Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #26 Del Skrevet 30. august 2014 Nei vet du hva! Når et barn går på medisiner som er vanndrivende så må han få gå på do i timene. Læreren kan minne barnet på at han må gå på do før han løper ut og leker. Det er faktisk ikke SÅ vanskelig. Og ja, det er fryktelig pinlig for gutten. dere må øve mer hjemme, læreren hjelpe med å minne på at han må gå på do før og etter friminuttet. Vanskeligere er det ikke. Når det er sagt, så skal bar ikke holde seg. Anonymous poster hash: 7e5c5...ac9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #27 Del Skrevet 30. august 2014 Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 12:40, said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Det et en menskerett å gå på do, På skolen min får alle lov å gå på do når de ønsker det. Anonymous poster hash: 5853e...918 Ja, men det er ikke en menneskerett å fly ut av timen fordi det er spennende og deilig å få et avbrekk. Kanskje løpe innom 2b og hilse på en kamerat og fnise litt i gangen med en venninne som skal på do etter deg. Og de fleste barn som går på do i timen gjør nettopp dette. Barn blir lett distraherte og "går seg vill" ofte når de ser noe annet som fanger oppmerksomheten. Læreren kan ikke fly ut og inn av klasserommet å lete etter de som "gikk seg bort" fra og til do hele timen. Da hadde ingen lært noen ting. Mye bedre å lære barna å gå på do i friminuttet. Og etter at de allerede har gått på skolen i et år burde det være noe de mestrer innen 2. klasse. Med mindre det er noe sykdom eller annet inne i bildet. Anonymous poster hash: 81167...ceb Hi her.Nå har jeg jo allerede sagt at det er sykdom inne i bildet. Han har kronisk forstoppelse som gjør at han til tider er så forstoppet at alt han spiser kaster han opp igjen fordi det er helt stopp i tarmsystemet. Da vil det jo automatisk bli press på blæra som igjen fører til at han må tisse ofte. Alle som har vær gravid har vel kjent på det når det begynner å bli trangt i magen. Har ikke tatt dette opp med legen fordi det ikke har vært noe problem før nå. Han har tissa når han måtte både hjemme i barnehagen og i første klasse. Men bør kanskje gjøre det nå. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #28 Del Skrevet 30. august 2014 Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 12:48, said: Anonym bruker" data-cid="146626707" data-time="1409395223" data-date="i dag, 12:40 said: Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 12:40, said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Det et en menskerett å gå på do, På skolen min får alle lov å gå på do når de ønsker det. Anonymous poster hash: 5853e...918 Ja, men det er ikke en menneskerett å fly ut av timen fordi det er spennende og deilig å få et avbrekk. Kanskje løpe innom 2b og hilse på en kamerat og fnise litt i gangen med en venninne som skal på do etter deg. Og de fleste barn som går på do i timen gjør nettopp dette. Barn blir lett distraherte og "går seg vill" ofte når de ser noe annet som fanger oppmerksomheten. Læreren kan ikke fly ut og inn av klasserommet å lete etter de som "gikk seg bort" fra og til do hele timen. Da hadde ingen lært noen ting. Mye bedre å lære barna å gå på do i friminuttet. Og etter at de allerede har gått på skolen i et år burde det være noe de mestrer innen 2. klasse. Med mindre det er noe sykdom eller annet inne i bildet. Anonymous poster hash: 81167...ceb Hi her.Nå har jeg jo allerede sagt at det er sykdom inne i bildet. Han har kronisk forstoppelse som gjør at han til tider er så forstoppet at alt han spiser kaster han opp igjen fordi det er helt stopp i tarmsystemet. Da vil det jo automatisk bli press på blæra som igjen fører til at han må tisse ofte. Alle som har vær gravid har vel kjent på det når det begynner å bli trangt i magen. Har ikke tatt dette opp med legen fordi det ikke har vært noe problem før nå. Han har tissa når han måtte både hjemme i barnehagen og i første klasse. Men bør kanskje gjøre det nå. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Og som sagt går han på do i friminutteneHi Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #29 Del Skrevet 30. august 2014 Mulig jeg er på bærtur her. Men når man er gravid så går hastigheten på fordøyelsen ned, man blir forstoppet fordi tarmene trekker ut mer væske enn vanlig, og man må oftere på do. Er dette et barn som sliter med forstoppelse, er det vel kanskje muligens ikke så rart om han tisse oftere enn vanlig? Sikkert greit å trene på å holde seg litt lengre, for barnets del, men synes også at det må gå an å vise litt skjønn. Det er som andre har nevnt en 7åring det er snakk om, ikke et stort barn. Håper læreren kan være litt mindre strikt en periode om ikke annet, sånn at dere sammen kan bli enige om en måte å "trene" på, og ikke minst, om dere ser at det IKKE hjelper, så må kanskje gutten deres få fortsette å ha en spesialavtale ift dobesøk i timene. Anonymous poster hash: 89389...04b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #30 Del Skrevet 30. august 2014 Gå til legen og få en legeerklæring. Dette hadde jeg ikke gitt meg på. Lærerne kan ikke bruke argumentet om at da il alle andre også på do, når barnet faktisk har et medisinsk problem. Kjenner jeg blir provosert av noen av svarene her! Anonymous poster hash: 3497b...15a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #31 Del Skrevet 30. august 2014 Han lukter sikkert godt.. Æsj... Ta på bleie, da vel. Eller lær ungen til å gå på do FØR timen. Normale mennesker klarer å sitte i 45 minutter uten å tisse på seg. Anonymous poster hash: a66d5...0a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #32 Del Skrevet 30. august 2014 Toalettbesøk i timen forstyrrer undervisningen. Dersom de har dobbeltimer kan de få gå hvis det er "krise". Et normaltfungerende barn på 7-8 år er kapabel til å legge toalettbesøk til friminuttet. Det er ikke OK at et så stort barn "skvetter" i trusene. Dette må du snakke med ham om. Med opp mot 30 elever i en skoleklasse kan vi ikke ha noe av at de springer på toalettet tide og utide - da ville vi jo ikke få gjort annet. Leste du ikke hva hi skrev? Gutten går på medisin som gjør at han må ofte på do, er jo derfor han skvetter i buksen fordi læreren ikke lar han gå på do når han må!Selvom toalettbesøkene har en "god" grunn forstyrrer de jo likevel.Problemet har en relativt enkel løsning: gutten skal gå på do i hvert friminutt - uansett om han må eller ikke. Dersom du virkelig er lærer, så må jeg si at jeg gremmes på vegne av lærerstanden. HI skriver at barnet har en tilstand, og går på medisiner, som gjør at han må mye oftere på toalettet enn normalt. Antageligvis er han den eneste i klassen med dette problemet, og da er det klart at læreren skal kunne tilrettelegge ved å la ham få gå dersom han må ( i tillegg til i friminuttene). Jeg er lærer selv, og det er helt klart at elevene må få gå på do i timene av og til. Mine elever er mye eldre, så her er det gjerne jenter som kommer trippende og bare må få gå fordi de har mensen og holder på å blø igjennom (til tross for at de skiftet bind/tampong i friminuttet før). Skal jeg bare la dem blø igjennom klærne da fordi det er forstyrrende at de skal gå ut? Som lærer bør an bruke skjønn og fornuft. At 1-2 får lov av ulike gode grunner, er ikke det samme som at alle andre skal få lov. HI, snakk med læreren og forklar problemet. Det er ikke sikkert at hun forstår alvoret. Så får vi bare håpe at hun er hakket mer empatisk enn enkelte andre her inne... Anonymous poster hash: cc4e8...2ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ladybird2014 Skrevet 30. august 2014 #33 Del Skrevet 30. august 2014 Man kan jo ikke nekte dem å gå på do! Ta en tlf til lærer. Jeg oppfordrer til å gjøre det i friminuttet, men nekter aldri elevene å gå på do i timen. De må gå en og en, er eneste regel jeg har satt der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #34 Del Skrevet 30. august 2014 Viss han sliter med forstoppelse, og det er nr 2 han må, så må han nesten få gå i timen da perilstakikken i tarmen ikke akkurat kan styres etter friminuttene, og det er viktig at han får tømt seg. Men tissing bør han klare å holde seg til frimunuttene med. Så lenge han tømmer blæren i friminuttet, og ikke inntar noen veldig store mengder væske, så er det null problem for en 7 åring å holde seg i 45 minutter. Blæren fylles ikke så fort. Anonymous poster hash: e9da9...fe3 Perilstakikken??? Beklager altså, men dette ble dagens latter! Om du skal bruke faguttrykk, bør du kanskje lære å stave dem først? Peristaltikk. Anonymous poster hash: 1357a...d53 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #35 Del Skrevet 30. august 2014 Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 12:40, said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Det et en menskerett å gå på do, På skolen min får alle lov å gå på do når de ønsker det. Anonymous poster hash: 5853e...918 Ja, men det er ikke en menneskerett å fly ut av timen fordi det er spennende og deilig å få et avbrekk. Kanskje løpe innom 2b og hilse på en kamerat og fnise litt i gangen med en venninne som skal på do etter deg. Og de fleste barn som går på do i timen gjør nettopp dette. Barn blir lett distraherte og "går seg vill" ofte når de ser noe annet som fanger oppmerksomheten. Læreren kan ikke fly ut og inn av klasserommet å lete etter de som "gikk seg bort" fra og til do hele timen. Da hadde ingen lært noen ting. Mye bedre å lære barna å gå på do i friminuttet. Og etter at de allerede har gått på skolen i et år burde det være noe de mestrer innen 2. klasse. Med mindre det er noe sykdom eller annet inne i bildet. Anonymous poster hash: 81167...ceb Hi her.Nå har jeg jo allerede sagt at det er sykdom inne i bildet. Han har kronisk forstoppelse som gjør at han til tider er så forstoppet at alt han spiser kaster han opp igjen fordi det er helt stopp i tarmsystemet. Da vil det jo automatisk bli press på blæra som igjen fører til at han må tisse ofte. Alle som har vær gravid har vel kjent på det når det begynner å bli trangt i magen. Har ikke tatt dette opp med legen fordi det ikke har vært noe problem før nå. Han har tissa når han måtte både hjemme i barnehagen og i første klasse. Men bør kanskje gjøre det nå. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Ja, men har du snakket med skolen om det da? Jeg ser at du har skrevet at du har tatt opp det med forstoppelsen, men det er jo ikke sikkert at de automatisk forstår at da må han tisse oftere. Det må du jo si. Anonymous poster hash: 81167...ceb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #36 Del Skrevet 30. august 2014 Ta det med læreren ! Jeg har selv to elever i min klasse med "do-avtale". Og ja, de har medisinske grunner. Ellers er jeg selvfølgelig enig med at do-flying i timene forstyrrer. Alle andre elever i min klasse må holde seg til friminuttene. Dette er ikke engang 2.klasse, men 6.klasse. Få til en avtale med læreren, gjerne med erklæring fra legen. Hvis læreren ikke vil lage en avtale så synes jeg vedkommende er vrang og lite fleksibel. Anonymous poster hash: 75667...c83 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #37 Del Skrevet 30. august 2014 Toalettbesøk i timen forstyrrer undervisningen. Dersom de har dobbeltimer kan de få gå hvis det er "krise". Et normaltfungerende barn på 7-8 år er kapabel til å legge toalettbesøk til friminuttet. Det er ikke OK at et så stort barn "skvetter" i trusene. Dette må du snakke med ham om. Med opp mot 30 elever i en skoleklasse kan vi ikke ha noe av at de springer på toalettet tide og utide - da ville vi jo ikke få gjort annet. Leste du ikke hva hi skrev? Gutten går på medisin som gjør at han må ofte på do, er jo derfor han skvetter i buksen fordi læreren ikke lar han gå på do når han må!Selvom toalettbesøkene har en "god" grunn forstyrrer de jo likevel.Problemet har en relativt enkel løsning: gutten skal gå på do i hvert friminutt - uansett om han må eller ikke. Håper for din sønns del at han ikke viser seg å være sengevæter eller lignende når han vokser til. Maken til manglende forståelse for at barn kan ha utfordringer på ulike områder! Snakk om å legge sten til byrden. Anonymous poster hash: cabbc...5ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #38 Del Skrevet 30. august 2014 Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 13:19, said: Anonym bruker" data-cid="146626715" data-time="1409395735" data-date="i dag, 12:48 said: Anonym bruker" data-cid="146626707" data-time="1409395223" data-date="i dag, 12:40 said: Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 12:40, said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Det et en menskerett å gå på do, På skolen min får alle lov å gå på do når de ønsker det. Anonymous poster hash: 5853e...918 Ja, men det er ikke en menneskerett å fly ut av timen fordi det er spennende og deilig å få et avbrekk. Kanskje løpe innom 2b og hilse på en kamerat og fnise litt i gangen med en venninne som skal på do etter deg. Og de fleste barn som går på do i timen gjør nettopp dette. Barn blir lett distraherte og "går seg vill" ofte når de ser noe annet som fanger oppmerksomheten. Læreren kan ikke fly ut og inn av klasserommet å lete etter de som "gikk seg bort" fra og til do hele timen. Da hadde ingen lært noen ting. Mye bedre å lære barna å gå på do i friminuttet. Og etter at de allerede har gått på skolen i et år burde det være noe de mestrer innen 2. klasse. Med mindre det er noe sykdom eller annet inne i bildet. Anonymous poster hash: 81167...ceb Hi her.Nå har jeg jo allerede sagt at det er sykdom inne i bildet. Han har kronisk forstoppelse som gjør at han til tider er så forstoppet at alt han spiser kaster han opp igjen fordi det er helt stopp i tarmsystemet. Da vil det jo automatisk bli press på blæra som igjen fører til at han må tisse ofte. Alle som har vær gravid har vel kjent på det når det begynner å bli trangt i magen. Har ikke tatt dette opp med legen fordi det ikke har vært noe problem før nå. Han har tissa når han måtte både hjemme i barnehagen og i første klasse. Men bør kanskje gjøre det nå. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Ja, men har du snakket med skolen om det da? Jeg ser at du har skrevet at du har tatt opp det med forstoppelsen, men det er jo ikke sikkert at de automatisk forstår at da må han tisse oftere. Det må du jo si. Anonymous poster hash: 81167...ceb Nei har ikke det. Det falt meg ikke inn at det skulle bli et problem, for som sagt har han fram til han begynte i 2. klasse fått gå på do når han måtte og det regna jeg med at han skulle få fortsette med. Han har vært for flau til å ville fortelle meg det inntil ganske nylig.Jeg har gitt det en ukes tid hvor jeg har minnet han på at han måtte huske å gå på do i friminuttene. Han sier som sagt at han går i friminuttene men at han må i timen også, og det tror jeg han på fordi jeg ser hvor ofte han går på do hjemme. Det har ikke blitt noe bedre, og han lusker inn på rommet etter skoletid i all stillhet for å skifte. Han blir ofte forstyrret i leken her hjemme hvor han egentlig ikke har lyst å avbryte leken for å gå på do, men han bare må uansett hvor lite lyst han har. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammantilNurket Skrevet 30. august 2014 #39 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Det er jo klart at vi bruker skjønn og sunn fornuft, men målet er vel at han ikke skal behøve å gå på toalettet i timen? Da tenker jeg at det er lurt å få inn en rutine på at han eksempelvis går på toalettet når han kommer på skolen, ihvert friminutt og før han går hjem. Dette er i barnets interesse. Det er mange sammenhenger hvor man ikke kan gå på toalettet med en gang behovet melder seg. Det er kjempeviktig at de voksne samarbeider og følger opp slik at han venner seg til å alltid benytte anledningen til å gå på toalettet når han har mulighet. Endret 30. august 2014 av MammantilNurket Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #40 Del Skrevet 30. august 2014 MammantilNurket, on 30 Aug 2014 - 13:38, said: Det er jo klart at vi bruker skjønn og sunn fornuft, men målet er vel at han ikke skal behøve å gå på toalettet i timen? Da tenker jeg at det er lurt å få inn en rutine på at han eksempelvis går på toalettet når han kommer på skolen, ihvert friminutt og før han går hjem. Dette er i barnets interesse. Det er mange sammenhenger hvor man ikke kan gå på toalettet med en gang behovet melder seg. Det er kjempeviktig at de voksne samarbeider og følger opp slik at han venner seg til å alltid benytte anledningen til å gå på toalettet når han har mulighet. Hi herHan går på do i hvert friminutt!!! Men det er ikke nok. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #41 Del Skrevet 30. august 2014 Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 13:19, said: Anonym bruker" data-cid="146626715" data-time="1409395735" data-date="i dag, 12:48 said: Anonym bruker" data-cid="146626707" data-time="1409395223" data-date="i dag, 12:40 said: Anonym bruker, on 30 Aug 2014 - 12:40, said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Anonym bruker" data-cid="146626698" data-time="1409394515" data-date="i dag, 12:28 said: Det et en menskerett å gå på do, På skolen min får alle lov å gå på do når de ønsker det. Anonymous poster hash: 5853e...918 Ja, men det er ikke en menneskerett å fly ut av timen fordi det er spennende og deilig å få et avbrekk. Kanskje løpe innom 2b og hilse på en kamerat og fnise litt i gangen med en venninne som skal på do etter deg. Og de fleste barn som går på do i timen gjør nettopp dette. Barn blir lett distraherte og "går seg vill" ofte når de ser noe annet som fanger oppmerksomheten. Læreren kan ikke fly ut og inn av klasserommet å lete etter de som "gikk seg bort" fra og til do hele timen. Da hadde ingen lært noen ting. Mye bedre å lære barna å gå på do i friminuttet. Og etter at de allerede har gått på skolen i et år burde det være noe de mestrer innen 2. klasse. Med mindre det er noe sykdom eller annet inne i bildet. Anonymous poster hash: 81167...ceb Hi her.Nå har jeg jo allerede sagt at det er sykdom inne i bildet. Han har kronisk forstoppelse som gjør at han til tider er så forstoppet at alt han spiser kaster han opp igjen fordi det er helt stopp i tarmsystemet. Da vil det jo automatisk bli press på blæra som igjen fører til at han må tisse ofte. Alle som har vær gravid har vel kjent på det når det begynner å bli trangt i magen. Har ikke tatt dette opp med legen fordi det ikke har vært noe problem før nå. Han har tissa når han måtte både hjemme i barnehagen og i første klasse. Men bør kanskje gjøre det nå. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Ja, men har du snakket med skolen om det da? Jeg ser at du har skrevet at du har tatt opp det med forstoppelsen, men det er jo ikke sikkert at de automatisk forstår at da må han tisse oftere. Det må du jo si. Anonymous poster hash: 81167...ceb Nei har ikke det. Det falt meg ikke inn at det skulle bli et problem, for som sagt har han fram til han begynte i 2. klasse fått gå på do når han måtte og det regna jeg med at han skulle få fortsette med. Han har vært for flau til å ville fortelle meg det inntil ganske nylig.Jeg har gitt det en ukes tid hvor jeg har minnet han på at han måtte huske å gå på do i friminuttene. Han sier som sagt at han går i friminuttene men at han må i timen også, og det tror jeg han på fordi jeg ser hvor ofte han går på do hjemme. Det har ikke blitt noe bedre, og han lusker inn på rommet etter skoletid i all stillhet for å skifte. Han blir ofte forstyrret i leken her hjemme hvor han egentlig ikke har lyst å avbryte leken for å gå på do, men han bare må uansett hvor lite lyst han har. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Da er jo egentlig saken ganske grei: snakk med skolen/læreren. Du kan jo ikke forvente at læreren skal ta ekstra hensyn til ditt barn, hvis han ikke vet om problemet. Jeg tror ikke han læreren er så fæl at han lar små gutter tisse på seg "for å lære dem en lekse" heller. Så han er nok bare ikke klar over det. Snakk med han, så kommer dere fram til en løsning. Er ikke noe vist i å hause det opp mer enn det. Anonymous poster hash: 81167...ceb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #42 Del Skrevet 30. august 2014 Hvordan i alle dager får han sove på natta hvis han må fly på do flere ganger i timen? Bruker han bleie? Hvis dette er noe som bare skjer på dagtid kan det tyde på at det ikke nødvendigvis er en "kroppslig må", men mer en mental sak. Da kan det til en viss grad trenes opp. Anonymous poster hash: 1922b...e1a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulisa Skrevet 30. august 2014 #43 Del Skrevet 30. august 2014 Det er urimelig når han har en medisinsk årsak. Løsningen kan være at han alltid sitter plasser nærme døra i klasserommet og får gå på do når han må. Da forstyrrer han ikke så mye og han slipper ydmykelsen med å skvette i buksa. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626864 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #44 Del Skrevet 30. august 2014 Gutten min har nettopp begynt i 2. klasse, og har fått ny lærer. Han kommer hjem hver dag å må skifte truse for han har skvetta litt i trusa. Han sier at han spør om å få gå på do når han kjenner han må, men får beskjed om å vente til friminuttet. Han klarer ikke å holde seg og det kommer i trusa. Ikke så mye at det renner nedover beina men så mye at han selv har funnet ut at han må ha svart Adidas bukse på for da vises det ikke utenpå. Jeg har sagt ifra før skolen begynte at gutten går mye på do pga medisin han bruker mot forstoppelse. Så da burde vel læreren ta hensyn til at han bør få gå på do når han trenger det. Læreren vet jo ikke om han må "bommelom eller bimmelim" Jeg synes det er for strengt og tenker på hvor ydmykende det er for en 7 åring å tisse på seg. Synes dere det er å forvente av en 6-7 åring klarer å holde seg en halv time til 45 minutter? Er det jeg som har en gutt utenom det vanlige med veldig lita blære eller hvordan er det med andre i den alderen. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Har denne regelen her også! Er jo helt idiotisk! De kan oppfordre barna til å gå på do i friminutt, kanskje minne de på å gå på do før se går ut eller noe, men å nekte de å gå når de må er jo helt forferdelig! Det kan de begynne med når de er større og har mer kontroll! Tok det opp med læreren, men hjalp ikke. Har selvfølgelig oppfordra barna til å huske å tisse i friminuttene, men av og til må de ikke da! Anonymous poster hash: f6fff...070 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sint naken biltyv Skrevet 30. august 2014 #45 Del Skrevet 30. august 2014 Huff.. Har også ei jente som gjerne kan gå på do i friminuttet og deretter må på do igjen etter ti min. Hun gjør det samme hjemme også. Det virker som om hun ikke tisser når hun gjør nr to og kjenner det like etter, eller at hun ikke tømmer seg helt. På vår skole er det uproblematisk å gå på do i timen og det er jeg glad for. Hun sliter også m å holde seg mer enn fem-ti min etter at hun kjenner hun må på do. Vi øver selvsagt hjemme, men tenker at det ville vært synd om en lite fleksibel lærer fører til at et barn skvetter på seg. Jeg ville pratet m læreren. Lykke til! Dette har ingenting med mangel på fleksibilitet å gjøre. Vi har kompetansemål som elevene skal nå. Dersom undervisningen avbrytes flere ganger i løpet av en økt lærer de ikke det de skal og de forstyrrer sine medelever. Som regel er det de samme elevene som må på toalettet og det har også tendens til å smitte.Det er da ikke for mye å forlange at barna er pottetrent når de begynner på skolen? Dere må huske på at en skoleklasse består av flere barn - ikke bare "ditt" og "mitt" barn Hvorfor svarer du uten å ha lest hele hi?! Hun sier at barnet går på medisiner!! Altså, det er IKKE pga at foreldrene ikke har pottetrent han at han ikke klarer holde seg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #46 Del Skrevet 30. august 2014 Vi som er lærere ser ofte barn bruke do som en unnskyldning fordi de heller vil ha et avbrekk. Jeg hadde sinte foreldre etter meg fordi jeg minte barna på å gå på do i friminuttene , eller pausene som vi ofte har i 1.klasse: ennå kom minimum 10 elever påfølgende time å måtte så innmari på do. Da begynte vi med dovakt , og det visste seg faktisk at 1 av 10 faktisk gikk på do for å gjøre noe! Men i ditt tilfelle Hi er det litt spesielt , og jeg ville aldri ha sagt nei når det foreligger en grunn , men jeg forstår at det kan virke negativt på resten av klassen som da ikke får lov! Og det kan jo hende ditt barn også utnytter dette litt , som de aller fleste 6-7 åringer ville ha gjort Men snakk med læreren , det er jo det første du må gjøre ! Ikke komme hitt å spørre !! Anonymous poster hash: b0dbc...3d5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #47 Del Skrevet 30. august 2014 Seriøst? Jeg hadde ringt til læreren på dagen, stakkars liten gutt Anonymous poster hash: 09586...b4d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #48 Del Skrevet 30. august 2014 Jeg er lærer selv. Jeg tenker at du bør snakke med læreren om dette en gang til, og fortelle hva som har blitt resultatet av at sønnen din ikke får gå på do i timen. Det er jo ikke sikkert hun er klar over problemet, selv om du har informert i forkant. Kanskje hun tror det fungerer bra slik det er nå, og at han klarer å holde seg til friminuttet. Det er greit at man har regler for ting, men det vil alltid være unntak og spesielle behov. Elever har for eksempel rett til tilpasset undervisning, alle får ikke de samme leksene, noen har dysleksi og skriver på pc osv osv. Gutten din går på medisiner. Selvsagt bør man ta hensyn til dette. Apropos det å gå på do i timene: På den barneskolen jeg jobber er det bare lov å gå på do i timene og under spisinga. I friminuttene låses dørene, og det er ikke mulig å gå på do da. Det er såklart litt slitsomt med mange elever som må gå på do i timene. Samtidig slet skolen med mye skjult mobbing på toalettene og barn som oppholdt seg i gangene. Umulig for inspiserende lærere å få med seg alt. Dette har blitt mye bedre. Når eleven skal på do nå, viser vedkommende bare et spesielt tegn. Kun en om gangen, og aldri ved oppstart. Det fungerer egentlig ganske bra. Så det burde virkelig ikke være noe problem at gutten din får gå på do fra tid til annen. På andre skoler jeg har jobbet, har det stort sett vært forbudt å gå på do i timen. Men jeg har da alltid vist skjønn. De elevene som har måttet veldig på do, har selvsagt fått lov. Det har aldri blitt misbrukt. Unger i dag er så vant til at ulike elever har ulike opplegg, er i grupper+++. Det er nok ingen som reagerer på at gutten din må gå på do. Jeg har tro på dialog med læreren. Kanskje hun rett og slett ikke har tenkt noe særlig mer over dette etter samtalen dere hadde. Så dette løser seg nok! Og gjør det ikke det, ville jeg gått videre til rektor. Anonymous poster hash: c5dac...cc4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Ubesluttsom Skrevet 30. august 2014 #49 Del Skrevet 30. august 2014 Sånn var det når jeg gikk på skolen og. Vi skulle helst gå på do i friminuttet. Når skolen fikk skriv fra legen om at jeg måtte få gå på do når jeg måtte pga problemer med å holde igjen etc. Så fikk pipa en annen lyd. Få en legeerklæring på det, da blir det nok andre boller Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146626939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammantilNurket Skrevet 30. august 2014 #50 Del Skrevet 30. august 2014 MammantilNurket, on 30 Aug 2014 - 13:38, said: Det er jo klart at vi bruker skjønn og sunn fornuft, men målet er vel at han ikke skal behøve å gå på toalettet i timen? Da tenker jeg at det er lurt å få inn en rutine på at han eksempelvis går på toalettet når han kommer på skolen, ihvert friminutt og før han går hjem. Dette er i barnets interesse. Det er mange sammenhenger hvor man ikke kan gå på toalettet med en gang behovet melder seg. Det er kjempeviktig at de voksne samarbeider og følger opp slik at han venner seg til å alltid benytte anledningen til å gå på toalettet når han har mulighet. Hi herHan går på do i hvert friminutt!!! Men det er ikke nok. Anonymous poster hash: 7dbb2...a94 Hvordan kan du vite at han faktisk går på toalettet i hvert friminutt, da? Snakk med læreren. Kanskje han kan få plass ved døren slik at han kan liste seg ut uten å forstyrre undervisningen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165446-2-klassing-f%C3%A5r-ikke-lov-%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-do-i-timen-er-det-vanlig/page/2/#findComment-146627002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå