Gå til innhold

Ta med barna og flytte til London

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har erfaringer?

Vi lurer på det, men føler at det er en veldig stor avgjørelse. Funderer mye på hvordan det vil være å bytte skole og barnehage, om ungene vil tilpasse seg... Er det for brutalt??

Anonymous poster hash: e5019...5a9
Skrevet

Barna vi nok tilpasse seg. Men det avhenger jo litt hvordan dere har planlagt det; vil dere ha hus, jobber og alt på stell når dere drar, eller vil det være noen løse tråder som kan bli stressende å nøste opp i starten? Har dere noe kontaktnett der borte, noen som kan hjelpe dere med å finne ut av ting, introdusere barna for jevnaldrende, har dere tenkt noe på kommunikasjonsbarrierer (vet ikke om noen av barna snakker engelsk)? Sånn sett, å ta flest mulig forholdsregler, kan det lette mye for situasjonen for barna. Og snakk med de på forhånd. Har de lyst til å flytte? Hva kan være bedre for de der enn her? Hvilke ting har de å se fram til hvis de flytter, og hva må de være forberedt på å ikke ha på samme måte lenger (f.eks nært forhold til besteforeldre, bestevenner osv, men utsikter til nye bestevenner, andre aktiviteter ol)? 

Da jeg var liten flyttet en av vennene mine med familien til Kina. DET var omveltning... Men det gikk veldig bra, og jeg traff henne igjen mange år senere. Hun fortalte masse og sa hun hadde hatt det fantastisk bra. 

Anonymous poster hash: cd657...730
Skrevet

Både hus, jobb, og ihvertfall noe kontaktnett har vi, hvis vi bestemmer oss for å dra. Skal prøve å gjøre det hele så smertefritt som mulig. Åh, jeg vingler sånn!

Skrevet

Hvor gamle er barna? Og hva ønsker de, hvis de er gamle nok. Og har de noen spesielle problemer som kan gjøre flyttingen vanskelig?

Anonymous poster hash: fa6ed...906
Skrevet

Tante og onkel flyttet til London da mine søskenbarn var 4,6 og 8 år. De stortrivdes. Og har fortsatt i voksen alder god kontakt med flere de gikk på skole med der.

Lykke til, litt misunnelig;)

Anonymous poster hash: 5c3d9...d50

Skrevet

Vi har en liten en som sikkert vil tilpasse seg fint. Det er h.n på 7 jeg tenker på. Absolutt et sosialt og faglig dyktig barn, uten noen utfordringer av noe slag. Men jeg får så vondt av å tenke på alt h.n vil savne. Den norske skolen ligger langt unna der vi eventuelt skal bo, desverre. Redd det skal bli tøft å begynne rett på engelsk skole. Akkurat i dag føler jeg bare at jeg ser mørkt på det hele, men jeg har jo egentlig kjempelyst!

Skrevet

HI her

Enda i tenkeboksen, men nå nærmer det seg at vi må bestemme oss. Tenker og tenker :)

Det eneste som holder oss litt tilbake er hensynet til eldste.

Noen som har erfaringer med norske barn i engelsk skole? Tar det lang tid før en sjuåring kan kommunisere greit på engelsk? Er det galskap å gå for 50 min skolevei til den norske skolen?

Takknemlig for innspill!

Skrevet

Jeg hadde helt klart gjort det. Barn har godt av utfordringer, det styrker deres karakter. Barn som sklir gjennom barndommen kommer ikke like langt som voksne. Tenk så fint for barnet å bli ekte tospråkelig! Tipper det tar et par mnd å lære språket maks, det er jo ikke så fjernt fra norsk - egentlig. Hadde ikke sendt barnet på norsk skole, da går hun jo glipp av kulturerfaringen, pluss at det høres slitsomt ut med lang reisevei hver dag!

Lykke til med et spennende valg!

Anonymous poster hash: 3c19a...44d

Skrevet

Er 50 minutter reell reisevei? Jeg synes det er galskap.

Jeg har ikke erfaring med norske barn som begynner i engelsk skole, men mine barn går på en skole hvor de ikke var spesielt stødig i språket før de begynte. Det gikk seg veldig fort til. Det er helt klart en fordel at min mann snakker språket hjemme, men uavhengig av det hadde de nok kommet raskt inn i det. Barna dine har jo blitt eksponert for engelsk hele sitt liv, så jeg hadde ikke bekymret meg.

Det finnes mange gode skoler i London. Jeg tror det vil bli helt uproblematisk for dine barn å begynne i en vanlig, offentlig skole, men hvis dere har mulighet ville jeg ha sett på om dere bor i rimelig avstand til en av de internasjonale skolene med godt omdømme.

Anonymous poster hash: 56424...4d6

Skrevet

Siste som svarte her, ser du etterlyser erfaring: jeg har sett barn fra 4-8 år som har gått inn i fransk skole. Det gikk som en drøm ;-)

Anonymous poster hash: 3c19a...44d

Skrevet

Så lenge det er en engelsk skole går det kjempefint. Barn omstiller seg så fort og lærer språk på veldig kort tid. Jeg ville ikke hatt henne i den norske skolen. En venninne av meg flyttet til Egypt og barna lærte arabisk på skolen. Etter noen måneder snakket de arabisk. Jeg kjenner flere norske familier som flytter til utlandet med barna og det går kjempefint. Jeg tror det er kun positive erfaringer for barn å bo i utlandet noen år. Selv bodde jeg i utlandet når jeg var mellom 5 og 7 år (kom hjem til jeg skulle begynne på skole) Jeg lærte å snakke engelsk helt av meg selv enda det ikke var i et engelskspråklig land.

Anonymous poster hash: bc12a...c54
Skrevet

Tusen takk for svar! Godt å høre at jeg kanskje ikke trenger å bekymre meg så innmari :)

Skrevet

Do it :) og jeg ville valgt internasjonal skole istedet for 50 min vei til Norsk skole.

Skrevet

Vi flytttet til Sveits med en 3,5-åring. Det var beintøft de første 6 mndr, men 2 år senere vurderer vi faktisk å bli her for godt.

Gutten gikk først på fransk skole (morsmålet mitt) siden vi ikke skulle være der så lenge. Var en overgang fra norsk bhg til fransk skole, men det gikk seg til. Nå går han på en annen skole der undervisningen foregår på tysk og engelsk, med 2 morgener på fransk. Han begynte etter Påsken og klarer seg ganske godt allerede.

Som sagt, det var tøft for alle når vi kom hit, men vi trives veldig godt, og gutten snakker mer om hvilket land vi skal prøve ut neste gang (han stemmer for Australia) enn om evt. flytting tilbake til Norge. Vi brukte mye energi på det å "skape et hjem" og bli kjent med det nye landet vårt, samtidig som vi passet på å opphetholde kontakten med venner i Norge.

Anonymous poster hash: 99192...5d7

Skrevet

Noen flere med erfaringer?

Skrevet

Jeg må få slå et slag for den norske skolen i Wimbledon. Jeg gikk her selv og for en fantastisk opplevelse det har vært. Nettverket man får av andre norske familier og det sosiale ved siden av skolehverdagen er bare helt fantastisk. Når det gjelder språket begynner man tidligere på skolen med engelsk, i tillegg til at alt utenom skole foregår på engelsk så språksterke vil de bli likevel (unger i gaten, tv ++) Hvis dere har mulighet til å flytte nærmere skolen hadde jeg ikke nølt, men skjønner det kan bli noe lang reisevei (om du mener 50 min hver vei)

Anonymous poster hash: 4718c...f2f

Skrevet

Etter det jeg kan lete meg frem til på nettet blir det ca 50 min. Fra rett ved Southwark park til Wimbledon. Mulig jeg og mannen skal på en liten bli-kjent tur, så da får vi se oss litt rundt.

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som et eventyr og sier go for it!

Mine to nevøer har gått på amerikansk skole i et år, dette gikk helt fint. men det var jo såklart er overgang.

De valgte da å fortsette på internasjonal skole når de returnerte til Norge.

Anonymous poster hash: 14942...700
Skrevet

Tenk for en erfaring!! For både dere og barna! Hadde vi fått muligheten til noe sånt, hadde vi sagt ja på flekken!!

Skrevet

Den norske skolen i London er HELT fantastisk! De gir ungene en fantastisk opplevelse av å bli sett og lærer masse (også engelsk, da engelsklæreren ikke kan norsk). De har kjempegodt miljø sammen, og består stort sett av ressurssterke familier. Utrolig godt samhold, og bhg og skole på samme sted. Anbefales på det sterkeste! 7-åringen kommer til å utvikle seg medansvar selvtillit og trygghet etter et år her :-) lykke til i valget, 50 min går nok greit.

Anonymous poster hash: cea11...e6c

Skrevet

Takk for svar!

Skrevet

Femåringen her snakket flytende engelsk etter 3 mnd på pre-school når vi flyttet, så akkurat det språklige hadde jeg ikke tenkt på.

Anonymous poster hash: 26726...cd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...