Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan bare svare for meg selv, men jeg forventet store smerter etter å ha lest diverse historier. Derfor ble jeg svært overrasket da legen allerede hadde tatt ut flere egg uten at jeg var klar over det. Jeg kjente et bittelite dytt, nesten som en svak pekefinger når legen stakk nålen inn til eggene å det var det. Ingen smerter i det hele tatt. Så for min del var uttaket en drøm 😊

Det er umulig å si på forhånd hvordan det blir for akkurat deg, folk har forskjellig smertefølsomhet i den regionen, og de som har hatt flere uttak kan ha helt forskjellig opplevelse fra gang til gang.

Mitt uttak var helt ok. Jeg tok 19 egg, nesten alle fra den ene eggstokken. Det var moderat vondt, men absolutt ikke sterke smerter, så jeg gruer meg ikke til neste gang, og jeg følte ikke behov for ekstra smertestillende. Fikk Paracet 1 gram og OxyNorm 10 mg på forhånd, og sykepleieren sa at de fleste ikke trenger mer, så skrekkhistoriene er nok ikke så vanlige.

Ikke tenk at du er overfølsom grunnet opplevelsen med celleprøven, skjedeveggen og eggstokkene er noe helt annet, så det trenger ikke å bety noe! Jeg har også hatt veldig sterke smerter og ble kjempedårlig av en undersøkelse som involverte livmorhalsen, som ikke pleier å gjøre vondt for andre, men egguttaket gikk likevel kjempegreit. Lykke til :-)

Jeg tror du stiller veldig sterkt etter to fødsler uten bedøvelse👍 jeg selv har hatt to uttakk, og begge var tålelige.. Bittelitt ubehag, men vel verdt det når jeg hører maskinens bip etter hver eggpose som tømmes😃 dette klarer du fint!

Annonse

Jeg har hatt to uttak som var relativt smertefulle, mange tomme eggposer som satt vanskelig til, mye smerte for ingenting. Fikk derimot deilig morfin tredje gangen og hadde et tilnærmet smertefritt uttak. Har ganske høy smerteterskel, men har eggposer som er seige og vanskelige å få ut, og en lettblødelig livmorhals som ifølg legen kan gi mer smerter.

Er dt vondt skal di bare be om mer smertestillende! Ikke nøl!

Og uansett så er det ganske fort gjort :-)

Har dessverre ikke de superpositive erfaringer når det gjelder uttaket, men tror også at du stiller sterkt med fødsler uten bedøvelse :) Uansett er det verdt det.

Jeg har bare hatt ett uttak og var forberedt på at det kunne gå fra helt fint til smertefult. Jeg fikk dessverre det siste. En time før uttaket tok jeg 3 paracet (500mg) og en valium. Det gjorde at jeg ble litt sløv. Da de startet med uttaket fikk jeg morfin eller noe lignende injektert i hånda, pluss bedøvelse i skjeden. Begge var ganske ubehagelig og i etterkant tror jeg ikke at noen av de fungerte. Kanskje de bommet eller jeg fikk feil dose?

SÅ SI FRA OM DET ER VONDT! (det gjorde ikke jeg, var som sagt sløv)

Uttaket var rett og slett veldig vondt (beklager) og jeg lå og gråt for hvert stikk, men det er de vant med. Forresten, det var bare stikkene som var vonde, innimellom gikk det altså fint. Det var bare det at jeg hadde mange eggposer (22-ish?) og mange egg, og det i seg selv er jo veldig positivt! Da det var over var jo også smertene over, men jeg gjorde ikke stort den dagen. Sov mye. Mannen syntes det var grusomt å se meg sånn under uttaket, og var (og er) verdens beste engel hele tiden. Er sjeleglad for at han var med.

Men det viktigste jeg ville si er at smertene er glemt, selv om jeg vet at det var vondt. De sier at det er det samme når man har født et barn: at det er vondt mens det står på, men at du på en måte glemmer hvordan det kjentes ut, ganske snart. Det har jo du erfaring med. Og det er så verdt det. Selve stikkingen varer tross alt bare .... et kvarter? Noe sånt? Jeg fikk ut 9 eller 10 fine egg, 8 befruktet, ett ble satt tilbake og vi har fem på frys. Og mens jeg skriver er jeg 17+6 gravid. Jeg ville gjort det igjen, uten å nøle.

Håper at du er ei av de heldige der det går fint (de er jo tross alt flest må du huske på!). Uansett lykke til!

Jeg har hatt to smertefrie uttak, så de finnes også😊 Fikk smertestillende og valium som jeg skulle ta en time før oppmøte. Da jeg kom dit fikk jeg mer smertestillende i en kanyle i hånden og sprøyte med smertestillende i skjeden. Hentet ut 9 og 7 egg og den eneste jeg kjente var et lite trykk ved hvert egg. Ingen smerter😃

Vil bare legge til at på riksen gir de vanligvis ikke smertestillende intravenøst i hånda. Vanlig smertelindring det er to paracet og en halv beroligende. For noen er dette nok, for andre ikke.

Slapp av, spis godt og sov godt. Du kommer deg gjennom det :-)

Jeg har forresten grått alle gangene, men ikke pga smertene hver gang ;-)

• 4 uker senere...

Jeg vil si det var vondt! Tårene spruta og jeg klarte ikke å svare da legen spurte om det gikk bra, bare hiksta. Men jeg fikk ingen smertestillende,så det kan ha noe med saken å gjøre. I tillegg lå eggene litt vanskelig til hos meg. Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til å gjøre det igjen, så jeg krysser fingrene for at spiren sitter på første forsøk!

Annonse

Jeg har hatt 6 uttak og kun det første var vondt. Gav beskjed og fikk godt med smertestillende og beroligende alle de andre forsøkene. Var deretter såpass smertelindret og neddopet at jeg ikke husker alt fra uttakene. Gikk rett hjem og la meg til å sove. Hadde det behagelig etter uttak også, bortsett fra de gangene jeg ble overstimulert og fikk mye væske i magen. Da gikk det fint så lenge jeg lå i ro og ikke gikk i trapper osv. Men smerter er så individuelt, til og med fra den ene eggstokken til den andre. Jeg kjente aldri noe på venstre eggstokk men på høyre når de tok ut eggene. Masse lykke til fremover:D!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...