Pastel Peach Skrevet 30. august 2014 #1 Del Skrevet 30. august 2014 Slik har det blitt; har man ammeproblemer så antas det at problemet ligger hos moren. Dette inntrykket fikk jeg av både sykehuset, helsestasjonen og ikke minst ammehjelpen.no. Ammingen har ikke gåt bra siden fødselen, det ble skriking ved hvert måltid og jeg gruet meg til hver ny amming, bokstavelig talt (I dag er lille jenta vår fem uker). Jeg hadde mye melk i en periode og lurte derfor på om hun ikke likte at det kom for mye fra puppen. Fikk tips om å prøvd heltømming, dette har jeg gjort tre ganger i løpet av de fem ukene. Sykehuset sa at jeg måtte pumpe ut mellom 40-80ml melk før hver amming, men dette reduserte ikke på melkemengden akkurat. Helsestasjonen mente at jeg måtte håndmelke litt og prøve å amme liggende (Dette HATET vår lille, snart skulle vi forstå hvorfor). I tillegg har vi prøvd salviete, peppermyntete i en periode, melkemengden hadde blitt redusert, men den lille skrek fortsatt ved brystet. Vi løftet henne opp og tok pauser, men vi fikk ikke henne til å roe seg ned, selv om hun hadde en rap i magen som hadde kommet ut. Til slutt snakket mammaen min med en på jobb, hun var kiropraktor og lurte på om vår lille ikke hadde låsninger i nakken. Jeg leste meg fort opp på KISS/KID og ALLE symptomene var der. Vi dro til kiropraktor samme dag, hun hadde ikke KISS, men var veldig stiv i ryggen og nakken. Vi fikk beskjed om å komme i to behandlinger til, fikk en øvelse som vi kunne utføre hjemme, men ikke minst; vi fikk en ammestilling der jeg måtte holde hode hennes med hånda slik at hele kroppen hennes var helt rett (At ryggraden og nakken ikke kom i en bøyning). Og ja, ammingen i hele i går, i natt og i dag tidlig har gått helt smertefritt! Ikke et eneste skrik. Nå koser jeg meg sånn med å amme henne. Poenget er, sjekk ut det med låsninger/stivhet i nakken hos den lille dersom dere har problemer, dette er så undervurdert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. august 2014 #2 Del Skrevet 30. august 2014 Så bra at dere har funnet en løsning! Vi strevde i to måneder og jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva det var som gjorde alt så vanskelig. Var gjennom sopp, brystbetennelse, klipping av tungebånd, drakk te før hver amming, håndmelket før hver amming, heltømming og intervallamming, daglige samtaler med ammehjelper og ukentlige kontroller hos helsestasjonen. Men er sååå glad jeg holdt ut, etter to måneder var plutselig ammingen smertefri og jeg fullammet til 6 måneder og ammer fortsatt to ganger daglig, snuppa er straks 1 år Synes også det burde være mer fokus på det psykiske hos mor i sammenheng med ammeproblemer. Jeg holdt på å amme på meg en fødselsdepresjon, og da jeg klarte å akseptere delamming som en løsning og senket skuldrene ble alt mye bedre. Ga flaske for å avlaste brystene (både pumpet mm og mme) og det føltes ikke som et nederlag men som det rette valget. Og plutselig en dag trengte jeg ikke flasken lengre. Tar den fortsatt frem hvis jeg skal være borte en stund eller i perioder det er behov (som biteperioden da tennene klødde som verst) og er 100% sikker på at det ikke gjør meg til en dårlig mamma. Vi kan diskutere lenge om hva som gir dårlig samvittighet og vonde følelser, hvor presset kommer fra osv, men det viktige er å ta vare på og hjelpe mammaen som sliter med vanskelige tanker i denne ekstremt krevende perioden av livet. Anonymous poster hash: 1a257...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rundown Skrevet 31. august 2014 #3 Del Skrevet 31. august 2014 Så flott at dere har funnet ut av problemet det første jeg skal gjøre i morgen er å booke time hos kiropraktor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pastel Peach Skrevet 31. august 2014 Forfatter #4 Del Skrevet 31. august 2014 Så flott at dere har funnet ut av problemet det første jeg skal gjøre i morgen er å booke time hos kiropraktor! Det må du absolutt gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chl85 Skrevet 1. september 2014 #5 Del Skrevet 1. september 2014 Dette hendte også meg med førstemann... Vi fikk ikke konstatert kiss før hun var 6 mnd.. Da hadde vesla hatt masse vondt og ikke merkelig sluttet jeg å amme etter noen uker. Ikke mye hjelp fra helsestasjon eller barnelgen der.. Var faktisk min fastlege som mente at jeg burde sjekke nakken. Godt jeg gjorde det, for hun kunne ha fått problemer med motorikken. Jeg prøvde det meste men ingenting funket. Greit å sjekke om det kan være andre ting enn ammeteknikker eller melka Bra dere fant det ut! :) Man bør bli flinkere til å følge litt instinkter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå