Gå til innhold

Baby som er ekstremt var på lyder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan så vidt se på henne uten at hun våkner. Å sove i vogna er bare å glemme, for mye lyder. Pga liten leilighet så sover hun fortsatt på vårt soverom og jeg kan ikke snu meg i senga en gang uten at ho våkner.

I tillegg er badet vegg i vegg med soverommet og det gjør at jeg så vidt tør å trekke ned etter dobesøk.

Prøver innimellom å kjenner på henne for å sjekke temp, da våkner hun selvfølgelig.

Er det noe jeg kan gjøre for å venne henne til lyder?

Har alltid passet på å ha litt lyd rundt henne når ho sover på dagtid så skjønner ikke hvordan det har blitt sånn.

Sover de lettere eller tyngre jo eldre de blir? Ho er 7 mnd..

Anonymous poster hash: 37205...703

Skrevet

Min er og var sånn. Nå er han blitt 2,5 år da.. Men han lærte tidlig å sovne på egenhånd. Så han våkner fortsatt fort, men bare snur seg rundt og sover videre. Sovner baby på egenhånd? Tenker jeg ville jobbet litt med det i tilfelle..:)

Anonymous poster hash: 08c88...390

Skrevet

Kjenner til problemet. For vår del har det ikke blitt bedre, snarere tvert i mot :( nabohunden kan ikke bjeffe, ingen kan gå forbi vogna når baby sover uten at h*n våkner. Ingen biler kan kjøre i nærheten av gårdsplassen hvor baby sover. Frustrerende! Vi har også vært opptatt av å ha lyder rundt når baby skal sove, men det hjelper tydeligvis ikke. Noen barn er bare sånn tror jeg :( ang soverommet så måtte vi flytte barnet på eget rom etter 3 mnd for vi orket ikke å bli vekket/vekke baby x antall ganger i løpet av natta.. Vanskelig hvis man ikke har et ekstra soverom. Skjønner godt frustrasjonen din!

Anonymous poster hash: eb570...b40

Skrevet

Ja ho sovner på egenhånd. Men ligger gjerne i senga si å skravler i et par timer først.

Sånn som nå. Jeg skulle legge meg kl 22, da våkna hun og er fortsatt våken..

Hi

Skrevet

Her har vi vendt babyen til lyder mens han sover fra dag en.

Har gjerne hatt tv på eller musikk på mens han sover.

Nå er gutten min snart 3år å jeg kan fint støvsuge leiligheten uten at han våkner

Leiligheten er bare 65 kvm så han hører det garantert,men han sover like fint  :)

Anonymous poster hash: 8f885...b3d
Skrevet

Her har vi vendt babyen til lyder mens han sover fra dag en.

Har gjerne hatt tv på eller musikk på mens han sover.

Nå er gutten min snart 3år å jeg kan fint støvsuge leiligheten uten at han våkner

Leiligheten er bare 65 kvm så han hører det garantert,men han sover like fint :)

Anonymous poster hash: 8f885...b3d

Det har vi også gjort.

Problemet er at vår jente våkner av lydene. Hva da, liksom... Støvsuge, og ha gråtende, overtrøtt baby, eller legge støvsugingen til dagtid?

Skrevet

Det går som regel over. Min eldste datter var sånn lenge. Vi kunne bare gå på de plankene som ikke knirket. Vi kunne ikke åpne kjøleskapsdøra, for den våknet hun av. Å trekke ned etter seg på do var en umulighet, så vi måtte liste oss ned trappen til kjelleren og badet der. Hver gang mannen snudde seg om natten, la jeg en arm over han for å få han til å være stille.

Det er også grunnen til at vi flyttet henne til eget rom ganske raskt.

Nå er hun straks 4 år, og vi kan ha masse besøk som skravler meget høylydt. Det ble vel bedre etter at hun var halvannet år. Da hadde hun sovet ute i barnehagen i et par mnd, og ble vant til lyder.

Skrevet

Vært der! Ikke trøkkt ned doen og vårt bad er ikke vegg i vegg med soverommet... Gått ut og rundt huset enn å ta trappen, jeg har nesten klikket i vinkel hvis hunden har listet seg over gulvet over soverommet... Tja... Vi valgte å sette senga i det stillestående hjørnet av rommet, tykk sengeksnt, med ekstra syner rundt så han ikke fikk så mye snu seg rundt plass. Vet ikke om det har blitt mye bedre, 14 mnd nå... Våkner 1-4 ganger fra klokka 20... Det var bærte før. Sikkert 10 ganger av ingenting. Enten fordi han blir eldre eller fordi vi stappet i han sykt mye mat før han legger seg... Jeg har ingen andre råd enn å være tålmodig

Anonymous poster hash: a7ed9...dba

Skrevet

Han må jo bli vandt med lyder, hvorfor tripper dere rundt?, ta kampen og lev normalt!

Skrevet

Vi holdt på sånn til nå nylig, babyen vår er 10 mnd. Det ble bare verre og verre..

Ser du ikke har mulighet til å få henne over på eget rom, dumt, for det gjorde det mye bedre her.

Men dere MÅ gjøre henne vant til lyder. Hvis hun våkner når dere legger dere, si "god natt nå skal du sove" med kjedelig men trygg stemme. Ikke noe dulling.

Hva skjer hvis du overser henne et minutt og to etter at hun våkner? Ofte er man for tidlig ute, babyen sover egentlig og man ender med å vekke den opp.

Anonymous poster hash: 429ea...b82

Skrevet

Vi holdt på sånn til nå nylig, babyen vår er 10 mnd. Det ble bare verre og verre..

Ser du ikke har mulighet til å få henne over på eget rom, dumt, for det gjorde det mye bedre her.

Men dere MÅ gjøre henne vant til lyder. Hvis hun våkner når dere legger dere, si "god natt nå skal du sove" med kjedelig men trygg stemme. Ikke noe dulling.

Hva skjer hvis du overser henne et minutt og to etter at hun våkner? Ofte er man for tidlig ute, babyen sover egentlig og man ender med å vekke den opp.

Og få inn faste rutiner på nattesøvnen. Ikke bare på kvelden, men på morgenen også. Stå f.eks opp 7 hver eneste morgen. Uansett når hun sovner. Etterhvert kommer det seg til på kvelden, jeg lover!

Skrevet

Her var det også sånn, og det er altså ikke bare å venne dem til lyder når det er så ekstremt. Vi prøvde, men det ble aldri bedre. Til slutt måtte vi demontere senga og sove på madrasser på gulvet for å få noe søvn i det hele tatt. (Hadde bare ett soverom.)

Først da vi flyttet og han fikk eget rom begynte han å sove natten gjennom, og det var ikke det at vi ikke hadde vent ham til våre sovelyder som gjorde at han våknet av dem, for de klarer man jo uansett ikke å holde igjen når man sover!

Nå er han 3 år, har alle tegn til å være høysensitiv, og liker fortsatt ikke visse lyder. Løper gråtende av sted hvis jeg starter håndmikseren eller støvsugeren, knitrer med aluminiumsfolie eller river i papir... Begynte også å hylgråte av lyden av borrelås som ble åpnet da han var baby.

Men det går mye bedre nå. :) Første delen av natten sover han faktisk gjennom hva som helst, og det har kommet helt av seg selv, for vi ga opp å venne ham til lyder for lenge siden da vi skjønte at det ikke førte noe sted. Men etter 3-4 tiden på natta kan vi fortsatt ikke trekke ned på do eller gå noe sted det knirker. Pleier å prøve å holde meg hvis jeg våkner og må på do etter det. :P

Anonymous poster hash: 7853d...d22
Skrevet

Og få inn faste rutiner på nattesøvnen. Ikke bare på kvelden, men på morgenen også. Stå f.eks opp 7 hver eneste morgen. Uansett når hun sovner. Etterhvert kommer det seg til på kvelden, jeg lover!

Jeg pleier ikke å dulle med henne i det hele tatt, sier ingenting, tar ikke på henne. Ho sovner jo av seg selv til slutt men tar som regel 1-2 timer og da ligget ho bare å babler og vrir seg, gråter sjeldent.

Har rutiner og står alltid opp til samme tidspunkt. Hender ho våkner kl 5.30, ligger i senga å babler, men jeg tar henne ikke opp før tidligst 7 (hun pleier å sovne igjen etter litt da).

Har prøvd å ha henne sovende i vogna i stua med tven på, hun sovner til slutt men våkner etter maks 30 min.. og er dermed sutrete hele dagen..

Huff. Slitsomt det her :P

Skrevet

Det er veldig vanlig.

Det blir bedre av seg selv når ungen blir større og det er ikke noe du behøver å gjøre for at det skal bli bedre. Det skjer helt av seg selv!

Hilsen trebarnsmor.

Anonymous poster hash: 199a3...76c

Skrevet

Det er veldig vanlig.

Det blir bedre av seg selv når ungen blir større og det er ikke noe du behøver å gjøre for at det skal bli bedre. Det skjer helt av seg selv!

Hilsen trebarnsmor.

Anonymous poster hash: 199a3...76c

Er så enig!

Det nytter ikke å venne slike barn til lyd, det kommet av seg selv senere. Så ikke hør på de som sier at du må bråke og lage lyd. Da ødelegger du bare søvnen til barnet, og dere kommet i en dårlig sirkel.

List dere rundt nå, så blir det bedre. Og vurder eget rom, hvis det er mulig.

Skrevet

Dere ikke bare å kjøre på med lyd for å "venne" babyen til det. Det vil jeg anse som et overgrep. Vår kunne hyle ukontrollert lenge hvis en borrelås ble åpnet til tross for at hun var en blid og fornøyd unge ellers. Det gjelder å gjøre det forsiktig og litt etterhvert går det over. Det er ikke snakk om en "kamp", men å akseptere det lille individet som det er og langsomt bidra til å sørge for å få et trygt barn!

Anonymous poster hash: d2bcf...6d7
Skrevet

Alle barn er forskjellige og det er etter min mening håpløst å kjøre samme mal på alle babyer. De fleste barn finner ut av det med søvn etterhvert. 

Anonymous poster hash: c2f0a...c83
Skrevet

Forhåpentligvis går det over etter hvert. Mine to var også sånn da dem var liten. Folk på mannen sin side var titt og ofte irritert på meg når jeg ba dem være litt stille når ungen hadde lagt seg. De mente at vi hadde skjemt dem bort og vendt dem til stille omgivelse. Lett for dem å si det når det var jeg som måtte håndtere det. Brydde meg heldigvis ikke hva dem sa, og tok tida til hjelp. Med storebror ble det vendepunkt da han var rundt 1,5år mens lillesøster da hun fylte et år. Plutselig fikk de et godt sovehjerte og sov tungt :) Selv under oppussing av huset nå i sommer, sov begge to gjennom alt støy :)

Anonymous poster hash: 98c5b...57c

Skrevet

Vår første var også slik. Var for alt, ikke bare lyder. Kunne ikke klø meg på nesetippen uten at han våknet :) Husker han spratt i taket på barselavdelingen når hun jeg delte rom med satte ned kaffekoppen sin, og slik fortsatte det hjemme også.

Nå er han ti år. Sover hedigvid bedre (ble bedre fra fireårsalder), men er høysensitiv.

Anonymous poster hash: 6cf7f...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...