Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #1 Skrevet 30. august 2014 Vi vurdere å investere i ny seng, og da gjerne legge litt penger i kjøpet (type 20 000 - 30 000 kr) siden vi begge er en del plaget med vond rygg osv. Når man først skal ut med så mye penger, så har en jo lyst til å bli veldig fornøyd med kjøpet også Den sengen vi har nå er en Svane-seng (rammemadrass) som kostet rundt 8000 kr for 13-14 år siden. Vi har ikke vært fornøyd med den selv om den liksom skulle være så bra og "dyr", og vi vil gjerne unngå bomkjøp denne gangen. Vi hører mange skryter av Jensen sine rammemadrass-senger, men er de virkelig så bra som ryktet skal ha det til? Anonymous poster hash: 10b18...96c
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #2 Skrevet 30. august 2014 Vi har nettopp kjøpt ny seng. Har prøveligget de fleste senger på markedet... Jeg syns de blir bedre etter hvor dyre de er. Jeg syns toppmodellene i Jensen, wonderland og Svane er gode alle sammen. Selv valgte jeg Svane Zefir. Den er helt fantastisk! Anonymous poster hash: 767a7...e13
n74 Skrevet 30. august 2014 #3 Skrevet 30. august 2014 Vi har en Jensen seng som vi kjøpte på salg til 20 000. Vi er veldig fornøyde - mindre plager med ryggen begge to og generelt god nattesøvn. Men jeg er sikker på at andre merker i samme prisklasse er like god, tror ikke kvaliteten henger sammen med merke, men med materialet som brukes i de dyrere sengene.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #4 Skrevet 30. august 2014 Min er det i hvert fall, og den er nå 8 år og fremdeles nesten like god som ny. Jeg hadde først en Svanemadrass og deretter en ikea-madrass - begge rammemadrasser. Grunnen til at Svanemadrassen kanskje ikke var god nok var nok at det ikke var den beste kvaliteten, selv om den skulle være midt på treet. Ikea-madrassene har kommet godt ut på tester, men jeg skal aldri ha en ikea-madrass igjen! Holdt ikke mål. Det som er viktig når dere velger seng er at dere prøver og prøver og prøver! Gå flere ganger i butikken, gjerne også til ulike butikker, for det er store forskjeller i kunnskap hos de ulike ekspeditørene! De kan være gode på produktinformasjon, men ikke god på individuell tilpasning. En av de tingene man skal passe på er at når man ligger på siden, så skal ryggraden være rett, ikke svaie seg ned etter madrassen, eller fordi den er for hard. Dette er spesielt viktig for oss kvinner som har større forskjell mellom hofte- og midjemål enn det menn har! Så få hjelp til å se på dette hos dere begge. Ofte trenger menn og kvinner ulik hardhetsgrad i madrassen av den grunn. Når dere først har funnet riktig rammemadrass så bruk også litt tid på å prøve den med ulike overmadrasser. Min erfaring var at det var ganske stor forskjell på komforen ved de ulike overmadrassene også, og at sengen gå forskjellig følelse med de ulike overmadrassene. Jeg valgte en av de dyreste overmadrassene, og det har jeg aldri angret på. Fordi jeg brukte lang tid på å prøve madrasser så endte jeg med en seng som passet perfekt fra første natt. Etter min mening er det ikke riktig at man skal måtte bruke tre måneder til å tilpasse seg madrassen. Da har man etter min mening feil madrass. Det er ikke slik at kroppen skal tilpasse seg madrassen, men man skal ha en madrass som er riktig for din kropp! At noen kan bruke en kortere tid på å bli vant med en ny madrass (noen dager til maks (!) et par uker) det er greit, siden man er vanemennesker. Men tre måneder, det mener jeg er helt feil! (jeg er fysioterapeut) Dere vil ikke angre på at dere bruker tid på å finne den riktige, så ikke forhast dere, og ikke la dere presse av selgere til å velge noe dere er usikre på selv. Lykke til i jakten på ny seng! Anonymous poster hash: 712b8...0ea
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #5 Skrevet 1. september 2014 Beklager sent svar her, men tusen takk for mange gode råd og tips. Spesielt til deg siste anonym, for her var det mye jeg ikke har tenkt over! HI Anonymous poster hash: 10b18...96c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #6 Skrevet 1. september 2014 Jeg kan ikke svare for det merket,men jeg gikk fra en ikea seng til en(husker ikke hvilket merke,men et av de "ordentlige") som kostet 10000 på salg(tror prisen opprinnelig var rundt 18000). Det var superstor forskjell! Jeg har ikke hatt vondt i ryggen når jeg våkner siden. På slutten av ikeaperioden hadde jeg bekkenløsning og var helt ødelagt selv bare 4mnd på vei. Det bedret seg også litt med den nye sengen+jeg kunne snu meg rundt om natten. Så jeg tror virkelig at når det gjelder senger så får man det man betaler for. Anonymous poster hash: 4c899...6a9
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #7 Skrevet 1. september 2014 Synes personlig Jensen sengene er for myke. Dvs medium er ganske myk. Mens hard blir for hard igjen. Anonymous poster hash: 1bdc6...b7b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #8 Skrevet 1. september 2014 Sliter dere med ryggen er det virkelig ingenting som slår tempur altså. Det er en ganske spesiell madrass, men ingen former seg etter kroppen som den og gir støtte på de riktige stedene. Vi har i mange år nå hatt en midt på treet hovedmadrass, med en 7 cm tempur overmadrass over og jeg skal love deg at da får du vondt i ryggen av å overnatte borte altså (for ingen madrass støtter ryggen som den du har hjemme). http://no.tempur.com/ Anonymous poster hash: 1e679...351
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #9 Skrevet 1. september 2014 Kan bare anbefale å prøve mange senger, og dersom du bor på hotell der du liker sengen godt, skriv ned merket og sjekk den ut på butikken. Tenk også på hvor du sover best når du er på tur. Ingenting som slår en test over natten, altså! Og ikke vær redd for å velge annerledes enn flokken, om dine observasjoner tilsier det. Og i motsetning til oss, bruk tid på valget. Vi kjøpte dyr norsk seng for 6 år siden. Ikke Jensen. Med dyr overmadrass, alt anbefalt av den dyre sengebutikken. Jeg sov aldri godt i denne sengen, den var for myk (enda det var etter sigende den hardeste madrassen de hadde), den var for varm, den var for alt. Følte meg som prinsessen på erten. Ville ikke innrømme bomkjøp, så jeg gikk 4 år med vondt i ryggen. For 2 år siden gikk vi mot strømmen, etter å ha observert at vi sover best når vi er borte i land der sengene er veldig harde. Vi kjøpte en futon med base (med litt spenst i). Vi sover så godt i den!! Før gledet jeg meg til å sove borte, nå gleder jeg meg til å komme hjem igjen. Bruk tid, sier jeg, for å bruke 30,000 på en seng man beholder 4 år er ganske dumt. Er bare glad for at jeg ikke kjøpte Hästens... Anonymous poster hash: 1fb21...a9e
Anonym bruker Skrevet 1. september 2014 #10 Skrevet 1. september 2014 Sliter dere med ryggen er det virkelig ingenting som slår tempur altså. Det er en ganske spesiell madrass, men ingen former seg etter kroppen som den og gir støtte på de riktige stedene. Vi har i mange år nå hatt en midt på treet hovedmadrass, med en 7 cm tempur overmadrass over og jeg skal love deg at da får du vondt i ryggen av å overnatte borte altså (for ingen madrass støtter ryggen som den du har hjemme). http://no.tempur.com/ Anonymous poster hash: 1e679...351 Likte du den fra første stund eller trengte du tilvenning? Hvordan er det når man sover på magen? Vi lurte på om vi skulle kjøpe når vi kjøpte seng i 2008, men det som stoppet meg var at selgeren sa at mange syntes den ble for varm. Jeg trives best når jeg ligger svalt, en av grunnene til at jeg liker sengen vår så godt nå. Jeg syntes også følelsen av å synke i madrassen var litt ubehagelig. Så vi gikk for en annen løsning, som viste seg å ikke fungere. Nå har vi omsider funnet det vi trives best med, jeg spør bare fordi jeg er nygsjerrig. Anonymous poster hash: 1fb21...a9e
Tjofsen Skrevet 1. september 2014 #11 Skrevet 1. september 2014 Vi har også tempur og kan anbefale den på det varmeste. Det kan være litt merkelig i begynnelsen, men du venner deg fort til den. Synes ikke den er varm å ligge i. Hvis du liker å ha det svalt på rommet, under ca 15 grader, vil madrassen være litt hard når du legger deg. Den mykes etterhvert opp når du får ligget litt. Jeg pleier å bruke hårføneren litt under dyna når jeg skal legge meg. Da er det som å ha en dyne rett ut fra en varm tørketrommel. En annen ting med tempur, er at den beholder formen godt. Andre typer madrasser blir fort nedligget. Vi har hatt vår i rundt 10 år og den ser like fin ut. Overmadrassen er veldig tung, så jeg anbefaler å legge en tynn madrassbeskytter over slik at du slipper å vaske trekket på overmadrassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå