Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Har en sinnsyk hoste dagen lang og fått cosylan av legen. Tok for en halvtime siden siden jeg er så sliten nå og har lyst sove noen timer, men ingen virkning. Står jeg kan ta mellom 5-10 ml, jeg tok 10. Blir gal snart😡 Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 Røyker du? Anonymous poster hash: 88194...bbf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 ? Nei, jeg gjør ikke det. Er det isåfall farligere ta mer cosylan om jeg røyker? Hvis ikke; hvorfor spørsmål om det? Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 Fordi da burde du først og fremst ha sluttet. Anonymous poster hash: 1addb...0d5
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #5 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #6 Skrevet 30. august 2014 Fordi da burde du først og fremst ha sluttet. Anonymous poster hash: 1addb...0d5 Kjære vene: du må kjede deg.Jeg har aldri røyket men har lungebetennelse. Jeg spør et ganske greit spørsmål, skulle ikke være noe tvil om hva det var. Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #7 Skrevet 30. august 2014 Man kaster opp hvis man tar for mye. Både jeg og mange jeg kjenner har gjort den erfaringen... Anonymous poster hash: 493c6...c5e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #8 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-( Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke😡 Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #9 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-( Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke Anonymous poster hash: 5154b...3ab Man kan faktisk risikere å bli litt ruset av cosylan! Du har lungebetennelse, dessverre er det helt jævlig. Du må nesten bare regne med noen fæle dager framover. Du har vel fått antibiotika? Ikke overdriv Cosylan, da kan du faktisk ende opp med å få det enda mer jævlig! Anonymous poster hash: 88194...bbf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #10 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-(Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke Anonymous poster hash: 5154b...3ab Man kan faktisk risikere å bli litt ruset av cosylan!Du har lungebetennelse, dessverre er det helt jævlig. Du må nesten bare regne med noen fæle dager framover. Du har vel fått antibiotika? Ikke overdriv Cosylan, da kan du faktisk ende opp med å få det enda mer jævlig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Blir vel neppe ruset av å ta 10 ekstra ml. Ja, fått antibiotika men første runde virket ikke så dette har vart en stund nå. Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #11 Skrevet 30. august 2014 Jeg begynte å hallusinere noe sinnsykt av cosylan. Lå på baderomsgulvet og trodde jeg var en nyfødt hundevalp. Voff voff - akutten next. Jeg fulgte avvisningen, men tålte det dårlig. Ikke mer cosulan på denna frøkna nei. Anonymous poster hash: 40f00...466
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #12 Skrevet 30. august 2014 Legge deg på ett kjølig rom og ha godt med puter så du neste sitter. Hold overkroppen kjølig, blir du varm trigger det hoste, og du blir varm av å hose som gir ennå verre hoste, så prøv å gå en liten tur ut or å avkjøle deg når hoste kule kommer. Dette fungerer veldig bra for meg og jeg hoster ikke lenger til jeg spyr på nettene når jeg er syk Anonymous poster hash: 681d1...c71
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #13 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-(Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke Anonymous poster hash: 5154b...3ab Man kan faktisk risikere å bli litt ruset av cosylan!Du har lungebetennelse, dessverre er det helt jævlig. Du må nesten bare regne med noen fæle dager framover. Du har vel fått antibiotika? Ikke overdriv Cosylan, da kan du faktisk ende opp med å få det enda mer jævlig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Blir vel neppe ruset av å ta 10 ekstra ml. Ja, fått antibiotika men første runde virket ikke så dette har vart en stund nå. Anonymous poster hash: 5154b...3ab Neida, du må nok ta litt mer Men, poenget er at du kan fort gjøre det vondt verre om du peiser på med mer. En slurk til vil nok ikke skade. Anonymous poster hash: 88194...bbf
Miamimom Skrevet 30. august 2014 #14 Skrevet 30. august 2014 Jeg fikk skikkelige hallusinasjoner. Skal sies at jeg drakk flere dl da..var 19 år og trodde det var vanlig reseptfri hostesaft. Lå hjemme alene med influensa og bronkitt og trodde jeg hadde besøk av en dobbeldekker med kinesiske turister...så vær forsiktig😂
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #15 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-(Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke Anonymous poster hash: 5154b...3ab Man kan faktisk risikere å bli litt ruset av cosylan!Du har lungebetennelse, dessverre er det helt jævlig. Du må nesten bare regne med noen fæle dager framover. Du har vel fått antibiotika? Ikke overdriv Cosylan, da kan du faktisk ende opp med å få det enda mer jævlig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Blir vel neppe ruset av å ta 10 ekstra ml. Ja, fått antibiotika men første runde virket ikke så dette har vart en stund nå. Anonymous poster hash: 5154b...3ab Neida, du må nok ta litt mer Men, poenget er at du kan fort gjøre det vondt verre om du peiser på med mer. En slurk til vil nok ikke skade. Anonymous poster hash: 88194...bbf Neida, jeg var ikke tenkt å styrte mengder altså. Har også vært het uten stemme i en uke nå, og fikk en telefon i kveld. Klarte ikke la vær å ha en hviske samtale og etter det hoster jeg ekstra. Ser noen nevner å få frisk luft; her jeg bor er det 9 grader nå. Livredd for å få trekk på meg for da blir det verre. Anonymous poster hash: 5154b...3ab
LivetErEnLek Skrevet 30. august 2014 #16 Skrevet 30. august 2014 Cosylan fungerer ikke på meg. Men for ca 1/2 år siden fikk jeg en forferdelig hoste som ikke ville gi seg, var tilslutt helt knekt etter å vært søvnløs i lang tid. Fikk da kodein av legen og halleluja for en fantastisk effekt. Så hvis du ikke går noen effekt av den dosrn du skal ta, hadde jeg heller bedt om å få dette enn å ta for store doser Cosylan.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #17 Skrevet 30. august 2014 Jeg fikk skikkelige hallusinasjoner. Skal sies at jeg drakk flere dl da..var 19 år og trodde det var vanlig reseptfri hostesaft. Lå hjemme alene med influensa og bronkitt og trodde jeg hadde besøk av en dobbeldekker med kinesiske turister...så vær forsiktig😂 Jøss😱😂 Skjønner at store mengder ikke er bra hehe;-))) Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #18 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-(Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke Anonymous poster hash: 5154b...3ab Man kan faktisk risikere å bli litt ruset av cosylan!Du har lungebetennelse, dessverre er det helt jævlig. Du må nesten bare regne med noen fæle dager framover. Du har vel fått antibiotika? Ikke overdriv Cosylan, da kan du faktisk ende opp med å få det enda mer jævlig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Blir vel neppe ruset av å ta 10 ekstra ml. Ja, fått antibiotika men første runde virket ikke så dette har vart en stund nå. Anonymous poster hash: 5154b...3ab Neida, du må nok ta litt mer Men, poenget er at du kan fort gjøre det vondt verre om du peiser på med mer. En slurk til vil nok ikke skade. Anonymous poster hash: 88194...bbf Neida, jeg var ikke tenkt å styrte mengder altså. Har også vært het uten stemme i en uke nå, og fikk en telefon i kveld. Klarte ikke la vær å ha en hviske samtale og etter det hoster jeg ekstra. Ser noen nevner å få frisk luft; her jeg bor er det 9 grader nå. Livredd for å få trekk på meg for da blir det verre. Anonymous poster hash: 5154b...3ab 9 grader er ikke noe problem, trenger ikke stå ute naken. :-) Det er ikke trekken du blir syk av. Anonymous poster hash: 681d1...c71
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #19 Skrevet 30. august 2014 Cosylan fungerer ikke på meg. Men for ca 1/2 år siden fikk jeg en forferdelig hoste som ikke ville gi seg, var tilslutt helt knekt etter å vært søvnløs i lang tid. Fikk da kodein av legen og halleluja for en fantastisk effekt. Så hvis du ikke går noen effekt av den dosrn du skal ta, hadde jeg heller bedt om å få dette enn å ta for store doser Cosylan. Hva er det for noe?:-) Må antagelig å sjekke at crp er gått ned på mandag så kan be om det da kanskje;-) Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #20 Skrevet 30. august 2014 Om du røyker vil ikke cosylan fungere som den skal. Røyker du har du like forbannet mye slim i systemet Cosylan inneholder morfin, det "bedøver" litt og gjør at du ikke får veldig hostetrang. Vær forsiktig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Akkurat nå føler jeg meg bedøvd i hele kroppen. Er så lei og sliten:-(Hadde gledet meg til kvelden/ natta når jeg kunne ta cosylan også funker den altså ikke Anonymous poster hash: 5154b...3ab Man kan faktisk risikere å bli litt ruset av cosylan!Du har lungebetennelse, dessverre er det helt jævlig. Du må nesten bare regne med noen fæle dager framover. Du har vel fått antibiotika? Ikke overdriv Cosylan, da kan du faktisk ende opp med å få det enda mer jævlig! Anonymous poster hash: 88194...bbf Blir vel neppe ruset av å ta 10 ekstra ml. Ja, fått antibiotika men første runde virket ikke så dette har vart en stund nå. Anonymous poster hash: 5154b...3ab Neida, du må nok ta litt mer Men, poenget er at du kan fort gjøre det vondt verre om du peiser på med mer. En slurk til vil nok ikke skade. Anonymous poster hash: 88194...bbf Neida, jeg var ikke tenkt å styrte mengder altså. Har også vært het uten stemme i en uke nå, og fikk en telefon i kveld. Klarte ikke la vær å ha en hviske samtale og etter det hoster jeg ekstra. Ser noen nevner å få frisk luft; her jeg bor er det 9 grader nå. Livredd for å få trekk på meg for da blir det verre. Anonymous poster hash: 5154b...3ab 9 grader er ikke noe problem, trenger ikke stå ute naken. :-) Det er ikke trekken du blir syk av. Anonymous poster hash: 681d1...c71 Det jeg mente var at jeg hoster mer da. Så takk for rådet men det passer ikke for meg:-) Anonymous poster hash: 5154b...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #21 Skrevet 30. august 2014 HI, har du sugerør i huset? Hvis du har det så finner du frem et. Hvis ikke så former du leppene slik at du kun har et sugerørtynt hull å puste ut gjennom. Trekk pusten normalt inn, og pust deretter ut gjennom sugerøret eller leppene med litt trykk i pusten (ikke av all kraft, men litt mer enn vanlig utpust). Dette gjentar du 5 ganger. Legg sugerøret bort. Så trekker du pusten godt inn og støter luften ut med godt åpen munn. Tenk deg at du skal lage dugg på et vindu med pusten, og at du gjør det med et langt støtende utpust. Det kan hjelpe om du samtidig tar albuene og overarmene ut fra kroppen og presser dem inn mot siden din på dette støtende utpustet. Gjør et slikt støtende utpust 1-2 ganger. Hensikten med dette er: Pust gjennom sugerør eller liten leppeåpning gjør at luften får motstand på utpust. Dette gjør at luften i lungene legger seg bak slimet og guffen i lungene og dermed skubber slimet fra lungene og opp i bronchiene. Det støtende, lange utpustet får slimet fra bronchiene opp i halsen. Og fra halsen kan du hoste opp slimet. Dette er teknikk som brukes på sykehus på bl.a. pasienter innlagt for lungebetennelse (de har riktignok et enkelt blåseinstrument de får blåse i, men sugerør/leppepust gjør ca samme nytten). Når du hoster så får du nemlig bare opp slimet som er i halsen. Likevel vil slim som ligger i lungene og bronchiene stimulere deg til hosting uten at det er særlig effektivt. Med denne metoden får du slimet opp dit du kan hoste det opp uten særlig krefter. Dvs. du slipper unna med mye mindre hosting og mye mindre krefter Ha alltid vann i nærheten når du gjør dette, og kommer det mye guffe opp så spytt det ut. Jeg gjør dette gjerne på badet. Gjør dette før du legger deg, når du står opp og flere ganger om dagen. Står du opp i løpet av natten så gjør det gjerne en gang da også. Lag deg te av timian (kan bruke det vanlige krydderet du sikkert har i skapet) og ha i litt ferskpresset sitron - dette virker slimløsende. Og drikk mye nå slik at du tynner slimet. Unngå melkeprodukter, sukker, banan, hvetemel - alt er nemlig slimdannende. God bedring -hilsen fysioterapeut m. erfaring fra lungeavdeling Anonymous poster hash: 28c7f...8c8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #22 Skrevet 30. august 2014 Cosylan har aldri fungert på meg. Anonymous poster hash: bf8eb...509
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #23 Skrevet 30. august 2014 HI, har du sugerør i huset? Hvis du har det så finner du frem et. Hvis ikke så former du leppene slik at du kun har et sugerørtynt hull å puste ut gjennom. Trekk pusten normalt inn, og pust deretter ut gjennom sugerøret eller leppene med litt trykk i pusten (ikke av all kraft, men litt mer enn vanlig utpust). Dette gjentar du 5 ganger. Legg sugerøret bort. Så trekker du pusten godt inn og støter luften ut med godt åpen munn. Tenk deg at du skal lage dugg på et vindu med pusten, og at du gjør det med et langt støtende utpust. Det kan hjelpe om du samtidig tar albuene og overarmene ut fra kroppen og presser dem inn mot siden din på dette støtende utpustet. Gjør et slikt støtende utpust 1-2 ganger. Hensikten med dette er: Pust gjennom sugerør eller liten leppeåpning gjør at luften får motstand på utpust. Dette gjør at luften i lungene legger seg bak slimet og guffen i lungene og dermed skubber slimet fra lungene og opp i bronchiene. Det støtende, lange utpustet får slimet fra bronchiene opp i halsen. Og fra halsen kan du hoste opp slimet. Dette er teknikk som brukes på sykehus på bl.a. pasienter innlagt for lungebetennelse (de har riktignok et enkelt blåseinstrument de får blåse i, men sugerør/leppepust gjør ca samme nytten). Når du hoster så får du nemlig bare opp slimet som er i halsen. Likevel vil slim som ligger i lungene og bronchiene stimulere deg til hosting uten at det er særlig effektivt. Med denne metoden får du slimet opp dit du kan hoste det opp uten særlig krefter. Dvs. du slipper unna med mye mindre hosting og mye mindre krefter Ha alltid vann i nærheten når du gjør dette, og kommer det mye guffe opp så spytt det ut. Jeg gjør dette gjerne på badet. Gjør dette før du legger deg, når du står opp og flere ganger om dagen. Står du opp i løpet av natten så gjør det gjerne en gang da også. Lag deg te av timian (kan bruke det vanlige krydderet du sikkert har i skapet) og ha i litt ferskpresset sitron - dette virker slimløsende. Og drikk mye nå slik at du tynner slimet. Unngå melkeprodukter, sukker, banan, hvetemel - alt er nemlig slimdannende. God bedring -hilsen fysioterapeut m. erfaring fra lungeavdeling Anonymous poster hash: 28c7f...8c8 TUSEN takk:-)) Anonymous poster hash: 5154b...3ab
LivetErEnLek Skrevet 30. august 2014 #24 Skrevet 30. august 2014 Cosylan fungerer ikke på meg. Men for ca 1/2 år siden fikk jeg en forferdelig hoste som ikke ville gi seg, var tilslutt helt knekt etter å vært søvnløs i lang tid. Fikk da kodein av legen og halleluja for en fantastisk effekt. Så hvis du ikke går noen effekt av den dosrn du skal ta, hadde jeg heller bedt om å få dette enn å ta for store doser Cosylan.Hva er det for noe?:-) Må antagelig å sjekke at crp er gått ned på mandag så kan be om det da kanskje;-) Anonymous poster hash: 5154b...3ab Det er tabletter og de var i alle fall redningen for meg .
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #25 Skrevet 30. august 2014 En ting til: Flere ganger om dagen bør du gjør lette øvelser som også mobiliserer slimet i lungene dine. Stå om du greier det, hvis ikke sitter du rett i ryggen. * Løft høyre arm over hodet og len deg over mot venstre og pust en pust i den stillingen. Rett deg opp og senk armen, løft den andre og len deg til motsatt side. Gjenta noen ganger (ikke anstreng deg, trenger ikke gjøre det mange ganger). * Roter ryggen, omtrent som om du vil rotere for å se om det kommer noen bak deg. Roter fra side til side noen ganger. Sitter du kan du la armene være foldet over brystet. Står du så kan du la armene henge og slenge rundt kroppen. Pass også på at du snur deg når du ligger slik at du veksler mellom å ligge på ryggen, høyre side, venstre side (og på magen om du orker det). # 21 Anonymous poster hash: 28c7f...8c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå