Gå til innhold

Nyfødt med melkeintoleranse - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår har de siste dagene hatt blod og slim i avføringen, og den hsr luktet vondt. Legen mistenker melkeinyoleranse og vi skal kutte nan mme og gå over til en uten melkeprotein. Hun ammes men får tillegg om kvelden, da jeg ikke har nok melk.

Andre som har hatt baby med melkeintoleranse? Hva var symotomene og hvordan oppdaget dere det? Tok det lang tid før blodet og slimet forsvant fra avføringen etter dere gikk over til annen mme?

Hvor gammelt var barnet?

Håper inderlig å høre fra noen med erfaring, på forhånd takk :-)

Anonymous poster hash: 7ffaa...6cb

Skrevet

Har ikke erfaring med mageproblemer hos nyfødt, men hos 3 åring.

Har dere blitt henvist videre til utredning?

Anonymous poster hash: 30387...1da

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Grein hele kvelden, bæsja militærgrønn gugge,var aldri fornøyd., og gulpa som en gal! Da snakker vi mengder... oppdaget det ved en tilfeldig, jeg drakk ikke melk på en stund og da gikk det over. Men han fikk diagnose melkeproteinallergi da

Skrevet

Pass godt på kostholdet ditt da proteiner går over i din melk! Styr unna alt med melk/ soya.

Tok ca 1-2 uker før diareen bedret seg, en uke til før systemet og vondter var helt borte.

Anonymous poster hash: b94e9...0f0

Skrevet

Vi har ikke blitt henvist videre til utredning, men blitt bedt om å erstatte nan med en type fra apoteket uten melkeprotein. Så skal vi se an en ukes tid om det har effekt. Har dere andre med barn m melkeintoleranse også opplevd at bæsjen lukter veldig rart og at den inneholder både slim og blod?

-hi

Skrevet

Jeg kan ikke bidra med så mye her, men jeg hadde en venninne som fikk et barn som ikke tålte melk, ikkemorsmelk engang. Hun fikk den spesialmelken fra apoteket. Håper alt ordner seg for dere!

Anonymous poster hash: 746af...6ed

Skrevet

Har ikke opplevd det med slim og blod.. her gikk det i sprutbrekninger og masse utslett..

høres jo ikke helt bra ut.. gråter babyen mye? Tegn til smerte? Urolig om natta?

Skrevet

Vi har erfaring på dette.

Måtte bytte til erstatning uten melkeprotein på resept. Anbefaler pepticate. Det er et nytt merke på markedet og veldig bra.

Man kan ikke påvise melkeintolleranse på barn under ett år. Prøvene viser negativ uansett. Vi ble henvist fra helsestasjon til barnelegesenter.

Vi har fått vedtak fra Helfo og får all mat gratis. Det er kun spesialist som kan innstille på dette, derav henvisning til barnelegesenter.

Skrevet

Jeg kan ikke bidra med så mye her, men jeg hadde en venninne som fikk et barn som ikke tålte melk, ikkemorsmelk engang. Hun fikk den spesialmelken fra apoteket. Håper alt ordner seg for dere!

Anonymous poster hash: 746af...6ed

Det er ikke morsmelken de ikke tåler men det er melk som mor får i seg.

Da må du ha et så hardt regime dersom du fortsatt du skal amme, så derfor anbefaler de erstatning.

Men alle barn tåler morsmelk i seg selv :)

Skrevet

Hun gulper en del om kvelden eller når hun har spist veldig mye/gått litt fort med flaska om kvelden. Virker klar og fin, ikke feber. Hun har en del luft i magen, mange tissebleier og varierende ant bæsjebleier i døgnet 1-4 kanskje ca...kommer gjerne mye bæsj av gangen, som ofte spruter ut. Virkrr som hun sover godt og er stort sett rolig når hun sover, bortsett fra litt smålyder innimellom og noen ganger smågråt og strekking av kroppen før det kommer promp eller bæsj, så blir hun stille. Sover ofte 3-6 t sammenhengende om natta. Etter at blodet og slimet kom har hun sovet mindre på dagtid. Virker ikke som om hun har smerter, bortsett fra magevondt og innimellom når hun trykker/bæsjer....tror det er pga luft, men vanskelig å vite.

-hi

Skrevet

Måtte bytte til erstatning uten melkeprotein på resept. Anbefaler pepticate. Det er et nytt merke på markedet og veldig bra.

Man kan ikke påvise melkeintolleranse på barn under ett år. Prøvene viser negativ uansett. Vi ble henvist fra helsestasjon til barnelegesenter.

Vi har fått vedtak fra Helfo og får all mat gratis. Det er kun spesialist som kan innstille på dette, derav henvisning til barnelegesenter.

Hvordan var avføringen til deres baby? Luktet det rart? Var det noen gang slim eller blod?

Skrevet

Hvordan var avføringen til deres baby? Luktet det rart? Var det noen gang slim eller blod?

Gjest PeppaGris
Skrevet

Vi oppdaget intoleranse mot melkeprotein fordi det var mye slim i avføringen og noe blod. Hen gråt ofte, klarte ikke å finne roen, ville ikke ligge på ryggen. Avføringen luktet forresten veldig surt.

Fordi vi ikke brukte tillegg vet jeg ikke hvilket som er best, men du må få henvisning fra lege videre til spesialist for å få resept.

Det vil ikke slå ut på tester, men vi gikk beskjed fra legen vår om å teste helt uten melk en uke for å se om det ble bedre eller ikke, slik at han hadde grunnlag for å påvise evt. Intoleranse.

Fordi du ammer litt må du holde deg unna alt med melk, smør, mysepulver, kasein, ost, laktose/melkesukker. Les nøye på alle innholdsfortegnelsen, du finner melk i de rareste ting, alt fra potetgull til lakris til pålegg og også i noen juice (da merket som tilsatt med LGG).

Det er litt stress å legge om kostholdet så mye og litt stress å gå på besøk/resturant/butikken de første ukene, men du kommer fort inn i det :)

Husk alltid å spørre på bakeri/resturant om maten inneholder meieriprodukter, har ofte fått mat med G.eks smør fordi jeg spurte om det var uten melk og ikke var spesifik nok ;)

Du får trøste deg med at barnet mest sannsynligvis vil vokse det av seg innen et par år.

Gjest PeppaGris
Skrevet

PS. Etter vi kuttet melk merket vi bedring etter et par dager og hadde en helt annen og mye mer fornøyd baby etter ei uke. Hen var 3 måneder da vi fikk hen utredet.

Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Til dere som har opplevd det: hadde babyene deres tørr hud i panna og en del røde småprikker i ansiktet?

-hi

Skrevet

Vi har hatt slim, blod etc. Mye luft, kolikksymptomer, dårlig søvn og så videre. Regner med det er nutramigen dere har fått? Noen tåler ikke den heller, min går på neocate. Tok noen uker før bedring.

Røde nupper og tørr hud er normalt for nyfødte, uavhengig av allergi :)

Skrevet

Vi har hatt slim, blod etc. Mye luft, kolikksymptomer, dårlig søvn og så videre. Regner med det er nutramigen dere har fått? Noen tåler ikke den heller, min går på neocate. Tok noen uker før bedring.

Røde nupper og tørr hud er normalt for nyfødte, uavhengig av allergi :)

Skyldtes kolikksymptomene og alt det overnevnte melkeallergi?

Vedvarte blodet og slimet i avføringen i 1-2 uker før det forsvant også?

-hi

Skrevet

Beklager, så ikke denne.

Ja, hadde litt slimete men her var det mest kolikksmerter og veldig mye luft i magen.

Min er nok intolerant, og ikke direkte allergi. Synes også det har blitt veldig mye bedre. Så her vokser hun seg nok av det. Har forsøkt i ny og ne med f.eks vanlig grøt (tilsatt melk), og det går greit nå, noe det ikke gjorde før.

Og du, ikke ta nutramigen. Det er tapetlim. Så hun andre brukte noe annet også, og vi er som sagt fornøyd med pepticate.

Men få en henvisning til spesialist, for det er dyrt. En boks koster jo 250 eller noe, og varer i 4/5 dager. Blir penger av sånt i måneden.

Skrevet

Noen som opplevde at babyens avføring var mørk? (evt vekslet i farge?)Her er den plutseligmørkere i dag, brun istedenfor gulaktig slik drn pleier.

Noen?

-hi

Skrevet

Det er ikke sant at leger ikke kan teste barn under ett år. Dette er tydeligvis en utbredt "sannhet".

Allergier kan man vokse av seg, men ikke intoleranser,,,

Jeg har ett barn med laktoseintoleranse; han vil aldri vokse det av seg.

Min datter er allergisk mot melk, men det er sannsynlig at hun vokser det av seg.

Får å få best mulig svar på det du lurer på anbefaler jeg å snakke med allergilegen, her inne kan det bli mye synsing og "jeg har hørt sånn og sånn, derfor er det slik for alle...

Dette med soya og melkeproteines likhet må du også ta med en klype salt, og høre med spesialist i stedet. Det er ekstremt sjelden å ha både meljeallergi òg soyaallergi!!

Anonymous poster hash: 71b97...6f4

Skrevet

Det er ikke sant at leger ikke kan teste barn under ett år. Dette er tydeligvis en utbredt "sannhet".

Allergier kan man vokse av seg, men ikke intoleranser,,,

Jeg har ett barn med laktoseintoleranse; han vil aldri vokse det av seg.

Min datter er allergisk mot melk, men det er sannsynlig at hun vokser det av seg.

Får å få best mulig svar på det du lurer på anbefaler jeg å snakke med allergilegen, her inne kan det bli mye synsing og "jeg har hørt sånn og sånn, derfor er det slik for alle...

Dette med soya og melkeproteines likhet må du også ta med en klype salt, og høre med spesialist i stedet. Det er ekstremt sjelden å ha både meljeallergi òg soyaallergi!!

Anonymous poster hash: 71b97...6f4

Tvert i mot er det ganske vanlig. Mitt barn har begge allergiene bla. Vi kjenner mange med samme problemet. Og ikke minst så har fler spesialister fortalt at det ikke sjelden opptrer samtidig.

Hi: slimet forsvant etter noen uker, samme med kolikken. Avføringen ble mørkere og fastere. Søvnen ble bedre.

Skrevet

Vi var i alle fall på spesialistsenter, der de fortalte at pirkeprøver som ble tatt ville slå ut negativt for babyen var kun 3mnd.

Selvom denne slo ut negativt betød dette ikke at hun ikke hadde allergi eller intoleranse. Det kunne de ikke slå fast for hun var ett år, og fikk oppfølging da hun var såpass gammel.

Så poenget mitt er ikke at de ikke kan fysisk teste, men at prøvene ikke nødvendigvis vil gi korrekt utslag når de er så små.

Skrevet

I dag var bæsjen brun og luktet litt voksenbæsj ved en anledning (mye bæsj), på neste skift var den gul/grønn igjen og luktet litt surt (sånn den har vært i det siste). Lurer på ddt med den brunlige..om andre har hatt vekslende? Kan også nevne at jeg har hatt litt magevondt og løs mage i dag.

Er dette normalt når man har melkeingoleranse og jeg kun i 2 dager hittill har spist melkefri diett?

-hi

• 1 år senere...
Skrevet

Hei. Selv om denne tråden er gammel vil jeg også bidra. Jeg anbefaler også Pepticate etter å ha prøvd både nutramigen og altera, som begge smaker skikkelig vondt, nesten fiskeaktig. Ikke rart babyene ikke vil ha d!

Skrevet

Lille tulla var ca 4 uker når vi fant det ut. Hun hadde slimete og grønn avføring, samt kolikksmerter. Etter jeg hadde gått på melkefri diett (jeg ammet) i to uker, var hun som en annen unge. Vi fikk også resept på melkefritt pulver når hun ble eldre og trengte kalsium i grøten. Hun vokste det fra seg når hun var rundt året :)

Anonymous poster hash: d9d04...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...