Gå til innhold

Navn som er "tatt"

Anbefalte innlegg

Vi klarer rett og slett ikke å bestemme oss, vi har to barn fra før som vi fikk ganske tidlig og kunne velge å vrake i navn som ingen av vennene hadde "tatt". Nå venter vi attpåklatt og alle navnene jeg liker er opptatte. For meg er ikke dette egentlig noe problem. Men søster og bror liker ikke at deres lillebror skal hete det samme som en i klassen, eller en lillebror til en venn! Ikke er vi spesielt vågale og tørr å gå for originale navn. Disse er på topp nå

David, Iver, Alexander og Albert. De to første er det også venner av oss som har på sine barn (noe eldre) Alexander heter brødre til to venner av barna. Vi kjenner ingen Albert så kanskje det blir det vi ender med.

Men hvor mye ville dere tatt hensyn til hva barna syns og det at andre venner har barn med samme navn?

Anonymous poster hash: bd505...c33

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165499-navn-som-er-tatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at foreldrene skal bestemme navnet på barnet! Søsken kan komme med innspill, men barn har ikke helt alle forutsetningene for å velge navn, og de skifter fort mening fra dag til dag. Så gå for det navnet dere liker best, eller et av de som inkluderer søskens mening, men som fortsatt dere veldig gjerne ønsker. Og søsken av barnas venner blir litt "langt ut", synes jeg.

Både David, Iver og Albert synes jeg er flotte navn! Hvis dere liker Albert veldig godt, så er jo det at dere ikke kjenner noen noe som kan gi det navnet et poeng. Men hvis et av de andre er navnet dere aller helst ønsker, synes jeg det er viktigst.

Anonymous poster hash: 73f4c...4ca

Til syvende og sist er det foreldrene som bestemmer, mener jeg - men syns at barna skal få ha en viss medvirkning om de er litt eldre, og at man skal ta hensyn hvis de virkelig virkelig ikke liker navnet.

Andre forslag som kanskje ikke er veldig populære, men som kanskje ikke er sære:

Imre

Emre

Linus

Dennis

Aron

Levi

Emrik

Embrik

Milian

Matteus

Julian

Jeg ville ikke tatt mye hensyn til barna, eller hva venners barn heter dersom det er helt ordinære navn slik som Alexander og David feks. Selv om dere omgås med disse personene nå kan det fort gå over, og denne gutten kommer jo ikke til å være på alder med disse barna heller. Når det er sagt synes jeg Albert er det klart flotteste navnet av de du nevner :)

Enig i det som er sagt over. Jeg ville ikke tatt hensyn til venners barn, gitt at det er relativt vanlige navn, og at det ikke er venner som man er masse sammen med. Heller ikke barnas venner, søsken osv. Det er jammen meg vanskelig nok å finne et navn man liker til sitt eget barn, om man må finne et som "ingen andre" har.

Vi har samme tanker selv, og har antakelig bestemt oss for et navn som noen venner/nabobarn har. Men dette er et vanlig navn, så derfor har de ikke noe enerett på det etter vår mening.

Det er vi som familie som skal leve med navnet og være fornøyd :-) Synes alle navnene du har satt opp er fine, så forstår det er vanskelig å velge.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...