Gå til innhold

Egenmelding under ivf?

Anbefalte innlegg

2 spm.

Har man lov å bruke egenmelding når man skal på samtaler/undersøkelser på klinikken?

Har man lov å bruke egenmelding hvis man blir dårlig av ivf medisinene og trenger en dag hjemme?

Eller kan man ikke bruke egenmelding i det hele tatt under ivf?

Jeg tenker å ta ut ferie de dagene jeg trenger fri for undersøkelser. Vil ellers være på jobb så mye som mulig. Men blir dyrt om jeg skal bli trekt i lønn om jeg blir dårlig/får bivirkninger også..

Har ingenting i arb. avtalen.

Noen som kan reglene her?

Anonymous poster hash: 19f99...28b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144165083-egenmelding-under-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved uttak og evnt innsett får ihvertfall vi tilbud om sykemelding... Egenmelding kan du jo bruke som du vil, blir du dårlig av hormonene, tar du deg en dag hjemme,det er lov. Man har også lov til å dra til lege, men jeg mener det er ønskelig at dette skal leges utenom arbeidstid om det lar seg gjøre. Du kan finne alt sånt i arbeidsmiljøloven :)

Okey så man kan få sykmelding også selv om det er for ivf.

Jeg har vært ærlig med sjefen min, hun var jo ikke akkurat positiv. Fikk bare beskjed om at hun var ikke villig til å betale for dette, vi valgte jo dette selv. Så redd en sykmeldig/egenmelding blir bestridt.. Siden grunnen er ivf. Noe hun ikke mener gir rett på lønnet fravær. Jeg skal bruke ferie/avspasering på konsultasjoner og behandling. Men jeg vet jo ikke hvordan jeg blir å reagere på alt dette. Så må bare undersøke hva jeg har krav på.

Merker dette begynner å bli tungt for psyken.

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 19f99...28b

Annonse

Arbeidsplassen din kan ikke bestride en sykemelding fra lege, men egenmeldinger kan de nok vurdere.

Mitt første forsøk var jeg ikke sykemeldt noe, mitt andre var jeg sykemeldt 40% på slutten av hormontiden, og tredje gang var je sykemeldt fra første nesespray. Hadde mye å si for mitt eget velvære og for mitt forhold til mannen at jeg slapp å jobbe. Har en forståelsesfull lege heldigvis, det varierer fra lege til lege.

Æ har ikke had behov for sykemelding i stimulerings tiden. Hadde konstant hodepine men d gikk greit å Være på jobb for d. Litt smertestillende så klarte man å Være på jobb. Legetimer har du lov å dra til etter loven og ved uttak og innsett får du sykemld. Du kan ikke bli tvungen på jobb når du har fått sykemld, uansett grunn til sykemld. Derfor står ikke diagnose på sykemld som gis til arbeidsgiver, så dem kommer sæ ikke langt med å klage d.. Om du må Være hjemme under stimulering så hent sykemld fra legen og forklar situasjonen.. Det kommer til å gå bra :)

For en sjef du har hun høres ikke ut som hun har nie empati for dette. Jeg hadde fått sykemelding av legen min om jeg trengte det. Du får bare forklare det for legen:) egenmelding har du lov å bruke dersom du er syk. Hvordan skal hun kunne bedømme hvor syk/dårlig du er? Hun er ikke lege såvidt jeg vet. Stå på :)

Stå på!

Når jeg skulle til gynekologen skrev jeg "Annet fravær" som brukes til å registrere legebesøk osv her jeg jobber. Så det var på en måte som en vanlig legetime. Du sier bare at du skal til legen.

IVF-sirkuset var langt unna (vi snakker fly og hotell) og når jeg bare skulle dit for å ta UL tok jeg egenmelding (totalt 2 ganger, andre gangen ble jeg værende siden uttaket skulle skje samme uke og det ikke var vits å reise). Aksepterer de det ikke, så tar du avspassering/ferie. Det skal ikke være så mange dager per forsøk, og kanskje trenger du ikke å reise så langt? Da er det bare snakk om timer.

Dagene fra uttaket til innsett (3 dager) fikk jeg sykemelding, så det må de bare akseptere.

Dessverre ble jeg overstimulert, innlagt på sykehuset her jeg bor i et par dager, og måtte være hjemme i 2 uker, rett etter forsøket (det gikk bra!). Da fikk jeg også sykemelding. Det kan de på jobb ikke gjøre noe med.

Egenmelding under stimuleringstiden har jeg ikke erfaring med, jeg klarte meg fint uten. Men jeg ville snakket med fastlegen om det blir ille, og forklart situasjonen, så får du kanskje sykemelding. Men jeg vil også anbefale å holde ut så godt som mulig for å vise sjefen/andre at du står på. Så har de kanskje ikke så mye problemer med en eventuell egenmelding hvis du skulle trenge det når det vet at du sliter.

Synes forøvrig også at det er en merkelig holdning av sjefen. Kanskje hun bare har hørt om de som er sykemeldt i mange uker når de er i forsøk, uansett om de er dårlige? Prøv å vise henne det motsatte: du er tøff som går gjennom dette og du holder ut så godt du kan!

(hvis ikke det fungerer: få opp dartbrett hjemme med bilde av henne)

Masse LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...