Gå til innhold

Noen som har lyst til å fortelle kjapt el langt om sine tidligere fødsler ?

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte det hadde vært gøy å få noen fødselshistorier 😃jeg surfer nettet etter alt jeg kan finne av fødselshistorier ,) gøy nå som vi nærmer oss slutten 😀👯

Min Historie:

Ble satt igang i uke 38 grunnet svangerskapsforgiftning. Tors fikk jeg ballongkateter. Fred 2 modningspiller. Fikk ikke flere da det var fullt på føden. Lør morgen tok de vannet selv om jeg nesten ikke var moden. De måtte prøve flere

Leger og hentet en med lange fingre. Etter de tok vannet fikk jeg konstante roer i 3 timer som var veldig vonde. Blodtrykket mitt gikk i været og jeg måtte få

Epidural. Da sovnet jeg og hvilte til jeg hadde ca 9 cm åpning. Merket nesten ikke riene. Da måtte jeg opp å bevege meg for å hjelpe babyen nedover den siste biten. Når jeg hadde 10 cm åpning ble jeg kjempe skuffet over å ikke få presse. Nå skulle jo baby nedover i bekkenet 🙈 noe jeg ikke hadde fått med meg..når kl nærmet seg tolv hadde jeg rugget, stått på alle fire over en sakkosekk i sengen i nesten to timer. Baby begynte å bli sliten og hjertetlyden sank .. Lege ble tilkalt og det ble satt vakuum på hode til baby.. 3 drag , et lite klipp og lillegutt var ute.. Vakuum og klipp var ikke vondt.. Jeg merket ikke pressriene og måtte ha hjelp til å vite når jeg skulle presse.. Utslitt etter fødsel. To små sting. Var oppe å gikk og i fin form i løpe av et par timer 😃👏 håper jeg klarer å bli moden og fødeklar på egenhånd denne gangen 👏😃

Fortsetter under...

Nr1: igangsettelse. Strippet 3dager på rad etterfulgt av masse modningsrier og lite søvn. 3dag fikk piller over 3runder. Smårier i 4-5timer før det plutselig smalt og jeg fikk doble rier og kun et minutt pause. Visste ikke helt hvordan jeg skulle håndtere riene. Holdt på i 3timer. Kastet opp og nesten besvimte flere ganger. Fikk epidural for å få mer effektive rier. Gikk da fra ulevelig til ubehagelig i en times tid så fikk slappet litt av. Tok vannet, holdt på en stund til før pulsen på baby var så lenge lav og jeg utmattet at det ble satt drypp og tatt vakuum. Han var en stjernekikker.

Brukte flere månder på å komme oss begge to.

Nr2: hadde blitt strippet 2dager før og satt opp på time for å ta vannet for en forhåpentligvis mer kontrollert fødsel. Mye modningsrier etter stripping og sent på kvelden til den dagen timen var så kom det rier. Tok bare noen rier før jeg kjente at det gradvis tok seg opp. Var likevel uregelmessige med 5-8min mellom. Stod opp for å ta dusj. Den ble veldig kort da jeg sa fikk 3min mellom. Fikk lagt meg igjen og det ble 6min mellom de. Pakket bil og ringte føden. Dro til barnevakt med eldste og i bilen da ble det 4min mellom riene og ganske heftige. 20min til sykehuset og da jeg kom inn var det 5cm åpning. Hang over en stol i dusjen i varmt vann 1time. 8cm åpning. Begynte heftig oppkast igjen men fikk i meg litt drikke innimellom. Så 1time over sakkosekk. Også var det opp i sengen. Fikk beskjed om å begynne å presse. Pulsen ramlet litt innimellom på baby og etter en stund var det leger osv klare igjen for vakuum. Men så fikk jeg henne ut selv rett før. Besvimte når jeg skulle opp etterpå. Men etter noen timer var formen og smertene mye bedre enn etter en uke med førstemann. Dette er 2uker siden nå og like bra form nå som jeg var først 4mnd etter førstemann.

Begge mine har begynt med vannavgang, og deretter fortløpende rier. Nr 1tok drøye 6 timer fra jeg kom inn på sykehus (10 timer etter vannavgang) nr 2 tok 45 min fra jeg ankom sykehus (knappe to timer etter vannavgang). Fine fødsler begge, uten smertelindring, så er veldig spent på om tredjemann virkelig er en luring og forkludrer hele greien 😜

Deler min og, mest for selvterapi og den blir litt lang, les om man vil.

Her startet det med slimproppen som kom i femtiden på morgenen, riene kom ganske rett etterpå, men det var ti min. i mellom hver til rundt klokken tolv. Tok seg opp utover dagen og på kvelden var det ca seks min. i mellom hver. Klokken tre på natten var riene såpass sterke i ryggen og såpass hyppige at vi dro inn på føden. Hadde da mellom to og tre cm åpning. Fikk prøve badekar som smertelindring, og lå der i ca en time. På morgenen hadde jeg solide tre cm åpning og rier som var temmelig vonde, fikk prøve akupunktur men det ble jeg bare kvalm av. Rundt klokken tolv hadde jeg veldig sterke ryggrier og fikk satt saltvannspappler(?) i korsryggen disse svei mest men hjalp litt en liten stund. Hadde nå kommet opp i fire cm. Desverre ble riene som satt i ryggen så intense at jeg ikke klarte å gjøre annet en å stå i prekestolen mens gubben trykket for harde livet mot vondtene mine, kroppen min låste seg fordi det var for vondt. Rundt klokken 15/16 hadde jeg gått tilbake til 3-4 cm åpning. Da ble det besluttet at jeg skulle få epidural. Kombinasjonen av at jeg ikke klarte å slappe skikkelig av og at jeg har skjev ryggrad og derfor ikke får til å krumme skikkelig, gjorde at epidural ble satt feil tre ganger. Da ble det bestemt at de skulle prøve igjen om en times tid. Denne gangen lå jeg på siden i sengen med en jordmor i fotenden og en ved hode, og de tvang ryggen min i posisjon, og denne gangen gikk det:-) Gud så deilig det var når smertene i ryggen forsvant og jeg endelig kunne kjenne de andre vondtene og resten av kroppen jobbe! Jeg gikk opp til åtte cm åpning på to timer og fikk slappet litt av. Jeg hadde tre fantastiske jordmødre frem til klokken 22.00 Da kom min siste på vakt, og det første hun gjør er å sjekk meg og hun sier at jeg er ti cm og nå skal jeg presse, hun sier også at jeg skal sette meg på huk, noe som ikke gjorde at jeg følte noen tillit til at hun hadde sett på papirene mine, siden jeg hadde full bekkenløsning med gangvansker og ikke hadde vært i noe som lignet på huk på en åtte måneders tid. Heldigvis kom det en eldre trivelig jordmor inn og assisterte og det var hun jeg så i øynene og som holdt meg i foten og hånden mens jeg presset. (Den utrivelige sto bare på siden og kritiserte pustingen min.) 22.45 hadde mini kommet godt ned men det var en flink han ikke ville forbi, han ble stresset og da kom det straks to leger og sa de skulle hjelpe til ned tang og klipp. Det viste seg underveis at den ene legen var på opplæring, så tangen glapp blant annet en gang, men klokken 22.59 kom minien ut. Blå og forslått i ansiktet stakkars men han lagde et lite kny når han kom opp på brystet og kom seg heldigvis opp på perfekt skår veldig raskt:-) Etterpå mistet jeg ufattelig mye blod, og mistet hørselen en liten stund. Måtte være innlagt i tre dager å få blodoverføringer. Har nok blitt klippet og sydd feil så når jeg er ferdig med denne fødselen her, som jeg er 100% imnstilt på at skal gå bedre, så skal jeg inn og fikses på. For som min jordmor på helsestasjonen sa, dette her finnes det reklamasjonsrett på:-) Phjuv! Det ble langt ja, og sikkert en hundre ting man har glemt, men ca sånn var det nå.

Startet med slimproppen kl 3 om natten. Riene kom gradvis etter dette frem til kl 23.kvelden etter. da dro vi på sykehuset. Ble lagt en halvtime på! Registrering av fosterbevegelser, hjerterytme osv før jeg ble undersøkt. 3 cm åpning. Da var vel klokken blitt ca 01.på natten. Bad om klyx siden jeg var hysterisk redd for å bæsje når jeg skulle presse. Fikk det og når jeg satte meg på do gikk fostervannet. Da svartnet det også for meg. Riene tok seg noe sinnsykt opp. Jeg fikk dusjet meg og så vidt lagt meg i badekaret før jeg fikk pressetrang. Ble halvveis bært av samboeren min over i sengen. Lå på siden mens jordmor sjekket og sannelig var det 10 Cm åpning. Snuppa kom på 3-4 press mens jeg fortsatt lå på siden. Kl 02.45 ble hun født. Siden jordmødrene ikke regner at fødselen er i gang/teller timer før man er 3-4 cm så kaller de det en meget rask fødsel og jeg kan forvente meg en raskere denne gang Siden de første cm ofte tar kortere tid på neste fødsel.. jeg har bare gode minner fra fødselen selv om jeg ble redd når kroppen tok overhånd når vannet hadde gått... Gleder meg til å få det overstått og håper jeg er like heldig denne gangen:)

Jeg var på sykehuset for å sjekke noe jeg trodde var vannavgang(litt og litt). Det var det,så de ville sette meg i gang dagen etter. Men da gikk vannet og stormrier kom som perler på en snor. Fikk epudiral,men den virket ikke på meg. Jeg husker veldig lite,annet enn at hjerterytmen til babyen sank etter å ha presset en stund og det kom en lege som hjalp til med sugekopp. Hun glapp en gang,men så kom babyen. Det tok 6 timer fra vannet gikk og var en forferdelig opplevelse pga stormriene. Jeg var helt i min egen verden. Håper denne gangen blir bedre.

Anonymous poster hash: 8a5fa...c8d

Annonse

Jeg våknet av vannavgang kl. 04.45 da jeg var 38+0. Det første jeg tenkte på var at det er typisk amerikansk film at en fødsel starter med vannavgang på et kjøpesenter el.l. og den gravide roper ut "oh, my water just broke", hehe. Men jeg vekket i alle fall mannen. Reiste meg opp av senga for å gå på do. Splæsj, der havnet det "litervis" med fostervann på soveromsgulvet. Da jeg satt meg på do var det et nytt splæsj og "litervis" havnet i do også. På det tidspunktet kunne jeg ikke skjønne hvordan noen lurer på om de har vannavgang eller ikke.

Jeg ringte føden og fikk beskjed om at det kunne gå inntil et døgn før de gjorde noe dersom riene ikke hadde begynt, men jeg kunne komme til en kontroll kl. 11. Jeg kjente ingen symptomer på fødsel så la meg for å sove videre, men det fikk jeg ikke til. Sto opp og kjente en svak mensmurring kl. 05.20. Gikk i dusjen. Fikk neste rie ca 20 min etter den første murringa. Spiste frokost. Før jeg var ferdig med den hadde riene tatt seg opp. Det gikk ikke an å telle hvor lenge det var mellom for det var kortere tid for hver gang.

Kl. 06.30 ringte jeg føden igjen og sa at vi var på tur. Jeg vet ikke om jeg snakket med samme person, men hun sa at vi kunne komme, så skulle de nå undersøke meg. Kjøreturen til sykehuset var grusom. Riene bare raste på. Hadde knapt pause. Jeg har i ettertid lurt på om jeg hadde pressrier i bilen, men jeg var opptatt av at jeg ikke skulle presse.

Jeg hadde flere avtaler den dagen og skrev tekstmeldinger underveis om at jeg ikke kunne gjøre som avtalt, uten at jeg forklarte hvorfor. Kjøreturen tar ca 20 min. Jeg var livredd for at det ikke skulle være noe åpning og at jeg ble sendt hjem igjen. Da vi kom til sykehuset fulgte mannen meg til føden. Jeg måtte stoppe to ganger og holde meg i en båre/stol for å puste meg gjennom rier. Klokka var nå ca 07. Jeg fikk komme inn på et undersøkelsesrom mens mannen skulle parkere. Jordmora ville at jeg skulle tisse, men jeg hadde ikke sjanse til å slappe av nok der nede til å slippe ut tiss. Hun undersøkte meg og jeg hadde full åpning.

Jordmora ble tydeligvis litt stressa for hun ville ha meg inn på ei fødestue så raskt at jeg ikke fikk kle på meg en gang. Måtte bare holde noe klær rundt meg. Mannen kom dit og det var bare å begynne trykkinga. Jeg ropte nok litt i begynnelsen og klarte ikke å slippe opp så det skjedde ikke så mye. Jordmora forklarte hvordan jeg kunne trykke litt mer hensiktsmessig og da gikk det mer framover, men den siste fasen tok likevel litt tid. Det var vaktbytte underveis. På slutten falt pulsen til babyen og jeg merka at jordmora ble litt stresset av det, men da gikk det kort tid før babyen var ute kl 08.16, 3,5 timer etter at jeg våknet med vannavgang.

Før jeg dro fra barselhotellet var det ei jordmor som sa at jeg var potensiell kandidat for uplanlagt hjemmefødsel, så nå er jeg spent på om jeg rekker sykehuset denne gangen ;-)

Min første ble tatt med keisersnitt 1 uke før termin. Jordmor oppdaget først i uke 38 at gutten lå i seteleie og da var vi heldige å få Voss Sykehus (bor i Bergen og "hører til" Haukeland sykehus) til å ta i mot oss for planlagt k.s fremfor å dra på vurderingstime på KK, var redd for vaginal fødsel da vi misstenkte stor baby og jeg er ganske lav. Alt gikk kjempefint med k.s og tiden etterpå så jeg var ikke veldig bekymret for å evt. skulle måtte ta k.s når nr. 2 var på vei.

Men min andre lå heldigvis med hodet ned og 2 dager over termin våknet jeg ca. 06 på morgenen av noe som kjentes ut som mensmurringer. Jeg kjente på meg at "dette blir dagen for fødsel". :) Visste det var lurt å sove og være mest mulig uthvilt og drøyde an til 08 før jeg stod opp. Gikk i dusjen, barberte leggene, lakket tom tåneglene..haha..:S Førte opp i en notatbok hvor lenge det var mellom hver "runde" og i 12-tiden tok det seg opp til "ondter" og kl 16 ringte jeg føden da det var kom smertefulle rier med 4-6 min mellomrom. Var på KK etter 1/2 time, men kl 18 ble jeg sendt hjem igjen da riene tross hyppighet ikke var sterke nok og det ikke en gang var åpning..jeg kunne ikke fatte hvor mye vondere dette skulle bli og hvor lenge det skulle dra ut. Men allerede i bilen på vei hjem tok riene seg igjen opp i intensitet og hyppighet. Jeg ville ikke bli sendt hjem enda en gang så dro hjemom, men var tilbake på KK 20.Da var det plutselig 7 cm åpning og det hele gikk etter min mening derfra veldig fort og tross badekar som ble fylt opp og anestesilege tilkalt for epidural (var ikke meg som bad om det, men jordmor sa hun syntes jeg så ut til å ha veldige ryggsmerter, hvilket jeg hadde), men rakk ingen av delene før der var full åpning. Etter 3 pressrier var jenten vår ute og kl var 21.30. Alt i alt en fin fødsel, men litt hektisk på slutten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...