Gå til innhold

Samme forbokstav på søsken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tenker ikke noe særlig på det.

Kan være like tilfeldig at begge ungene til venninna mi begynner på M, som at begge mine har 13 bokstaver.

Ho valgte navn ho likte, jeg valgte navn jeg likte.

Tror ikke ho valgte et navn som ho syns var ok istedenfor et navn ho virkelig liker bare for å ha samme forbokstav.

Jeg telte aldri bokstaver da jeg valgte navn.

Men vet om en familie på 8.

6 barn og 2 voksne. Alle begynner på S.

Da har man nok sett etter navn på en bestemt bokstav.

Syns det hverken er stilig eller teit.

Om det er to søsken tenker jeg ikke noe om det. Hvis veldig mange i samme familie har samme bogstav kan det enkelte ganger virke litt komisk.

Selv har jeg to barn som har navn på samme bogstav. Men det var ikke planlagt. Da Lillebror kom var vi veldig uenige om navn. Etter mange uker med diskusjoner ble vi endelig enige om et navn - og det hadde tilfeldigvis samme forbogstav som Storesøsters navn. Navnene klinger bra sammen og en del tror vel sikkert at det var planlagt men det er jo egentlig likegyldig. De har fått navne vi likte og kunne enes om og som passer til dem og det er jo det viktigste. ;)

Jeg synes ikke noe om når søskennavn blir for like, men de trenger ikke nødvendigvis være det selv om de begynner på samme bokstav. For et par-tre stykker er det helt greit. Om det er flere søsken enn det, eller begge foreldrene også har samme bokstav virker det litt krampeaktig.

Annonse

Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke har noe som helst å si. Jeg skjønner godt de som gjør det, og jeg skjønner godt de som ikke gjør det. Veldig smak og behag. Det er ikke et feil eller rett valg.. 

Jeg er en av de som ikke gjør det, og grunnen til det er at for min del så handler det litt om å skape individualitet.

Meeen.. nå skal det sies at vi er litt opptatt av at et av navnene til neste baby skal starte på en viss bokstav, siden barna ikke får mitt etternavn, så ønsker jeg at de skal ha initialen på mitt etternavn i navnet sitt. Det vil jo i praksis si at om jeg hadde valgt fornavn på samme bokstav så ville de fått eksagt lik initialrekke. 

Alt handler om smak og behag og hva som passer best for egen familie. Jeg syns du skal gå for det som du/dere liker best. 

Takk for svar:) Jeg var tidligere skikkelig i mot det. Vært barn er et individ og skal få sin egen forbokstav! Og så tenkte jeg at det var praktisk i forhold til initialene (alt fra merking av klær til vitenskapelige publikasjoner som voksne;)).

Meeeeen så likte jeg plutselig veldig godt et par navn som hadde samme forbokstav.. og da var jeg ikke lenger så sikker. Nå mener jeg nok at det er greit med samme bokstav på i alle fall 2, kanskje 3 barn. Så lenge man liker navnene, og ikke velger det kun for forbokstaven. Og selv ville jeg nok valgt et fornavn nummer to med ulik forbokstav (liker dobbeltnavn uansett).

HI

Anonymous poster hash: 540ba...326

Takk for svar:) Jeg var tidligere skikkelig i mot det. Vært barn er et individ og skal få sin egen forbokstav! Og så tenkte jeg at det var praktisk i forhold til initialene (alt fra merking av klær til vitenskapelige publikasjoner som voksne;)).

Meeeeen så likte jeg plutselig veldig godt et par navn som hadde samme forbokstav.. og da var jeg ikke lenger så sikker. Nå mener jeg nok at det er greit med samme bokstav på i alle fall 2, kanskje 3 barn. Så lenge man liker navnene, og ikke velger det kun for forbokstaven. Og selv ville jeg nok valgt et fornavn nummer to med ulik forbokstav (liker dobbeltnavn uansett).

HI

*hvert barn! 

Har samme forbokstav på våre to gutter. Helt tilfeldig. Navnene er ellers veldig ulike. Hadde trolig valgt en annen forbokstav på et eventuelt tredje barn. Litt fordi jeg har ikke flere favoritter på den bokstaven, og fordi jeg synes det er en smule kleint med tre eller flere barn som begynner på samme bokstav.

Uansett viktigst at man liker navnet. For meg blir det for dumt å låse seg til en bokstav.

Anonymous poster hash: 8f162...e2c

Jeg tenker litt sånn at hadde jeg plutselig endt opp med samme forbokstaven på 2 av barna mine, og vært gravid med det tredje, så hadde jeg jaggu valgt samme forbokstaven på den tredje også. 

Da blir det mer en samklang mellom navnene, og man kjører liksom "en greie" - på samme måte som de som absolutt ikke vil gjøre det, kjører sin greie.

Men det er kanskje bare meg og min lille OCD, som hadde følt at man strikker et skjerf i en farge, men så går man tom for rød, så 1/3 av skjerfet blir blått. :P

Noen syns den type asymetri er kult.. jeg får litt nojan :P haha!

Annonse

Jeg kjenner noen som har fire barn, to gutter, to jenter.
Jeg tror jeg må vise for å kunne beskrive dette bra.

La oss si at far i huset heter Ola og mor heter Kari.
Eldste sønn heter da Kasper, eldste datter heter Kaia.
Nest er det Oscar og Oda.

Dette var for å vise at de bruker begge sine forbokstaver når de leter etter  navn til barna.
Kanskje lurere det enn å samme på samme bokstav?
Blir det en stir søskenflokk og alle begynner på A, så er det jo litt snodig.

Vi har litt problemer med akkurat dette. Første 3 barna begynner på samme bokstav, virkelig ikke sånn at vi valgte navn etter bokstav, de to første valgte jeg nr 1 og han nr 2. Nr 3 ble oppkalt etter min oldemor ( døde like før fødselen...). Nå som vi venter nr4 forventer liksom alle at denne også skal begynne på samme bokstav... Selv vet jeg ikke helt. Om vi velger å droppe lik bokstav denne gangen vil kanskje denne ungen føle seg " utelatt"????

Anonymous poster hash: 3f2a7...989

For å si det sånn... Har du begynte å gi ungene samme bokstav bør du gjerne fortsette.

Jeg kjenner et tilfelle hvor mor, far og første barn begynner på samme forbokstav, og det var bare dem i noen år.. De skrev hilsner med bare forbokstav, Hilsen TTT osv.
SÅ kom nestemann (og siste), og denne fik et navn på en annen bostav.
Denne gutten er nå så stor at han godt kan forstå dette, og jeg som ikke har så mye med dem å gjøre overhørte faktsik ham si noe som dette #hvorfor har ikke jeg et navn som begynner på samme bokstav som dere? var dere skuffet av meg?", ja noe sånn... Men det var veldig trist øyeblikk ¨være vitne til.

For å si det sånn... Har du begynte å gi ungene samme bokstav bør du gjerne fortsette.

Jeg kjenner et tilfelle hvor mor, far og første barn begynner på samme forbokstav, og det var bare dem i noen år.. De skrev hilsner med bare forbokstav, Hilsen TTT osv.

SÅ kom nestemann (og siste), og denne fik et navn på en annen bostav.

Denne gutten er nå så stor at han godt kan forstå dette, og jeg som ikke har så mye med dem å gjøre overhørte faktsik ham si noe som dette #hvorfor har ikke jeg et navn som begynner på samme bokstav som dere? var dere skuffet av meg?", ja noe sånn... Men det var veldig trist øyeblikk ¨være vitne til.

Ja.. det er litt sånn jeg tenker også. 

Barn er individer og lever hvert sine liv, men samtidig er det viktig at de ikke føler seg forskjellsbehandlet. Det kan ha stor effekt på selvfølelsen. 

F.eks. kommer vi til å dra på 3D-ultralyd med babyen i magen også, fordi vi var med førstemann. For oss som foreldre er ikke dette like 'fancy' som det var første gangen (selv om det selvsagt er godt å se babyen og få bekreftet at at ser fint ut), men jeg tenker at det kan bli "urettferdig" for nr. 2 - med spørsmål som at "Åja.. dere dro på ultralyd, fylte ut babyboka, tok over 2000 bilder i nyfødt-tiden og var på babyfotografering med storebror, men når dere fikk meg så var det å få baby liksom 'old news' og det spilte ikke så stor rolle lengre??". 

Kanskje er dette med forbokstaven uvesentlig for det ene barnet, men kan for andre (som referert til i quoten) ha en innvirkning på barns selvfølelse. Navn har jo veldig mye med identiteten din å gjøre. 

Men kanskje det å få en egen bokstav kan være med på å løfte frem selvfølelsen til dette barnet da, få det til å føle seg spesiell - men hva da med de 2 andre barna?

Men igjen.. kanskje ingen bryr seg og ingen blir påvirket negativ på noen måte og at det bare er et fåtall av oss som overanalyserer situasjonen???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...