Gå til innhold

Når slapp dere ut kattungen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man vente til de er 8-10 mnd?

Anonymous poster hash: fea65...993

Skrevet

De har ikke ferdigutviklet stedssans før de er 6 mndr gamle. Bor du et rolig og landlig sted eller tettbygd strøk med trafikk i nærheten? Ville ventet dn stund, og iallefall ha chippet og sterilisert katten førdt. Hadde også vært utemed pusen litt i starten :-)

Skrevet

Hvor lenge etter at man har flyttet da?

Skrevet

Når de er kastrerte og chippet, så ca rundt 6 mnd. Det er det absolutt lureste, både mtp å slippe kattunger/at de stikker av osv.

Etter flytting, når katten virker trygg. Vår ville ikke ut etter flytting, og har vært innekatt siden. Helt ok, han blir utrygg når han kommer ut på trappa, og vil inn.

Anonymous poster hash: e7a85...9e7

Skrevet

Dyrebeskyttelsen mener 8-10 mnd.

Skrevet

Fulgte hva dyrlege sa og ventet 10 måneder. Var ute i løpestreng fra 8 måneder.

Anonymous poster hash: 61998...5df
Skrevet

Har sluppet alle pusekattene mine ut etter 2 uker hos meg 😊 altså da er di 14 uker. Gått fint alle 5 gangene 👍 men her er lite trafikk.

Anonymous poster hash: 0cc27...5c2

Skrevet

Har sluppet alle pusekattene mine ut etter 2 uker hos meg 😊 altså da er di 14 uker. Gått fint alle 5 gangene 👍 men her er lite trafikk.

Da har du vært heldig for det der ville jeg virkelig ikke anbefalt.

Synes det er langt over grensen for forsvarlighet, uavhengig av trafikk.

Anonymous poster hash: 04237...7cb

Skrevet

ved ca 8-10 mndr. Da var de sterilisert og chippet.

Familiens siste tilskudd får pent vente til våren og varmen kommer før hun får ut og leke med de andre.

Skrevet

Kastrer og id merk katten før du slipper den noen som helst plass og den skal være minst 8 mnd.

Skrevet

14 uker gammel katt her. Var utenfor døra en time igår og idag. Jeg satt på trappa, gikk litt rundt og lekte med noe gress til katten. Null stress. Med en gang det var skummel lyd løp hun inn igjen, så ut igjen og fortsatte slik. Kommer til å gjøre dette i ukene fremover til hun vil ut av seg selv. Skal steriliseres og chippen ved 6 mnds alder. Vi bor på landet:)

Skrevet

Etter to uker med dass inne.. ble kjent med oss og huset. Da var katten 14 uker. Bare en time av gangen/om dagen kanskje.. ikke sånn sove ute/være ute på natta da før den ble mer vandt rundt her..

veldig greit å lære de å gå på du ute tidlig så slipper du uhell på teppet osv ;)

Anonymous poster hash: 9326f...aea

Skrevet

14 uker gammel katt her. Var utenfor døra en time igår og idag. Jeg satt på trappa, gikk litt rundt og lekte med noe gress til katten. Null stress. Med en gang det var skummel lyd løp hun inn igjen, så ut igjen og fortsatte slik. Kommer til å gjøre dette i ukene fremover til hun vil ut av seg selv. Skal steriliseres og chippen ved 6 mnds alder. Vi bor på landet:)

Du burde bytte navn, for du vet jo virkelig ingenting om katter.

Anonymous poster hash: 61998...5df

Skrevet

Etter to uker med dass inne.. ble kjent med oss og huset. Da var katten 14 uker. Bare en time av gangen/om dagen kanskje.. ikke sånn sove ute/være ute på natta da før den ble mer vandt rundt her..

veldig greit å lære de å gå på du ute tidlig så slipper du uhell på teppet osv ;)

Anonymous poster hash: 9326f...aea

Derfor man har kattedo inne, samt kastrerer. Da slipper man at katta føler den må tisse på teppet.

På vinteren vil de fleste katter foretrekke do innendørs, de liker ikke å tisse i regn og snø. Så du bør gi den mulighet til å slippe å gå utnår det er verst/kaldest ute.

Anonymous poster hash: e7a85...9e7

Skrevet

Alle våre katter har vært ute i korte perioder fra 14-15 ukers alder. Altså de jeg vokste opp med. Alle har holdt seg rundt huset. Så da kjører jeg samme stil nå. Ja jeg veit det sies man skal vente til 8-10 mnd men da har man jo i praksis en innekatt som plutselig skal lære å være ute. Bor langt utpå landet i siste hus så den blir nok ikke påkjørt.

Skrevet

Ville dere latt en baby som krabber rundt være alene ute også? Er samme opplegget, så små kattunger er bare babyer. Kommer de seg for langt bort fra huset finner de ikke veien hjem, de har økt sjans for å bi påkjørt og er ett lett bytte for rev og andre rovdyr. 

Anonymous poster hash: 548f1...b19
Skrevet

Ville dere latt en baby som krabber rundt være alene ute også? Er samme opplegget, så små kattunger er bare babyer. Kommer de seg for langt bort fra huset finner de ikke veien hjem, de har økt sjans for å bi påkjørt og er ett lett bytte for rev og andre rovdyr.

Anonymous poster hash: 548f1...b19

må du huske att baby å katter ikke kan sammenlignes vell? Katt er igrunn vill dyr med innstingt, villkatter sitter ikke under ett tre i skogen i 6 mnd å venter på dei skal bli modne, har heller ikke bygd seg hus for å gå på do i om vinteren. Katt har samme innstingte. La katt vere katt!

Skrevet

Det er ikke rart det mye hjemløse katter i verden når folk har denne "De klarer seg sjøl" logikken... Blir helt matt faktisk. Man har ansvar for ett levende vesen, og er man ikke interessert i det ansvaret det vil være å holde katten TRYGG til den faktisk er klar for å møte verden slik DEN ser den (og ikke hva man tror og syns selv), kastrere og id merke, så la være å skaff dere ett dyr! Dere kan si hva dere vil men det der provoserer meg ganske mye. Katt er katt er det styggeste uttrykket jeg hører for det lyser likgyldighet lang vei. Fordi om katter faktisk ER såpass smart at den klarer å ta noelunde vare på seg selv skal den ha den tryggheten ett hjem skal gi i form av: Alltid en varm og lun plass å sove/hvile, god og næringsrik mat, stell og pleie

Anonymous poster hash: 98af5...f66

Skrevet

Alle våre katter har vært ute i korte perioder fra 14-15 ukers alder. Altså de jeg vokste opp med. Alle har holdt seg rundt huset. Så da kjører jeg samme stil nå. Ja jeg veit det sies man skal vente til 8-10 mnd men da har man jo i praksis en innekatt som plutselig skal lære å være ute. Bor langt utpå landet i siste hus så den blir nok ikke påkjørt.

Er ikke bare pga biler man skal holde katten inne, men fordi katter ikke har ferdig utviklet retningssans før de er 8-10 måneder gamle.

Om du vil ha de ute er det beste å ha dem i løpestreng. Da blir de kjent med området og vant til å gå i bånd.

Skrevet

Men dere hysteriske katteeiere.. (Ja, hysteriske! Sammenligne med babyer.. Jada..) hva med gårdskatter da?? Som blir født ute og er ute hele livet sitt? For på gården jeg vokste opp hadde vi alltid flere katter som aldri var inne! De gikk inn i uthus hvis de ville!

Dere snakker jo som om alle bor midt i byen! Her vi bor er det helt trygt for en liten pus å løpe ute alene litt! Har aldri hatt problemet med at de forsvinner eller noe annet!

Her har kattene gått ut og inn som de vil siden de var 15 uker. De holder seg rundt huset, og har muligheten til å komme inn når de vil! Om natta er de inne.

Anonymous poster hash: 3b85c...928

Skrevet

Vi tok det veldig gradvis, den var inne hos oss i fire uker før vi slapp den litt ut. Det var fem og ti minutter av gangen bare. Men det har gått veldig bra og nå er den ute i noen timer før den kommer til verandadøren å vil inn igjen.

Den har halsbånd med telefonnummer på enda sånn i tilfelle også da ;)

Skrevet

Vi lot katten vår være ute fra hun var 14 uker, men da i bånd. I kjøpskontrakten vår står det at hun ikke kan slippes løs alene før hun er kastrert, så om 1 mnds tid når hun er 5-6 mnd kan hun gå ut alene. Men vi kommer til å ta det gradvis, la henne få gå ute uten bånd i hagen mens vi passer på og så etterhvert la verandadøra stå oppe så hun kan gå litt ut og inn. Men å være ute på nattestid venter vi med til tidligst våren, da er hun 1 år :) Enn så lenge vil hun ikke være lengere unna enn at hun ser oss, så håper hun føler det slik i en stund til ;) Vi bor rolig til :)

Skrevet (endret)

Da hun var over ett år, ja, man skal vente til de er ti måneder.

Endret av Blomstogbier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...