Men jeg tror kanskje ikke vi klarer å bli mer enige siden vi ser saken fra ulike sider.

 

Anonymous poster hash: 1ec96...bce

Skrevet

Jeg er ikke lærer og har både fleksitid og overtidsbetaling. Dvs at fleksitiden utenom kjernetiden er min egen og jeg kan benytte meg av tiden 0600-1800 til å jobbe. Dersom jeg pga arbeidsoppgavene jeg har blir pålagt overtid Ila dagen, dvs lengre enn vanlig arbeidstid får jeg overtidsbetaling. Arbeidsgiver kan ikke kreve at jeg bruker min fleksitid til å jobbe til kl 1800 eller 2000 tre ganger pr uke. Da må han pålegge meg overtid. Og betale meg for det.

 

Anonymous poster hash: dd872...70a

Skrevet

de kan arrangere foreldresamtaler på ettermiddagen? Så det passer for oss som ikke har fleksibel arbeidstid? Så vi slipper å gå fra jobb midt i arbeidstida vår? Eller?

 

Anonymous poster hash: 91cd5...e9c

Her holdes de tidlig om morgenen eller mellom 2 og 6 alt  etter hva foreldrene sier er best for de.

Kommer jo litt an på når du har arbeidstid da. 

 

Anonymous poster hash: 04055...292

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

Her er det fra kl 13 til 16. Ingen lærere er villige til å legge de etter denne tiden.

Selv med fleksibel arbeidstid kan lærere kreve overtid etter kl 17 (forstå det den som vil!). Kommunen her har ikke råd til å betale overtid og derfor får de ikke lov til å legge froeldresamtaler på ettermiddag/kveld.Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Det er regler for hvor lenge en kan jobbe sammenhengende, det gjelder alle. Overtidsbetalingen er ikke mye, for å si det sånn...Anonymous poster hash: 1ec96...bce
Nei, reglene for hvor lenge man kan jobbe gjelder ikke alle!

Ift. AML kan man avtale gjennomsnittsberegning av arbeidstiden, også kalt fleksitidsavtale uten overtidsgodtgjøring. I staten har man fleksibel arbeidstid med kjernetid fra 09 til 1430. Ytre arbeidstid er dog fra 07 til 20. Man kan jobbe inntil 12 timer pr dag. I tillegg kommer reisetid på egen kvote.

En statsansatts arbeidsdag kan altså være meget lang uten noen form for overtidskompensasjon. Men lærerne - som roper ut hvor viktig det er med fleksibilitet, mulighet til å arbeide på kveldstid etc, krever overtid etter 9 timer

Nå gjelder selvfølgelig ikke overtidsbetaling for kveldsarbeid gjort hjemme. Det gjelder når læreren er nødt til å være på skolen lengre enn ni timer, altså ikke ofte. Vet du hvor mye læreren får ekstra utbetalt etter ni timer på jobb?Anonymous poster hash: 1ec96...bce

Ja vet jeg:)

Hvis man skal være konkret, så er arbeidstid definert som den tiden en arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver - altså det tidsrommet hvor en arbeidstaker kan utføre sine arbeidsoppgaver. I lovverket (dvs AML) er det ikke definert forskjell på om arbeidet utføres på arbeidsplassen, på et definert hjemmekontor, ved kjøkkenbordet, eller når du er på jobbreise.

I praksis er det derfor ingen forskjell på om lærerne jobber på skolen med f.eks foreldremøter, foreldresamtaler, rettinger, planlegginger osv, eller om de sitter hjemme med rettebunken sin. Arbeid er fortsatt arbeid. Derfor er det litt merkelig at man som lærer kan kreve overtidsbetalt om man utfører sitt arbeid på skolen eller kl 17, men man kan altså fint sitte hjemme å jobbe etter kl 17 og kalle det fleksibel arbeidstid - dog uten noen ytre ramme. Når men er PÅ skolen er det altså viktig å ikke jobbe mer enn 9 timer pr dag, men når man utfører arbeid hjemme kan man jobbe så mange timer man vil, og hviletid eller ytre ramme er altså ikke viktig i det hele tatt!

Lærerne er opptatt av å ha en fri og uavhenig stilling når det passer dem - slik at de kan utføre sitt arbeid (minus den nå pålagte tilstedeværelsen) når og hvor de måtte passe dem. Samtidig er det altså viktig å ikke jobbe for lange arbeidsdager og kunne kreve overtidsbetaling når arbeidsoppgavene (f.eks foreldresamtaler) blir lagt til arbeidsstedet (skolen). For meg henger ikke disse to tingene sammen.

Og for ordens skyld; for meg må lærerne gjerne ha den fleksibiliteten de selv mener er så viktig. Jeg har ikke noe behov for å mene noe om at en lærer MÅ sitte på skolen for å planlegge eller rette. Men jeg reagerer på retorikken og på kravene. Og jeg synes det er merkelig at man skal ha både i pose og sekk - altså BÅDE fleksibilitet og mulighet til å jobbe når som helst og hvor som helst, og SAMTIDIG kreve overtidsbetaling og hyle opp om forbud mot lange arbeidsdager når det er snakk om å stille opp på kveldstid på skolen noen ganger i året!

Vel, dette er jo feil! En lærer kan ikke kreve mer betalt om han sitter på skolen og jobber. Han kan kreve et kveldstillegg (blir feil å si overtidsbetaling, ser jeg), når han er nødt til å være på skolen på kvelden. Han må da ha vært på skolen i ni timer sammenhengende. Dette kan en kreve etter foreldremøter, juleavlutninger osv., IKKE om en velger å sitte på skolen å rette prøver. Det er snakk om rundt 20 kr ekstra i timen, så her har du nok misforstått litt. En lærer får overtidsbetalt vikartimer dersom han jobber full stilling, men det er jo helt noe annet.Anonymous poster hash: 1ec96...bce
Jeg har aldri sagt at lærere kan kreve overtidsbetaling når de sitter på skolen på kveldstid å jobber. Mulig jeg har formulert meg klønete, men det har jeg altså ikke ment:). Og ja, et er selvfølgelig mer riktig å kalle det kveldstillegg enn overtidsbetalt da det nok er slik det praktiseres de fleste steder. Dog er det endel kommuner som faktisk betaler OVERTID.

Poenget mitt er at for mange er foreldresamtaler og andre hjem-skole relaterte møter en del av jobben til en lærer, på lik linje med retninger og forberedelser til undervisning. Derfor blir det merkelig at det tydeligvis er helt greit for lærerne å jobbe veldig lange dager så lenge man kan sitte andre steder enn på skolen og gjøre oppgaver som ingen andre enn en selv har herredømme og kontroll over. Dersom det er snakk om arbeidsoppgaver som krever at man er tilstede på skolen, hvor noen andre også er tilstede i en relasjon (f.eks en foreldresamtale) så er det plutselig snakk om overtid/kveldstillegg. Som lære vil man altså både ha i pose og sekk: ekstra betaler for oppmøte etter ordinær arbeidstid samtidig som man vil ha fleksibiliteten til å kunne gå hjem tidlig for så å ta igjen arbeidsoppgavene på et annet/senere tidspunkt.

Jeg vet ikke om andre yrkesgrupper som krever både fleksibilitet, samtidig som de skal ha ekstra betalt for å jobbe etter ordinær arbeidstid. En vanlig fleksitidsavtale innebærer jo nettopp ett at du kan gå hjem tidlig i perioder eller avspassering fordi du jobber lengre i andre perioder. Og man får da ikke kompensasjon for lange arbeidsdager. Og jeg tror kanskje DET er noe av grunnen til at mange ikke har sympati med lærerne lenger. Som forelder opplever man at lærerne snakker om at denne fleksibiliteten er så viktig og at det i elevenes interesse at dagens arbeidstidsordning bevares. Samtidig oppleves kanskje ikke den enkelte lærer som spesielt fleksibel. Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Jeg er ikke enig i at lærerne vil ha i både pose og sekk. Samtidig er det nok veldig forskjellig hvor fleksible lærerne er. Der jeg jobber strekker vi oss langt for å imøtekomme alle foreldre, slik at det passer med tidspunkt. Har opplevd å sitte og vente på foreldre som ikke møter opp til samtale. Så finner vi et nytt tidspunkt.. For meg er det en selvfølge at vi får noen kroner ekstra når vi må være på jobb på kveldstid. Selv om det kanskje ikke er alle yrker som har det sånn, så er det ihvertfall svært mange! Det er stor forskjell på å holde et foreldremøte etter mange undervisningstimer enn å gå hjem og forberede nye timer. Men jeg tror kanskje ikke vi klarer å bli mer enige siden vi ser saken fra ulike sider. Anonymous poster hash: 1ec96...bce

Vi kan iallefallvære enig i at det nok er stor forskjell på hvor fleksible lærerne er. Minstemann sin lærer er helt fantastisk. Hun stiller opp på alle tilstelninger (også utenom skoletid) er veldig tilgjengelig for oss foreldre i sin arbeidstid og kommer med raske tilbakemeldinger til oss foreldre, kjører godt forberedte foreldremøter etc Jeg er ikke en av de som ringen lærerne på kveldstid eller forventer at de skal stille på alt mulig rart altså:)

 

Eldste sin lærer er helt motsatt. Hun stiller aldri opp på noe, foreldremøte var helt tragisk da hun etter 10minutter ikke hadde mer å si. Er lite lydhør for tilbakemeldinger fra foreldre, null interesse for å tilrettelegge undervisningen osv. Hun presenterte å selv glemme vår foreldresamtale sist! Da vi kom på skolen (i vår arbeidstid) hadde hun glemt oss og hadde påtatt seg en vikartime i en annen klasse isteden. Hun foreslo da at hun isteden for å undervise 6. trinn i norsk, kunne gi de en utetime med frilek og så kunne vi ha foreldresamtalen på en benk ute mens hun observerte elevene samtidig som hun snakket med oss!!

 

Anonymous poster hash: 899ea...dbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...